Hvordan er formen din etter fødsel?

Fregnefanten

Forumet er livet
*Aprilbaby 2018*
Sommerfuglene
Her går det i smertestillende hver dag pga bekkenvondt, voldsomt nedpress, problemer med halebein, smerter i rygg etter epidural og vonde sting [emoji23] Må si jeg ikke var helt forberedt på så mange ting etter fødselen, men hadde så absolutt gjort det igjen! [emoji7]
Sliter også med å få til å gå på do pga nedpresset og stingene.
 
Idag er det 11 dager siden fødsel. Andregangs. Denne gangen kom jeg meg mye fortere enn første gang, men fødselen gikk jo veldig fort også og jeg slapp å sy noe som helst, heldigvis! Jeg har gått veldig fort ned i vekt og kroppen er ganske sliten enda. Jeg hadde og begynnende brystbetennelse fordi jeg greide ikke få bukt med melka da sprengen var på sitt verste, men endelig NÅ er det bedre etter ett par dager med feber.. Hadde helt glemt fra første gangen hvor vondt det faktisk er når melka kommer :p Håper formen din blir bedre :) de to første ukene etter fødsel er egentlig bare slit og tilvenning for små og store! Men veldig deilig å endelig ha hun i armene våres <3
 
Svimmel og trøtt og litt stiv/smerter i bekkebet, ennå litt etterrier (8!dager siden) og vondt i sting. Ellers ok, ned 6 kg men fremdeles mye vann i kroppen som skal ut.
 
Har vært kjempe heldig med både graviditet, fødsel og etterpå.:) Hadde veldig vondt i halebeinet i et par dager etter fødsel, men det ga seg heldigvis kjapt. Har nå plutselig øyeblikk der jeg får veldig vondt i halebeinet eller noe der nede, så det må jeg finne ut av hvis det ikke gir seg. Har litt lavt energinivå, fordi jeg har ikke noe økt matlyst, men mini spiser jo hele tiden. Satser på det kommer seg. :)
 
Vært litt vondt nedentil pga sting og litt "gåen" i symfyseområdet. Tar litt Paracet og Naproxen når det trengs. Var på trilletur i går, gikk fint. Blødningene har avtatt, ikke så mye som kommer nå. Gått ned ca 7 kg siden fødsel for 5 dager siden. Fortsatt litt vann i kroppen og hoven i beina.
 
Formen er overraskende bra etter planlagt keisersnitt. Veldig lite smerter nå (8 dager siden ks). Hadde første turen utenfor huset idag, godt å komme seg litt ut. Selv om det blir i veldig rolig tempo. Margit har det fint. Sover en god del, men begynt å få perioder i løpet av dagen der hun er mer våken.
 
Formen etter fødsel hatt vært opp og ned. Det er nå 6 1/2 uke siden ks, og det tok nærmere 5 uker før arret grodde skikkelig. Litt komplikasjoner etter aggraffene ble fjernet, der det ble en åpning på 3mm som igjen havnet oppå hverandre. Så det lå ikke kant i kant lengre og måtte lage helt ny hud, som tok tid. Som fastlegen sa, en dårlig jobb av kirurgen. Men nå er alt grodd [emoji4] og vært på mye trilleturer for å holde meg aktiv og gå naturlig meg i vekt [emoji1]
 
Nå er det 24 dager siden fødsel og kroppen har kommet seg bra. Den første tiden føltes kroppen mørbanka og jeg hadde vondt i ryggen og i underlivet. og det tok vel ca 2 uker før underlivet begynte å føles normal og uten smerter og ryggsmertene har blitt bedre nå.
Jeg visste at man kom til å kjenne det etter en fødsel men jeg hadde ikke trodd at det skulle bli sånn og at det skulle sitte så lenge i.
 
9 dager siden fødsel, og er fremdeles skikkelig gåen i hele mage/rygg/bekken-regionen. Orker ikke så lange trilleturer og føler meg svak i kjernemuskulaturen. Men underlivet er fint igjen da. :)
 
3 uker siden fødsel. Jeg fikk bare noen pyntesting nedentil så det ble greit. De første to ukene etter fødsel var grusomme. Fikk hemorider som var så vonde at jeg måtte snitte dem hos legen. Oppå det fikk jeg betennelse i en visdomstann. De ville ikke trekke nå med nyfødt baby, så jeg fikk betennelsesdempende. Har enda vondt men det er bedre. Kjenner godt at jeg har gått ned 15 kg siden fødsel, så det er heldigvis lettere å bevege seg. [emoji4]
 
Litt over 3 uker siden keisersnitt (og forsøk på fødsel). Begynner å føle meg ganske bra, blir ikke så fort sliten av å gå, og bekkensmertene fra graviditeten virker til å være helt bortexsmile9 Er litt nedtur at jeg ikke får gått tur med babyen når mannen er på jobb hele døgnet fordi jeg ikke skal bære tungt (må bære vognen ned 3 etg for å komme ut), føler meg ganske innestengt i leiligheten. Arret hadde sluttet å gjøre vondt, men har begynt å ta seg litt opp igjen siste døgnet, så får se hva som skjer der, forhåpentligvis roer det seg igjen.. Har blitt skikkelig forstoppet, men håper sviskene jeg nettopp kjøpte kan hjelpe litt:)
 
6 dager siden fødsel, og det aller verste nå er sprengte pupper:nailbiting: Ellers blir jeg fort sliten og føler meg støl i magen, føler meg enda hoven og har ubehag i underlivet, og bekkensmertene sitter godt i fremdeles:sorry: Etterriene har heldigvis nesten gitt seg:joyful:

Men det er DEILIG å slippe kvalme, halsbrann og den store magen:p
 
Den har vært finfin siden hun kom ut med unntak av at brystsprengen ikke var særlig god[emoji849]. Magen ble også fort "flat"- (som før svangerskapet)tok 4 dager. Synes jeg har sluppet overraskende billig ifra det (førstegangs og styrtfødsel). Har tatt paracet to ganger pga hodepine. Babyen er 2 1/2 uke nå.
 
Snart 4 uker siden fødsel (førstegangs), og jeg har blitt overrasket over hvor mye vondter som følger med en ukomplisert, vaginal fødsel. "Alle" snakker om graviditetsplager og selve fødselen, så mye av smertene og ubehaget i etterkant tok meg på senga.

  • Jeg ble klippet, og det svir fremdeles i stingene når jeg tisser. Ikke forberedt på at det skulle bruke så lang tid på å gro.
  • Pga stingene ble jeg også forstoppet (gjorde så vondt å gå på do), så jeg sliter med noe så morsomt som analfissur (takk for det fine ordet, doktor google!), og drikker laktulose og masse vann i håp om at det skal bedre seg.
  • Jeg har hatt generelt veldig vondt i underlivet - det var konstant de første par ukene, og nå kommer og går det. Føler meg heldigvis litt mer "normal" der nå. Skjønner selvfølgelig at bekkenet er mørbanka og føles som et stort blåmerke, men jeg var ikke forberedt på at alt annet i underlivet også skulle gjøre vondt flere uker i etterkant.
  • Jeg lekker litt urin gjennom dagen (ikke bare når jeg f.eks. nyser), så her går det i knipeøvelser og bekkenbunnstrening :)

Av mer positive ting etter fødselen føler meg rett og slett fantastisk fin og fresh i kroppen min for tida! :) Synes det er deilig å ikke være gravid, og at etter-gravid-kroppen er nydelig, med den ekstra huden på magen og strekkmerkene mine. Føles som om kroppen har fått en helt annen mening etter fødsel, at det ikke bare handler om utseende, men at den kan få til alt den måtte ønske. Det er en god følelse :)
 
Fem dager siden jeg fødte. Smerter i stingene i underlivet er det som plager meg mest (ble klipt litt) [emoji31]

Ikke så rart jeg har smerter. Noen sting har visst gått opp[emoji31] svir i såret. Har heldigvis ikke infeksjon.
Da må det visst gro naturlig da. Vondere og tar lengre tid [emoji53] smertestillende, bedøvelsesgele og grønnsåpebad blir det nå.
 
Trøtt og fremdeles en del smertefulle sammentrekninger, men kanskje ikke annet å vente etter tre fødsler. Prøvde meg med bæresele i går og det var ikke godt i rygg og bekken. To uker siden fødsel her. Har bestemt meg for å ta det rolig de første seks ukene, men er litt utålmodig så får kjenne det hvis jeg drar det for langt med husarbeid og sånn. Baby sover for det meste så må ha noe å gjøre når vi ikke koser eller sover ;)
 
En uke siden fødsel og føler meg rett og slett som vanlig. Magen er borte, underlivet helt fint, etterriene er over. Kommer endelig inn i mine vanlig ikke-gravid-jeans:) Positivt med d-cup ;) tror det tok ca to uker å komme på plass igjen etter forrige fødsel, så deilig at det tok kortere tid denne gangen.
 
Back
Topp