Plutselig våken og sulten på natten igjen 6,5 måneder

annth

Glad i forumet
Jeg har en jente på 6 mnd som får kun flaske mme og har begynt med fast føde og får 1 grøt måltid som fast og smaksprøve på annen mat i mellom og delvis fast middag også.

Hun har i tillegg sovet hele i natten igjennom fra hun 4-5 mnd fra kl 19.30-20.30 til kl 06.00.

Har akkurat vært litt syk noen dager før dette nå og de siste 2 nettene har hun våknet opp og ikke fått til å sovne igjen. Har prøvd med vann men har ikke fungert.
Jeg har da gitt henne en liten flaske med mme. Da har hun sovnet igjen raskt.

Jeg prøvde å gi henne nattagrøt for en stund tilbake men det var ikke vellykket og hun ble urolig.

Tyder det på at hun trenger mer mat før legger seg? Hva bør jeg evt prøve å gi henne? Mer middag eller evt prøve med nattagrøt igjen?
 
Helt vanlig at det der går i perioder er min erfaring :) Altså, våkner de pga sult vil man jo merke det på flere ting tenker jeg, som stagnerende vektoppgang etc. Min på nå 2 år har hatt perioder han har våknet hyppig og perioder han har sovet natta igjennom, helt uavhengig av hvor mye fast føde/morsmelk som har gått inn på dagtid, har hatt mer med andre ting å gjøre :) Barn har jo flere behov enn mat, men maten dekker jo mange av behovene i starten, er jo trygghet og nærhet i å få en flaske i fanget også :) Går seg nok til :)
 
Ganske vanlig. Spesielt etter sykdomsperiode.

Vil anbefale å prøve litt grøt på kvelden ja.
Godt råd kan være å lagt grøten med mme istede for vann. Bedre smak rett og slett. Kan også tilsette litt smootie om barnet liker det.

Gi og rikelig med drikke til.
Barnet vil nok fortsatt våkne og ville ha mat. Men om barnet har sovet natten igjenom tidligere. Så er det strengt tatt ikke nødvendig.
 
Ganske vanlig. Spesielt etter sykdomsperiode.

Vil anbefale å prøve litt grøt på kvelden ja.
Godt råd kan være å lagt grøten med mme istede for vann. Bedre smak rett og slett. Kan også tilsette litt smootie om barnet liker det.

Gi og rikelig med drikke til.
Barnet vil nok fortsatt våkne og ville ha mat. Men om barnet har sovet natten igjenom tidligere. Så er det strengt tatt ikke nødvendig.
Det kan være nødvendig selv om baby har sover natta gjennom tidligere. Om hun våkner og er sulten så ER det et behov som skal dekkes.
 
Kan ha med sykdommen å gjøre eller at hun kanskje utvikler seg mye nå og trenger litt mer næring. På det lengste nattammet jeg til over ett år. :p Om hun sovner raskt av flasken på natt hadde sikkert fortsatt med det. Kan hende hun plutselig sover natten gjennom igjen.
 
Tusen takk for svar. Det gikk over etter ett par netter og så sov videre gjennom natta. Nå har hun blitt forkjølet og sover litt urolig uansett nå men våkner ikke for mat.
 
Tusen takk for svar. Det gikk over etter ett par netter og så sov videre gjennom natta. Nå har hun blitt forkjølet og sover litt urolig uansett nå men våkner ikke for mat.
Opplevde det samme da. Sykdom +utviklingssprang....
 
Helt vanlig at det går i perioder. Er ungen sulten så gir man mat. Kanskje det varer i flere måneder. Kanskje det går over etter noen dager. Mine unger har alltid spist seg opp etter sykdomsperioder.
 
Back
Topp