Hvor mye er babyen våken, og hvor mye skriker h*n?

EE2017

Flørter med forumet
Lillemann er 5 dager gammel, og vi koser oss sånn [emoji170] Det var en tøff fødsel med sugekopp, og han satt fast - kom ut uten pust. Han har litt gulsott - men trenger foreløpig ikke behandling.

Det jeg er nysgjerrig på er hvor mye deres babyer er våkne? Synes lillegutt er veldig lite våken [emoji85]

Han skriker også panisk og vifter med armer og ben - virker illsint, selv om han nettopp har blitt ammet og ny bleie.
Kan det være magesmerter?
 
Lillemann er 5 dager gammel, og vi koser oss sånn [emoji170] Det var en tøff fødsel med sugekopp, og han satt fast - kom ut uten pust. Han har litt gulsott - men trenger foreløpig ikke behandling.

Det jeg er nysgjerrig på er hvor mye deres babyer er våkne? Synes lillegutt er veldig lite våken [emoji85]

Han skriker også panisk og vifter med armer og ben - virker illsint, selv om han nettopp har blitt ammet og ny bleie.
Kan det være magesmerter?

Tror det kan være vanskelig å si noe konkret om din baby da din kan eks ha økedag mens en annen baby kan skrike pga luft e.l. Og dere har sikkert litt annen historie enn de andre. du burde høre med jm ved første kontroll:)
 
Vår jente er 15 dager gammel nå. Da hun var 5 dager var hun veldig lite våken, men mer og mer for hver dag. Hun har skreket veldig lite (stort sett bare når hun bades og en og annen gang ved stell hvis hun egentlig helst vil amme eller har veldig kraftig sugebehov). Vi fikk tips fra helsesøster om å hjelpe henne å «samle seg» ved å svøpe, evt holde henne sånn at hun ikke klarer å vifte med armer og bein (ligge på fanget, beina hennes mot magen vår, holde overarmene forsiktig inntil kroppen) samtidig som vi lager rolige shhh-lyder som minner om pulsen hun hørte i magen. Det hjelper ofte hvis hun er urolig. Nå har hun begynt å bli urolig hvis hun har en rap som vi ikke har fått opp, og roer seg raskt når hun kommer i vertikal stilling og enda mer når hun får tape.
 
Vår gutt er 7 dager i dag, sover også veldig mye. Men jeg merker at han er mer og mer våken for hver dag. Han skriker veldig lite, mest med bleieskift, dette er han ikke fan av. Men som isbjørnungen skriver så hjelper det om vi hjelper han å samle seg litt, holder armene hans i ro på brystet hans. Han skriker også panisk og blir illsint om han ikke får pupp med engang han vil ha, selv om jeg prøver å være i forkant når jeg ser at han begynner å ta ut tungen osv. Håper dette er noe som blir bedre etterhvert.
 
Lillemann er 5 dager gammel, og vi koser oss sånn [emoji170] Det var en tøff fødsel med sugekopp, og han satt fast - kom ut uten pust. Han har litt gulsott - men trenger foreløpig ikke behandling.

Det jeg er nysgjerrig på er hvor mye deres babyer er våkne? Synes lillegutt er veldig lite våken [emoji85]

Han skriker også panisk og vifter med armer og ben - virker illsint, selv om han nettopp har blitt ammet og ny bleie.
Kan det være magesmerter?


Min sønn ble tatt med sugekopp og det viste seg at han fikk en låsing i nakken, dette gjorde at han hadde veldig vondt. Tok en tur til kiropraktor. Kanskje det kan være noe ? Går an å sjekke
 
Lille er 14 dager i dag og sover fortsatt veldig mye. Ikke noe unormalt med det. Storesøster her sov døgnet rundt omtrent i flere uker og jeg bruker å si hun ikke åpnet øynene... Hehe

Bittelillebror sover sikkert 20 timer i døgnet nå.

Ingen av mine har skreket særlig, og variasjonene er nok store, men prøve å samle armene på brystet. Kan være det ikke skal så mye mer til. Eller så kan det være låsninger med tanke på at han satt fast? Min blir litt urolig om han har for mye klær på seg, og trives best med armer og bein til alle kanter og gjerne i bare bleia [emoji14]
Ta en tur til helsestasjonen og hør med dem, eller om du skal ha hjemmebesøk.
 
Last edited:
Fem dager ganmel og sover mesteparten av tida. Gråter bare hvis hun hisser seg opp pga amming eller er sulten, og under bleieskift hvis det ikke går fort nok. Er veldig rolig og avslappet, helt ulik storebroren sin. Vil helst sove oppå en av oss om natta dog, men det vet jeg går over på et tidspunkt så prøver å nyte det selv om jeg blir helt fullstendig firkanta i trynet av det. Vi holder oss stort sett i senga og koser nå, kom hjem fra sykehuset i går etter en lang uke med igsngsetting, påfølgende kjapp fødsel (3 timer fra start til slutt) og en del flashbacks til første tida med eldste, og til senaborten i fjor-så trenger masse hvile.

Eldste ble hjulpet ut ved at legen satte begge albuene i magen min (det heter noe, et eller annet grep) og fikk låsninger som plaget han en del. Så han skrek mye.
 
6 dager gammel. Har sett ut som han har hatt vondt i magen et par ganger, med litt skriking. Ellers protesterer han av og til hvis han ikke får mat fort nok. Sover stort sett, men har som regel en til to korte våkenperioder om dagen.
 
5 dager gammel. Sover for det meste. Gråter hvis han er sulten, trenger bleieskift eller ønsker å bli holdt.
 
Jenta mi er 9 dager gammel og er vel våken tilsammen 1-2 timer i døgnet. Gjerne en halvtime midt på dagen og en times tid rundt 23-tiden på kvelden.

Helsesøster fortalte at hun hadde lært at for små babyer som er vant til å ligge trangt inni magen så kan det å ligge på ryggen utenfor magen (feks på stellebordet) sammenlignes med å ligge på ryggen på en tynn bom for oss. Så pass på å svøpe babyen godt. :)
 
Min er 16 dager i dag, og sover fortsatt mye. Litt mer og oftere våken på kvelden. Sover kjempegodt om natta. Skriker så og si ingenting, bare sutrer. Føler meg så heldig og må virkelig nyte det!
Merker han har litt magevondt og driver å presser innimellom, men skriker ikke likevel.
 
Lille er 16 dager i dag. Han er mer og mer våken for hver dag, nå har han gjerne fire perioder i løpet av døgnet han er veldig våken en stund. :) Den første begynner uheldigvis klokken fem og varer til ca seks, men skal nok ikke klage. Han griner fortsatt veldig lite, kun hvis jeg er litt for treig fremme med puppen og hvis stellingen tar for lang tid. Hadde et par dager med veldig vondt i magen, men det har heldigvis blitt bedre. ❤️
 
Gutten min er fem dager gammel og er mye våken og skriker. Han hater å ligge i senga og på stellebordet. Vifter panisk og skriker av full hals. Prøver å svøpe han/pakke godt inn, men er ikke alltid så lett. Jeg sliter litt med å finne en god måte å roe ham ned på, utenom ammingen. Mannen min klarer imidlertid å roe ham ned av og til. Men hvis han først sovner, så pleier han å sove godt en liten stund.
Tror noe av skrikingen har å gjøre med at han spiser mye og så gulper veldig mye, og jeg får han heller ikke til å rape ordentlig.
 
Gutten min er fem dager gammel og er mye våken og skriker. Han hater å ligge i senga og på stellebordet. Vifter panisk og skriker av full hals. Prøver å svøpe han/pakke godt inn, men er ikke alltid så lett. Jeg sliter litt med å finne en god måte å roe ham ned på, utenom ammingen. Mannen min klarer imidlertid å roe ham ned av og til. Men hvis han først sovner, så pleier han å sove godt en liten stund.
Tror noe av skrikingen har å gjøre med at han spiser mye og så gulper veldig mye, og jeg får han heller ikke til å rape ordentlig.

Vil han ha smokk da tro? Jeg syns det er vanskelig å roe uten smokken, men hun koser seg med den når hun først får ordentlig tak på den.
 
Vil han ha smokk da tro? Jeg syns det er vanskelig å roe uten smokken, men hun koser seg med den når hun først får ordentlig tak på den.

Har veldig lyst til å tilby smokk, men jordmødrene mente at vi burde vente en liten stund med å introdusere smokk - til ammingen er vel etablert. Så er litt usikker...men ammingen går jo for så vidt veldig bra etter kun fem dager da.
 
Har veldig lyst til å tilby smokk, men jordmødrene mente at vi burde vente en liten stund med å introdusere smokk - til ammingen er vel etablert. Så er litt usikker...men ammingen går jo for så vidt veldig bra etter kun fem dager da.

Ja, de er veldig strenge på det på barsel. Jeg personlig er livredd for å få en unge som ikke vil ha smokk, så her tilbød vi smokk allerede på barsel. Måtte gjemme den hver gang badselssykepleierne kom innom da, ellers ville vi fått kjeft.. :knegg:
 
Nå er småen 13 dager og sover for det meste gjennom dagen, er kanskje våken en time eller to til sammen på dagtid. Natten derimot... våken i time etter time, sovner ved puppen og våkner så snart jeg flytter ham [emoji85] får endelig lagt ham ned og han sovner rundt kl 5-6 om morgenen, da har han holdt på siden sent på kvelden før.
I kveld tenker jeg å prøve å legge oss tidlig, før han vanligvis begynner for natten, håper det fungerer!
 
Nå er småen 13 dager og sover for det meste gjennom dagen, er kanskje våken en time eller to til sammen på dagtid. Natten derimot... våken i time etter time, sovner ved puppen og våkner så snart jeg flytter ham [emoji85] får endelig lagt ham ned og han sovner rundt kl 5-6 om morgenen, da har han holdt på siden sent på kvelden før.
I kveld tenker jeg å prøve å legge oss tidlig, før han vanligvis begynner for natten, håper det fungerer!

Et veldig banalt spørsmål, men raper du ham på natten? Jeg merker i alle fall at søvnen blir veldig urolig om han ikke har fått opp lufta.
 
Et veldig banalt spørsmål, men raper du ham på natten? Jeg merker i alle fall at søvnen blir veldig urolig om han ikke har fått opp lufta.
Prøver, men har ikke fått til å rape ham skikkelig på over en uke nå [emoji85] tror du det har en sammenheng?
Han får ut mye luft andre veien da.
 
Back
Topp