Tredeling

Status
Stengt for ytterligere svar.
Det er vel who som laget disse anbefalingene til å begynne med.

Ja, men staten følger jo samme anbefalingen. Var ikke snakk om hvem som fant opp anbefalingen til å starte med.
 
BMC svarte for meg:)

Ja, så kvinner skal tape pensjonspoeng bare fordi de er kvinner og er biologisk annerledes enn menn. Oi trodde du var for likestilling jeg?

Og jeg svarte henne[emoji6]

Jeg mener at vi ikke kan regne med at staten tar regninga for alt.

Jeg ser ikke helt hvor du vil? Jeg har min mening om dette og den står jeg 100% for, jeg syns den nye løsningen er super, ønsker man mer kan enten mor eller far ta ulønnet. Jeg mener at man må planlegge når man får barn. Du kan gjerne være uenig.

Når det kommer til pensjonspoeng så er det noe både mor og far kan tape, reglene er jo like og det er ingen som tvinger noen ut i ulønnet perm[emoji5]

Diskusjon ferdig for min del. Her inne er man jo en gjeng som følger anbefalinger til punkt og prikke og er generelt opptatt av dette. Verden utenfor forumet har nok en litt annen oppfatning så jeg tar det ikke så tungt at du/dere er uenige med meg her.
 
Ja, men staten følger jo samme anbefalingen. Var ikke snakk om hvem som fant opp anbefalingen til å starte med.

Poenget er at det er ikke staten norge som har funnet ut at man bør amme til 12 mnd, det er det who som har gjort og norge har videreført anbefalingene til norske kvinner. Føler derfor at det blir feil å si at «staten anbefaler» det er det i prinsippet who som gjør[emoji5]
 
Poenget er at det er ikke staten norge som har funnet ut at man bør amme til 12 mnd, det er det who som har gjort og norge har videreført anbefalingene til norske kvinner. Føler derfor at det blir feil å si at «staten anbefaler» det er det i prinsippet who som gjør[emoji5]

Feil. Who har «funnet ut» at man skal amme til 2 år eller lengre. Norge har funnet ut at det «holder» med 1 år som minimum. (Når nasjonale retningslinjer lages så taes også kulturelle betingelser med, så rent helsemessig er who sin å anbefale).

Norge anbefaler så absolutt!
Og det er jo ammingen og introduksjonen av fast føde i perioden med pappaperm som er vesentlig mtp denne diskusjonen. Og her kommer Norge meg klare retningslinjer for vårt land.
 
Poenget er at det er ikke staten norge som har funnet ut at man bør amme til 12 mnd, det er det who som har gjort og norge har videreført anbefalingene til norske kvinner. Føler derfor at det blir feil å si at «staten anbefaler» det er det i prinsippet who som gjør[emoji5]

Hvorfor er det feil å si at staten anbefaler? Det er jo akkurat det de gjør!

Og siden du ikke har ammet noe særlig selv er det jo lett for deg å si st det bare er å planlegge så går alt bra - det er det for veldig mange, men ikke for alle, og de som har disse utfordringene fortjener ikke å bli redusert til puppediktatorer. Det er jo litt som om en mann skal si at det er bare å puste riktig, så er det ikke vondt å føde.
 
Hvorfor er det feil å si at staten anbefaler? Det er jo akkurat det de gjør!

Og siden du ikke har ammet noe særlig selv er det jo lett for deg å si st det bare er å planlegge så går alt bra - det er det for veldig mange, men ikke for alle, og de som har disse utfordringene fortjener ikke å bli redusert til puppediktatorer. Det er jo litt som om en mann skal si at det er bare å puste riktig, så er det ikke vondt å føde.

Haha... typisk å mene at man ikke kan ha en mening om amming når man ikke ammer selv. Hva skal man si, skal du påstå at din baby sin tilknytning er viktigere en min baby sin fordi du ammer og? Jeg har rett på min mening og jeg har aldri sagt at man må tilbake på jobb, jeg har sagt at man ikke kan regne med at staten tar hele regningen for at vi ønsker å få barn. Vil man være hjemme lenger, ja da bør man gjøre det da
 
Og jeg svarte henne[emoji6]

Jeg mener at vi ikke kan regne med at staten tar regninga for alt.

Jeg ser ikke helt hvor du vil? Jeg har min mening om dette og den står jeg 100% for, jeg syns den nye løsningen er super, ønsker man mer kan enten mor eller far ta ulønnet. Jeg mener at man må planlegge når man får barn. Du kan gjerne være uenig.

Når det kommer til pensjonspoeng så er det noe både mor og far kan tape, reglene er jo like og det er ingen som tvinger noen ut i ulønnet perm[emoji5]

Diskusjon ferdig for min del. Her inne er man jo en gjeng som følger anbefalinger til punkt og prikke og er generelt opptatt av dette. Verden utenfor forumet har nok en litt annen oppfatning så jeg tar det ikke så tungt at du/dere er uenige med meg her.

Les hva jeg skriver. Det jeg skrev «Ok så må
man betale selv» osv. Det fører jo til mindre likestilling for kvinner i arbeidslivet.

Hvorfor trenger vi fedrekvote i det hele tatt da? Da kan vel bare mennene ta ulønnet perm da... hvis det er så viktig for barnet at pappaen er hjemme og man må regne med å finansiere deler av det selv.

Altså det er jo en grunn for at mødre tar ulønnet permisjon. Det er jo ikke fordi alle er for dumme til å skjønne de geniale fleksible måtene å løse det på som du tydeligvis sitter med svaret på.
 
Haha... typisk å mene at man ikke kan ha en mening om amming når man ikke ammer selv. Hva skal man si, skal du påstå at din baby sin tilknytning er viktigere en min baby sin fordi du ammer og? Jeg har rett på min mening og jeg har aldri sagt at man må tilbake på jobb, jeg har sagt at man ikke kan regne med at staten tar hele regningen for at vi ønsker å få barn. Vil man være hjemme lenger, ja da bør man gjøre det da

nop, nå leser du med såre tær igjen. Men du har jo aldri vært i en situasjon hvor kombinasjonen amming og jobb blir problematisk, som det er for noen, det ser man jo her i tråden. Og før denne regelendringen var det mulig å få til en bedre overgangssituasjon uten å tape stort økonomisk, nå blir det verre for ganske mange. Familiene får mindre fleksibilitet. Og da er det lite hyggelig å få slengt i fleisen at man bare vifter med puppen og er fæl mot barnets far. Du kan fint ha meninger om amming - men du har åpenbart ikke peiling og da får du bare forvente å bli satt på plass.
 
nop, nå leser du med såre tær igjen. Men du har jo aldri vært i en situasjon hvor kombinasjonen amming og jobb blir problematisk, som det er for noen, det ser man jo her i tråden. Og før denne regelendringen var det mulig å få til en bedre overgangssituasjon uten å tape stort økonomisk, nå blir det verre for ganske mange. Familiene får mindre fleksibilitet. Og da er det lite hyggelig å få slengt i fleisen at man bare vifter med puppen og er fæl mot barnets far. Du kan fint ha meninger om amming - men du har åpenbart ikke peiling og da får du bare forvente å bli satt på plass.

Satt på plass? Er du seriøs? Haha... jaja. Da har man hørt det og, for å rette på deg, du setter ikke meg på plass. Jeg står 100% for min mening, amming kan du få mene det du vil om, det jeg skriver er at man ikke kan regne med å få alt fra staten, ingen såre tær her altså men ikke påstå å sette på plass meg for meninger du mener jeg har. Det går faktisk helt fint å være uenige i dette uten å føle behov for å endre andres mening slik du åpenbart prøver forgjeves med meg[emoji6]
 
nop, nå leser du med såre tær igjen. Men du har jo aldri vært i en situasjon hvor kombinasjonen amming og jobb blir problematisk, som det er for noen, det ser man jo her i tråden. Og før denne regelendringen var det mulig å få til en bedre overgangssituasjon uten å tape stort økonomisk, nå blir det verre for ganske mange. Familiene får mindre fleksibilitet. Og da er det lite hyggelig å få slengt i fleisen at man bare vifter med puppen og er fæl mot barnets far. Du kan fint ha meninger om amming - men du har åpenbart ikke peiling og da får du bare forvente å bli satt på plass.

Så enig!

Det handler om foreldre som får vanskeligheter med å gjøre det beste for barna sine og familien sin. Ja jeg skriver foreldre og ikke mødre, de fleste fedre ser at babyene trenger mammaen sin hjemme fremdeles når pappapermisjonen begynner. Jeg tenker det er mange pappaer som hadde trivdes bedre i pappaperm om den var litt senere.

Og det å omtale det å vifte med puppen som om puppen er et dårlig argument. Da har man virkelig ikke fulgt med i timen altså.
 
Det tviler jeg på. Jeg diskuterer ikke dette mer, det blir som å baksnakke ettersom dette ikke gjelder deg.
Tviker du på at hun har vært i kontakt med Nav om dette?

Jeg er så glad for at jeg ikke er gravid og har termin i juli, august, september. Lovforslaget blir ikke avgjort før 6. juni. Tenk så stressende det er å gå gravid og ikke vite hva man får å forholde seg til. Og tenk hvordan det er når du faktisk har planlagt dette med tanke på økonomien, og så blir premissene endret i mellomtiden.

Da skjønner jeg at man blir kreativ for å finne en god løsning. Og når hun skriver at hun har vært i kontakt med Nav vedrørende det så tror jeg henne på det. Du velger allikevel å kalle henne en svindler selv om hun sier at hun holder seg innenfor loven.
 
Tviker du på at hun har vært i kontakt med Nav om dette?

Jeg er så glad for at jeg ikke er gravid og har termin i juli, august, september. Lovforslaget blir ikke avgjort før 6. juni. Tenk så stressende det er å gå gravid og ikke vite hva man får å forholde seg til. Og tenk hvordan det er når du faktisk har planlagt dette med tanke på økonomien, og så blir premissene endret i mellomtiden.

Da skjønner jeg at man blir kreativ for å finne en god løsning. Og når hun skriver at hun har vært i kontakt med Nav vedrørende det så tror jeg henne på det. Du velger allikevel å kalle henne en svindler selv om hun sier at hun holder seg innenfor loven.

Nå var ikke jeg alene om å kalle henne det[emoji6] og når man lyver til staten for å tjene noen kroner, ja da ser jeg på det som svindel
 
, amming kan du få mene det du vil om, det jeg skriver er at man ikke kan regne med å få alt fra staten, ingen såre tær her altså men ikke påstå å sette på plass meg for meninger du mener jeg har. Det går faktisk helt fint å være uenige i dette uten å føle behov for å endre andres mening slik du åpenbart prøver forgjeves med meg[emoji6]

Det er jo ikke bare det du skriver. At mødre kan være hjemme lengre hvis de vil det, og heller da ta ulønnet permisjon. At man kan gjøre som man vil så lenge man ikke forventer at staten betaler.

Du mener jo at mødre skal ut i jobb og pappa og baby være sammen fordi tilknytningen deres er så viktig (og at amming er mindre viktig til sammenligning slik jeg tolker deg). Og at det er vesentlig at fedrene er hjemme i permisjon på et tidlig tidspunkt. Dette motsier hverandre, hvis mor skal ta ulønnet perm før pappaperm. Og at det underforstått ikke er nødvendig for mødre å ta ulønnet perm fordi foreldrene bare må være løsningsfokuserte.

. Supert at far får like rettigheter som mor og får mulighet til å være en likeverdig omsorgsperson, så får dere som vifter med puppen og skriker om amming bare gjøre det[emoji3]

Med løsningsorienterte foreldre så tror jeg det går helt fint

Den endres for å innkludere pappan i babyen liv.

Bare at du påstår at babyens relasjon til far ikke betyr noe sier jo sitt, tenker på kommentaren «babyen bryr seg ikke stort om pappan er hjemme». Jeg er veldig uenig med deg, man legger et grunnlag for en god relasjon.

Godt forhold ja, like godt som til mor? Nei.

Jeg syns begge foreldrene skal få lik mulighet til å være med babyen første året.
 
Det er jo ikke bare det du skriver. At mødre kan være hjemme lengre hvis de vil det, og heller da ta ulønnet permisjon. At man kan gjøre som man vil så lenge man ikke forventer at staten betaler.

Du mener jo at mødre skal ut i jobb og pappa og baby være sammen fordi tilknytningen deres er så viktig (og at amming er mindre viktig til sammenligning slik jeg tolker deg). Og at det er vesentlig at fedrene er hjemme i permisjon på et tidlig tidspunkt. Dette motsier hverandre, hvis mor skal ta ulønnet perm før pappaperm. Og at det underforstått ikke er nødvendig for mødre å ta ulønnet perm fordi foreldrene bare må være løsningsfokuserte.

Må si jeg må le litt av tiden du gidder å bruke på dette, selv etter jeg har sagt at dette ikke er vits å diskutere fordi vi er så grunnleggende uenige. Må jo være slitsomt å jage så etter å endre andres mening.

Ja, jeg syns tilknytningen til far er viktig, jeg syns pappaperm er viktig og jeg syns det er strålende at far nå har krav på mer. Om familiene syns dette er feil så er det mye fleksibilitet igjen, mor kam ta perm uten lønn etter fellesperioden og før pappan tar sin perm f.eks eller de kan begge jobbe 50% (det gjorde vi)mange løsninger, sp ja, det kam lønne seg å være løsningsorienterte.

Skal vi si oss ferdige nå eller? Jeg har sagt min mening og jeg står for den, jeg liker det nye forlaget, du kan som nevnt (igjen!!!) være uenig med meg.
 
Må si jeg må le litt av tiden du gidder å bruke på dette, selv etter jeg har sagt at dette ikke er vits å diskutere fordi vi er så grunnleggende uenige. Må jo være slitsomt å jage så etter å endre andres mening.

Ja, jeg syns tilknytningen til far er viktig, jeg syns pappaperm er viktig og jeg syns det er strålende at far nå har krav på mer. Om familiene syns dette er feil så er det mye fleksibilitet igjen, mor kam ta perm uten lønn etter fellesperioden og før pappan tar sin perm f.eks eller de kan begge jobbe 50% (det gjorde vi)mange løsninger, sp ja, det kam lønne seg å være løsningsorienterte.

Skal vi si oss ferdige nå eller? Jeg har sagt min mening og jeg står for den, jeg liker det nye forlaget, du kan som nevnt (igjen!!!) være uenig med meg.

Bruker ikke mye tid. Men prøver å oppklare litt fordi jeg synes du motsier deg selv. Hvis du er så opptatt av å stå for det du mener, så hadde det jo vært fint om du faktisk var enig med deg selv. Synes også det er rart at du ikke klarer å svare for deg.

Jeg har ikke noen intensjon om å omvende deg, skjønner bare ikke motivasjonen bak argumentene dine. Du er jo så og si den eneste her som synes dette nye forslaget er bra. Og med den gamle løsningen så var det fullt mulig å gjøre det etter hva du ønsker. Så jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du synes det er så flott at andre mødre og fedre skal slite med en ny ordning, bare fordi du mener noe annet er best for dem enn det de selv mener er best for dem selv.
 
Bruker ikke mye tid. Men prøver å oppklare litt fordi jeg synes du motsier deg selv. Hvis du er så opptatt av å stå for det du mener, så hadde det jo vært fint om du faktisk var enig med deg selv. Synes også det er rart at du ikke klarer å svare for deg.

Du er jo så og si den eneste her som synes dette nye forslaget er bra. Og med den gamle løsningen så var det fullt mulig å gjøre det etter hva du ønsker. Så jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du synes det er så flott at andre mødre og fedre skal slite med en ny ordning, bare fordi du mener noe annet er best for dem (enn det de selv mener er best for dem selv).

Jeg er ikke alene om å mene den er bra og som jeg skrev tidligere så legger ikke jeg grunnlaget her inne på babyverden. Så at du og andre er uenig med meg tar jeg helt med ro.

Jeg motsier ikke meg selv, du ønsker ikke å forstå fordi du ikke er enig med meg.
 
Jeg er ikke alene om å mene den er bra og som jeg skrev tidligere så legger ikke jeg grunnlaget her inne på babyverden. Så at du og andre er uenig med meg tar jeg helt med ro.

Jeg motsier ikke meg selv, du ønsker ikke å forstå fordi du ikke er enig med meg.

Nei men nå er det jo her inne på bv denne diskusjonen finner sted, og du gjentatte ganger forteller folk her inne at dette er den beste løsningen for de du skriver med her inne, til tross for at de selv mener den ikke er det. Du har ikke skrevet «jeg ser det blir vanskelig for noen her inne, men landsdekkende tror jeg den er best for de fleste». Du skriver at alle her inne som skriver dette er en dårlig løsning, bare må være mer løsningsorientert.
 
Jeg motsier ikke meg selv, du ønsker ikke å forstå fordi du ikke er enig med meg.
Leser du i det hele tatt det jeg skriver til deg? Jeg gikk igjennom utsagn fra deg for å prøve å forstå hva du egentlig mener, men synes det er vanskelig når påstandene er motstridende.
 
Nå var ikke jeg alene om å kalle henne det[emoji6] og når man lyver til staten for å tjene noen kroner, ja da ser jeg på det som svindel
Var det flere som anklaget henne for løgn også? Det er jo det du gjør. Jeg mener at når vi diskuterer så må vi nesten akseptere at det andre sier er sant, gitt at det ikke er helt far out, hvilket dette ikke er. Hun redegjør for langt mer enn hun trenger å gjøre her, og jeg vil tro at det er flere momenter (som jeg godt skjønner at man ikke legger ut på et forum) som gjør at Nav sier at dette er innenfor lovverket.

Og når kr. 250.000 er "noen kroner" for deg, så skjønner jeg godt at du ikke ser at det for mange kan blir vanskeligere å finne gode løsninger med den nye ordningen.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Back
Topp