Ønsker du å være lenge på sykehuset?

M

Moderator Kristin

Guest
Når ungen endelig kommer, og du ligger der på barsel med barnet i armene, tror du at du ønsker deg hjem raskt, eller ønsker du helst å være på sykehuset lengst mulig?
 
Med første barnet lå jeg der så lenge som jeg måtte, med andre så var jeg ute etter noen timer, men hadde egentlig bestemt meg for å være der så lenge jeg kunne nå, men nå er barselhotellet fjernet og en må garantert dele rom med andre damer og mannen min får ikke være der om det er fult, så må bare se det ann.
 
Håper å komme på barselhotellet og få 2 netter der med baby og mannen. Var 3,5 netter på barselhotellet med nr 1 og det var så deilig. Var 3 netter på barselavdelingen med nr 2, mannen fikk overnatta de to siste nettene selv om det egentlig ikke var lov, men kan jo ikke forvente det igjen. Så da får vi bare se ann i så fall.
 
Med første var jeg nok en 4 netter eller noe, pga gulsott, og med andre 6 netter pga vann i lungene.
Det var greit å få den tiden på sykehuset, og da måtte vi jo faktisk være der helt til de var friske nok til å dra hjem.
Jeg forventer å ville være på sykehuset i 2 dager denne gangen, forutsatt at det er enerom og far kan være med. Siden Kalnes bare har enerom og termin er i september, så burde det ikke være så pass fullt at man må dele.
Men så kan det helt plutselig føles bedre å dra hjem til de andre barna også da:)

I dag snakket jeg og samboeren litt om hvem som skal passe de eldste når vi er på sykehus. De er 9 og 11, så de klarer å komme seg både til og fra skolen hvis vi helt plutselig må dra på sykehus, men noen må være med de på kveld og natt.
Jeg tror vi løser det med at moren min, svigers, 2 brødre og et vennepar er stand-by, og så får den det passer best for komme og passe ungene hvis det skjer en ukedag. Hvis det skjer en helg så kan ungene være hos moren min eller svigers, og svigers bor på veien til sykehuset, så i verste fall så bråstopper vi der med ungene før vi farter videre til sykehuset. :D

Hvordan løser dere andre det med eldre søsken og barnepass?
 
Håper å komme på barselhotellet og få 2 netter der med baby og mannen. Var 3,5 netter på barselhotellet med nr 1 og det var så deilig. Var 3 netter på barselavdelingen med nr 2, mannen fikk overnatta de to siste nettene selv om det egentlig ikke var lov, men kan jo ikke forvente det igjen. Så da får vi bare se ann i så fall.

Så deilig å få ha med mannen da, selv om det ikke var lov.:) Hvilket sykehus var det?
 
Med første barnet lå jeg der så lenge som jeg måtte, med andre så var jeg ute etter noen timer, men hadde egentlig bestemt meg for å være der så lenge jeg kunne nå, men nå er barselhotellet fjernet og en må garantert dele rom med andre damer og mannen min får ikke være der om det er fult, så må bare se det ann.

Hvilket sykehus er det du skal føde på? Så dumt at barselhotell er fjernet.... finnes det bare dobbeltrom, siden du må dele rom?
 
Håper på å bli til babyen er sjekket. Men siden mannen ikke fikk overnatte sist selv om jeg var på hotellet, og vi har en til hjemme nå vil jeg egentlig hjem så fort som mulig og. Så jeg tar det litt som det kommer:)
 
Hvis stakkars samboeren min må dra hjem alene for å sove etter å ha blitt far for første gang, så tror jeg hjertet mitt brister.
 
Hvis stakkars samboeren min må dra hjem alene for å sove etter å ha blitt far for første gang, så tror jeg hjertet mitt brister.

Det skjønner jeg godt!
Men hvis det finnes enerom så får han vel overnatte, og ting roer seg nok ned nå når vi nærmer oss september:)
 
Så deilig å få ha med mannen da, selv om det ikke var lov.:) Hvilket sykehus var det?
Ja, her var det veldig dumt at han ble sendt hjem første natta, pga han var egentlig veldig traumatisert etter fødselen (han ble overlatt helt til seg selv med ungen i 3,5 t mens jeg var i narkose og ble operert og han ikke visste om det kom til å gå bra pga ingen info). Så han har jo hatt fødselsangst siden da, og turte nesten ikke å få nr 3. Hatt samtale på sykehuset nå da (burde nok hatt det for 5 år siden, men ingen av oss har jo skjønt at dette gikk såpass inn på han før det ble snakk om nr 3 her hjemme...) så det går mye bedre nå heldigvis [emoji846]

Dette var på Ahus [emoji5]
 
Angående at mannen overnatter: Jeg fødte på kvelden sist og sendte allikevel mannen hjem et par timer senere, med unnskyldningen "ta seg av kjæledyr" men jeg vet jo at han hadde lyst til å hive seg over telefon og PC og dele nyheten med hele verden, og både jeg og baby ville jo bare sove.

Jeg hadde en relativt enkel fødsel og var raskt på bena igjen, men jeg blødde fryktelig mye det første døgnet og er glad for at det ikke var jeg som måtte vaske sengetøy og gulv (ble jo en stor dam hver gang jeg reiste meg opp..), så for min egen del så håper jeg å få være 2-3 døgn på sykehuset, til blødningene er litt under kontroll. I tillegg fikk førstemann gulsott og det hadde jeg IKKE sett selv, så jeg er glad for at vi var der lenge nok til at det ble oppdaget og behandlet. Oppsummert: 3-4 døgn på sykehus høres fint ut, men jeg tipper de prøver å sende meg hjem tidligere siden jeg er andregangs.
 
Angående at mannen overnatter: Jeg fødte på kvelden sist og sendte allikevel mannen hjem et par timer senere, med unnskyldningen "ta seg av kjæledyr" men jeg vet jo at han hadde lyst til å hive seg over telefon og PC og dele nyheten med hele verden, og både jeg og baby ville jo bare sove.

Jeg hadde en relativt enkel fødsel og var raskt på bena igjen, men jeg blødde fryktelig mye det første døgnet og er glad for at det ikke var jeg som måtte vaske sengetøy og gulv (ble jo en stor dam hver gang jeg reiste meg opp..), så for min egen del så håper jeg å få være 2-3 døgn på sykehuset, til blødningene er litt under kontroll. I tillegg fikk førstemann gulsott og det hadde jeg IKKE sett selv, så jeg er glad for at vi var der lenge nok til at det ble oppdaget og behandlet. Oppsummert: 3-4 døgn på sykehus høres fint ut, men jeg tipper de prøver å sende meg hjem tidligere siden jeg er andregangs.
Enig med deg, regner med å bli sendt hjem senest etter 2 døgn så prøver å være realistisk (tredjegangs). 3 døgn på barselhotellet med kun mann og baby (og søsken på besøk på dagen såklart), hadde nok vært ideelt for oss, men tørr ikke å håpe på det.
 
Vet at lillebror må på nfi i hvertfall det første døgnet etter fødsel pga min diabetes, men tenker uansett at jeg blir så lenge jeg kan og de mener det er behov. Jeg har 4 andre barn hjemme som da har startet opp på skolen igjen og som sikkert er gira etter en lang ferie, så det kan være godt for den lille og meg å få hente oss inn litt etter fødsel [emoji5]
 
Ja, her var det veldig dumt at han ble sendt hjem første natta, pga han var egentlig veldig traumatisert etter fødselen (han ble overlatt helt til seg selv med ungen i 3,5 t mens jeg var i narkose og ble operert og han ikke visste om det kom til å gå bra pga ingen info). Så han har jo hatt fødselsangst siden da, og turte nesten ikke å få nr 3. Hatt samtale på sykehuset nå da (burde nok hatt det for 5 år siden, men ingen av oss har jo skjønt at dette gikk såpass inn på han før det ble snakk om nr 3 her hjemme...) så det går mye bedre nå heldigvis [emoji846]

Dette var på Ahus [emoji5]

Oi! Det må ha vært tøft for ham i den situasjonen:( Ikke rart han har hatt fødselsangst etter det!
Jeg krysser fingrene for at det går mye bedre denne gangen, og at han får overnatte sammen med dere:):Heartred
 
Angående at mannen overnatter: Jeg fødte på kvelden sist og sendte allikevel mannen hjem et par timer senere, med unnskyldningen "ta seg av kjæledyr" men jeg vet jo at han hadde lyst til å hive seg over telefon og PC og dele nyheten med hele verden, og både jeg og baby ville jo bare sove.

Jeg hadde en relativt enkel fødsel og var raskt på bena igjen, men jeg blødde fryktelig mye det første døgnet og er glad for at det ikke var jeg som måtte vaske sengetøy og gulv (ble jo en stor dam hver gang jeg reiste meg opp..), så for min egen del så håper jeg å få være 2-3 døgn på sykehuset, til blødningene er litt under kontroll. I tillegg fikk førstemann gulsott og det hadde jeg IKKE sett selv, så jeg er glad for at vi var der lenge nok til at det ble oppdaget og behandlet. Oppsummert: 3-4 døgn på sykehus høres fint ut, men jeg tipper de prøver å sende meg hjem tidligere siden jeg er andregangs.

Høres ut som at det er best for deg å være på sykehuset hvis du får store blødninger.
Helt enig ang gulsott, jeg ville heller ikke ha skjønt noe selv, så jeg er glad at jeg var igjen på sykehuset. Jeg kan ikke si sikkert at jeg vil oppdage gulsott denne gangen heller hvis det skjer. Akkurat nå føles det tryggest å være på sykehus til etter kontroll, men det kan forandre seg.
 
Vet at lillebror må på nfi i hvertfall det første døgnet etter fødsel pga min diabetes, men tenker uansett at jeg blir så lenge jeg kan og de mener det er behov. Jeg har 4 andre barn hjemme som da har startet opp på skolen igjen og som sikkert er gira etter en lang ferie, så det kan være godt for den lille og meg å få hente oss inn litt etter fødsel [emoji5]

Høres lurt ut å ta noen rolige dager på sykehus. Jeg har 2 større barn som går i gang med sin skolehverdag på mandag, så kan være greit å få i hvert fall 1-2 dager på sykehus tenker jeg før vi drar hjemover.
 
Oi! Det må ha vært tøft for ham i den situasjonen:( Ikke rart han har hatt fødselsangst etter det!
Jeg krysser fingrene for at det går mye bedre denne gangen, og at han får overnatte sammen med dere:)[emoji813]red
Var nok veldig tøft ja, måtte overbevise han om at det finnes hjelp å få før vi i det hele tatt kunne vurdere å starte prøvingen på nr 3. Og at det er lettere å få hjelp til han når jeg faktisk er gravid enn på forhånd.

Takk! [emoji5] Det at rester av morkaka henger igjen og blødningen derfor ikke stanser før de får skrapt ut alt, er visst ikke forbundet med økt risiko for at det skjer igjen, så vi har trua [emoji846] Får uansett ekstra overvåking/forholdsregler ved neste fødsel så bekymrer meg heldigvis ikke [emoji846]
 
Har allerede avtalt med sykehuset at vi skal få familierom og være der minst 3 dager. :)
 
Hvilket sykehus er det du skal føde på? Så dumt at barselhotell er fjernet.... finnes det bare dobbeltrom, siden du må dele rom?
Ålesund. Der er familierom, men de blir prioritert til førstegangsfødende, så det er kjedelig. Så er der andre rom med 2/3 senger som vi mødre må ligge på.
 
Var nok veldig tøft ja, måtte overbevise han om at det finnes hjelp å få før vi i det hele tatt kunne vurdere å starte prøvingen på nr 3. Og at det er lettere å få hjelp til han når jeg faktisk er gravid enn på forhånd.

Takk! [emoji5] Det at rester av morkaka henger igjen og blødningen derfor ikke stanser før de får skrapt ut alt, er visst ikke forbundet med økt risiko for at det skjer igjen, så vi har trua [emoji846] Får uansett ekstra overvåking/forholdsregler ved neste fødsel så bekymrer meg heldigvis ikke [emoji846]

Så bra at han fått hjelp, men burde ikke trenges gravid samboer for å få hjelp til å håndtere fødselsangst hos far:rolleyes:

Da går sikkert alt helt fint denne gangen, alltid fint å ha litt ekstra overvåking ved behov. Da føler man seg automatisk tryggere også:)
 
Back
Topp