Bading med barnehagen? Er jeg hønemor?

villter

Forelsket i forumet
Mailykke 2018
Vi fikk melding av barnehagen i ettermiddag at de skal reise på en strand ved et skogsvann og bade i morgen, "ha med håndkle, badedrakt og bilstol. "
Barnet vårt er 3,5 år og ganske tøff. Jeg kjenner at dette er ikke noe jeg føler meg trygg på, så jeg velger å finne en løsning på å ha hun hjemme i morgen.

Hva tenker dere om en slik situasjon?

Må de ikke samle inn tillatelse fra foreldre?

Er det ikke krav til livrednings kurs for minst en av de voksne?
 
Er ganske strengt at de voksne skal ha livredningskurs.
Vet du noe om noen av de voksne har det?
 
Du fylte ikke ut skjema når barnet startet i barnehage? Og hva svarte du i så fall da? Regner med minst en av de ansatte som blir med har livredningskurs, hvis ikke hadde de nok ikke dratt.
 
Er ganske strengt at de voksne skal ha livredningskurs.
Vet du noe om noen av de voksne har det?
Jeg tror ikke de har det, men jeg skal hør i morgen. På skolen til eldste frøkna, hoppet de over svømming en stund her pga manglende kurs. Det er tvilsomt at noen av de voksne i barnehagen har det tenker jeg.
 
Jeg huket av nei ved bading på skjemaet jeg fylte ut ved bhg. start. ☺️ Så der har du mitt svar i hvert fall, jeg hadde aldri i verden sendt med gutta på bading i bhg.
Og ja, jeg ER hønemor, men det får så være. Bading når de er så små skjer ved at pappa’n eller jeg er tilstede.
 
Jeg tror ikke de har det, men jeg skal hør i morgen. På skolen til eldste frøkna, hoppet de over svømming en stund her pga manglende kurs. Det er tvilsomt at noen av de voksne i barnehagen har det tenker jeg.
De har jo faktisk ikke lov til å dra på badetur uten livredningskurs, så det syns jeg var veldig merkelig...
Forhør deg litt i morgen du [emoji106]
 
Her må alle i barnehagen til junior ha tatt livredningskurs, vil tro at det gjelder alle barnehager. Han er med i bassenget ca 1 gang i mnd, mange flere på stranda når det er vær til det.
 
Jeg tror ikke de har det, men jeg skal hør i morgen. På skolen til eldste frøkna, hoppet de over svømming en stund her pga manglende kurs. Det er tvilsomt at noen av de voksne i barnehagen har det tenker jeg.
Hvorfor tenker du det er tvilsomt?
Mange ansatte får kurs
 
Hvorfor antar du at de ikke har livredningskurs? Det må man ha om man i det hele tatt skal oppholde seg i nærheten av vann. Og det er kanskje ikke så mange barn i barnehagen om dagen, så de ser kanskje på det som en ypperlig mulighet til å gjøre noe artig med de som er igjen:)
 
Jeg antar selvsagt de har livredningskurs, slikt arrangeres i de bhg jeg kjenner til jevnlig for de ansatte. Så ja. Det har de nok.

Frøkna mi på 2,5 har vært og badet altså vasset, helt uten at vi var forberedt, de hadde ikke med badetøy, de vasset i bleien.

Og det har jeg null problem med. De er mange voksne og de har livredningskurs og se gikk selvsagt på en liten, oversiktlig strand og vasset litt på grunna.
 
De må ha gyldig livreddningskurs godkjent for ute. Ikke bare i basseng. Er forskjell på det. Minst en voksen må ha det.

Er veldig strenge regler bare for å oppholde seg i nærheten av vann (mate ender/gå tur), så bading skal ikke bhg ta lett på, noe de helt sikkert ikke gjør.

Jeg er også hønemor, og ville pent sagt at det bekymrer meg at mitt barn skal bade uten at jeg er tilstede da jeg liker å ha kontroll. Ville spurt etter hvilke regler/rutiner de følger for bading ute, hvem som har hovudansvar for badingen, hvor mange barn og voksne som skal være med, evt. få se handlingsplanen.

Jeg jobba i bhg der vi hadde tilgang på basseng inne. Vi hadde livredningskurs i basseng (som måtte taes på nytt hvert år) + vi var alltid 1-1. Altså jeg som voksen hadde ansvar for kun et barn.
 
Her har småbarnsavdelinga til min vært i fjæra en dag, ingen bading, men var jo vassing :) Er ganske sikker på at de har nødvendige kurs, de har ihvertfall nevnt flere kurskvelder de har hatt i forbifarten, så går nå ut ifra at det har vært i orden :)
 
Selvfølgelig har de kurs, hvorfor anta at de ikke har det?
Her i vår barnehage har flere kurs og mine barn er med å bader. De er vel ikke dårligere til å passe barn ved sjøen enn foreldre.
 
Ville hørt litt mer om det ihvertfall, her spurte de om lov noe de fikk lov til av meg for vet at de er veldig forsiktige og ikke hadde gjort det om det hadde hvert uansvarlig, de var da 4 voksne på 5 barn i alder 2 til 6.
 
Hvorfor jeg antar at de ikke har det er pga et slikt kurs må gjentas en gang i året. Barnehagen er ellers aldri ved vann eller bader så hvorfor skulle de brukt penger på å sende en ansatt på et slikt kurs.
Det kan være jeg tar feil, men skal undersøke i morgen ,
 
Det er ikke bare livredning ved vann som gjøres på slike kurs, man får også opplæring i førstehjelp, og de har garantert det om de skal til vannet.
Det er det samme kurset uavhengig av hvor det skal bades.
 
Min var på det i forrige uke. De finner på annerledes ting i sommerbarnehagen, og nå fikk 4-, 5 - og 6-åringene dra som var igjen. De er sykt nøye på alle sikkerhetsrutiner så ingen betenkeligheter. Jeg tenkte "heldiggris" der jeg måtte på et supervarmt kontor dagen etter da vi fikk beskjed :)
 
Kunne fint sent med barna på bading. Ikke skjedd foreløpig annet enn i spreder i bhg, men vet ikke hvordan det blir når hun skal over på stor avdeling.
Vet at de ansatte har vanlig livredningskurs ihvertfall.

Vil anta at de har kurs om de tar med på slike utflukter, om ikke har de nok ikke lov.
 
De må ha kurs. Det har de har. Slikt er strengt. Må ha licredningskurs selv. Jobber i bofellessksp for psykisk utviklingshemmede. Har krysset av for ja på skjema når ungene begynte i barnehagen. Det har jeg ingen problemer med. Er vel kun guttungen som har vært med engang. Koste seg
 
Back
Topp