Hvorfor blir man sport om?

Newnew

Glad i forumet
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
hvorfor blir man sport om tilhørighet til norske statskirke OG om tidligere barn er døpt? Hos jordmor? Føler ikke at det hører hjemme på svangerskapskontroll i det heletatt.

Om det er sånn at man ved enkelte religioner er i mot fet ene eller det andre som blodpverføring osv, så bør man heller bli sport direkte om det.
Og bare fordi mor og far er medlem så betyr det ikke automatisk at de vil at barna skal være medlem, kun fordi tidligere barn er døpt.
Så jeg følte det som ganske ubehagelig å bli sport om det, føler det bør være relevante ting for helsa feks som burde spørres om. Kan ikke huske å ha blitt sport om det i 2008 da jeg var gravid sist.
 
De spør også om yrke, som heller ikke er direkte relevant for ditt svangerskap. Men de bruker dataene anonymisert til å lage statistikk på fødselsvekt, lengde på svangerskapet, hrlse på mor og barn osv ift yrke/religion/røyk/alkohol, som når man ser på grupper kan gi tall av verdi for statistikken.

Og noen ganger medisinsk verdi som at røyking gir lavere fødselsvekt og ikke er bra.

Du er kan velge å si at du ikke vil svare.
 
Kan ikke huske å ha blitt spurt om det, mulig jeg blei det men. Men lege spurte om det var noen religiøse hensyn som måtte taes som feks hva som skjer med morkaken etter fødsel.
Måtte sjekke helsekortet mitt og der står det ingenting om statskirke, kunn en rubrikk for tro og livssyn. Den er tom.
 
Det ble ikke jeg.
 
Du kan velge å ikke svare :)
 
Religion kan det være medisinske årsaker knyttet til. F.eks noen ikke skal ha mannlige leger/jordfar/anesytesi tilstede under fødselen. Andre skal ikke ha blodoverføring ved blodtap.

Aldri blitt spurt om dåp..
 
Det står jo i helsekortet, jeg og mannen er født inn i 2 forskjellige religioner men ingen av oss er praktiserende. Ungene våre er ikke døpt og derfor heller ikke medlem av statskirka. Syns også det virker unødvendig å spørre om religion. Da er det jo langt mer relevant å spørre om røyk og medisinsk bakgrunn. Særlig hos jordmor.
 
Jeg ble og spurt om dette når helsekortet mitt ble fylt ut, og synes det er veldig rart. Hadde skjønt det om de spurte om man hadde en religion som gjorde at man måtte ta spesifikke hensyn (som feks blodoverføring) men generelt å vite religionen til mor og far, synes jeg er merkelig... Og jeg kan virkelig ikke skjønne hvorfor dette er med som en rubrikk på helsekortet?
 
Trodde far fremdeles sto som medlem av statskirka med første, så skrev det. Fikk da invitasjon til samtale om dåp etter fødsel.
Fikk sjekket at han ikke var medlem til nr 2, da kom det ikke noe slikt.
Regner med det er vedheng fra før stat og kirke skilte lag.
 
Hvorfor er det så ubehagelig? Betyr det noe?
Jeg ble også spurt om det. Mannen er i statskirka, jeg er ikke det. Dåp ble vi ikke spurt om.
 
Står på helsekortet men legen spurte ikke om det, men lov å si du ikke vil svare;)
 
Generelt så liker jeg ikke å bli stilt masse spørsmål av folk jeg ikke kjenner. Jeg er ganske åpen å har ikke noe problem med å snakke om ting, uten å bli sport om noe. Men jeg bare liker ikke å bli sport om veldig personlige og irrelevante ting. Jeg skjønner om dem hadde spurt om religion. Men å bli spurt om tilhørighet i statskirka og om tidligere barn er døpt, det synes jeg er merkelig.. men jeg svarte nå at vi begge er medlemmer, men etter jeg fortalte mann min om dette. Så bestemte han seg for å melde seg ut. Som han har tenkt på lenge, så nå må jeg vell neste gang jeg kommer dit be henne rette opp i dette. Ikke at jeg tror jeg skal til jordmora noe mer. Fordi jeg regner med jeg får spesial oppfølging på sykehuset framover da.
 
Last edited:
De spør også om yrke, som heller ikke er direkte relevant for ditt svangerskap. Men de bruker dataene anonymisert til å lage statistikk på fødselsvekt, lengde på svangerskapet, hrlse på mor og barn osv ift yrke/religion/røyk/alkohol, som når man ser på grupper kan gi tall av verdi for statistikken.

Og noen ganger medisinsk verdi som at røyking gir lavere fødselsvekt og ikke er bra.

Du er kan velge å si at du ikke vil svare.
Jo yrke er veldig relevant og viktig å spørre om mtp tilrettelegging. Noen jobber også i yrker der gravide ikke bør arbeide
 
Jo yrke er veldig relevant og viktig å spørre om mtp tilrettelegging. Noen jobber også i yrker der gravide ikke bør arbeide
Det blir som de over her sier ift religion som ikke vil ha blodoverføring osv, da kunne man heller spurt om det. Og yrke i segselv er sjeldent gir lite mer info ift tilrettelegging, for noen arbeidsgivere er flinke til det (og har andre oppgaver) og andre ikke. Og innenfor hvert yrke er det ofte vidt spenn i om/hvor mye tilrettelegging som kreves. Så at lege/jm snakker om hva man jobber med er relevant, men ikke som info på det arket.
 
Ble spurt om «tilhørighet», om vi var med i den norske stats kirke elns. Det hadde noe med at etter at barnet ble født, så ble det vist sendt noen papirer dit vi hørte til :)
 
Back
Topp