Tredeling

Status
Stengt for ytterligere svar.
Bare at du påstår at babyens relasjon til far ikke betyr noe sier jo sitt, tenker på kommentaren «babyen bryr seg ikke stort om pappan er hjemme». Jeg er veldig uenig med deg, man legger et grunnlag for en god relasjon.

Tenker ikke det er grunn for et lovforslag nei men så og si ingen menn tok permisjon når det var valgfritt selv om mange menn svarte at de ønsket perm, hvordan forklarer du det? Annet enn at en sterk person med argumentene klare bestemte det?

Er du uenig i at de fleste får et godt forhold til din far selv om pappa ikke hadde pappapermisjon det første året?

Jeg sier ikke at babyens relasjon til far ikke betyr noe. Jeg skrev også "jeg tror far og barn kan få et like fint forhold selv om pappa er hjemme med babyen litt senere enn det de legger opp til fra 1. juli." Det har du også quotet, så at du klarer å tillegge meg meningen at babyens relasjon til far ikke betyr noe synes jeg er drøyt. Men at du velger å tolke det sånn "sier jo sitt" (for å bruke din måte å uttrykke deg på).

Men i perioden med mye amming, så mener jeg at mors relasjon til babyen er viktigere en fars relasjon til babyen. Vi kan ikme diskutere oss bort fra at det er biologiske forskjeller på menn og kvinner. Nå anbefales fullamming til 6 mnd, og videre står det at morsmelk (eller morsmelkerstatning) er den viktigste maten det første leveåret. Og det denne perioden vi snakker om. At fars rettigheter til likestilling skal gå foran babyens behov er galskap.

Når det gjelder undersøkelsen du viser til, så er det vel kommet frem tidligere i tråden at den er ganske gammel, eller tar jeg feil? Det har skjedd en stor holdningsendring i årene etter at fedrekvoten kom. Så fedrekvoten har gjort mye bra - det tror jeg de fleste er enige om! Og jeg tror de fleste mødre i dag er for fedrekvoten, men ikke alle er enige i at den skal være så stor som den blir 1. juli.
 
Er du uenig i at de fleste får et godt forhold til din far selv om pappa ikke hadde pappapermisjon det første året?

Jeg sier ikke at babyens relasjon til far ikke betyr noe. Jeg skrev også "jeg tror far og barn kan få et like fint forhold selv om pappa er hjemme med babyen litt senere enn det de legger opp til fra 1. juli." Det har du også quotet, så at du klarer å tillegge meg meningen at babyens relasjon til far ikke betyr noe synes jeg er drøyt. Men at du velger å tolke det sånn "sier jo sitt" (for å bruke din måte å uttrykke deg på).

Men i perioden med mye amming, så mener jeg at mors relasjon til babyen er viktigere en fars relasjon til babyen. Vi kan ikme diskutere oss bort fra at det er biologiske forskjeller på menn og kvinner. Nå anbefales fullamming til 6 mnd, og videre står det at morsmelk (eller morsmelkerstatning) er den viktigste maten det første leveåret. Og det denne perioden vi snakker om. At fars rettigheter til likestilling skal gå foran babyens behov er galskap.

Når det gjelder undersøkelsen du viser til, så er det vel kommet frem tidligere i tråden at den er ganske gammel, eller tar jeg feil? Det har skjedd en stor holdningsendring i årene etter at fedrekvoten kom. Så fedrekvoten har gjort mye bra - det tror jeg de fleste er enige om! Og jeg tror de fleste mødre i dag er for fedrekvoten, men ikke alle er enige i at den skal være så stor som den blir 1. juli.

Godt forhold ja, like godt som til mor? Nei.

Jeg syns begge foreldrene skal få lik mulighet til å være med babyen første året. Og ja, jeg tolket deg faktisk slik.
 
Kan mor søke om å få alt om far vil at mor skal ha alt?

Nei, det må være spesifikke ting som ligger til grunn. Hvis far ikke ønsker permisjonen og heller ikke vil utsette den til barnet er eldre (maks 3 år) forsvinner bare de ukene. Men hvis far ikke har tjent opp rettighetene sine, er syk eller mor og far har skilt lag kan ukene gå til mor. Jeg overtok pappakvoten da samboeren min ikke fikk tjent opp permisjonsrettigheter da han var student halve fellesperioden.

————-

(Heldigvis har mini veldig god tilknytning til pappaen selv om det var 0 dager permisjon og jeg tilogmed er så ekkel og mannehatende at jeg ammer enda selv om lille er snart 2 år. Tvert imot har jeg en super, løsningsorientert samboer som har vært masse delaktig med lillemann fra dag 1, utrolig at han kunne det siden jeg ammet og hadde alle 59 ukene av permisjonen :p ja, dette var tjukt av ironi)
 
Men vi skriker så mye om denne biologien, da må vi også erkjenne at den kan ha negativt utslag påandre ting, som jobb. Man velger selv å taulønnet med mindre det har med mangel på barnehageplass da, da har man vel ikke noe valg. Tar man ulønnet må man ta konekvensene av det. Vi kan da virkelig ikke regne med å være hjemme med full lønn i evigheter heller.

Ammingen og retningslinjene der er jo ikke eksklusive for norge, og om man skal følge de rådene må man jo ha 12 mnd da? Kun til mor?

Hva gjør man om de 5 ukene ikke er nok da? Kan ta hende disse problemene du beskriver varer enda lenger[emoji51]


Ja, biologien, det at vi er kvinner slår allerede negativt ut for oss. Kvinnene er allerede lønnstaperne. Og jeg tror at det er flest kvinner som tar ulønnet permisjon i forbindelse med barna. Og nå får far mer av fellesperioden slik at flere mødre ser seg nødt til å ta mer ulønnet permisjon. Det er ikke likestilling.

I praksis er det en gradvis nedtrapping av ammingen. Mange får til å kombinere amming og jobb, og jeg har allerede skrevet at det er kjempefint for de som klarer det. Og ja, det er nok en del som vil trenge mer enn de 5 ukene som tidligere lå i fellesperioden. Men de 5 ukene er faktisk en stor del av babyens foreløpig korte liv, og de utgjør også mye i ammeforløpet.
 
Delte dere 50/50 da? Og hvordan gikk deg med ammingen når du begynte å jobbe?

I delte vel ikke helt 50/50 men vi jobbet 2,5dager hver så vi delte opp slik. Så ungene våre bytta på å ha oss hjemme,vi jobber som lærere så vi har en del ferie så vi hadde lang permisjon som vi delte på. Jeg kan ikke amme så det er ikke en problemstilling for meg[emoji6] men jeg hadde lett fått ammefri om behovet skulle vært der.
 
I delte vel ikke helt 50/50 men vi jobbet 2,5dager hver så vi delte opp slik. Så ungene våre bytta på å ha oss hjemme,vi jobber som lærere så vi har en del ferie så vi hadde lang permisjon som vi delte på. Jeg kan ikke amme så det er ikke en problemstilling for meg[emoji6] men jeg hadde lett fått ammefri om behovet skulle vært der.
Så fint at dere hadde mulighet til å løse det på den måten. Jeg ser at for deres del vil det fungerer like fint med den gamle og den nye løsningen. :) Det er vel kanskje en "fordel" med å ikke kunne amme (jeg mener det ikke fornærmende!), at da får barnet fra tidlig av mat fra begge foreldre, og knytter seg til begge på en annen måte enn slik f.eks. mitt barn gjør (11 mnd nå og jeg ammer det jeg klarer). Men for de som ammer så skjer det helt naturlig at babyen knytter seg mest til mor.

Jeg ser at du og jeg har veldig ulikt utganspunkt, så det forklarer nok hvorfor vi er så uenige. Jeg innrømmer gjerne at jeg tror at jeg har fått sterkere meninger rundt amming etter at jeg selv ble ammende mor.
 
Men vi skriker så mye om denne biologien, da må vi også erkjenne at den kan ha negativt utslag påandre ting, som jobb. Man velger selv å taulønnet med mindre det har med mangel på barnehageplass da, da har man vel ikke noe valg. Tar man ulønnet må man ta konekvensene av det. Vi kan da virkelig ikke regne med å være hjemme med full lønn i evigheter heller.

Ammingen og retningslinjene der er jo ikke eksklusive for norge, og om man skal følge de rådene må man jo ha 12 mnd da? Kun til mor?

Hva gjør man om de 5 ukene ikke er nok da? Kan ta hende disse problemene du beskriver varer enda lenger[emoji51]

Her varte de problemene til 18 måneder, spiste ikke fast føde før barnet begynte i barnehagen, burde jeg som mor da ha fullt betalt i 18 måneder? Nei, det skulle jeg ikke. Far fant gode løsninger når babyen var hjemme med han. Alt går bare man har vilje til det mener jeg :)
 
Her varte de problemene til 18 måneder, spiste ikke fast føde før barnet begynte i barnehagen, burde jeg som mor da ha fullt betalt i 18 måneder? Nei, det skulle jeg ikke. Far fant gode løsninger når babyen var hjemme med han. Alt går bare man har vilje til det mener jeg :)

En veldig god holdning[emoji5]
 
Kan mor søke om å få alt om far vil at mor skal ha alt?

Nei i forslaget som regjeringen skal stemme på 6. Juni er det lagt opp til at dersom far velger å ikke ta de 15 permisjonsukene som er tildelt han, så forsvinner de helt. Ergo leser jeg det da slik at med denne ordningen som er foreslått så finnes det ingen mulighet for å søke om en omfordeling av disse ukene.
 
Vi løser det med å ta ut separasjon hvis ungen blir født etter 1. juli. Da kan vi plutselig velge å fordele permisjonen fritt, og slik vi synes blir til det beste for vårt barn. Fantastisk land vi bor i...

To som bor sammen og som begge bidrar i arbeidslivet, er tydeligvis utenfor ønsket målgruppe til å få barn...
 
Vi løser det med å ta ut separasjon hvis ungen blir født etter 1. juli. Da kan vi plutselig velge å fordele permisjonen fritt, og slik vi synes blir til det beste for vårt barn. Fantastisk land vi bor i...

To som bor sammen og som begge bidrar i arbeidslivet, er tydeligvis utenfor ønsket målgruppe til å få barn...

Snakk om å lage krise a? Ta ut separasjon?
 
Den endres for å innkludere pappan i babyen liv. Slik at begge foreldrene skal sikres lik permisjon om de ønsker dette selv og ikke minst, den endres slik at menn skal slippe å krangle med kona om å få fler uker hjemme med sitt eget barn.

Eh hallo... inkludere pappaen i babyens liv? Det skjer ikke før de er ute i pappaperm da eller? hva gjør pappaene mens mødrene er i permisjon? Jobber 24/7? Det er masse muligheter til å være sammen med barnet sitt. Det er faktisk ikke et argument som holder mål.
 
Snakk om å lage krise a? Ta ut separasjon?

Jepp. Vi har en leilighet i kjelleren som mannen melder flytting til. Passer oss helt fint. Vi taper 250.000 kr på den nye ordningen. Jeg har ikke mulighet til å ta ulønnet permisjon, for jeg kan ikke ta risikoen med å miste sykepengerettigheter når jeg er midt i utredning av alvorlig sykdom. Dessuten utgjør min lønn 3/4 av inntekten vår totalt, så ulønnet permisjon vil gjøre oss konkurs ila kort tid. Har heller ikke mulighet til ammefri/kortere arbeidsdager når jeg begynner i jobb. Jeg blir sykemeldt de første 6-10 ukene etter fødsel, og selv med hele fellesperioden vil jeg ikke ha nullstilt sykepengerettighetene før jeg må ut i jobb igjen. Da havner jeg på aap like etter permisjon, med kun 2/3 inntekt og vi sliter nesten like mye.

Sover gjerne på hvert vårt rom i 10 mnd for å få til best mulig løsning for familien på sikt. Har allerede snakket med NAV, og det er ikke noe forbudt i det...
 
Eh hallo... inkludere pappaen i babyens liv? Det skjer ikke før de er ute i pappaperm da eller? hva gjør pappaene mens mødrene er i permisjon? Jobber 24/7? Det er masse muligheter til å være sammen med barnet sitt. Det er faktisk ikke et argument som holder mål.

Ehh?? Mor kan da også han er relasjon til babyen selv om hu jobber.
 
Jepp. Vi har en leilighet i kjelleren som mannen melder flytting til. Passer oss helt fint. Vi taper 250.000 kr på den nye ordningen. Jeg har ikke mulighet til å ta ulønnet permisjon, for jeg kan ikke ta risikoen med å miste sykepengerettigheter når jeg er midt i utredning av alvorlig sykdom. Dessuten utgjør min lønn 3/4 av inntekten vår totalt, så ulønnet permisjon vil gjøre oss konkurs ila kort tid. Har heller ikke mulighet til ammefri/kortere arbeidsdager når jeg begynner i jobb. Jeg blir sykemeldt de første 6-10 ukene etter fødsel, og selv med hele fellesperioden vil jeg ikke ha nullstilt sykepengerettighetene før jeg må ut i jobb igjen. Da havner jeg på aap like etter permisjon, med kun 2/3 inntekt og vi sliter nesten like mye.

Sover gjerne på hvert vårt rom i 10 mnd for å få til best mulig løsning for familien på sikt. Har allerede snakket med NAV, og det er ikke noe forbudt i det...

Snakk om trygdesvindel i stor grad a? Håper noen melder dere. Virkelig. Dere flytter jo faktisk ikke fra hverandre.
 
Jepp. Vi har en leilighet i kjelleren som mannen melder flytting til. Passer oss helt fint. Vi taper 250.000 kr på den nye ordningen. Jeg har ikke mulighet til å ta ulønnet permisjon, for jeg kan ikke ta risikoen med å miste sykepengerettigheter når jeg er midt i utredning av alvorlig sykdom. Dessuten utgjør min lønn 3/4 av inntekten vår totalt, så ulønnet permisjon vil gjøre oss konkurs ila kort tid. Har heller ikke mulighet til ammefri/kortere arbeidsdager når jeg begynner i jobb. Jeg blir sykemeldt de første 6-10 ukene etter fødsel, og selv med hele fellesperioden vil jeg ikke ha nullstilt sykepengerettighetene før jeg må ut i jobb igjen. Da havner jeg på aap like etter permisjon, med kun 2/3 inntekt og vi sliter nesten like mye.

Sover gjerne på hvert vårt rom i 10 mnd for å få til best mulig løsning for familien på sikt. Har allerede snakket med NAV, og det er ikke noe forbudt i det...

Dette er jo ren svindel og jeg tenker at det er trist vi utnytter velferdstaten vår på denne måten. Vi misbruker den såpass at barna våre vil miste det meste. Tenk så heldig du og din mann er som kan gå hjemme ett helt år med full lønn når dere får barn, og når du blir kronisksyk så får du fullt betalt ett helt år, likevel vurderer dere å svindle staten for enda mer. Trist [emoji20]
 
Jepp. Vi har en leilighet i kjelleren som mannen melder flytting til. Passer oss helt fint. Vi taper 250.000 kr på den nye ordningen. Jeg har ikke mulighet til å ta ulønnet permisjon, for jeg kan ikke ta risikoen med å miste sykepengerettigheter når jeg er midt i utredning av alvorlig sykdom. Dessuten utgjør min lønn 3/4 av inntekten vår totalt, så ulønnet permisjon vil gjøre oss konkurs ila kort tid. Har heller ikke mulighet til ammefri/kortere arbeidsdager når jeg begynner i jobb. Jeg blir sykemeldt de første 6-10 ukene etter fødsel, og selv med hele fellesperioden vil jeg ikke ha nullstilt sykepengerettighetene før jeg må ut i jobb igjen. Da havner jeg på aap like etter permisjon, med kun 2/3 inntekt og vi sliter nesten like mye.

Sover gjerne på hvert vårt rom i 10 mnd for å få til best mulig løsning for familien på sikt. Har allerede snakket med NAV, og det er ikke noe forbudt i det...

Måtte fakrisk ringe en bekjent som jobber med dette og han ble sjokkert. Den i nav som har fortalt dere at dette er ok har ikke hatt peiling.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Back
Topp