Når starter man med mamma tøy?

LilleUllsokk

Forumet er livet
Septembermødre <3
Desemberlykke 2018
Januarlykke 2019
Skal kjøpe litt nytt sommertøy og lurer på om jeg bør kjøpe vanlig eller tenke på graviditeten og kjøpe mamma tøy? Tar vel litt tid før man får mage og den er kanskje ikke så stor i starten?

Skal kjøpe litt nytt sommertøy og lurer på om jeg bør kjøpe vanlig eller tenke på graviditeten og kjøpe mamma tøy? Tar vel litt tid før man får mage og den er kanskje ikke så stor i starten?

Det jeg erfarte ved første graviditet var at det var ubehagelig med shorts og sånn som strammet veldig fra tidlig av. Så kommer kanskje litt an på hva du har i skapet [emoji4] Jeg hadde termin i november og klarte meg meg kun én gravidshorts gjennom sommeren, så brukte jeg mye myke shorts og kjoler ellers :-)

Bare tenk ting som ikke strammer over nederste del av magen [emoji4] Trenger ikke være «mammatøy»

I mange andre land så selger de knapt eget mammatøy, fordi sommergarderoben gjerne er så løs og lett i utgangspunktet :D Tror jeg ville investert mammaklær-pengene i høst-og vinterklær i stedet [emoji173]️[emoji173]️

Jeg startet med gravidbukser ganske tidlig, kjøpte også noen t-skjorter, men sommerkjoler hadde jeg aldri i gravid-tøy, for jeg hadde noen med nok stretch i. Og denne sommeren blir jeg jo enda mindre enn sist. Men har kjøpt en shorts da (på tilbud :p) Tenker så lenge det er stretch i, eller er løstsittende, så funker mye vanlig tøy også :)

Jeg startet med gravidbukser ganske tidlig, kjøpte også noen t-skjorter, men sommerkjoler hadde jeg aldri i gravid-tøy, for jeg hadde noen med nok stretch i. Og denne sommeren blir jeg jo enda mindre enn sist. Men har kjøpt en shorts da (på tilbud :p) Tenker så lenge det er stretch i, eller er løstsittende, så funker mye vanlig tøy også :)

Joda det funker men herlighet som jeg gleder meg til gravidbuksene :D deiligste ever! det skal mye til for at det ikke strammer nederst i underlivet, forutenom kjole og skjørt.

Jeg merker kun oppblåsthet foreløpig,regner med magen kommer om en mnd eller to-men ville aller helst brukt mammaklær allerede[emoji178] Er så deilig å gå i,men litt for avslørende dersom graviditeten skal holdes hemmelig en stund til:P Jeg blir nok å satse på store overdeler/kjoler til mammabukser/shortser til sommeren [emoji3]

Jeg merker kun oppblåsthet foreløpig,regner med magen kommer om en mnd eller to-men ville aller helst brukt mammaklær allerede[emoji178] Er så deilig å gå i,men litt for avslørende dersom graviditeten skal holdes hemmelig en stund til:p Jeg blir nok å satse på store overdeler/kjoler til mammabukser/shortser til sommeren [emoji3]

Jeg er oppblåst, men kjenner også at det er hardt og ømt heeeelt nederst.

Store forskjeller for når man trenger mammatøy. Med min første brukte jeg mine vanlige bukser hele svangerskapet gjennom.
-dette var den tiden da man kun skulle bruke lave bukser, så det var virkelig ikke noe problem. Hadde nok vært værre i dag:joyful:

Jeg ville nok vært litt forsiktig med å kjøpe for mye nytt sommertøy uansett om det er mammatøy eller ikke, ta det litt etter behov? Topper og kjoler trenger ikke være av typen mammatøy. Men shortser, skjørt osv kan jo være lurt å ha i det.

Skal du handle litt nå, så er det jo bare å handle klær som du kjenner er gode å kunne vokse litt i, og ikke så stramme.
Dersom du er gravid med din første, er det ikke sikkert du får noe særlig med mage før slutten av sommeren/tidlig høst heller. Så igjen, lurt å handle etter behov, og ikke handle noe du kanskje tror du kan få brukt for ;)

Jeg har forøvrig handlet meg noen bukser og shortser allerede, men her begynner jeg å slite en del pga oppblåst mage, så ender jo bare opp med ubehag med egne bukser nå. Må nok begynne å bruke dem snart. Det skal sies at dette er min 4., så er jo ikke unormalt at magen kommer litt raskere nå :P

Forrige gang jeg gikk gravid husker jeg at jeg kunne gå i vanlige bukser ihvertfall til uke 20 (ikke supertrange da). Nå har jeg allerede bestilt litt mammatøy som skal ligge klart. Gleder meg såå til å ta det i bruk:joyful: Men det er snakk om bukser og gensere, ikke sommertøy. Håper å klare meg igjennom sommeren med vanlige klær.

Joda det funker men herlighet som jeg gleder meg til gravidbuksene :D deiligste ever! det skal mye til for at det ikke strammer nederst i underlivet, forutenom kjole og skjørt.
Ja, som sagt, gravidbukser er ett must! :)

Jeg har allerede kjøpt mammabukse og mammashorts, synes det er ubehagelig med klær som strammer nå selv om det er tidlig i svangerskapet enda. Dette var helt likt i forrige svangerskap, så denne gangen har jeg vært litt mer forberedt på det å kjøpt inn[emoji4] Jeg tenker å kjøpe mest mammatøy til høst/vinter, i sommer blir det nok brukt løse sommerkjoler[emoji4]

Jeg gikk forresten også mye i haremsbuksene fra Cubus, både før og etter fødselen :p

Det variere veldig, sist svangerskap kjøpte jeg mammaklær i uke 33 siden magen va så liten. Denne gangen måtte buksene byttes ut allerede i uke 7 :facepalm:
Men mamma shortsene på h&m er veldig gode, så greit å kjøpe sånne i tilfelle.

Tror jeg begynte i uke 9-10 sistgang, mest fordi jeg følte at buksene var ubehagelige og klemte på babyen :P Begynner sikkert like tidlig med bukser, kjøpte aldri noe annet enn mammabukser, resten var vanlig tøy i store størrelser

Takk for gode tips og erfaringer alle sammen! ;) Med den sommeren vi har for tiden, så må jeg ha noe nytt sommertøy da det er svært skrapet her hjemme med det :p Sist fikk jeg sent mage, men husker selvfølgelig ikke når jeg startet med mamma tøy og har hørt at magen kan komme tidligere andre gang... Og er sikkert vanskelig å spå om det blir behov i sommer eller ikke.. Og ser kanskje forskjellig ut i juni og august og :p Da tror jeg jeg shopper noen vanlige kjoler og topper, de duger nok uansett ;) Og vanlig shorts (de kan jeg jo uansett bruke nå, sannsynligvis hele eller deler av sommeren og neste år) og venter med gravid shorts (kanskje jeg ikke trenger det?).

Tror med førstemann så var jeg nesten 4 mnd på vei før jeg trengte bukser. Denne gangen så føler jeg at jeg trenger det om en måned allerede når jeg er 2 mnd på vei... Men det er ubehagelig når det strammer mye, men bortsett fra bukser, så kan du nok bruke de fleste toppene og kjolene du har uten at det trenger å være for gravide spesifikt. :)

Tror med førstemann så var jeg nesten 4 mnd på vei før jeg trengte bukser. Denne gangen så føler jeg at jeg trenger det om en måned allerede når jeg er 2 mnd på vei... Men det er ubehagelig når det strammer mye, men bortsett fra bukser, så kan du nok bruke de fleste toppene og kjolene du har uten at det trenger å være for gravide spesifikt. :)

Greia er at jeg må kjøpe noe nytt, da en koffert ble borte på vei fra syden i vinter :o så lite i garderoben nå :) men da kjøper jeg vanlige topper og kjoler, og ser an behovet for shorts..

Back
Topp