Klem babyen ut og kom deg tilbake i arbeid

Ikke i bruk

Forumet er livet
"Den politiske vinden er ikke i favør av de kvinnene som gjør den innsatsen å føde nye verdensborgere. Og vi ser både blant politikere og mange andre i samfunnet vårt, en holdning til nybakte mødre som etter min mening er skammelig og respektløs.

Da jeg vokste opp hadde moren min hadde en gammeldags kjøttpresse. Før jul sydde hun rull, og la den i pressen og skrudde til med noen omdreininger, så kjøttet ble skviset bra.

Av en eller annen grunn har jeg dette bildet av denne pressa, med de store skruene, når jeg tenker på det å bli mor i dag. For meg må livet som nybakt mamma i dag føles som en slik skvis for mange."

Skriver Fastlege og gründer Kari Løvendahl Mogstad

Les hele artikkelen her!

Hva tenker du?
 
Last edited:
Absolutt enig. Synes det er forkastelig at man som familie ikke kan bestemme selv. Synes også det er tåpelig at husmor ikke er respektert lenger. Siden det i følge normen ikke er greit å være hjemmeværende, så vil fler og fler barn bli satt foran skjerm, lærer ikke natur og matlaging i like stor grad. Men dessverre ser man ikke resultatet av dette helt enda, og innen man gjør det, så er det ofte for sent å snu det.
 
Syntes det er utrolig trist i dagenssamfun er om å gjøre å ha best mulig utdanning, høyest lønn og best mulig jobb. Mens de små barna våres som så gjerne skulle hatt mamma eller pappa lengre må i barnehager som er alt for underbemannet "snufs" :(
 
Syntes det er utrolig trist i dagenssamfun er om å gjøre å ha best mulig utdanning, høyest lønn og best mulig jobb. Mens de små barna våres som så gjerne skulle hatt mamma eller pappa lengre må i barnehager som er alt for underbemannet "snufs" :(
Ja men kan jo undre seg om hvordan dette skal gå.
Alikevel er jeg glad vi ikke har det slik som i Usa, der er det vel vanlig å gå tilbake til jobb 6-8 uker etter fødselen?
 
Det som er litt interessant er at politikerne samtidig er bekymret fordi vi får for få barn ift å opprettholde befolkningstallet...
 
Ja men kan jo undre seg om hvordan dette skal gå.
Alikevel er jeg glad vi ikke har det slik som i Usa, der er det vel vanlig å gå tilbake til jobb 6-8 uker etter fødselen?

De som har råd til det ja, ikke alle har det :(
Jeg har lest om de som kun får noen dager fri :(
 
Absolutt enig i det som står i artikkelen.

Det er helt uforståelig at politikerne vil prioritere likestilling for far fremfor barnas beste og mors beste. Mor har gjennomgått en stor fysisk og psykisk påkjenning, men far skal jammen likestilles og ha de samme rettigheten som mor, noe han forsåvidt allerede har med dagens mer fleksible ordning.

En ting er at mange kvinner vil prioritere å følge anbefalingene om amming og derfor vil se seg nødt til å ta mer ulønnet permisjon enn tidligere. Jeg håper inderlig at vi raskt får tilbake den nåværende permisjonsordning, for hvis jeg får flere barn (som jeg ønsker), så kommer jeg til å måtte velge mellom å amme barnet iht. anbefalingene eller å gå tilbake i jobb etter mødrekvoten og fellesperioden. Jeg er ikke et supermenneske, jeg har prøvd helhjertet og feilet, og jeg er ikke alene om det. Men jeg har råd til å ta det valget neste gang. Det er det ikke alle som har.

En annen ting, som i grunnen er ganske interessant, er at det i forslaget står at det forventes at endringen i permisjonsordningen ikke vil ha konsekvenser for utgiftene til foreldrepenger, selv om menn jevnt over tjener bedre enn kvinner. De begrunner det med følgende: "Basert på tidligere observert uttaksmønster antas det at en økning i fedrekvoten vil medføre at det totale antallet foreldrepengedager som tas ut vil reduseres." Videre skriver de at "Dette skyldes at en viss andel fedre ikke tar ut fedrekvoten, og at andre bare tar ut deler av den". Hvor stor andel det er snakk om er ikke tallfestet, men det må være en ganske stor andel siden den forventes å veie opp lønnsforspranget mellom menn har på kvinner.

Politikerne forventer altså at den nye ordningen vil gi barna (totalt sett) færre dager hjemme med mor/far med foreldrepenger. Kommer de barna som rammes av dette til å måtte starte i barnehagen når mors kvote og fellesperioden er brukt opp, et sted mellom 7 og 10 måneder? Eller kommer mødrene til å ta ulønnet permisjon for å dekke opp for fedrene som ikke tar ut sin økte permisjon? Dette blir selvfølgelig bare synsing fra min side, men jeg tror at flertallet av disse mødrene kommer til å "velge" å ta ulønnet permisjon. Så i likestillingens navn tvinges flere kvinner til å ta ulønnet permisjon fordi de vil det beste for barna og/eller kanskje ikke får barnehageplass. I realiteten vil kostnaden for fedrenes økte permisjon skyves over på kvinnene som "velger" ulønnet permisjon. Og det beste er jo at det forventes å ikke koste staten noe!
 
Ja men kan jo undre seg om hvordan dette skal gå.
Alikevel er jeg glad vi ikke har det slik som i Usa, der er det vel vanlig å gå tilbake til jobb 6-8 uker etter fødselen?
Ja 3 mnd permisjon tror jeg de har før det er barnehage eller dagmamma tid, så sånn sett har vi det utrolig bra med ordningene våres i Norge:)
 
Synes vi har det ganske bra her i landet jeg, mange kvinner som bare kunne drømt å få lov å gå hjemme med full lønn i 8 måneder. Vi er nok veldig bortskjemte, og ingen sykehus kaster oss ut. Jeg fikk ikke dra da jeg ønsket det.
Tja, vi ble riktignok ikke fysisk kastet ut fra barsel. Men det ble utøvd et sterkt press for at vi skulle reise hjem. Jeg var langt fra komfortabel med å reise hjem med en lett prematur baby med gulsott. Babyen var så slapp at amming ikke var mulig, og hun sovnet underveis i flaskematingen, og vi var ikke i stand til å få i henne den mengden mat hun skulle ha. Jeg var veldig fortvilet over at vi måtte reise hjem, og jeg blir fortsatt sint av å tenke på det (selv om det gikk bra til slutt). Vi måtte komme tilbake på sykehuset mange ganger den første tiden for veiing og blodprøver, med det tilleggsstresset som det medfører å farte rundt med en nyfødt, for en førstegangsmor (med høyt blodtrykk etter alvorlig svangerskapsforgiftning). Jeg var fortvilet fordi vekta gikk ned og bilirubinverdiene (gulsott) gikk opp den første tiden etter at vi kom hjem. Det presset jeg snakker om tror jeg bare vil øke fremover pga. økonomiske hensyn.

Når det bygges ny fødeavdeling på Haukeland med færre barselplasser og de har en økonomisk motivert visjon om at 40% skal hjem 6-8 timer etter fødselen, så kan jeg ikke skjønne annet enn at noen må reise hjem tidligere enn ønsket, med de konsekvensene det har for amming, informasjon til mor mm. Det er klart at det vil bli utøvd press for å få de fødende hjem raskt, for hvor skal de ansatte ellers gjøre av mor/barn når de ikke har rommene? Og det presset som legges på kvinner i en veldig sårbar situasjon er i mine øyne likestilt med å kaste de ut.

Vi er enige om en ting, at vi har det ganske bra her i kandet. Men jeg sammenligner ny og gammel løsning. Du sammenligner oss med andre land med dårligere eller ingen ordning. Da kan vi vel sammenligne fedrekvoten på samme måte. Med den nåværende ordning så ligger vi allerede ganske langt opp på listen til OECD over antall uker betalt pappaperm. Så da er vel fedrene, som vil ha mer pappaperm, også bortskjemte da, siden de fleste land i verden har dårligere ordninger for pappaperm enn vi har her i Norge? Bare for ordens skyld, så mener jeg verken at mødre eller fedre i Norge er bortskjemte. Jeg tror de fleste er takknemlige for å bo i Norge.

På de fleste områder vil vi finne land hvor ting er bedre og dårligere enn i Norge. Skal vi bruke det argumentet i andre diskusjoner også, at man er bortskjemt når man klager, fordi det finnes andre land med dårligere ordninger?
 
Synd at ikke likestillingen har kommet lengre. Kvinnen er ikke verdsatt i samfunnet for sine kvinnelige egenskaper. Ei heller respektert for sine kvinnelige «begrensninger» eller hva jeg skal kalle det. Det er kun mannlige egenskaper som verdsettes...også hos kvinner. Er du ikke like «effektiv og nyttig ute i arbeid» så er du ikke verdifull for samfunnet. All verdi måles i penger og ikke i feks folkehelse.
 
Back
Topp