Tanker om ekteskap...

Hva betyr ekteskap for deg; hva legger du i det og hva skal(eller skulle) til for at du gifter(evt giftet) deg?

Spørsmålene dukker opp hos meg idag, da jeg akkurat har fått vite at en bekjent skal gifte seg for 3.gang på 6 år.

Man er ulike, og alle tar selvsagt sine egne valg, men må si jeg blir litt «stuss», og så tenker jeg litt slik « Hvor mange ganger skal jeg gi h*n bryllupsgave..?»
 
Ekteskap for meg betyr i utgangspunktet for livet, men jeg er nå gift for andre gang, så helt prinsippfast er jeg jo ikke.
 
For oss handlet det å gifte seg om å erklære vår kjærlighet på et mer offisielt vis enn om vi bare var kjærester, og selv om jeg ser poenget ditt, kan det jo faktisk hende at denne mannen faktisk elsker disse kvinnene så mye at han føler han vil gjøre det samme. :)
At det skjer, tilsynelatende, for tidlig hos enkelte kan jo diskuteres, men hva alle andre synes er jo tross alt ikke viktig, det er hva paret legger i det som er viktig. :)
 
For oss handler det faktisk mest om arv. :p
 
Oi, 3. gang på 6 år.
Hvordan i alle dager klarer man det.
Gifte seg, være separert minst et år før man får innvilget skilsmisse, forlove seg, planlegge bryllup og så gifte seg...
Personen får jo knapt nok tid til å være gift :rolleyes:

For meg betyr det å gifte seg å love hverandre å være sammen for livet, og dersom det ikke fungerer så gjør man det man kan for å løse de problemene man har sammen.
Ingen forhold er en dans på roser hele tiden.
Et forhold (om det så er ekteskap eller samboerskap) skal være bygd på gjensidig respekt og tillit, og ikke noe man tar lett på.

Mener forøvrig også at man med fordel godt kan ha bodd sammen en liten stund før man gifter seg slik at man vet at forholdet tåler overgangen fra kjærester til familie (og man er også en liten familie om man bare er to som bor sammen uten/før barn)
 
For meg så er ekteskap bare et papir om at man er sammen :p vi skal ikke gifte oss fordi vi ikke ser poenget med det.
Gifter man seg 3 ganger på 6 år, så burde man kanskje se an hvem man er sammen med først :p
Men det er vel ganske vanlig om dagen, å få barn med alt som er, gifte seg med alt som er.
 
Ekteskap er ekte kjærlighet, trygghet og livet ut..
skik som jeg tenker selv om en aldri har garanti
 
For meg betyr ekteskap kjærlighet, forpliktelse og trygghet :)

3 ganger på 6 år var voldsomt :O
 
For meg er ekteskap en bekreftelse på kjærligheten og et løfte om å holde sammen hele livsløpet. Både i medgang og motgang. Både i gode og onde dager.
Mange som gifter seg glemmer gjere at de sa ''JA'' til å være der også i de onde og vanskelige dagene.

Jeg mener at de eneste grunnene til å bryte ekteskapet er utroskap og dersom ektefellen utøver vold fysisk/psykisk.
 
Ekteskap for meg er løfte og kjærlighetserklæring. Men hadde jeg truffet en som hadde vært gift to ganger før og fridd til meg på 6 år hadde jeg sagt ikke enda...
 
For meg er ekteskap en bekreftelse på kjærligheten og et løfte om å holde sammen hele livsløpet. Både i medgang og motgang. Både i gode og onde dager.
Mange som gifter seg glemmer gjere at de sa ''JA'' til å være der også i de onde og vanskelige dagene.

Jeg mener at de eneste grunnene til å bryte ekteskapet er utroskap og dersom ektefellen utøver vold fysisk/psykisk.

Jeg bare lurer for dette er en litt fremmed tanke for meg. Hva om kjærligheten er slutt, og man finner ikke tilbake til hverandre. Er ikke det en god grunn til å skilles?

For meg personlig er ikke ekteskap noe mer enn ett samboerskap. Om vi gifter oss er det bare fordi vi vil feire hverandre, vi trenger ikke ett ark for å holde sammen [emoji1]
 
Var mange ganger det.. kostbart er det også..

Skal snart gifte meg. Hadde aldri trodd at mannen ville fri, han hadde tidligere sagt st han ikke ville gifte seg. Når han da fridde, måtte jeg jo si ja da.. ser ikke for meg et liv uten han og vi har 2 barn. Det er noen ekstra rettigheter. Selvfølgelig er vi ikke perfekt, vi kan ikke vite hva som vil skje i fremtiden.
 
Jeg bare lurer for dette er en litt fremmed tanke for meg. Hva om kjærligheten er slutt, og man finner ikke tilbake til hverandre. Er ikke det en god grunn til å skilles?

For meg personlig er ikke ekteskap noe mer enn ett samboerskap. Om vi gifter oss er det bare fordi vi vil feire hverandre, vi trenger ikke ett ark for å holde sammen [emoji1]
Skjønner tankegangen din, men for min del vil jeg si nei, det er ikke en god nok grunn. Ikke for meg i all fall.
Man våkner ikke bare en dag og all kjærligheten er borte. Man må pleie kjærlighet, ta vare på den, for sterke krefter vil prøve å ødelegg den.
Forelskelsen går over til en dypere kjærlighet.

Er man blitt ulykkelig i ekteskapet bør man jobbe med det. Man blir heller ikke ulykkelig over natta, vil jeg tro?
Å kommunisere med hverandre og å lytte til hverandre, å prøve å gjøre den andres dag fin, si pene ting til hverandre, gi det lille ekstra selv om man er sur og har en dårlig dag. Ha humor, le sammen, være tolmodig med den andre, be om unnskyldning, ikke si ting i sinne..man kommer langt med det :)
 
Skjønner tankegangen din, men for min del vil jeg si nei, det er ikke en god nok grunn. Ikke for meg i all fall.
Man våkner ikke bare en dag og all kjærligheten er borte. Man må pleie kjærlighet, ta vare på den, for sterke krefter vil prøve å ødelegg den.
Forelskelsen går over til en dypere kjærlighet.

Er man blitt ulykkelig i ekteskapet bør man jobbe med det. Man blir heller ikke ulykkelig over natta, vil jeg tro?
Å kommunisere med hverandre og å lytte til hverandre, å prøve å gjøre den andres dag fin, si pene ting til hverandre, gi det lille ekstra selv om man er sur og har en dårlig dag. Ha humor, le sammen, være tolmodig med den andre, be om unnskyldning, ikke si ting i sinne..man kommer langt med det :)
Problemet er at det er to personer som må jobbe for det.

Jeg var i et ulykkelig ekteskap, lenge. Altfor lenge! Men jeg var naiv nok til å tro at alt kunne fikses, så lenge jeg ville det nok, og jobba nok for det. Vel, han jeg var gift med hadde det som plommen i egget han, kunne oppføre seg som dritt, gi blaffen i ungene sine, stikke av i ukesvis uten å gi lyd fra seg, og alikevel slippe unna med det - fordi jeg glatta over - jobba litt mer for at det skulle bli bedre - lagde unnskyldninger og jobba enda litt mer.

Når jeg endelig gikk, endelig fant såpass respekt for meg selv at jeg ba fyren om å dra til helvete, var det som å komme til himmelen! Alenemor til fire barn - 4, 6, 7 og 9 år gamle, 100% omsorg og alt jeg følte var FRIHET!
 
Hva betyr ekteskap for deg; hva legger du i det og hva skal(eller skulle) til for at du gifter(evt giftet) deg?

Spørsmålene dukker opp hos meg idag, da jeg akkurat har fått vite at en bekjent skal gifte seg for 3.gang på 6 år.

Man er ulike, og alle tar selvsagt sine egne valg, men må si jeg blir litt «stuss», og så tenker jeg litt slik « Hvor mange ganger skal jeg gi h*n bryllupsgave..?»
3 ganger på 6 år.. da hadde jeg gitt noe på rart noe og skrevet på gøy på kortet: håper din 4 mann også liker denne, nå får du ikke mer av meg ;) eller: alle gode ting er 3?
 
Problemet er at det er to personer som må jobbe for det.

Jeg var i et ulykkelig ekteskap, lenge. Altfor lenge! Men jeg var naiv nok til å tro at alt kunne fikses, så lenge jeg ville det nok, og jobba nok for det. Vel, han jeg var gift med hadde det som plommen i egget han, kunne oppføre seg som dritt, gi blaffen i ungene sine, stikke av i ukesvis uten å gi lyd fra seg, og alikevel slippe unna med det - fordi jeg glatta over - jobba litt mer for at det skulle bli bedre - lagde unnskyldninger og jobba enda litt mer.

Når jeg endelig gikk, endelig fant såpass respekt for meg selv at jeg ba fyren om å dra til helvete, var det som å komme til himmelen! Alenemor til fire barn - 4, 6, 7 og 9 år gamle, 100% omsorg og alt jeg følte var FRIHET!
Selvsagt må begge jobbe for det! Et ekteskap fungerer ikke uten at begge gir og tar, at begge stiller opp for hverandre.
Så godt å høre at du har det bra nå! :)
 
3 ganger på 6 år? [emoji28] jaggu for ei kvinne! Jeg har akkurat hatt bryllupsfest for meg selv i helgen, ALDRI mer ass! Galskap! Ho må være fryktelig glad i stress og alt som medfølger? Kanskje d er en egen form for slankekur også? [emoji28]

Men fra spøk til alvor! Noen har et veldig behov for å tilhøre noen andre. Kanskje det er noe ustabilt fra barndommen som gjør at ho må være gift, men at når det ikke står til forventningene om trygghet osv, så blir d skilsmisse?

Vi giftet oss av økonomiske årsaker/trygghet for vår sønn. Hadde noe skjedd med mannen, så hadde sønnen stått dårlig i d mtp på arva.... så for å sikre hans fremtid, så giftet vi oss :) men også fordi vi ikke vil ha noen andre, noen gang!
Men du, du gir billigere gaver for hver gang? [emoji38] kanskje lage et tema for hvert bryllup på gavene? [emoji23]
 
Haha, hat vært gift. Og ikke pokker om jeg skal gifte meg igjen.

For meg så betyr ekteskap "helvetes mye papir arbeid om du er dritlei av mannen, så vær sikker på at du ikke blir lei av han" :hilarious:
 
For meg er ekteskap en bekreftelse på kjærligheten og et løfte om å holde sammen hele livsløpet. Både i medgang og motgang. Både i gode og onde dager.
Mange som gifter seg glemmer gjere at de sa ''JA'' til å være der også i de onde og vanskelige dagene.

Jeg mener at de eneste grunnene til å bryte ekteskapet er utroskap og dersom ektefellen utøver vold fysisk/psykisk.

Synes du ikke at du fortjener å være lykkelig?
Hvem sa du "ja" til?
 
Back
Topp