For lite vektøkning, tynn dame gravid

boy

Flørter med forumet
Hei. Dama mi er 4 måneder på vei, men fikk beskjed av legen sin i går å øke i vekt for å ikke påvirke barnet.

Hun veier bare 48 kg, og har ikke lagt på seg noe under graviditeten.

Jeg trodde barnet tok til seg det det skulle uansett, men legen hennes er tydeligvis uenig. Nå blir jeg redd at hun ikke klarer å legge på seg, og at barnet vil bli født for tidlig å dø.

Hun har ikke kvalme eller noen ting, så skjønner ikke at hun ligger så dårlig an egentlig. Er det fordi hun er tynn fra før?

Hun har tidligere fått beskjed om å være aktiv pga protein s mangel for å unngå blodpropp. Kanskje det er derfor hun ikke har økt i vekt? Synes det blir veldig vanskelig å følge råd om å legge på seg, samtidig som å være veldig aktiv, dvs ikke sitte i ro flere timer i strekk.

Så hvor stor sannsynlighet er det for komplikasjoner pga manglende vektøkning for en tynn liten og lett dame under graviditeten?
 
Skjønner du er bekymret. Det er rett som du sier at barnet tar næring fra mor, helt til mor ikke har mer og tære på. Det er særlig på slutten av svangersskapet når babyen vokser mest at den trenger mye næring fra mor.
Jeg vet ikke hvor mye mor spiser el er i aktivitet, vet du om hun har prøvd å øke matinntaket noe el redusere på aktivitetsnivå?
Hva med intravenøs næring på sykehuset el næringsdrikker?

Jeg har selv hatt ekstrem svangerskaps kvalme i to svangersskap uten å gå mye opp i vekt. Ble innlagt på sykehus flere ganger for intravenøs næring. Begge mine barn er født prematurt og hatt vekstavvik, men ingen kan si noe sikkert om manglen på vektoppgang hos meg er årsaken til dette. Vet om andre igjen som har født normalt store barn til termin uten mye vektoppgang. Det jeg vet er at å starte mammarollen på minus etter fødsel er tungt. Jeg gjorde ikke annet enn å spise de første ukene for å komme meg opp i vekt + ha nok næring til å produsere melk.

Sannsynligheten for komplikasjoner er liten vil jeg si, men det beste for mor og barn er en gradvis vektoppgang
 
Generelt sett får ungen det den trenger. Men det er jo ikke bra for mor å få for lite! Så kan like gjerne være det legen er bekymret for. Jordmor var litt bekymra for meg når eg nesten ikke gikk opp noe i andre trimester, litt sånn "hvordan har du det egentlig?".
 
Sannsynligvis tar vel ungen det den trenger. Men det er MENINGEN å legge på seg under svangerskap, og spørsmålet blir da om hun aktivt går inn for å ikke legge på seg, eller om det bare ikke skjer?
Jeg begynte først å legge på meg ca 16 uker ut i svangerskapet med første, men jeg veide ca 10 kg mer enn dama di på det tidspunktet.

Jeg tror nok hun bør legge på seg etterhvert, fødsel og amming er rimelig heftig fra før om man ikke skal ha helt tomme lagre i tillegg.
 
Er vel ikke unormalt å ikke legge på seg forholdsvis tidlig i sv.skapet. Noen går opp med en gang, noen midt i og andre på slutten. Så lenge samboeren din er frisk og har et sunt forhold til mat, så er det vel ikke noe å bekymre seg så mye for?
 
Jeg gikk faktisk ned to kilo fram til uke 17, og lå veldig stabilt der en god stund. Er 25+3 nå, og har bare lagt på meg knappe 3 kg.
Så kiloene trenger ikke å komme før litt senere i svangerskapet.

Når jeg fortalte legen min rundt uke 22 at jeg nesten ikke hadde lagt på meg noe, sa han bare "ja det er for tidlig enda skjønner du".

Pass på at hun får i seg næringsrik mat og at hun spiser nok. Hun skal ikke spise for to, men litt ekstra skader ikke i hennes situasjon.
 
Så lenge kostholdet er som det skal så er det vell ikke mye å gjøre med det. Du kan lage sunne gode måltider til henne :) så lenge hun spiser bra så får hun jo i seg næring/vitaminer/mineraler og da får babyen det i seg.
 
4 mnd på vei, da hadde jeg ikke bekymret meg stort enda :)
 
Jeg er snart 17 uker på vei, og har heller ikke gått opp noe enda... legen sa bare at det er individuelt og at det kommer etter hvert.
 
Hei. Dama mi er 4 måneder på vei, men fikk beskjed av legen sin i går å øke i vekt for å ikke påvirke barnet.

Hun veier bare 48 kg, og har ikke lagt på seg noe under graviditeten.

Jeg trodde barnet tok til seg det det skulle uansett, men legen hennes er tydeligvis uenig. Nå blir jeg redd at hun ikke klarer å legge på seg, og at barnet vil bli født for tidlig å dø.

Hun har ikke kvalme eller noen ting, så skjønner ikke at hun ligger så dårlig an egentlig. Er det fordi hun er tynn fra før?

Hun har tidligere fått beskjed om å være aktiv pga protein s mangel for å unngå blodpropp. Kanskje det er derfor hun ikke har økt i vekt? Synes det blir veldig vanskelig å følge råd om å legge på seg, samtidig som å være veldig aktiv, dvs ikke sitte i ro flere timer i strekk.

Så hvor stor sannsynlighet er det for komplikasjoner pga manglende vektøkning for en tynn liten og lett dame under graviditeten?

Det er ikke vanskelig å legge på seg om man spiser riktig, og trener riktig. (Såfremt man ikke har diagnoser som forhindrer det.)
Spiser du mer enn du forbrenner, går du opp i vekt, og motsatt.

Begrense fiberinntaket hvis det er høyt, spis mer sunt fett (f.eks. fra fet fisk, avokado, olivenolje), drikk helmelk, knaske på nøtter, unngå lettprodukter, og spis litt mer til hvert måltid. :)
 
Tror nok ikke det er noe å bekymre seg for så «tidlig». Jeg var 47 kg da jeg ble gravid med første.. begynte ikke å legge på meg før uke 21, og da snakker vi en bitteliten babybump som man kun så om man visste og virkelig gikk inn for å se en bump. Det var ikke før jeg var rundt 26(tror jeg) at JM begynte å bli litt bekymret for symfysemål og sendte meg på ul for vekstestimering.. han lå ca 13% under snittet, men det gikk helt fint. Ble fulgt opp videre ut svangerskapet med vekstestimeringer. Gutten var frisk og rask. Bare litt liten. La på meg totalt 6 kg. Dette svangerskapet har det blitt oppdaget vekstavvik tidlig(uke 13) som blir fulgt opp med UL hver 4. Uke enn så lenge
 
4 mnd. på vei er jo bare 16 uker, så det er ikke unormalt å ha lagt på seg lite da. Folk er så forskjellige.
 
Var vel uke 30 før jeg tok igjen startvekten med første, kastet vel opp bare et par ganger, men var uggen og hadde dårlig matlyst, så fikk ikke i meg mer
 
Hei. Dama mi er 4 måneder på vei, men fikk beskjed av legen sin i går å øke i vekt for å ikke påvirke barnet.

Hun veier bare 48 kg, og har ikke lagt på seg noe under graviditeten.

Jeg trodde barnet tok til seg det det skulle uansett, men legen hennes er tydeligvis uenig. Nå blir jeg redd at hun ikke klarer å legge på seg, og at barnet vil bli født for tidlig å dø.

Hun har ikke kvalme eller noen ting, så skjønner ikke at hun ligger så dårlig an egentlig. Er det fordi hun er tynn fra før?

Hun har tidligere fått beskjed om å være aktiv pga protein s mangel for å unngå blodpropp. Kanskje det er derfor hun ikke har økt i vekt? Synes det blir veldig vanskelig å følge råd om å legge på seg, samtidig som å være veldig aktiv, dvs ikke sitte i ro flere timer i strekk.

Så hvor stor sannsynlighet er det for komplikasjoner pga manglende vektøkning for en tynn liten og lett dame under graviditeten?
Hei, jeg kan tilfeldigvis litt om protein s mangel, da jeg fikk påvist dette da jeg var yngre, men fikk nylig vite jeg ikke hadde det likevel. Det har har med blodets koaguleringsevne å gjøre. Man har litt tjukkere blod og lettere for å få blodpropp. I et svangerskap skal man ha ekstra oppfølging og legen skal vurdere blodfortynnende sprøyter. Da jeg fikk vite om protein s, fikk jeg beskjed om at man skal passe på å bevege på seg evt bruke støttestrømper dersom man vet man blir stillesittende i flere timer (eks lange dager på kontor, flyreise etc) utover det fikk ikke jeg beskjed om at jeg måtte være aktiv i et visst antall timer. Hør med legen, be evt. om henvisning [emoji4]
 
Takk for alle svar.

Litt usikker på denne balansegangen mellom høyt aktivitetsnivå grunnet protein s mangel, og at hun må legge på seg. Hun har fått beskjed om at hun ikke bør sitte stille i flere timer av gangen. Hun trenger ingen medisiner ifølge legen hennes.

Men denne protein s mangelen ble påvist under svangerskapet, derfor er det ifølge noen her på forumet ikke grunnlag for å gi henne denne "diagnosen". Stresser ikke med dette uansett, da hun bruker støttestrømper av og til når hun ligger på soffaen, og hun er aktiv hver dag.
 
Nå er det slik at de som er tynne har anbefalt høyere vektøkning enn dem som er normalvektig og dem som er overvektig bør helst ikke gå opp.
Så bør ta legen lit topp alvor, la henne spise kanskje en skive mer enn vanlig? Trenger ikke å være så mye mer. Trenger å bygge opp fettlagrene til ammingen, dessuten mister man veldig mye vekt og blod etter en fødsel. Kroppen kan i verste fall kollapse og ved st stygt fall kan det jo skade babyen. Det viktigste er at man er frisk og derfor har man disse anbefalingene om vekt. Og viktig å få i seg mat.
 
Takk for alle svar.

Litt usikker på denne balansegangen mellom høyt aktivitetsnivå grunnet protein s mangel, og at hun må legge på seg. Hun har fått beskjed om at hun ikke bør sitte stille i flere timer av gangen. Hun trenger ingen medisiner ifølge legen hennes.

Men denne protein s mangelen ble påvist under svangerskapet, derfor er det ifølge noen her på forumet ikke grunnlag for å gi henne denne "diagnosen". Stresser ikke med dette uansett, da hun bruker støttestrømper av og til når hun ligger på soffaen, og hun er aktiv hver dag.
Ah ok, det stemmer at protein s kan bli lavere i svangerskapet, så da er det litt annerledes enn det jeg sa.
 
Huff over til noe annet: Spiste en tomat i går som ikke smakte helt bra. Vasket / skylte den før bruk selvsagt. Idag skulle jeg spise den andre tomaten, og den var litt mørk inni. Så jeg kastet den. Lurer nå på om jeg kan være bærer av toxo/listeria eler annet dritt som kan smitte dama via kyssing f.eks? Eller er dette hysteri fra min side?
 
Huff over til noe annet: Spiste en tomat i går som ikke smakte helt bra. Vasket / skylte den før bruk selvsagt. Idag skulle jeg spise den andre tomaten, og den var litt mørk inni. Så jeg kastet den. Lurer nå på om jeg kan være bærer av toxo/listeria eler annet dritt som kan smitte dama via kyssing f.eks? Eller er dette hysteri fra min side?
Ja det er hysteri
 
Ja det er hysteri
Ok. Hva med leverpostei som hun spiste av i helga. Innenfor holdbarheten som går ut 6.juli, men den plastfilmen mellom bokslokket og posteien var fjernet. Den så likevel fin ut og smakte greit da. Idag da jeg selv skulle spise var det mugg på den. Kastet den. Bekymret for at hun kan ha fått i seg noe farlig for barnet nå?
 
Back
Topp