Spm hund og smertestillende

Miss_30

Forumet er livet
Septembergull'17
Hunden min ble kastrert i dag og jeg har fått med Tramadol som jeg tenkte jeg skulle gi nå snart. Hvordan få i han det? Putte det i litt pålegg? Glemte helt å spørre. Han nekter å drikke vann, så jeg er litt redd for at han setter fast maten i halsen.
 
Ville gitt han medisinen i litt leverpostei[emoji4]
 
Det er litt individuelt. Våre dyr har ikke latt seg lure av å putte det i mat, så vi har måttet stappe det nedi halsen på dem og tvinge dem til å svelge :hilarious: det ser virkelig tragisk ut altså, men må man så må man :sorry:
Katta godtok det og hunden blir gørfornerma. Når han var virkelig dårlig så gadd han ikke krangle.
 
Min godtok tramadol uten noe ekstra, men det meste kan gies med litt mat. Men burde jo få i seg drikke snart da stakkar, drikker han vann om det blandes inn litt leverpostei?

Vi opplevde dog at vår ble ekstremt «rusa» og pipete av tramadol, såklart bidro jo smertene etter operasjonen (dette var en operasjon av kneet etter en skade da) og, men det ble bedre dagen etter når han kun fikk rimadyl. Han trengte dog tramadol den dagen, så ville gitt det igjen altså! Men satt hele kvelden og halve natta med pipende og urolig hund i fanget, var oppe og ammet mellom slagene. Var et langt døgn for alle.

Håper din blir fort bedre :)
 
Jeg måtte stappe det nedi svelget. Han bare spyttet ut om han fikk i leverpostei. En gang klarte han tygge den i stykker og da fråtset det rundt hele munnen hans i flere timer..
 
Min godtok tramadol uten noe ekstra, men det meste kan gies med litt mat. Men burde jo få i seg drikke snart da stakkar, drikker han vann om det blandes inn litt leverpostei?

Vi opplevde dog at vår ble ekstremt «rusa» og pipete av tramadol, såklart bidro jo smertene etter operasjonen (dette var en operasjon av kneet etter en skade da) og, men det ble bedre dagen etter når han kun fikk rimadyl. Han trengte dog tramadol den dagen, så ville gitt det igjen altså! Men satt hele kvelden og halve natta med pipende og urolig hund i fanget, var oppe og ammet mellom slagene. Var et langt døgn for alle.

Håper din blir fort bedre :)
Gruer meg veldig til natta:( Håper i det lengste jeg slipper å gi noe smertestillende før i morgen. Tror ikke han har så mye smerter, men han prøver å komme til såret, så det er nok derfor han piper og er urolig. Har på krage da, så han blir passe frustrert over den også.
 
Får man ikke metacam til hund? Flytende, tenker det er enklere?
 
Noe du kan gjøre er å løfte hodet på hunden så han ser opp, med ene hånden under "haka" putt tabletten så langt bak du kan, også stryker du ovenfra og ned langs halsen på hunden med litt kraft (ikke sånn at hunden får vondt, men sånn at du trigger svelgerefleksen).

Det funket veldig bra på våres [emoji3] fort gjort.
 
Noe du kan gjøre er å løfte hodet på hunden så han ser opp, med ene hånden under "haka" putt tabletten så langt bak du kan, også stryker du ovenfra og ned langs halsen på hunden med litt kraft (ikke sånn at hunden får vondt, men sånn at du trigger svelgerefleksen).

Det funket veldig bra på våres [emoji3] fort gjort.
Vet ikke hvor enkelt det er med skjerm. Skal prøve med leverpostei etterpå. Hvis ikke så får jeg bare dytte det bak i halsen.
 
Noen som forresten vet om det er «lov» å vaske en kastrert hund? Han har tissa på seg flere ganger og det stinker av han:(
 
Jeg har alltid åpnet munnen å lagt tabeletten så langt bak som mulig for og så lukke den å stryke nedover halsen til du kjenner han svelger.


https://www.google.co.uk/amp/s/m.wikihow.pet/Care-for-Your-Dog-After-Being-Neutered?amp=1

2
Hold off on bathing him. You will likely need to postpone bathing your dog for about ten days. Follow your vet’s specific instructions regarding the timeline for expected healing.[10] Expect to wait at least a week before allowing your dog to get wet in any way, as this will increase the risk of infection.

  • If your dog goes to the bathroom and lays in it, or must be cleaned for some other reason, use waterless shampoo from a pet store. Don’t use this shampoo near the incision.[11]
 
Noen som forresten vet om det er «lov» å vaske en kastrert hund? Han har tissa på seg flere ganger og det stinker av han:(

Vask han forsiktig med lunkent vann uten såpe. Unngå spyling av selve såret, veldig viktig at eventuelle bandasjer/plaster ikke blir våte eller blir byttet med engang. Ikke bra å gå rundt med urin på kroppen heller...
 
Her får de injeksjon med metacam som varer til dagen etter, så gir vi metacam etter et døgn.

Beste rådet er egentlig å ta litt leverpostei, putte tabletten inni, åpne munnen og legge den langt bak på tunga, lukke munnen til hunden og stryke opp og ned under kjeve og hals for å stimulere svelgerefleksen. Bare husk at de kan ligge lenge uten å svelge så ikke slutt før du er sikker på at hunden svelger den.
 
Vi fikk metacam tror jeg det het, til vår hund. Flytende som gis oralt med sprøyte. Det fungerte helt fint. Spør om å få det i stedet
 
Takk for svar alle sammen:) Det var null stress å gi han kapslene sammen med leverpostei:) Ikke hadde han behov for så mange av de heller. Problemet hans har vært kragen, så det løste vi ved å ta på han en stor t-skjorte. Morsomt syn:p
 
Så bra det løste seg:) her og funker det å
Putte inn i pålegg. Uansett hva egentlig for hun er en alt sluker:p
 
Back
Topp