Det å gifte seg

Utålmodigemeg

Gift med forumet
Julibaluba 2017
Oktoberfruene 2018
Hva betyr dette i praksis?
Er det forskjeller fra samboer til gift?
Vi eier hus sammen, 50/50 og har barn.
 
Du eier ikke 50/50 når man skriver under på særeie eller hva det heter. Det som er ditt er ditt og motsatt. Skal ha spart litt for å kjøpe hus alene, hvis man ikke er veldig heldig med prisen [emoji28][emoji28]

Du velger jo også selv om du vil ha felles konto eller ikke, men det har vært uaktuelt for både meg og samboeren [emoji38]
 
Du eier ikke 50/50 når man skriver under på særeie eller hva det heter. Det som er ditt er ditt og motsatt. Skal ha spart litt for å kjøpe hus alene, hvis man ikke er veldig heldig med prisen [emoji28][emoji28]

Du velger jo også selv om du vil ha felles konto eller ikke, men det har vært uaktuelt for både meg og samboeren [emoji38]
Vi har ikke særeie, eier 50/50. Bare har sett artikler om dette tema i d siste hvor folk gifter seg kun for fordelene som følger...
 
Vi har ikke særeie, eier 50/50. Bare har sett artikler om dette tema i d siste hvor folk gifter seg kun for fordelene som følger...
Har nok ikke fått med meg alt. hvilken fordeler er det snakk om da som folk er så interesserte i ?
 
Det er noen forskjeller fra samboer til gift. For samboere er utgangspunktet at du eier det du eier,og tar det med ut igjen ved et eventuelt brudd. For ektefeller er utgangspunktet motsatt,hvis man ikke har særeieavtale i ekteskapet. Det betyr at en sparekonto som er din alene i samboerskapet kun er din etterpå. I et ekteskap skal sparekontoen deles. Det er også en del andre regler om verdier som kan holdes utenfor deling ved skilsmisse, men utgangspunktet er at alt deles 50/50.

Før hadde ikke samboere arverett etter hverandre med mindre de hadde testamente. Nå har samboere med felles barn arverett etter hverandre på samme måte som ektefeller (men ektefeller arver hverandre også om de ikke har felles barn).

Det er også noen skatteregler blant annet for dette med fradrag for gjeldsrenter osv,men det vet jeg ikke nok om for å si noe om det. :)

Som sagt,den største forskjellen gjelder hva som skjer ved brudd. For samboere som ikke eide så mye hver for seg før samboerskapet og som har helt felles økonomi,så vil jo det nesten bli som ved ekteskap fordi alt blir delt 50/50. For de som er gifte så er hovedforskjellen at de, hvis de i perioden de er gifte, skaffer seg båt,bil,hytte,sparekonto osv så er det i utgangspunktet din bil,din hytte osv så lenge dere er gifte,men ved brudd så skal ektefellen ha halvparten av verdien.
 
Det er noen forskjeller fra samboer til gift. For samboere er utgangspunktet at du eier det du eier,og tar det med ut igjen ved et eventuelt brudd. For ektefeller er utgangspunktet motsatt,hvis man ikke har særeieavtale i ekteskapet. Det betyr at en sparekonto som er din alene i samboerskapet kun er din etterpå. I et ekteskap skal sparekontoen deles. Det er også en del andre regler om verdier som kan holdes utenfor deling ved skilsmisse, men utgangspunktet er at alt deles 50/50.

Før hadde ikke samboere arverett etter hverandre med mindre de hadde testamente. Nå har samboere med felles barn arverett etter hverandre på samme måte som ektefeller (men ektefeller arver hverandre også om de ikke har felles barn).

Det er også noen skatteregler blant annet for dette med fradrag for gjeldsrenter osv,men det vet jeg ikke nok om for å si noe om det. :)

Som sagt,den største forskjellen gjelder hva som skjer ved brudd. For samboere som ikke eide så mye hver for seg før samboerskapet og som har helt felles økonomi,så vil jo det nesten bli som ved ekteskap fordi alt blir delt 50/50. For de som er gifte så er hovedforskjellen at de, hvis de i perioden de er gifte, skaffer seg båt,bil,hytte,sparekonto osv så er det i utgangspunktet din bil,din hytte osv så lenge dere er gifte,men ved brudd så skal ektefellen ha halvparten av verdien.
Skjønner ikke hvorfor folk gifter seg bare for dette [emoji849] for meg høres det ut som det er helt på bærtur
 
Har vel kanskje også noe med at hvis ekteparet har barn sammen er de mindre sårbare for en økonomisk krise, særlig hvis det er ekser inni bildet med barn. Kanskje mest aktuelt ved dødsfall og arv.

Håper noen svarer som har litt mer peiling:D
 
Skjønner ikke hvorfor folk gifter seg bare for dette [emoji849] for meg høres det ut som det er helt på bærtur

Jeg tror at for mange henger det litt igjen dette med arv osv. Mange som gifter seg når de får felles barn,sikkert av flere grunner,men også pga det med arv. Som sagt så er reglene endret nå,så det er samme arverett for samboere med felles barn som for ektefeller. Det er det mange som ikke har fått med seg.

Samboere uten felles barn som ønsker å arve hverandre må jo opprette testamente eller gifte seg.
 
Og så må jeg legge til: dersom to personer har veldig ulik inntekt eller dersom en skal gå hjemme med barn osv,så bør de kanskje vurdere å gifte seg eller ha en avtale om å dele verdiene ved et evt brudd. Det er når sola skinner og fuglene kvitrer at par bør sette seg ned og se på hvordan BEGGE skal være ivaretatt ved et eventuelt brudd. For en del tidligere samboere har det blitt et stort sjokk og store konsekvenser når de oppdager at de ikke er automatisk medeier i eksens bolig og at ting ikke skal deles 50/50 uten videre.
 
Men da er det vell viktig å skrive under på særeie ? Så man ikke mister det som er sitt og motsatt
 
Men da er det vell viktig å skrive under på særeie ? Så man ikke mister det som er sitt og motsatt
Ja,dersom det et viktig så bør folk det,men tror nok veldig få gjør det. Det føles nok litt uromantisk for mange å skrive under på at ved evt. brudd så skal ting ikke deles. Det er heller ikke sikkert det er rettferdig for den som tjener minst.
 
Det er en ekstremt stor fordel å være gift fremfor samboer hvis man ikke har felles barn og en part dør før man har vært samboer i fem år. De færreste skriver testamentet og samboerkontrakt, og uten er man hjelpesløs hvis man ikke er gift i en slik situasjon.
 
Ja,dersom det et viktig så bør folk det,men tror nok veldig få gjør det. Det føles nok litt uromantisk for mange å skrive under på at ved evt. brudd så skal ting ikke deles. Det er heller ikke sikkert det er rettferdig for den som tjener minst.
Nå mente jeg eiendeler. Jeg og samboeren har snakket om att de tingene som er mine er mitt og mottsatt. Det vi kjøper sammen etter tid må jo på en eller annen måte deles ved brudd [emoji4][emoji4]
 
Det er en ekstremt stor fordel å være gift fremfor samboer hvis man ikke har felles barn og en part dør før man har vært samboer i fem år. De færreste skriver testamentet og samboerkontrakt, og uten er man hjelpesløs hvis man ikke er gift i en slik situasjon.
Absolutt, men så arver jo familien også en del selv om man er gift. Så det er ikke slik at man arver mannen/konen sin del av hus, bil, båt, osv. Jeg trodde det først, men oppdaget at så enkelt var det visst ikke. Så man burde egentlig ha testamente også hvis man er gift, med mindre man er fornøyd med at det blir delt opp til familien også.
 
Absolutt, men så arver jo familien også en del selv om man er gift. Så det er ikke slik at man arver mannen/konen sin del av hus, bil, båt, osv. Jeg trodde det først, men oppdaget at så enkelt var det visst ikke. Så man burde egentlig ha testamente også hvis man er gift, med mindre man er fornøyd med at det blir delt opp til familien også.
Selvfølgelig, men man kan sitte i uskiftet bo, det kan man ikke som samboere over kort tid.
 
Skjønner ikke hvorfor folk gifter seg bare for dette [emoji849] for meg høres det ut som det er helt på bærtur
Vel, med mindre du og partner jobber akkurat like mye og alltid fordeler alle sykt-barndager 50/50 og alltid passer på at dere er nøyaktig like mye hjemme fra jobb for å håndtere håndverkere og dess like så har ekteskap ganske mye å si. Har en slektning som var samboer og måtte avbryte skolegangen fordi den ikke lot seg kombinere med små barn når samboer jobbet overtid. Hun sto igjen uten penger og skolegang da de gikk fra hverandre. Skikkelig kjipt å stå på bar bakke fordi du stilte opp for partneren din. For å være sikret like bra som i ekteskap bør man som samboer få betalt hver gang partner jobber overtid og du er hjemme med barna. Tilsvarende hvis du er hjemme fra jobb for å vente på håndverker. Eller hvis du må si nei til vakter fordi samboer jobber og noen må passe barna. Tviler på at de fleste samboere har sikret seg slik...

Andre typiske tabber er at man ikke har felleskonto og at den ene parten betaler mer av de løpende utgiftene enn den andre. Skummelt mye vanligere enn det burde vært. Insisterer man på hver sin konto bør man i hvert fall sette seg ned i slutten av måneden og regne over nøyaktig hvem som har betalt hva slik at det blir rettferdig fordelt.
 
Det er en ekstremt stor fordel å være gift fremfor samboer hvis man ikke har felles barn og en part dør før man har vært samboer i fem år. De færreste skriver testamentet og samboerkontrakt, og uten er man hjelpesløs hvis man ikke er gift i en slik situasjon.
Hjelper dessverre ikke å ha vært samboer i mange år, med mindre det er kommet helt nye regler. Min mor var samboer i 20 år, men da han døde arvet hun null og niks. Kun takket være snille søsken av avdøde at hun ikke ble kastet ut av eget hjem, da det stod på han.
 
  • Liker
Reactions: B
Hjelper dessverre ikke å ha vært samboer i mange år, med mindre det er kommet helt nye regler. Min mor var samboer i 20 år, men da han døde arvet hun null og niks. Kun takket være snille søsken av avdøde at hun ikke ble kastet ut av eget hjem, da det stod på han.
Det avhenger litt av om man har felles barn eller ikke, og man må fighte systemet. Det er relativt nytt (under ti år siden) at samboere med felles bostedsadresse kunne få noe som helst arv.
 
Back
Topp