Fregnefantens vei til å bli mamma

Oppdatering:

Har fått en fødestue nå [emoji1]

Vi var på vei til byen for å dra på besøk da vannet mitt gikk midt i en rie, så da ble det å kjøre en litt annen vei [emoji28]
Fått bekreftet vannavgang og småen har det helt supert. Har litt uregelmessige tak enda, men de bygger seg opp. Så nå blir det baby innen kort-ish tid [emoji7]
Oi oi oi her skjer det saker [emoji2] lykke til [emoji2]
 
Da er epidural satt og jeg er i aktiv fødsel [emoji1] håper denne delen går litt kjappere enn første del, ble rimelig sliten av å ikke klare å ligge/spise/drikke på nesten et døgn. Har fått drypp pga dehydrering og akupunktur for fremgang, men viste seg like etterpå at jeg hadde 4cm, så hadde egentlig ikke trengt nålene [emoji28]
Nå skal jeg prøve å sove litt og hente meg inn til resten [emoji4]
 
Da er epidural satt og jeg er i aktiv fødsel [emoji1] håper denne delen går litt kjappere enn første del, ble rimelig sliten av å ikke klare å ligge/spise/drikke på nesten et døgn. Har fått drypp pga dehydrering og akupunktur for fremgang, men viste seg like etterpå at jeg hadde 4cm, så hadde egentlig ikke trengt nålene [emoji28]
Nå skal jeg prøve å sove litt og hente meg inn til resten [emoji4]
Oi oi oi [emoji122] Håper det går fort nå for din del [emoji4] lykke til [emoji173]️
 
Da er epidural satt og jeg er i aktiv fødsel [emoji1] håper denne delen går litt kjappere enn første del, ble rimelig sliten av å ikke klare å ligge/spise/drikke på nesten et døgn. Har fått drypp pga dehydrering og akupunktur for fremgang, men viste seg like etterpå at jeg hadde 4cm, så hadde egentlig ikke trengt nålene [emoji28]
Nå skal jeg prøve å sove litt og hente meg inn til resten [emoji4]


Sååå spennende!! Kanskje du allerede har møtt den lille. Hvis ikke må du ha masse lykke til med innspurten <3
 
Sitter her og føler meg som verdens heldigste mens jeg ser på den nydelige gutten vår sove rolig i senga si [emoji7] fødehistorien kommer, må bare lande litt først. Men kan oppsummere fødselen med at den var veldig lang, intens og fantastisk [emoji170]
 
Sitter her og føler meg som verdens heldigste mens jeg ser på den nydelige gutten vår sove rolig i senga si [emoji7] fødehistorien kommer, må bare lande litt først. Men kan oppsummere fødselen med at den var veldig lang, intens og fantastisk [emoji170]

Næ[emoji7][emoji7][emoji7][emoji7][emoji7]
Gratulerer så mye[emoji173]️[emoji173]️[emoji173]️[emoji173]️[emoji92]
 
6 dager gammel [emoji170]

Kommer snart en fødehistorie her, det har bare vært en tøff start med ammingen og alt annet har vært på vent.
Det siste døgnet har småen endelig tatt puppen og spiser seg mett og god [emoji7] Er så utrolig glad for at jeg kjøpte en pumpe i vinter! Den har virkelig reddet ammingen ved å øke mengden melk til småens behov! Tror det er det beste kjøpet så langt [emoji4]
 
Fødselen:

Natt til mandag i forrige uke kjente jeg på mageknip da jeg var på do, men jeg var sikker på at jeg bare var dårlig i magen. Våknet kl 09 mandag morgen og gikk for å tisse, fikk da verre mageknipe og var sikker på at jeg kom til å bli dårlig i magen fortløpende, men så oppdaget jeg blod på papiret da jeg tørket meg og innså at det gjerne var noe på gang.
Stod opp og spiste frokost mens jeg så på tv, rundt kl 12 begynte mageknipen igjen. Denne gangen kom det litt oftere og varte rundt 30 sekunder, da skjønte jeg at det var rier.

Samboeren skulle på fotballtrening senere på dagen, så vi fant ut at jeg ikke skulle bli alene hjemme. Avtalte med en venninne som bor i nærheten av både sykehuset og der samboeren skulle på trening at jeg kunne være der i mellomtiden. Da vi var kommet ca halvveis på vei til venninna mi gikk vannet midt i en rie, midt på motorveien [emoji28]
Da ringte jeg føden for å høre hva jeg burde gjøre og fikk beskjed om å komme inn for en sjekk.
De kunne bekrefte vannavgang, og vi fikk en fødestue [emoji4]
Riene kom med ujevne mellomrom, men var mer på enn av. På det verste hadde jeg rier som varte i en time i strekk.
Fikk prøve badekar som smertelindring, hvilket jeg hadde gledet meg til i månedsvis siden vi ikke har badekar selv. Det gikk veldig dårlig.. det å ha beina hevet og magen løftet opp av vannet satte i gang riene til det uutholdelige, og jeg hadde ikke mer enn 1-2 cm åpning. Da ble jeg tatt opp av badekaret og fikk noen elektroder å ha i ryggen. De fungerte forholdsvis greit, men jeg kjente alt av smerter likevel.
Nå var klokka blitt over midnatt, og jeg var utslitt etter en lang dag med mange rier.. ikke hadde jeg klart å ligge siden vi kom inn på fødestua heller, eneste jeg klarte å gjøre var å sitte i stolen.
Fikk noe å sove på, men det virket ikke ordentlig, så jeg fikk bare til å sove mellom riene, altså maks 3 minutter sammenhengende søvn.. dette fortsatte frem til tirsdag kl 14 ca, da fikk jeg endelig beskjed om at jeg hadde 4 cm åpning og var i aktiv fødsel, og fikk epidural. Den funket! Endelig kunne jeg slappe litt av og få i meg noe mat! [emoji4] hadde barr spist en halv banan og et halvt rundstykke siden vi kom inn på føden, altså nesten et døgn.
Etter noen timer fikk jeg beskjed om at vi måtte skru ned epiduralen fordi riene ble sjeldnere, evt måtte de sette meg på drypp. Dosen ble skrudd litt ned, og smertene kom tilbake.. klarte å gråte meg til å øke dosen litt igjen, og ble satt på drypp. Også fant de ut at jeg hadde fått feber, så måtte få antibiotika også. Det var plutselig utrolig mange ledninger koblet til, da de satte elektrode på hodet til baby også. Jeg følte meg ikke helt menneskelig lenger, mer som en maskin [emoji28]
Pressriene kom på 8 cm ca, og varte i flere timer før den faktiske pressingen skulle skje, så jeg var rimelig utslitt da det begynte, samt hadde lite stemme igjen [emoji23]
Usikker på når alt skjedde på slutten da jeg ikke klarte å holde meg våken annet enn ved rier.
Det tok en stund med fødselen, nesten 30 timer totalt, 13 av dem i aktiv fødsel.
Jeg spurte samboeren flere ganger om ikke vi bare kunne dra hjem igjen og vente litt, jeg var helt ødelagt [emoji28]
Men så gjor jordmor noe lurt, hun ba meg om å kjenne nedentil på hodet hans. Det ga meg en ny giv til å få det hele overstått, jeg ble klar for å møte ham igjen [emoji7] det sies at det er vondest når hodet kommer ut, men jeg syns det var vondest når kroppen kom ut, og da var det heldigvis rett på å få ham opp på brystet, så alle smerter ble glemt fort! [emoji170]

Den følelsen å få se min sønn for første gang...ubeskrivelig! [emoji7] kjærligheten har vært altoppslukende og nesten litt for mye, jeg er helt betatt! Kan sitte og se og kose på ham i timesvis [emoji7]

Det ble en lang og tung fødsel, med mye smerte etterpå pga jeg måtte sy og kroppen var mørbanka.. men du verden så verdt det! Hadde så absolutt gjort det igjen! [emoji7]

Og må skryte litt av samboeren som var så flink å støtte meg gjennom hele prosessen [emoji7] båndet oss mellom har blitt utrolig sterkt, og vi storkoser oss med å bli kjent med den nye sjefen i huset [emoji170]
 
Glemte å skrive at han skrek i maks 10 sekunder ved fødselen og ble helt stille og bare lå og så på oss da han kom opp på brystet [emoji7] han virket så fornøyd og tilfreds, og så bæsjet han i hånden min [emoji23][emoji23]
 
Gratulerer så mye med lille gutten! Hørtes jo ut som en tung, men fin fødsel :)
 
15 dager gammel [emoji7]

Vi sliter litt med å finne en døgnrytme både baby og foreldre er enige om. Foreldrene ønsker å sove om natten, mens baby henger i puppen i timesvis [emoji85] har begynt å tro på at det finnes et fjerde trimester, mens småen her har det behovet kun om natten.
I natt var det virkelig mye, litt for mye for en kjempetrøtt mor, så ble en del tårer.. småen hang i puppen i over fem timer, og vi fikk minimalt med søvn. Attpåtil ble vi vekket i morges av vår flotte nabo med motorsag etter å endelig ha fått baby til å sove, heldigvis ble ikke han vekket av rabalderet.
Det positive i natt var at jeg hadde laget klar en sprøyte med mme og fikk i ham 10ml av det før han slo seg helt vrang, for han ville ha puppen til mamma [emoji7] det gjor så godt, babyen min foretrekker min melk fremfor nan, jeg gjør noe rett [emoji170]

Med lite søvn og såre kroppsdeler trengte jeg virkelig noe positivt, og fikk det!
Må også bli flinkere til å legge meg nedpå med baby på dagtid! Har ikke gjort det, men har slappet mye av mens han sover. Tror ikke det har vært nok da jeg ligger langt bak når det gjelder søvn [emoji85]
 
Kjenner til den puppestyre på kveld ja.. har en som heng på puppen fra klokken 19 til 24 hver dag.. er 8 uker i dag [emoji28]
 
Kjenner til den puppestyre på kveld ja.. har en som heng på puppen fra klokken 19 til 24 hver dag.. er 8 uker i dag [emoji28]
Er litt slitsomt å være helt låst [emoji85]
Må begynne å trene på å ha baby i bæresjal og lære oss å amme i det, for her blir øktene bare lenger og lenger [emoji85] i natt holdt han på fra 22 til 05:30.. heldigvis hadde jeg fått grei beskjed av samboeren i går kveld at han tok baby mens jeg kunne sove litt, det hjalp veldig! [emoji7]
 
3 uker gammel [emoji7]

Nå er det over 2 uker siden vi sov om natta, med ett unntak. Baby er utrøstelig annet enn med puppen, og nekter å sove, bare styrer med magen og gråter. Har begynt å tenke på at han har magevondt og kanskje kunne dratt nytte av en tur til kiropraktor. Skal til helsesøster i morgen, så får høre hva hun har å si først.
 
Back
Topp