Seteleie

Jeg hadde setefødsel med min første i 2010. Det var en veldig fin opplevelse og jeg følte meg godt ivaretatt. Var så klart fler folk inne på rommet da jeg skulle presse enn vanlig men godt å vite at vi hadde et helt team rundt oss som var klar for å hjelpe meg og barnet. Det ble satt epidural uten spm og jeg ble klippet. Men dette var ting som måtte til[emoji4] var raskt på beina igjen.
Jeg anbefaler setefødsel dersom de ser at bekkenet ditt er stort nok og at størrelsen på barnet er grei[emoji4]
Hadde setefødsel for 10 dager siden. Man blir passet veldig godt på, og det er både legeteam på 3 stk. er par jordmødre og barnepleiere parat når baby blir født. Jeg er veldig glad for å ha epidural da det gikk litt fort på slutten. Jeg fikk beskjed om at de ikke tvang noen til å føde i sete, men jeg ville veldig gjerne prøve det, og unngå ks :)
Så godt å høre at det er flere med gode erfaringer rundt vaginal setefødsel :) Takk for tilbakemelding!
 
Tusen takk for tilbakemelding.
Virker som du har tenkt en del gjennom dette og at du vet hva som funker for deg - det er jo kjempebra! Takk for mange tips!
Jeg er førstegangsfødende så jeg aner jo ikke hva som venter meg uansett.
Vet du hvorfor de ikke anbefaler knestående? Hva er det i tilfelle de anbefaler?
Jeg har også tenkt at terskelen for ks bør være lav uansett, men er så usikker på hva som vil være best i utgangspunktet. Får forhøre meg litt mer neste uke og sette opp en fødselplan.
Lykke til med fødsel. Håper du får en like god erfaring med setefødselen som du hadde med de andre fødslene :)

Såvidt jeg har lest meg til så ønsker de at man sitter i fødeseng, med føttene i bøyler, fordi man må sitte på den måten dersom de må bruke tang. Men så er det jo ikke verre det enn å snu seg da, tenker jeg [emoji23]

Jeg tenker også at selv om det blir et hks så er det mye mer planlagt enn et vanlig haste ks, nettopp fordi det skjer så mye tidligere enn ved hodeleie og fordi man har gått gjennom disse tankene og vurderingene på forhånd.

Tusen takk for det - håper du også får en god erfaring med fødselen, uansett hvilken forløsningsmetode du skulle velge [emoji4] det er noe veldig spesielt med første [emoji7] og prøv å tenke at ingen vet hvordan fødselen blir på forhånd uansett, så om man klarer å være litt forberedt på at hva som skjer er utenfor din egen kontroll, så ligger nok alt til rette for at dette skal bli en veldig fin opplevelse [emoji4]
 
Tusen takk!
Ja, jeg har også hørt at det er bra for babyen å ha vært litt i aktiv fødsel. Men så er jeg usikker på fordel/ulemper ved haste keisersnitt vs. pks. Men det kan jo selvfølgelig også hende at alt går helt fint med vaginal setefødsel :)
Vet du om babyen din har snudd seg enda eller om det blir sete på deg også?

Det blir jo uansett et mer planlagt keisersnitt enn hastekeisersnitt... teamet er alltid klart når de vet det er seteleie...

Ja, sist nå lå mini med hodet ned... men jeg er 38+3 nå da...
 
Såvidt jeg har lest meg til så ønsker de at man sitter i fødeseng, med føttene i bøyler, fordi man må sitte på den måten dersom de må bruke tang. Men så er det jo ikke verre det enn å snu seg da, tenker jeg [emoji23]

Jeg tenker også at selv om det blir et hks så er det mye mer planlagt enn et vanlig haste ks, nettopp fordi det skjer så mye tidligere enn ved hodeleie og fordi man har gått gjennom disse tankene og vurderingene på forhånd.

Tusen takk for det - håper du også får en god erfaring med fødselen, uansett hvilken forløsningsmetode du skulle velge [emoji4] det er noe veldig spesielt med første [emoji7] og prøv å tenke at ingen vet hvordan fødselen blir på forhånd uansett, så om man klarer å være litt forberedt på at hva som skjer er utenfor din egen kontroll, så ligger nok alt til rette for at dette skal bli en veldig fin opplevelse [emoji4]
Ah, ja, det var nyttig info, takk! Det er kanskje også lettere for dem å vippe ut hodet også dersom man sitter. Men jeg tenker jo også at det ikke er særlig vanskelig å snu seg om det skulle bli aktuelt :hilarious: får håpe du får føde slik du vil.
Ja, det er jo positivt at de hele tiden er i beredskap. Prøver å være åpen for et meste. Visste jo at det var en sjanse for keisersnitt ved "vanlig" fødsel også, men sannsynligheten ble plutselig mye større ved setefødsel :rolleyes: men ungen kommer uansett ut på en eller annen måte :hilarious: og det er tross alt det viktigste!
Takk for fine ord! Og lykke til :)
 
Det blir jo uansett et mer planlagt keisersnitt enn hastekeisersnitt... teamet er alltid klart når de vet det er seteleie...

Ja, sist nå lå mini med hodet ned... men jeg er 38+3 nå da...
Godt å høre at mini har lagt seg med hodet ned da :) da nærmer det seg nok fødsel. Lykke til :)
 
Hun ble estimert til å bli rundt 3600-3700 rundt termin, så da vet jeg jo ikke evt hvor lang tid over jeg kan gå. Får høre litt mer neste uke jeg også tenker jeg.

Uff, det hørtes ikke noe godt ut :eek: forståelig at du da ikke ønsker epidural denne gangen. Håper virkelig det ordner seg for deg og at du får en fin fødsel uansett hvordan babyen kommer ut :)

Lurer på om grensa er 4kg??!
Jeg fødte en på 4kg i hodeleie sist så er selv spent på hvor stor denne karen blir .

Håper det ordner seg for oss begge! ❤
 
Hadde setefødsel for 10 dager siden. Man blir passet veldig godt på, og det er både legeteam på 3 stk. er par jordmødre og barnepleiere parat når baby blir født. Jeg er veldig glad for å ha epidural da det gikk litt fort på slutten. Jeg fikk beskjed om at de ikke tvang noen til å føde i sete, men jeg ville veldig gjerne prøve det, og unngå ks :)

Kan jeg spørre om du kjente godt at de lirket ut bein og skuldre osv? Jeg skal føde i sete og gruer meg veldig. Frykter mest følelsen i det de skal «brette» ut barnet . Redd for å få panikk hvis jeg kjenner dette og det tar litt tid før barnet kommer ut.
 
Seteleie her også! (Uke 36) Virker som det er mange med det her i Mai gruppa? Er jo veldig lav sjanse, 5% eller noe slikt for det?
 
Seteleie her også! (Uke 36) Virker som det er mange med det her i Mai gruppa? Er jo veldig lav sjanse, 5% eller noe slikt for det?
Ja, vi er visst en del som som har det :wideyed: kan hende noen velger å snu seg sent da, får vi håpe :p
Vet du om du skal ta keisersnitt eller føde vaginalt?
 
Blir å velge planlagt keisersnitt på mitt lokale sykehus. Hvis jeg skal føde vaginalt må jeg reise til et sykehus ca. 5 timer unna. Blir mye stress i forhold til at jeg fødte 3 uker før termin sist. Så det blir lenge å bo på pasienthotell før fødselen starter. (Ikke minst være alene så lenge uten mann og sønnen min) Så når sjansen er så stor for at det ender i hastekeisersnitt uansett så føles det bare unødvendig. Men skal prøve å vende babyen i neste uke. Håper det går bra!:-D Ellers så kryper jeg rundt på alle fire og står i «doggy» i minimum 10 minutter hver dag. Verdt å prøve alle kjerringråd
 
Kan jeg spørre om du kjente godt at de lirket ut bein og skuldre osv? Jeg skal føde i sete og gruer meg veldig. Frykter mest følelsen i det de skal «brette» ut barnet . Redd for å få panikk hvis jeg kjenner dette og det tar litt tid før barnet kommer ut.

Jeg fikk bedøvelse nedentil så kjente ikke så mye av lirkingen. Kjente det men det var ikke vondt og gikk egentlig fort[emoji4] bedøvelsen satt de uten å spørre først, var nok i tilfelle de måtte bruke tang og /eller klippe[emoji4]
De var god på å forklare hva som skulle skje både før og under fødsel.
 
Blir å velge planlagt keisersnitt på mitt lokale sykehus. Hvis jeg skal føde vaginalt må jeg reise til et sykehus ca. 5 timer unna. Blir mye stress i forhold til at jeg fødte 3 uker før termin sist. Så det blir lenge å bo på pasienthotell før fødselen starter. (Ikke minst være alene så lenge uten mann og sønnen min) Så når sjansen er så stor for at det ender i hastekeisersnitt uansett så føles det bare unødvendig. Men skal prøve å vende babyen i neste uke. Håper det går bra!:-D Ellers så kryper jeg rundt på alle fire og står i «doggy» i minimum 10 minutter hver dag. Verdt å prøve alle kjerringråd
Planlagt keisersnitt høres jo definitivt ut som riktig valg for deg da :) så spennende da! Må være spesielt og litt greit å vite når babyen kommer.
Hahah, ja, det er verdt å prøve alle kjerringråd som finnes :hilarious:
 
Seteleie her også! (Uke 36) Virker som det er mange med det her i Mai gruppa? Er jo veldig lav sjanse, 5% eller noe slikt for det?
Er og forundret over hvor mange det er! Mini her er og i seteleie... Har prøvd akupunktur og moxa behandling, men har ikke hatt effekt foreløpig :(
 
Søker fra juni forum. Har hatt sete fødsel for ti år siden og ser ut som det skjer igjen nå. Har ikke betenkeligheter med å føde i seteleie. Bedre fødsel det enn hodeleie for 9 år siden.

Du får nok smertestillende, ikke mer ubehag enn vanlig hodefødsel akkurat i det barnet blir født.

Du får litt lokalbedøvelse der nede da de hjelper mer aktivt til nå barnet kommer ut.

Var rett på padienthotellet etter noen timer. Var like sår/ sprengt følelse i underlivet med begge type fødsel.

Det som er mer betryggende er at fødselen er legestyrt og det er lav terskel for ks. I tillegg er de flere som er klare hvis hjertelyden synker enn ved vanlig fødsel.

Fødsel i sete må gjøres på rygg med beina i bøyle. Grunnen er at legene skal se og kunne hjelpe på en god måte under fødselen. Men før du kommer så lang kan du ligge og bevege deg som du vil.

Du blir låst til sengen eller rett rundt sengen pga overvåkning av fosteret. Men i begynnelsen med epidural kunne jeg være i bevegelse. Når den ble skrudd opp ble jeg liggende i sengen i ulike stillinger pga epiduraleb og riene satt i rygg og nedover i beina. Umulig å stå under en rie da bena ikke klarte å bære meg. Men dette var nerver som kom i klemme under riene. Og hadde dette med begge fødselen.

Snakket med fødelege om dette denne gangen. Noen opplevde kun rier slik, og de hadde vanskelig for å stå under fødselen. Så tydeligvis er jeg bare bygget slik.

Epidural skur de opp/ned under fødselen etter behov.

Spør hvis det er noe du lurer på. Kan kun dele personlige erfaringer.
 
Søker fra juni forum. Har hatt sete fødsel for ti år siden og ser ut som det skjer igjen nå. Har ikke betenkeligheter med å føde i seteleie. Bedre fødsel det enn hodeleie for 9 år siden.

Du får nok smertestillende, ikke mer ubehag enn vanlig hodefødsel akkurat i det barnet blir født.

Du får litt lokalbedøvelse der nede da de hjelper mer aktivt til nå barnet kommer ut.

Var rett på padienthotellet etter noen timer. Var like sår/ sprengt følelse i underlivet med begge type fødsel.

Det som er mer betryggende er at fødselen er legestyrt og det er lav terskel for ks. I tillegg er de flere som er klare hvis hjertelyden synker enn ved vanlig fødsel.

Fødsel i sete må gjøres på rygg med beina i bøyle. Grunnen er at legene skal se og kunne hjelpe på en god måte under fødselen. Men før du kommer så lang kan du ligge og bevege deg som du vil.

Du blir låst til sengen eller rett rundt sengen pga overvåkning av fosteret. Men i begynnelsen med epidural kunne jeg være i bevegelse. Når den ble skrudd opp ble jeg liggende i sengen i ulike stillinger pga epiduraleb og riene satt i rygg og nedover i beina. Umulig å stå under en rie da bena ikke klarte å bære meg. Men dette var nerver som kom i klemme under riene. Og hadde dette med begge fødselen.

Snakket med fødelege om dette denne gangen. Noen opplevde kun rier slik, og de hadde vanskelig for å stå under fødselen. Så tydeligvis er jeg bare bygget slik.

Epidural skur de opp/ned under fødselen etter behov.

Spør hvis det er noe du lurer på. Kan kun dele personlige erfaringer.
Tusen takk for utfyllende svar! :)
Det virker som du hadde en god opplevelse med setefødsel sist. Det er godt å høre at det kan så bra.
Jeg synes det er betryggende at man blir overvåket og godt fulgt opp.
Jeg tenker jo også at en setefødsel gjør deg like sår nedentil som fødsel med hodeleie, men jeg er nok litt bekymret for alt som kan skje. Sannsynligheten for hks øker, og sannsynligheten for bruk av tang går opp. Og jeg vet ikke om det er irrasjonell frykt, men jeg er redd for at hodet skal sitte fast mot slutten, og da er det jo viktig å få barnet ut raskt. Jeg skal inn på sykehuset for samtale om et par dager så jeg blir nok godt informert da :wacky: men det hjelper veldig på å høre at det kan gå helt problemfritt for seg også :happy:
Blir spennende å se hvordan det blir for deg da, om det blir sete eller hodet først. Håper uansett at du får en fin fødsel denne gangen også :)
 
Jeg har nettopp født med seteleie. Det gikk helt knirkefritt! Jeg er glad jeg valgte å føde vaginalt når forholdene lå tilrette for det. Fødselen gikk rolig for seg, jeg ble godt smertelindret slik at jeg hele tiden hadde god kontroll. Mistet ikke «grepet» eller fikk vondt. Det var en rolig stemning på fødestuen og personalet var inne hele tiden - og det opplevde jeg som bare trygt og positivt. Fikk ingen rifter. Barnet hadde fin puls. Det var en trygghet at de overvåket barnet nøye, jeg kunne selv følge med på skjermen og se at den lille hadde det bra. Så den biten ble ingen stressfaktor, tvert imot. Jeg sitter igjen med en fin og totalt udramatisk opplevelse. Kunne fint gjort dette igjen.
 
Jeg har nettopp født med seteleie. Det gikk helt knirkefritt! Jeg er glad jeg valgte å føde vaginalt når forholdene lå tilrette for det. Fødselen gikk rolig for seg, jeg ble godt smertelindret slik at jeg hele tiden hadde god kontroll. Mistet ikke «grepet» eller fikk vondt. Det var en rolig stemning på fødestuen og personalet var inne hele tiden - og det opplevde jeg som bare trygt og positivt. Fikk ingen rifter. Barnet hadde fin puls. Det var en trygghet at de overvåket barnet nøye, jeg kunne selv følge med på skjermen og se at den lille hadde det bra. Så den biten ble ingen stressfaktor, tvert imot. Jeg sitter igjen med en fin og totalt udramatisk opplevelse. Kunne fint gjort dette igjen.
Gratulerer så mye! Må bare spørre litt om det er greit[emoji4]
Ble du satt i gang?
Forsøkte du vending?
Ble det brukt tang?
 
Jeg har nettopp født med seteleie. Det gikk helt knirkefritt! Jeg er glad jeg valgte å føde vaginalt når forholdene lå tilrette for det. Fødselen gikk rolig for seg, jeg ble godt smertelindret slik at jeg hele tiden hadde god kontroll. Mistet ikke «grepet» eller fikk vondt. Det var en rolig stemning på fødestuen og personalet var inne hele tiden - og det opplevde jeg som bare trygt og positivt. Fikk ingen rifter. Barnet hadde fin puls. Det var en trygghet at de overvåket barnet nøye, jeg kunne selv følge med på skjermen og se at den lille hadde det bra. Så den biten ble ingen stressfaktor, tvert imot. Jeg sitter igjen med en fin og totalt udramatisk opplevelse. Kunne fint gjort dette igjen.
Gratulerer så mye! Så i fødetråden du hadde født, men der skal man jo ikke gratulere.

Så kjekt å høre at du fikk en fin fødsel tross seteleie [emoji4]
Kos deg masse med småen [emoji173]
 
Jeg har nettopp født med seteleie. Det gikk helt knirkefritt! Jeg er glad jeg valgte å føde vaginalt når forholdene lå tilrette for det. Fødselen gikk rolig for seg, jeg ble godt smertelindret slik at jeg hele tiden hadde god kontroll. Mistet ikke «grepet» eller fikk vondt. Det var en rolig stemning på fødestuen og personalet var inne hele tiden - og det opplevde jeg som bare trygt og positivt. Fikk ingen rifter. Barnet hadde fin puls. Det var en trygghet at de overvåket barnet nøye, jeg kunne selv følge med på skjermen og se at den lille hadde det bra. Så den biten ble ingen stressfaktor, tvert imot. Jeg sitter igjen med en fin og totalt udramatisk opplevelse. Kunne fint gjort dette igjen.
Gratulerer så mye med lille :Heartred
Tusen takk for at du delte din erfaring. Så godt å høre at du hadde en så fin og udramatisk fødsel til tross for seteleie :)
Det er veldig betryggende å høre at det kan gå så fint.
Håper både du og lille er i god form nå etter fødsel og at dere får noen fine barseldager fremover :happy:
 
Back
Topp