Tvinge barn til samvær

Lady_Z

Termin 5.Juli 2015
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Min sønn er nå hos pappaen sin. Mot sin vilje... Fredag når far hentet nektet sønnen min å gå med han. Han var hysterisk og sa flere ganger at han hatet å være hos pappaen. Jeg synes ikke dette var noe kjekt å se på, så trakk meg litt unna. Det endte med at min samboer måtte kle på sønnen min og nesten bære han ut i bilen til far.
Er dette ok? Å utsette barn for dette.. Han er bare 7 år, men er ekstremt knyttet til meg da far bare har samvær annenhver helg... Når kan barnet velge selv?
 
Vet du hvorfor det er slik? Hva skjer hos far og er det kun fordi han er knyttet til deg?
Barn har vel rett til å bli hørt fra de er 6-7 år om jeg husker rett og bestemme fra de er 12?
Jeg ville satt meg ned samme barnefar og barnet og kommet til bunns i hva som gjordet at han hater å være hos far.
Jeg tror ikke min mann hadde da klart å tatt med seg barnet om dette var reaksjonen.
 
Etter fylte 12 år kan barnet bestemme selv. Men dere bør virkelig se på samværsavtalen deres og snakke godt sammen hvordan dere skal løse at sønnen deres slår seg vrang. Det knyter inni de fleste å tvinge barn på denne måten. Kanskje far trenger litt hjelp i forhold til samværet, type vite hva han kan finne på med sønnen slik at de får det fint sammen de helgene det gjelder. Ikke at jeg tror de ikke har det fint, men kanskje sønnen din ikke føler han gjør så mye hos pappaen sin og heller hadde hatt godt av at de hadde et opplegg sammen om du skjønner? Det er jo viktig for både far og sønn å få et godt forhold, og tvang hjelper nok ikke.
 
Ikke godt for mammahjerte når de hyler og tydelig ikke vil noe. På generelt grunnlag tenker jeg at det er veldig viktig at barn har samvær med begge foreldre. Du skriver at sønnen din er ekstremt tilknyttet til deg da far kun har samvær annen hver helg. Kan det være årsaken til at han ikke ønsker å være hos far? Er det mulig for far å ha oftere samvær, da gjerne hvor dere er sammen alle tre i en overgangsperiode?
 
Etter fylte 12 år kan barnet bestemme selv. Men dere bør virkelig se på samværsavtalen deres og snakke godt sammen hvordan dere skal løse at sønnen deres slår seg vrang. Det knyter inni de fleste å tvinge barn på denne måten. Kanskje far trenger litt hjelp i forhold til samværet, type vite hva han kan finne på med sønnen slik at de får det fint sammen de helgene det gjelder. Ikke at jeg tror de ikke har det fint, men kanskje sønnen din ikke føler han gjør så mye hos pappaen sin og heller hadde hatt godt av at de hadde et opplegg sammen om du skjønner? Det er jo viktig for både far og sønn å få et godt forhold, og tvang hjelper nok ikke.
Far er i det siste blitt bedre på å aktivisere, og jeg tror gutten har det kjekt. Tidligere gikk det mye i FIFA og mobil. Men det er sårt når det står på. Når han er hos far ringer han meg hver kveld og gråter. Da vil han hjem..
 
Syns ikke det er så rart med tanke på at han er hos faren kun annenhver helg og er veldig knyttet til deg. Mine er veldig mammadalter og jeg forestiller meg at det kunne blitt slik med mine også.
Litt usikker på hva jeg synes siden jeg ikke kjenner sønnen din. Men høres ikke kjekt ut for noen :(
 
Ikke godt for mammahjerte når de hyler og tydelig ikke vil noe. På generelt grunnlag tenker jeg at det er veldig viktig at barn har samvær med begge foreldre. Du skriver at sønnen din er ekstremt tilknyttet til deg da far kun har samvær annen hver helg. Kan det være årsaken til at han ikke ønsker å være hos far? Er det mulig for far å ha oftere samvær, da gjerne hvor dere er sammen alle tre i en overgangsperiode?
Far har vell valgt jobb framfor familie så lenge jeg har kjent han desverre. Så umulig for han å ha gutten oftere. Hender også han avlyser samvær fordi han får ekstra jobbing og velger da dette...
 
Far er i det siste blitt bedre på å aktivisere, og jeg tror gutten har det kjekt. Tidligere gikk det mye i FIFA og mobil. Men det er sårt når det står på. Når han er hos far ringer han meg hver kveld og gråter. Da vil han hjem..

Uff! Sånt kan ikke fortsette! Dere må prate sammen. Og pappaen må skjerpe seg enda mer. Og snakk med sønnen din om hans følelser rundt alt sammen. Håper det blir bedre!
 
Ville tatt en samtale på familievernkontoret. Mange steder har de nå også samtaler med barn, greit at han blir hørt og at dere kan forsøke finne en løsning som kan fungere bedre for gutten deres
 
Min yngste syntes de var vanskelig å være hos faren i perioder. Nå har ikke vi faste helger, men han har samvær når det passer og når barna ønsker det. Ca hver 3.helg. En gang var det tydelig at han ikke hadde hatt det så bra hos far og da ble vi enige om at han ikke skulle til far før han ønsket det selv, og da kun én natt hver gang. Det gikk flere uker før han ønsket å være hos far, og så tok vi det bare gradvis, og så gikk den "perioden" over.
Grunnen til at han ikke ville var fordi far har for lite grenser og regler, og det takler min sønn dårlig. Tror de har hatt litt kommunikasjonsproblemer og at sønnen min ikke har følt seg sett. Heldigvis har jeg en eks jeg kan prate godt med, og så forstår at jeg gjør det beste for mine barn, og tar ting jeg sier til seg. Og det at vi ikke har fast samværsavtale gjør at det er lite stress rundt at nå MÅ de til far osv.
Vet jeg er heldig som kan styre dette selv, og tror også det er godt for barna :)

Kan det være mulig å la gutten din få en pause fra alt styret, og bare la han være hos deg litt, for så at far har han på overnatting kun en natt om gangen? Kanskje det blir litt mye med to netter på rad, og det er jo dumt hvis han skal gå å Grue seg til samvær, både for gutten og for far og mor. ❤️
 
Uff, dette er ingen enkel situasjon hverken for deg eller gutten din. Jeg ble selv tvunget til samvær hos far mot min vilje som barn og det førte ikke noe godt med seg i mitt tilfelle.
Jeg tror du må sette deg ned med barnefar og finne en løsning på dette så det blir bedre for gutten din. Tvang er nok ikke svaret.
 
Nei, tvang er ikke svaret selv om samvær er viktig, men tvang kan ha helt motsatt effekt. Her trengs det mye kommunikasjon tror jeg, hva klarer gutten å sette ord på som ikke er ålreit med samvær (det er jo en forskjell på om det er kjipt hos pappa eller om det er kjipt å være borte fra deg), og kan dere løse noe av det? Oppsøk gjerne familievernkontoret, samtaler sammen, alene og med og uten gutten, hvor en objektiv tredjepart kan bidra.

Lykke til! Ikke noe ålreit når det blir slik :(
 
Men hva syns far da? Syns det er rart han ønsker å ta med seg en hylende unge som ikke vil til han[emoji848]
 
Jeg er veldig beskymret når jeg hører dette. Og det er kansje fordi jeg har vært borti akkurat dette før..

Har det slått noen av dere at han kan være utsatt for overgrep eller vold/trusler av far eller noen i nær omgangskrets til far?

Jeg reagerte nemmelig akkurat på denne måten når jeg måtte til min far.
 
Jeg var også sånn. Heldigvis ikke pga alvorlige ting som hu over skriver. Der var det med forskjellbehandling fra min stemor det gikk på. Hu favorisere sitt barn fra før av så både jeg, broren min og deres felles barn havnet i skyggen. Bestemor er fortsatt sur pga det selv om de er skilt nå. På mange måter likte jeg meg best der og hadde det bedre med pappa enn mamma. Desverre ble det litt ødelagt av den stemoren.
 
Han skal bli hørt og tatt hensyn til over 6 år. Ville sagt at samvær skal være på barnets beste. Og at pappaen måtte ta tak å gjøre at han bygget en god nok relasjon til barnet før han skulle være der en hel helg. Synes det er merkelig av en forelder å tvinge samvær, altså pappaen bør jo høre på gutten.

Med mindre det ligger andre ting bak, prøv å få gutten til å fortelle hvorfor han ikke vil være der. Spør han også om hva som kan gjøre de helgene bedre. Prøv å vær så konkret som mulig.
 
Back
Topp