Hva trenger jeg til barnet mitt til oppstart i barnehagen?

Bjørka

Glad i forumet
Hei,

Tittelen sier vel alt. Sønnen vår skal begynne i barnehagen til høsten og jeg trenger en liste over hva han bør ha.

Tusen takk for alle kloke bidrag:)
 
Har du fått noe info fra bhg enda? Sover de i vogn ute eller sover de på madrasser inne? De fleste sover i vogn og da må du sette igjen ei vogn i bhg til å sove i. Dvs, vår eldste tok med vognen hjem hver dag for han ble trillet til bhg av faren hver morgen.

Dersom de må ha matpakke, en matboks eller tre, men ikke alle bhg trenger det, noen serverer alle måltider. En drikkeflaske er uansett godt å ha

Og uteklær etter sesongen. Dress, vanntett. Sko og støvler og etterhvert vintersko. Tøfler eller sandsler eller tilsvarende innesko. Et skift eller to av innetøy i kurven (body, strømpebukse eller sokker, bukse og evt gjerne en genser. Ganger to) til enhver tid, og ull og fleece og votter og luer utover høsten.

Noen bhg har bleieavtale så du betaler litt ekstra så har de det, men de fleste steder har du med bleier selv. Noen steder også våtservietter, men de fleste bhg jeg har vært borti har tørre kluter som de bruker med vann.

Sånn været er de fleste steder for tiden kan det se ut til at drikkeflaske og solkrem og gjerne en solhatt/caps er det viktigste et barn trenger. Og det er ikke noe magisk spesielt man tenger for å gå i bhg heller. Men man må ha skift i tilfelle man søler på seg og klær til å kunne være ute hele året. Og en løsning på mat og søvn etter gjeldende ordning i din bhg
 
Det vi har og har hatt i bhg:

To sett yttertøy vår/høst
- 1 parkdress og 1 sett med regntøy eller skalltøy
- Goretex sko, gjerne litt høye
- joggesko
- støvler
- 2 luer i forskjellige tykkelser
- 1 buff
- 2 par votter i forskjellige tykkelser
- fleece sett/ ullsett som mellomlag

Tøfler/sandaler til innebruk
2x skift

Vi har hatt en boks (2pak mam) med smokker, solkrem, bleiekrem (inotyl) bleier, våtservietter og drikkeflaske som vi kun bruker/har i bhg.

Vogn/reiseseng med tilbehør til soving
(Teppe/dyne/pose, myggnetting og regntrekk)

Matboks om barnet skal ha med mat.

Her er det jo variasjoner på hva man må ha med av utstyr og løsninger bhg evnt har.
Hos oss kan de sove ute i vogn eller inne i reiseseng.
De får alle måltider i Bhg, så matboks trenger ikke vi. Men alle skal ha sin egen drikkeflaske til vann.
Vi hadde med bleier og våtservietter selv. Ingen bleieavtale.
Solkrem og bleikrem hadde vi også med selv, da alle skal ha hver sin.
 
Vi har hatt følgende i barnehagen:
- regntøy/parkdress/vinterdress etter årstid
- 3 x skift inne (holder egentlig med 2 x skift, men pga hyppige bleielekasjer har vi hatt 3)
- fleece / ull til mellomlag
- sandaler til innesko
- bleier
- vannflaske
- solkrem

Sko, lue og votter har han på seg når jeg leverer.

Barna sover på madrass inne så trenger ikke vogn.
 
Hos oss er det varme i gulvet så har ikke brukt tøfler. Og barnehagen stiller med vannflasker til alle barna (og vasker dem).

Så her er det klær, bleier, vaskeservietter osv. Som vi har med... Ville sjekket med barnehagen hva de anser som nødvendig.
 
Det gjør de helt 100% garantert om man ber om det, dersom det mot all formodning ikke skulle stå i velkomstbrev/oppstartsinfo. ;)

Vi fikk ingen liste, de hadde ikke noen var svaret når vi spurten:( Stod en liten lapp ved kurven til skiftetøy hva den burde inneholde og fikk muntlig beskjed om drikkeflaske, bleier og solkrem. Lagde også en sånn barnehage tråd på denne tiden i fjord og fikk gode tips :)
 
Vi fikk ingen liste, de hadde ikke noen var svaret når vi spurten:( Stod en liten lapp ved kurven til skiftetøy hva den burde inneholde og fikk muntlig beskjed om drikkeflaske, bleier og solkrem. Lagde også en sånn barnehage tråd på denne tiden i fjord og fikk gode tips :)

Da hadde jeg valgt en annen bhg...
 
Vi har hatt en bhg som kom med ny skriftlig liste pr mnd. Det var rimelig heftig. Men én viss oversikt for en som ikke vet, det ble de klare å komme med. Type ca det jeg skrev i første innlegg med avklaring på det med soveplass, solkrem, bleier, matpakke og annet som kan variere fra sted til sted. Det må de selvsagt kun e informere om på er eller annet vis. Og jeg har ikke vært borti en bhg som ikke klarer det
 
Nei, fordi de heller ikke har noe svar på hva barnet trenger. Da hadde jeg tenkt at det manglet rimelig mange øre på krona. ;)

Tror du missforstod det jeg skrev de svarte at de ikke hadde noe liste, ikke at de ikke hadde noe svar på hva barnet trengte. Fikk muntlig informasjon. Er forøvrig veldig fornøyd med barnehagen og for meg er det en del andre faktorer som er viktigere enn en utstyrsliste ;)
 
Du vil få en egen liste fra barnehagen over hva du trenger, og hva de står for. :)

Hei,
Vi har etterspurt liste, men barnehagen mener at hvert barn har ulike behov, derfor har de ingen liste.

Jeg mener at enkelte ting kan man jo klare å skrape sammen som felles for alle...☺️
 
Har du fått noe info fra bhg enda? Sover de i vogn ute eller sover de på madrasser inne? De fleste sover i vogn og da må du sette igjen ei vogn i bhg til å sove i. Dvs, vår eldste tok med vognen hjem hver dag for han ble trillet til bhg av faren hver morgen.

Dersom de må ha matpakke, en matboks eller tre, men ikke alle bhg trenger det, noen serverer alle måltider. En drikkeflaske er uansett godt å ha

Og uteklær etter sesongen. Dress, vanntett. Sko og støvler og etterhvert vintersko. Tøfler eller sandsler eller tilsvarende innesko. Et skift eller to av innetøy i kurven (body, strømpebukse eller sokker, bukse og evt gjerne en genser. Ganger to) til enhver tid, og ull og fleece og votter og luer utover høsten.

Noen bhg har bleieavtale så du betaler litt ekstra så har de det, men de fleste steder har du med bleier selv. Noen steder også våtservietter, men de fleste bhg jeg har vært borti har tørre kluter som de bruker med vann.

Sånn været er de fleste steder for tiden kan det se ut til at drikkeflaske og solkrem og gjerne en solhatt/caps er det viktigste et barn trenger. Og det er ikke noe magisk spesielt man tenger for å gå i bhg heller. Men man må ha skift i tilfelle man søler på seg og klær til å kunne være ute hele året. Og en løsning på mat og søvn etter gjeldende ordning i din bhg
Det vi har og har hatt i bhg:

To sett yttertøy vår/høst
- 1 parkdress og 1 sett med regntøy eller skalltøy
- Goretex sko, gjerne litt høye
- joggesko
- støvler
- 2 luer i forskjellige tykkelser
- 1 buff
- 2 par votter i forskjellige tykkelser
- fleece sett/ ullsett som mellomlag

Tøfler/sandaler til innebruk
2x skift

Vi har hatt en boks (2pak mam) med smokker, solkrem, bleiekrem (inotyl) bleier, våtservietter og drikkeflaske som vi kun bruker/har i bhg.

Vogn/reiseseng med tilbehør til soving
(Teppe/dyne/pose, myggnetting og regntrekk)

Matboks om barnet skal ha med mat.

Her er det jo variasjoner på hva man må ha med av utstyr og løsninger bhg evnt har.
Hos oss kan de sove ute i vogn eller inne i reiseseng.
De får alle måltider i Bhg, så matboks trenger ikke vi. Men alle skal ha sin egen drikkeflaske til vann.
Vi hadde med bleier og våtservietter selv. Ingen bleieavtale.
Solkrem og bleikrem hadde vi også med selv, da alle skal ha hver sin.
Vi har hatt følgende i barnehagen:
- regntøy/parkdress/vinterdress etter årstid
- 3 x skift inne (holder egentlig med 2 x skift, men pga hyppige bleielekasjer har vi hatt 3)
- fleece / ull til mellomlag
- sandaler til innesko
- bleier
- vannflaske
- solkrem

Sko, lue og votter har han på seg når jeg leverer.

Barna sover på madrass inne så trenger ikke vogn.
Hos oss er det varme i gulvet så har ikke brukt tøfler. Og barnehagen stiller med vannflasker til alle barna (og vasker dem).

Så her er det klær, bleier, vaskeservietter osv. Som vi har med... Ville sjekket med barnehagen hva de anser som nødvendig.
Nei, at det ikke er skrevet ned noe er greit nok, men det bør gå an å svare en usikker førstegangsforelder hva som trengs, og hva bhg stiller med. ;)
Men var ikke det som sto,det sto at de ikke hadde noen liste :)


Tusen takk for alle engasjerte bidrag. Det er godt å se at jeg ikke har vært helt på avveie nå som jeg har kjøpt inn litt klær og utstyr til min sønn. ☺️
 
Back
Topp