Noen som har erfaring med «svak» livmorhals?

Lillenusse

Flørter med forumet
Jeg skal sette på cerclage, en tråd som settes rundt livmorhalsen i uke 12. Noen som har erfaring eller er i samme situasjon?
 
Nei, men lurer på om jeg må ha det pga konisering..? Hva er grunnen til at du skal ha det?
 
I januar i år fikk jeg en liten gutt som ble født i uke 23. Altfor liten til å overleve og ble erklært død 45 min etter fødsel.

Prøvene viser at årsaken var morkakeløsning, men i går fikk jeg et brev i posten fra overlegen om at de anbefalte cerclage i neste svangerskap grunnet «svak» livmorhals. Skummelt, men samtidig godt å bli tatt vare på.
 
I januar i år fikk jeg en liten gutt som ble født i uke 23. Altfor liten til å overleve og ble erklært død 45 min etter fødsel.

Prøvene viser at årsaken var morkakeløsning, men i går fikk jeg et brev i posten fra overlegen om at de anbefalte cerclage i neste svangerskap grunnet «svak» livmorhals. Skummelt, men samtidig godt å bli tatt vare på.
Å nei, så fælt. :( Nå begynte jeg å grine her. Håper det hjelper på å holde denne inne til termin. Hva er årsak til morkakeløsning? Er det bare ren uflaks? Eller er det kanskje ikke noe man kan finne ut av.
 
Å nei, så fælt. :( Nå begynte jeg å grine her. Håper det hjelper på å holde denne inne til termin. Hva er årsak til morkakeløsning? Er det bare ren uflaks? Eller er det kanskje ikke noe man kan finne ut av.

Ja, er utrolig urettferdig:( Årsaken til morkakeløsning er uflaks, men der finnes noen risikogrupper. Jeg er langt i fra i en slik risikogruppe.

Tråden festes i uke 12 og fjernes i uke 36.
 
Ja, er utrolig urettferdig:( Årsaken til morkakeløsning er uflaks, men der finnes noen risikogrupper. Jeg er langt i fra i en slik risikogruppe.

Tråden festes i uke 12 og fjernes i uke 36.
Da kan dere jo umulig ha sånn uflaks en gang til, og så håper jeg tråden hjelper å holde mini inne så lenge han/hun trenger for å vokse seg stor og sterk :Heartred
 
Sniker fra januar!
Jeg har ikke personlig erfaring med det, men en i familien fikk utført det etter at hun fødte altfor tidlig ved første svangerskap.
Det gikk bra etter det og hun har nå to friske barn som ble født like rundt termin. Husker ikke eksakt når, men ingen av dem var premature.
 
Sniker fra januar!
Jeg har ikke personlig erfaring med det, men en i familien fikk utført det etter at hun fødte altfor tidlig ved første svangerskap.
Det gikk bra etter det og hun har nå to friske barn som ble født like rundt termin. Husker ikke eksakt når, men ingen av dem var premature.

Takk for beroligende svar[emoji5][emoji173]️
 
I morgen skal jeg på kontroll på sykehuset for å planlegge operasjon. Hørt at det å sette cerclage er mye omdiskutert.

Noen med erfaring?
 
Hei, har ikke sett denne tråden før nå!
jeg har for andre gang fått satt på cerclage nå for tre uker siden. Har en liten jente på 2 1/2 år som er her bare pågrunn av cerclagen, begynte da å funullere (åpne seg innen fra) når jeg var 20 uker med henne, begynte da på lutinus i tillegg til cerclagen som ble lagt i uke 13, dette holdt svangerskapet ut og hun ble født i uke 39 :) er nå 15+4 med cerclage og begynner etter ordinær ultralyd på lutinus for å være på den sikre siden :)
hvordan går det med deg etter operasjonen?
 
Hei, har ikke sett denne tråden før nå!
jeg har for andre gang fått satt på cerclage nå for tre uker siden. Har en liten jente på 2 1/2 år som er her bare pågrunn av cerclagen, begynte da å funullere (åpne seg innen fra) når jeg var 20 uker med henne, begynte da på lutinus i tillegg til cerclagen som ble lagt i uke 13, dette holdt svangerskapet ut og hun ble født i uke 39 :) er nå 15+4 med cerclage og begynner etter ordinær ultralyd på lutinus for å være på den sikre siden :)
hvordan går det med deg etter operasjonen?

Så godt å høre at det har gått bra med deg og at vi er flere i samme situasjon. Alt har gått bra etter operasjonen som var 1. august. Er 15+5 i dag, så vi er vel akkurat like lagt på vei, morsomt!

Nå får vi krysse fingrene for at det får bra med oss :)

Hvor ofte skal du ha kontroll?
 
Så godt å høre at det har gått bra med deg og at vi er flere i samme situasjon. Alt har gått bra etter operasjonen som var 1. august. Er 15+5 i dag, så vi er vel akkurat like lagt på vei, morsomt!

Nå får vi krysse fingrene for at det går bra med oss :)

Hvor ofte skal du ha kontroll?
 
oi, det er jo litt vittig at vi er akkurat like langt på vei :) Har du vært på kontroll for å kontrollere hvordan cerclagen sitter etter operasjonen?
Jeg ble sykemeldt rett etter operasjonen og så blir det ultralyd hver 14 dag for å se at jeg ikke plutselig begynner å åpne meg. var på kontroll torsdagen og så blir det kontroll med ultralyd igjen rundt uke 18 osv.. så det blir en god del besøk på sykehuset men er blitt ganske vandt til det etter sist gang.
hvor ofte skal du ha kontroller? og er du sykemeldt?
går det greit om jeg spør hvilket sykehus du satt cerclagen? jeg satt den på haukeland :)
 
Jeg var også på kontroll på torsdag med ultralyd samt bakterieprøve. Alt såg veldig fint[emoji2]

Jeg ble sykmeldt i tre dager etter operasjon (onsdag-fredag).

På torsdag ble det 100% svangerskapspenger og skal ikke tilbake til jobb. Dette er på grunn av stress i jobben.

Jeg skal også ha kontroll hver 14 dag fra og med 12. september (19 uker). Da skal jeg på OUT og kontroll etterpå.

Når det nærmer seg blir det hyppigere kontroller[emoji4]

Jeg satt i Cerclage i Ålesund[emoji4]
 
Ja samme med meg, er sykemeldt ut hele svangerskapet grunnet tungt arbeid (jobber som pedagog i barnehage). var akkurat samme sist også, vanvittig kjedelig å bare sitte hjemme hele svangerskapet men har heldigvis mye usett på netflix og HBO ;)
skulle ønske kontrollen kom på samme dag som OUL jeg og, men jeg skal til OUL i uke 17.
Har du fått vite om du eventuelt må begynne på lutinus etter hvert?
Da er du bosatt i mine hjemtrakter, så gøy :)
 
Blir mye Netflix og Hbo her også[emoji23] Ellers tenker jeg å lære meg å strikke. Får vel også mye tid til baking av brød og rundstykker og gå en tur hver dag.

Jeg er litt usikker på hva lutinus er?

Legen skulle undersøke ang. vaginale tabletter fra uke 20 som skal forhindre at livmoren modnes, tror jeg det er. Men dette er enda usikkert på om jeg skal ha.

Så kjekt da, veldig fint i Ålesund[emoji5] Jeg flyttet fra Bergen i 2016 etter 3 år med studie.
 
strikking prøvde jeg meg på sist, men det fant jeg fort ut ikke var noe for meg xsmile9

Når de snakker om vaginale tabletter så er det lutinus de snakker om. Jeg begynte å åpne meg i uke 20 sist gang å begynte da på lutinus, og etter det så lukket livmorhalsen min seg igjen, men om det var all liggingen på sofaen eller om det var lutinusen som gjorde utslaget det vet jeg jo ikke 100 % sikkert. Men jeg har troen på at det var lutinusen hvertfall, så denne ganger begynner jeg litt tidligere på de for å prøve å unngå at den modner seg igjen allerede i uke 20 :)
Ja både Ålesund og Bergen er veldig fine plasser :) bare det stabile regnværet å klage på ;)
 
Hei jenter jeg har spørsmål om hvordan det har gått med svangerskapet etter cerclage?
Jeg fikk cerclage uke 11 i ålesund sykehus og nå er jeg 16+4 uker på vei men er så redd for tiden fremover pga jeg har hatt 2 senaborter i fjor i uke 19 og 20.
 
Jeg var også på kontroll på torsdag med ultralyd samt bakterieprøve. Alt såg veldig fint[emoji2]

Jeg ble sykmeldt i tre dager etter operasjon (onsdag-fredag).

På torsdag ble det 100% svangerskapspenger og skal ikke tilbake til jobb. Dette er på grunn av stress i jobben.

Jeg skal også ha kontroll hver 14 dag fra og med 12. september (19 uker). Da skal jeg på OUT og kontroll etterpå.

Når det nærmer seg blir det hyppigere kontroller[emoji4]

Jeg satt i Cerclage i Ålesund[emoji4]
Kan jeg bare spørre hvem som opr deg?
Blir cerclage på meg ved et evt neste svangerskap.
 
Back
Topp