Melkeproteinallergi og eksem

aninewe

Gift med forumet
Assistert-jentene
Junilykke2018
MayDay2021
Jenta vår har nesten siden hun ble født gulpet noe helt ekstremt. Vi skifter klær rundt 10 ganger daglig, ofte både body og bukse fordi hun er dekket i gulp etter sprutgulping. Hun har aldri virket plaget av det og har gått fint opp i vekt så har fått beskjed om at det bare er sånn det er. Umoden lukkemuskel, glupsk eller kraftig utdrivning. Men så når hun var rundt 4 uker, kanskje litt yngre, så begynte hun å få tendenser til utslett/eksem. Det har blitt forverret i det siste, hun er nå 12 uker, og jeg har begynt å mistenke melkeproteinallergi. Legen var enig med meg, så jeg er nå i gang med melkefri diett. Dere som har hatt baby med eksem som følge av melkeproteinallergi, hvor lang tid tok det før dere så effekt? Legen var litt sånn vinglete på hvor lenge jeg måtte holde på før vi kunne si det ene eller det andre.
 
Her kom det utslett når han var ca 3 uker, når han var 5 uker var han full i utslett. Når han var 6 uker ble vi lagt inn på sykehuset pga blod i avføringen og de mistenkte melkeproteinallergi. Startet opp med melkefri mme (jeg delammet), utslettene avtok og etter en uke vær te borte. Men det kan ta lang tid, melkeproteiner kan sitte i kroppen i mange uker slik at for enkelte tar det opp til 8 uker før de ser god effekt av melkefritt kosthold. Og husk at det er ikke bare i mat det er melk, slik at man må passe på tannkrem, såper, kremer og slikt også. Det er en gruppe på fb før barn med melkeallergi og det er det samlet masse informasjon om temaet.

Min var og ekstrem gulper og det holdt på til han var over året selv med totalt melkefritt kosthold og det hadde ikke sammenheng med allergien. Så det trenger ikke å bety at din ikke har allergi selv om det ikke avtar. De er alle ulike med ulike reaksjoner, Og derfor kan det være vanskelig å "sammenligne" symptomer med andre barn.

Håper dere finner ut av det og om det er allergi, at dere får fort bedring :)
 
Storebror hadde melkeprotein allergi. Han fikk ikke utslett, men ble forstoppet. Vi merket bedring etter 1 uke på melkefri mme og etter en mnd var magen fin igjen.
 
Jenta vår har nesten siden hun ble født gulpet noe helt ekstremt. Vi skifter klær rundt 10 ganger daglig, ofte både body og bukse fordi hun er dekket i gulp etter sprutgulping. Hun har aldri virket plaget av det og har gått fint opp i vekt så har fått beskjed om at det bare er sånn det er. Umoden lukkemuskel, glupsk eller kraftig utdrivning. Men så når hun var rundt 4 uker, kanskje litt yngre, så begynte hun å få tendenser til utslett/eksem. Det har blitt forverret i det siste, hun er nå 12 uker, og jeg har begynt å mistenke melkeproteinallergi. Legen var enig med meg, så jeg er nå i gang med melkefri diett. Dere som har hatt baby med eksem som følge av melkeproteinallergi, hvor lang tid tok det før dere så effekt? Legen var litt sånn vinglete på hvor lenge jeg måtte holde på før vi kunne si det ene eller det andre.
Her merket vi effekt på sprutgulping og diaré allerede etter noen dager, men eksemen ble ikke bedre kun på melkefri diett. Måtte bruke kortisonkrem og en annen krem for å få bukt med det
 
Her merket vi effekt på sprutgulping og diaré allerede etter noen dager, men eksemen ble ikke bedre kun på melkefri diett. Måtte bruke kortisonkrem og en annen krem for å få bukt med det

Men da kom det ikke tilbake?
 
Her var hun fylt 9m før vi fant ut at hun ikke tåler melk.
Hun gulpet litt når hun spiste noe med mye melk i, men hun reagerte mer med spisevegring, kontant vondt i magen og ble ofte syk. Veldig surkling i brystet og tør hoste. Vi mistenker også barne astma.
Hun hadde så vondt i magen at hun gikk bare ned i vekt pga hun ikke ville spise. Etter å ha kuttet alt av melk er hun en helt ny baby.
 
Back
Topp