Kritiserer du de som bruker mye penger på barneklær?

Nei håper da ikke det [emoji6]
Den kommer vel av noe annet.

Men jeg husker jo selv fra jeg var ungdom, at det var veldig mye fokus på merkeklær. Vi hadde ikke råd til Levis-jeans da jeg var ung, fordi begge mine foreldre var uten jobb.
Det var ikke moro når de andre på skolen var veldig fokusert på det altså...

Og det er vel det jeg nå sitter og føler litt på for andre barn rundt om da, at man kanskje skal prøve å unngå å ha så mye fokus på merket. Og jeg regner jo med at de fleste foreldre oppdrar ungene sine til å bli fornuftige og greie barn, men det er nå en gang sånn at mobbing for feil klær lever i beste velgående.

Hva kan man gjøre med det?
min har mye merkeklær men vi snakker ikke om hvilke merker det er.
 
Nei håper da ikke det [emoji6]
Den kommer vel av noe annet.

Men jeg husker jo selv fra jeg var ungdom, at det var veldig mye fokus på merkeklær. Vi hadde ikke råd til Levis-jeans da jeg var ung, fordi begge mine foreldre var uten jobb.
Det var ikke moro når de andre på skolen var veldig fokusert på det altså...

Og det er vel det jeg nå sitter og føler litt på for andre barn rundt om da, at man kanskje skal prøve å unngå å ha så mye fokus på merket. Og jeg regner jo med at de fleste foreldre oppdrar ungene sine til å bli fornuftige og greie barn, men det er nå en gang sånn at mobbing for feil klær lever i beste velgående.

Hva kan man gjøre med det?

Mine vet ikke at de bruker merker engang, og jeg tror ikke de ville brydd seg heller. Det som er med mobbing er jo at de barna som mobber vil alltid finne noe å mobbe for.
Altså de kan mobbe noen for de ikke bruker merkeklær, men tar da barnet på seg merkeklær vil mobberne finne noe nytt å mobbe for. De mobber ikke for barnet mangler klær, men de mobber for å prøve å få en reaksjon. Mobbing er mer komplisert enn mangelen på merke på klærne, og tilpasse seg mobberne er ikke greit. Mobbing må vi starte tidlig med å forebygge og lære barn empati og hva andre opplever når man gjør sånt tror jeg er viktig. I dag synes jeg mange barn mangler empati for andre dyr og mennesker [emoji57]
 
Ja mobbing er det mye av desverre men man kan ikke gi kvalitetsvevisste foreldre skylden for det syns jeg. Skal ikke jeg få kjøpe fine klær til mine unger fordi noen føler seg presset til å gjøre det samme men ikke har råd?
Neida.
Men jeg aner ikke hvordan man skal få klespresset til å slutte heller.

For jeg tenker jo at det er litt dumt at mine barns klær evt skulle føre til at noen må spise nudler en mnd fordi det er mobbing blant barna pga klær.

Nei, jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette. Men vi har et stort ansvar iallfall for å lære barna våre at hvilke klær andre går i ikke har noe å si.
 
Neida.
Men jeg aner ikke hvordan man skal få klespresset til å slutte heller.

For jeg tenker jo at det er litt dumt at mine barns klær evt skulle føre til at noen må spise nudler en mnd fordi det er mobbing blant barna pga klær.

Nei, jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette. Men vi har et stort ansvar iallfall for å lære barna våre at hvilke klær andre går i ikke har noe å si.
klart vi har det ja
 
Neida.
Men jeg aner ikke hvordan man skal få klespresset til å slutte heller.

For jeg tenker jo at det er litt dumt at mine barns klær evt skulle føre til at noen må spise nudler en mnd fordi det er mobbing blant barna pga klær.

Nei, jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette. Men vi har et stort ansvar iallfall for å lære barna våre at hvilke klær andre går i ikke har noe å si.

Veldig enig med hun over her jeg, mobbere mobber og de finner alltid noe å mobbe for, desverre.

Jeg ser at klespress er tilstede, men min egen erfaring fra skolen (jobb) er jo at det ikke nødvendigvis er den dyre jakka eller veska som det er press på, det kan like godt være en vanlig genser som en av de «kule» har. Så ting har nok forandret seg noe der.

Om noen må spise nudler pga mine barns stil så syns jeg foreldrene må ta seg sammen, jeg har et ansvar for å lære barna mine gode vaner og folkeskikk, regner med andre foreldre har samme ansvar og lærer ungene sine at de ikke trenger en dyr jakke om det er det foreldrene mener, sjalusi er noe man kan takle, men det som alt annet må jo læres til barn, samme med empati.
 
Nei, hvorfor skulle jeg si det til de?

Tenker jo inni meg at det er penger ut vinduet og man kan kjøpe mer fornuftig da men det er meg...
 
Nei, heller motsatt egentlig. Når folk har stort fint hus, nye biler og foreldrene har dyre klær, og så har ungene dresser som er arvet på 5.sesongen, regntøy som er for lite og mangler strikk under foten, dårlig med ull, votter osv. Det reagerer jeg mer på da, når barna blir nedprioritert.
 
Nei, heller motsatt egentlig. Når folk har stort fint hus, nye biler og foreldrene har dyre klær, og så har ungene dresser som er arvet på 5.sesongen, regntøy som er for lite og mangler strikk under foten, dårlig med ull, votter osv. Det reagerer jeg mer på da, når barna blir nedprioritert.
det er jeg enig i
 
Hvis man har råd til det tenker jeg ikke noe større over det :) Hvis de samme menneskene sitter og klager over økonomien må jeg jo innrømme at jeg tenker at de burde prioritere annerledes :)
 
Nå kjøper jeg dyrere klær, på grunn av kvalitet og fordi jeg syntes de er finere, ikke sånn at jeg ser ned på H&M og sånt, for hender jo det er mye fint der å, men har aldri fått noen stygge kommentarer på at han omtrent bare har merkeklær, heller bare positivt. Jeg syntes det er stas å kle han fint, så da må vel jeg få lov til det, fint er ikke synonymt med dyrt, men noen ganger. Men jeg selger det meste igjen, så prisen blir jo sånn ca. Som «vanlige» klær. Hva jeg velger å bruke penger på er vel min sak, det er jo de som kjøper bæresjal til mangfoldige tusen også, eller unødvendig dyre biler, men om det er det de har lyst å bruke penger på og de har råd til det så er vel det helt opp til dem.
 
Mine vet ikke at de bruker merker engang, og jeg tror ikke de ville brydd seg heller. Det som er med mobbing er jo at de barna som mobber vil alltid finne noe å mobbe for.
Altså de kan mobbe noen for de ikke bruker merkeklær, men tar da barnet på seg merkeklær vil mobberne finne noe nytt å mobbe for. De mobber ikke for barnet mangler klær, men de mobber for å prøve å få en reaksjon. Mobbing er mer komplisert enn mangelen på merke på klærne, og tilpasse seg mobberne er ikke greit. Mobbing må vi starte tidlig med å forebygge og lære barn empati og hva andre opplever når man gjør sånt tror jeg er viktig. I dag synes jeg mange barn mangler empati for andre dyr og mennesker [emoji57]

Amen!
 
Nei, heller motsatt egentlig. Når folk har stort fint hus, nye biler og foreldrene har dyre klær, og så har ungene dresser som er arvet på 5.sesongen, regntøy som er for lite og mangler strikk under foten, dårlig med ull, votter osv. Det reagerer jeg mer på da, når barna blir nedprioritert.

Veldig enig, ser det alt for ofte :/ tenker heller det er feil
 
Nei, men jeg tenker vel av og til at det er for mye. Folk gjør sine valg og jeg gjør mine. Synes faktisk det med barneklær er vanskelig selv. Hva er bra nok kvalitet, hvor mange skift må de ha, hva varer lengst..
 
Er det noe jeg ikke legger meg borti, så er det hva folk bruker pengene sine på:) Bare det ikke går utover barna på en negativ måte så:)
 
jeg har fått ktitikk her inne for svar ang klær, jeg kaller det kvalitet andre kaller det tull og at jeg kjøper merke. bryr meg svært lite, eneste jeg kjenner irriterer meg er at mange ofte tyr til beskykdninger om at vi skaper forskjeller om mobbing blant barna om man kjøper dyre klær, jeg tar virkelig ikke på meg den, mine barn går fint kledd, har ofte merkeklær og jakker men de har da fortsatt folkeskikk. hvorfor skal ikke vi få bruke pengene vi jobber for og kjøpe klær utstyr vi liker? fordi andre kan føle seg utenfor eller bli sjalu? (ja jeg tror det er mye sjalusi) da tenket jeg den folkeskikken jeg prøver å lære mine barn bør gå begge veier jeg.

Helt enig!
Vi kjøper også merkeklær eller klær av god kvalitet.
Har også fått kritikk her inne for å skape kjøpepress ang utstyr som iPad og iPhone osv.
Vi jobber og tjener penger begge to, så om vi ønsker å kjøpe klær og utstyr vi liker er jo helt opp til oss. Tror også det er mye sjalusi ute og går.
 
vero moda jeans f eks. Blir fort slitt, fasongen blir stygg. Men de er rimelig.
Jeg kjøper ofte Repay jeans, de koster nesten 2000,- men knallfin passform, god kvalitet og sitter finere. Men noen av buksene bruker jeg når jeg skal pynte meg, andre bukser på jobb i barnehagen er ikke av de dyreste fordi vi sitter mye i sandkassa og må tåle både snørr og maling..
kvalitet varer lengre
 
Selvfølgelig ikke, folk får bruke pengene sine på hva de vil. Jeg kan selv bruke en del penger på barneklær, men prøver også å handle på salg.
 
Tullete å kritisere andre hvis folk vil bruke mer penger på barneklær enn andre. Det får være opp til hver og en[emoji16]
 
Ser ofte at de som bruker endel penger på barneklær får mye kritikk.
Hvorfor det?
mange mener visst det er bedre å kjøpe vesker, nyere bil, større hus osv .
Næmmen hvorfor det?
Hva andre bruker sine egne penger på er vel ikke min bekymring, tenker jeg
 
Back
Topp