Min dagbok, veien fra å være 4 til 5.

For ei nydelig frøken[emoji7][emoji7][emoji7]
 
Var kjempefint! Både frøkna og pyntingen :Heartred
 
Leah 12,5uker[emoji254][emoji254]

Rota vaksinen gikk heldigvis fint. Hun fikk magevondt, men det har jeg forstått er vanlig.
Hverdagen forløper slik nå:
Står opp mellom 9-10, våken en liten time. For så å hvile igjen. Hun sover stortsett ikke mer enn 30-40minutter med mindre hun har bevegelse(vogn/bil). Når hun har slike korte hviler er hun bare våken i 1-1,5t før hun trenger å sove igjen.
Bysses i søvn, eller i vogn. Sovner ikke av seg selv enda. Tenkte jeg skulle begynne å jobbe så smått med det nå tenkte jeg.
Sovner for kvelden mellom 22-00.
Sover alt ifra 5-10t sammenhengende før hun krever mat.

Ulempen nå er at hun er blitt alt for avhengig av meg. Hun godtar ikke pappaen ide hele tatt når hun er trøtt. Vet at det river godt i pappa hjertet. Men er jo ikke noe jeg kan gjøre med det[emoji53]

Itillegg er hun den siste uken blitt veldig skeptisk til andre. Nå kan ikke hvem som helst holde hun lenger. Da må hun i hvert fall ha sovet en lang og god hvil først.

Leggingen er et kapittel i seg selv. Siden hun sover så korte dupper klarer jeg ikke å legge hun for kvelden selv. Hun sover 30-40min i sin egen seng. Deretter må jeg ha hun på puppen for å få hun inn i den dype søvnen[emoji848] dermed blir kvelden min veldig amputert. Håper hun snart bare begynner å sove lenge av seg selv[emoji6]

Mat: fullammer fortsatt. Kaver litt med brystet. Men spiser godt.
Bilkjøring: koser seg i bilen så lenge den holder seg i bevegelse. Kan ha korte våken perioder før hun sovner igjen.
Vogn: klager litt før hun sovner. Liker ikke å ligge våken i vognen. Sover små dupper i vognen uten bevegelse. Kan sove lenge dersom vognen er i bevegelse.

Dåpen er overstått og det ble en minnerik dag[emoji254][emoji813]️
Vis vedlegget 251809
 
Last edited:
Så bra at det gikk bra med dåpen :) Hun er jo bare helskjønn! :love017
Huff er spent på når skeptiskperioden slår til her :confused: Og om hun kommer til å bli avhengig av meg som du også skriver. Spesielt siden mannen min er mye borte og har lange dager på jobb! Men det er jo ikke så mye å gjøre med og det meste er jo perioder :)
Hvordan synes storesøsknene det er å bli kjent med Leah? :)
 
Leah 4mnder[emoji177][emoji177]

Herlighet som tiden fyker. Var på bæretreff her om dagen. Og der var en liten baby på 4 uker. Herlighet for en kjempe Leah var ved siden av den babyen[emoji85]
Men selv om tiden raser, så skal jeg innrømme at jeg liker denne tiden bedre enn den helt nyfødte.
Jeg koser meg hjemme i permisjon. Dagene fyller fort opp av aktiviteter. Nå går vi på babysvømming, bæretreff, venninne besøk, og turer til kjøpesenteret. Dagene står egentlig aldri tom[emoji85]
Leah har funnet mer roen nå.
Hun er lettere å forstå.
Nå legger hun seg mellom kl 19.30-20.30. Puppen i søvn. Og jeg må gjerne inn flere ganger for at hun skal finne den dype søvnen.
Nå hun har sovnet skikkelig sover hun somoftest 7-8. For deretter å få litt mat og sove 2-3timer til.
4 hviler i løpet av dagen. Siste ca kl 17.30

Bilen derimot. Den er hun begynt å mislike sterkt. Selv om hun er trøtt klarer hun liksom ikke å finne søvnen. Og er vi så heldig at hun sovner. Sover hun ikke mer enn 10 min. Skjønner meg ikke helt på den.
Vognen godtar hun mer. Hun sover fortsatt ikke lange dupper på dagen. Men hun sovner iallefall greit i vognen.

Fullammer fortsatt, og har plenty med melk. Har prøvd så smått med flaske. Men hun er ikke helt enig i det[emoji23] jeg skal på kurs 27 mai. Så håper jeg slipper å ha amme pauser midt i kurset. Men vi får se. Går det ikke, så går det ikke[emoji23] og Leah har endelig funnet roen på brystet igjen. Hun skriker og kaver ikke mer. Hun sliter fortsatt med låsning mellom skulderbladene. Så vi må fortsatt inn til manuell terapeut å løse opp i det med gjevne mellomrom.

3mnders vaksinen gikk bedre enn forventet. Siden vi ble forsinket med første del av rota vaksinen fikk vi ikke den samme med stikkene på 3 mnders vaksinen. Og det er jeg egentlig glad for. Trenger ikke magevondt i tillegg til vondt kropp.
Ca 6 timer etter stikkene ble hun helt utafor. Skrek utrøstelig. Da var det eneste Paracet som hjalp. Fikk heldigvis ikke feber. Men var vondt nok for mammahjertet at hun var såpass utilpass.
Neste vaksine blir ikke før 6mnders vaksinen siden vi var sen med 3 mndersvaksinen. Da får vi håpe det ikke blir noe verre bivirkning etter den heller.

Fortsatt skeptisk til andre. Men har heldigvis sluppet pappaen inn i varmen igjen[emoji28]

Smiler mye til de hun er trygg på. Latteren må vi jobbe hardt for[emoji23]

Milepæler:
Snudde seg ifra mage til rygg: 15 april. 3,5mnde.
Snudde seg ifra rygg til mage: 4 mai. 4måneder.

Bæretøy er fortsatt gull[emoji177]
 
Last edited:
Så skjønn hun er[emoji7][emoji7][emoji7] For et herlig glis og så masse fint hår[emoji7][emoji173]
 
Så herlig oppdatering!

Her funker heller ikke flaske, og hun er greit skeptisk til andre enn meg, spesielt om jeg ikke er rett ved siden av henne og forvisser henne om at det er OK så høres kjent ut!

Så masse HÅR!! Herlig♡
 
Så skjønn hun er[emoji7][emoji7][emoji7] For et herlig glis og så masse fint hår[emoji7][emoji173]

Så herlig oppdatering!

Her funker heller ikke flaske, og hun er greit skeptisk til andre enn meg, spesielt om jeg ikke er rett ved siden av henne og forvisser henne om at det er OK så høres kjent ut!

Så masse HÅR!! Herlig♡

Tuen takk[emoji7] ja, hun har en voldsom manke[emoji23] instruktøren på babysvømmingen sa synker burde begynne å bruke en klemme på hun på badingen. Siden hun kan tro at hun må holde pusten lenger dersom håret legger seg ned i panna og over øynene[emoji23]

Kjenner igjen det med å stå ved siden av dersom andre holder. Hun titter liksom på meg og spørr med øynene: -er dette greit egentlig?[emoji23][emoji23]

Stolerbror i huset har alltid vert skeptisk. Så det kan se ut som personligheten hennes kommer til å bli mer lik hans enn storesøster
 
Det er så herlig å se at hun smiler mer[emoji7] har tenkt litt som så at hun var vanskelig å få til å smile. Men vi måtte bare bikke 4 mnder. Nå flirer hun for alt[emoji177][emoji177] mamma hjertet smeltet totalt[emoji177]

IMG_3765.JPG
 
Da legges aprikosene til bløt over natten. I morgen skal jeg lage sviske og aprikos puré[emoji16] spennende både for stor og liten[emoji6]

Hun fikk foresten smake noen smuler ifra brødskiva mi idag. Jeg trodde hun ikke kom til å få til å spise det. Men hun smatta og svelga som bare det[emoji85] lille babyen min er brått ikke så liten[emoji28]
 
[emoji254]Leah 5 mnder[emoji254]

Fant denne inne på desember forumet. Den skal jeg begynne å bruke i måneds oppdateringene mine.
- Kan babyen rulle fra rygg til mage? JA
- Kan babyen rulle fra mage til rygg? NEI
- Kan babyen krype/komme seg fremover? NEI
- Kan babyen sette seg opp selv? NEI
- Kan babyen sitte uten støtte? NEI
- Sover babyen natten gjennom? NEI
- Sover babyen uten å bli bysset/trillet/i bil? NEI
- Sover babyen i egen seng om natten? JA
- Har babyen fått sin første tann? NEI
- Har du byttet til sittedel på vognen? NEI
- Har du senket bunnen på sprinkelsengen? NEI
- Har du begynt med fast føde? Kun smaking
- Har du hatt barnevakt over natten? NEI
- Har du byttet til neste bilstol? NEI
- Har du begynt å jobbe? NEI

Hvor tung og lang er babyen?
8250g 67cm

Jeg bare elsker lille babyen min[emoji173]️ elsker å se hun vokse. Elsker å se personligheten hennes bli mer og mer tydelig.

Nå tuller hun mye. Gjør seg til for at vi skal le av hun. Også ler hun selv av det[emoji23]
Fullammer fortsatt. Vil ikke ha mer en smak. Så da fortsetter vi slik en stund til. Hun legger godt på seg, så her er det ingen krise[emoji6]

Søvnen har endret seg litt den siste mnd. Kanskje det er den 4mnds søvn krisen som har slått til for fullt. Det jeg hadde rutiner på før, er helt på halv 8 nå[emoji23]
Pupping i søvn, er ikke noe gøy lenger. Dermed har det blitt mye byssing den siste tiden.
Jeg bestemte meg en dag for at det var nok. Hun er over 8kg, og det er ikke bare bare å bysse en 8kg klump i søvn 5 ganger for dagen[emoji23]
Så da bestemte jeg meg for at nå skal hun lære seg å finne søvnen selv.
Det eneste dumme er at når jeg hadde bestemt det, kom det hetebølge til Vestlandet. 27grader på soverommet. Da er det ikke bare bare å la babyen finne søvnen selv.
Ting er forbedret, men vi har fortsatt et stykke igjen.

Det virker også som hun har lagt om søvnen sin litt nå disse siste dagene. Hun som alltid har sovet 30-40min hviler. Kan nå sove 1 time i stede. Men det ser også ut som hun begynner å kutte ned på antall hviler. Når er det ofte vi bare har 3 istede for 4.

Vognen er ikke en enkel sak. Jeg lurer på om jeg skal bytte til sportsvogndelen snart, for å se om hun liker vogna bedre da. Nå vil hun ikke ligge i vognen ide hele tatt når hun er våken.

Koser seg fortsatt mye på gulvet, men er avhengig av at jeg er i nærheten når hun ligger der. For nå snur hun seg rett om på mag, og kommer seg nemmelig ikke tilbake[emoji23][emoji85]

Ammer MYE på natten nå. Men det har nok noe med at appetitten hennes er på bunn på dagtid pga varmen. Men jeg ammer hun liggende, så jeg sover storsett bare videre mens hun spiser det hun skal[emoji23]
 
Last edited:
Back
Topp