Siadle og magerusket - juni 2018

Ikke verst at du orker å reise så sent i svangerskapet! God tur!
Takk, begge to!

Turen har gått greit, og da er "greit" det mest positive ordet jeg finner for å beskrive hvordan det har vært. Jeg har nok kanskje vært litt vel overmodig, og tatt meg litt vann over hodet.

Avreisedagen gikk fint. Den største anstrengelsen var rett og slett å gå fra innland, til utland på Gardermoen. Vi hadde knapt med tid, så det måtte gå fort! Men det gikk fint, overlevde to flyturer (hater å fly), og kom oss vel frem. Fikk servert noe som skulle være middag ved ankomst hotellet. [emoji23] Var i bunn og grunn en tynn skive kylling, og en håndfull pommes frites. Kvalifiserte knapt nok til en halv barneporsjon. Jeg er så heldig å ha dårlig plass i magen, men stakkars de sultne tenåringsgutta (og fedrene) altså!

Dag 2 var satt av til Auschwitz 1 og Auschwitz Birkenau. Jeg hadde med rullestol, noe som var nærmest bortkastet. I Auschwitz 1 var det helt umulig å manøvrere seg frem med rullestol, hadde ikke sjans! Så jeg gikk og gikk og gikk og gikk med krykker. Var jo så infantilt opptatt av at når jeg først var der, så måtte jeg jo få med meg hele turen. Hadde en veldig dyktig guide, og det var mye å ta innover seg. Samtidig gikk det så fort, at man ikke egentlig rakk å tenke på hva man så og hørte, før man fikk satt seg ned igjen på kveldingen, og fikk sett gjennom bilder, og snakket med de andre som var med.

Det var to ganger jeg følte et skikkelig ubehag gjennom Auschwitz 1; først i den delen av utstillingen der de viste hjemmefilmer av jødiske familier før Holocaust, som alle døde i Auschwitz. En av filmene viste ei lita jente, omtrent på alder med minien min - kanskje litt yngre, som var på badestranden med mammaen sin. Fullkommen lita jente, lykkelig uvitende om hvilken skjebne hun skulle møte. Da mista jeg det helt altså!

Turen i Auschwitz 1 ble avsluttet i gasskammeret og krematoriet, og der ble jeg grepet av et så stort ubehag at jeg måtte trekke pusten dypt for å ikke løpe skrikende ut derfra i hysteri. Det var helt grusomt! Tanken på at halvannen million mennesker døde på denne måten er helt jævlig, men når du står der inne, og ser rommet.... Det kan ikke beskrives! Du ser kloremerker opp etter veggene, desperate menneskers kamp for å få luft - for å komme seg ut!

I Auschwitz Birkenau var det noe lettere å komme seg rundt med rullestol, underlaget var litt jevnere, så jeg gikk ikke fullt så mye der. Inntrykkene var like jævlige. Ondskap satt i system! Og det er så sykt, at mennesker i dag, synes Hitler og hans like er noe å se opp til! "Oss" og "dem" - jeg er redd! De levekårene disse menneskene levde under, før de enten døde av sykdom, eller ble gasset til døde fordi de ikke var sterke nok - det er så sykt at jeg ikke finner ord for det.

De tre første bildene er fra Auscwitz 1.

Henrettelsesveggen utenfor blokk 11 - kjent som dødens blokk

Gasskammeret, og krematoriet. Dette gasskammeret var det første som ble tatt i bruk. Når gasskammerne i Birkenau ble ferdigstilt, sluttet de å bruke dette kammeret. Dette er det eneste gasskammeret som fortsatt står.

De fire neste bildene er fra Birkenau.

Dødens port. Tatt fra utvelgelsesplassen i Auschwitz Birkenau, det første jødiske familier fikk se, når de endelig fikk slippe ut av krøttervognene - de fleste totalt uvitende om hva som ventet dem.

Brakkene. Det første bildet er fra de rekonstruerte trebrakkene. Her kunne opptil 800 mennesker sove. Det andre bildet er fra murbrakkene, her er alt originalt, som det var den gangen.

Toalettfasilitetene på det siste bildet. Lange lange rekker, med hull. Det var det hele. De fikk gå på do to ganger daglig, om morgenen, og om kvelden. På vinteren ønsket de seg mer tid i denne brakka, for her var det varmere enn overalt ellers.

Dag 3 besøkte vi Saltgruvene. Jeg er sta og egen, og gikk alle de 800 trinnene ned, og fulgte hele omvisningen. Guiden så på meg som om han var redd jeg skulle legge meg ned å føde på saltgulvene "hans". [emoji23] Men, FOR EN OPPLEVELSE! Jeg kan ikke fatte at det er mulig å lage noe sånt. Bekkenet mitt skrek, men det var verdt det! Har ikke et eneste bilde dog, for telefonen min lå igjen i bussen.

Etter saltgruvene dro vi til gamlebyen i samlet flokk, jeg tok med meg kidden og spiste indisk, før jeg lå på hotellet frem til middag. Fikk oppleve lokal folklore på kvelden, og gikk til sengs tidlig.

I dag reiser vi hjem, og Gud, det skal bli deilig! Helga skal tilbringes på sofaen, det er i hvert fall sikkert.
c1779b56d9ff0e237c1ebe26544435f2.jpg
63d468a1f515db559a5ac8629ca94a91.jpg
0601e5898790dda8b6ccbfbacc6fd80a.jpg
b7702cd3ee676f25d01a35fcf483a293.jpg
5fcb062d3da991a7a30e240fab8f4c78.jpg
14cba00ecd7be064e0c0e9b8c1fb33e1.jpg
e429c6e09ac1f759404095a2b4d79c3d.jpg
5a700308f33695c7e3934fa6162403aa.jpg
 
Sorry, mente ikke å skrive bok. [emoji23]
 
interessant å høre og helt vilt at det er på ordentlig....
En del likheter med Terezienstadt ser jeg, var jo i mye mindre skala...
 
interessant å høre og helt vilt at det er på ordentlig....
En del likheter med Terezienstadt ser jeg, var jo i mye mindre skala...
Helt vanvittig at det er på ekte, kunne vært fra en skrekkfilm!

Har ikke vært i andre leirer i utlandet, men har vært på Falstad her i Trøndelag. Der ble det jo ikke henrettet mennesker i så stor skala, men altfor mange døde der også, etter å ha blitt utsatt for de grusomste ting. Og veldig mange ble sendt videre, blant annet til Auschwitz. Julius Paltiel fra Trondheim overlevde både Falstad og Auschwitz, kan nesten ikke skjønne at det er mulig å komme ut av noe sånt, og fremdeles fungere som menneske.
 
Da har man vært hjemme siden i går ettermiddag. Jeg rakk hjem med bagen min, og måtte snu i døra, for å se en forestilling tredjeklassingen hadde på skolen. Da var jeg ekstremt sliten, og jeg sov helt vanvittig dårlig i natt på grunn av smerter. Blir ei skikkelig lat helg, før man må begynne å tenke på redebygging så smått til uka. [emoji57] Føler jeg henger etter! Men, om jeg er flink til å porsjonere ut det som nå gjøres, kommer vi vel i mål.

Jeg har prøvd å få tak i noen på St. Olavs deler av dagen i dag, angående kontroll av morkakeplassering, men de er ikke helt enige om hvem som skulle ha innkalt meg. NSFM mener legen på obs.posten skulle ha gjort det, mens obs.posten mener NSFM burde gjort det etter OUL. *svimmel* Må vel be legen ringe når jeg skal inn til kontroll neste uke.

Lillebror ligger fortsatt mest på skrå og i tverrleie. Er visst fint å ligge sånn. Jeg har antagelig strukket en muskel på venstre side av magen, gjør vondt når jeg strekker på meg, og jeg kvepper til hver gang lillebror er borti, og det er ofte i og med at han ligger slik han ligger. [emoji55] Jævelunge. [emoji23]

Magen er svæææær! Herregud altså, kan ikke skjønne hvor dette skal ende. Bildene tatt i dag 32+6. Man ser at lillebror bruker plass oppe under ribbeina, for navlen min blir liksom presset litt ned. [emoji23] Den er forøvrig helt utflatet nå, det har ikke skjedd før nærmere termin med de andre. [emoji38]



764fe3ad1d70e80c58347e91dce8d6d1.jpg
6a87c4519fef71ce0d037a4124c68c37.jpg
 
Jeg fatter heller ikke de som ser opp til Hitler og hans like, og som har et så ekstremt menneskesyn at de utsetter andre medmennesker for så mye lidelse og tortur. :sorry: Vil tro det var en opplevelse å se plassen, og mye vonde inntrykk, og jeg syns jeg kjenner hårene reiser seg ...
 
Helt vanvittig at det er på ekte, kunne vært fra en skrekkfilm!

Har ikke vært i andre leirer i utlandet, men har vært på Falstad her i Trøndelag. Der ble det jo ikke henrettet mennesker i så stor skala, men altfor mange døde der også, etter å ha blitt utsatt for de grusomste ting. Og veldig mange ble sendt videre, blant annet til Auschwitz. Julius Paltiel fra Trondheim overlevde både Falstad og Auschwitz, kan nesten ikke skjønne at det er mulig å komme ut av noe sånt, og fremdeles fungere som menneske.
Helt sykt. Det er så viktig at vi ikke glemmer!!!
 
33+0

I dag våknet jeg med et snev av panikk!

Det er 7 uker og 3 dager igjen til termin, og INGENTING er klart for at lillebror skal komme. Selv om planen var en fullstendig rolig helg, endte det opp med at jeg skrudde opp kommoder på rommet vårt, sånn at vi kan omorganisere egne garderober, og få plass lillebror sin. Fikk god hjelp da, kjekt med store barn som liker å skru! [emoji106]

Ble seks skuffer på lillebror og vesla, tre hver. De har også hver sin sengeskuff med klær som er for store enda. Måtte bare bli sånn, all den tid det er det eneste som passer under vinduet på rommet vårt.

Fire skuffer (hver) på mannen og meg. Det kan holde hardt, men om vi begge gir noe av det vi ikke bruker/det som ikke har passet på seks år, tror jeg det skal gå. Har innebygde skap på rommet også, så alt som ikke brukes daglig kan henges/legges der.

Har en laaaaaaang liste over ting jeg vil ha unnagjort før lillebror kommer, kjenner det stresser meg litt nå.

Det som må gjøres her er å;

* Ordne stelleplass på begge bad. På badet nede er stelleplassen allerede oppe, men selve badet trenger helt seriøst en storopprydning. *sukk*

På badet oppe må stellebordet, samt hyller skrus opp. Mangler enda kurver til stellebordet.

* Bli kvitt vogna etter storesøster, slik at det blir plass i gangen til lillebror sin vogn. Vogna må res opp, men det tar vi rett før, eventuelt når vi kommer hjem fra sykehuset.

* Ordne sprinkelsenga. Nå står den på soverommet vårt uten den ene siden, og brukes i teorien som juniorseng til vesla. :knegg: Vel, hun er like lite villig til å sove der nå, som hun var når hun var spedbarn - spent på hva lillebror sier om den saken. Må i hvert fall gjøre den klar, sånn i tilfelle tenker jeg.

[emoji818] Klesoppbevaring må skrus opp

* Alle babyklær, og babytekstiler må vaskes, brettes og legges på plass. Dette er det trettenåringen som har mast om å få gjøre - nå som kommodene er oppe kan hun bare sette i gang.

* Må kjøpe tripp trapp til lillebror.

* Må hente ned vippestol og newborn-sete til tripp trapp fra loftet. Trekkene må antagelig vaskes på begge to.

* Huset må vaskes! Vurderer å betale noen for å gjøre det.

Har garantert glemt noe også!
2a28dd7b6b57664bcec7459c7a760652.jpg
b1e88ddcb3e8a0fb2fb415f3ae92767d.jpg
 
Åh, kjenner meg igjen i panikken! Her er heller ingenting klargjort, og jeg har seks uker igjen imorgen! Kjenner jeg blir stressa, men tror jeg skal skrive en liste slik du har gjort, lettere å ha oversikt da Lykke til med de resterende prosjektene!! Nå er det virkelig ikke lenge igjen... <3
 
Gratulerer med 33 uker

Tipper jeg våkner med den panikken en dag og, men forhåpentligvis lenge til!
Godt med noen store som liker hjelpe til da. Og å betale noen for å vaske huset høres ut som en strålende idè!
 
Gratulerer med 33 uker

Tipper jeg våkner med den panikken en dag og, men forhåpentligvis lenge til!
Godt med noen store som liker hjelpe til da. Og å betale noen for å vaske huset høres ut som en strålende idè!

Jeg liker ideen om å få noen til å vaske mot betaling bedre og bedre altså, _jeg_ kan i hvert fall ikke gjøre det - og det får være måte på hva man bruker ungene sine til. :knegg: Mannen er elendig på vasking, så han hadde bare irritert meg!
 
Høres ut som avgjørelsen er tatt.
Drømmer om vaskehjelp jeg... Skal ikke se bort ifra at det ender med det en gang
 
Vi også er der at vi vil leie inn noen til å vaske, mannen ser i alle fall veldig mørkt på å skulle gjøre det selv - og jeg kan jo ikke. :p Tror det vil trengs også, etter en vår med tre stk hunder ...

Jeg begynner å ane et snev av panikk, men den træge trønderen jeg bor sammen med tar det hele ganske så med ro. :rolleyes: Vil i alle fall få opp senga snart, så den er klar. Klærne er jo på plass i kommoden, og bilstolbasen i bilen - så om bare senga blir satt opp til helga så skal jeg og kunne slappe litt mer av. Tror jeg, kanskje. *kremt*
 
Høres ut som avgjørelsen er tatt.
Drømmer om vaskehjelp jeg... Skal ikke se bort ifra at det ender med det en gang

Aaah, vaskehjelp! Det hadde vært noe. Ikke for det, når kroppen min fungerer, går selve vaskinga fort. Ryddinga i forkant derimot. [emoji57] Kanskje ryddehjelp jeg må skaffe meg. [emoji23]


Vi også er der at vi vil leie inn noen til å vaske, mannen ser i alle fall veldig mørkt på å skulle gjøre det selv - og jeg kan jo ikke. [emoji14] Tror det vil trengs også, etter en vår med tre stk hunder ...

Jeg begynner å ane et snev av panikk, men den træge trønderen jeg bor sammen med tar det hele ganske så med ro. :rolleyes: Vil i alle fall få opp senga snart, så den er klar. Klærne er jo på plass i kommoden, og bilstolbasen i bilen - så om bare senga blir satt opp til helga så skal jeg og kunne slappe litt mer av. Tror jeg, kanskje. *kremt*

Treg rogalending her i huset. Han er helt "slapp av", og jeg er helt i "redebyggemomzillacrazymodus".

Prøver å gjøre litt hver dag, det går smått tregt med bekkenet mitt. Planen er å få soverommet vårt klart denne uka, klær ned i kommodene, få opp langsiden på sprinkelsenga, og ellers få organisert litt. Da kan man i hvert fall ha baby _der_ inne.

Tømte skapene på soverommet i dag, det var, dumt.... [emoji23] Vi har to sånne gammeldagse innebygde skap, ett med hyller og ett med stang. Vel, det med stang har vi egentlig bare stappet fullt av fravokste klær etter vesla, deriblant nyfødtklærne. Visste det var litt nøytralt blant det. *kremt* Det nøytrale fylte en hel ikeapose til randen, og det kommer da i tillegg til de sju bæreposene med klær i nyfødtstr som ligger på badet nede. Og det jeg har kjøpt nytt. [emoji85]

Vi har vaskehjelp som kommer annenhver uke. Anbefales på det varmeste! Særlig nå har jeg ikke overskudd til å vaske.

Er det lov å spørre om hva hun/han gjør, og hva dere betaler sånn cirka?

514e4653cec284fe9ea38695255fecc2.jpg
623445c3eb0593d5b1c9b2caa0b4f2d6.jpg
 
Er det lov å spørre om hva hun/han gjør, og hva dere betaler sånn cirka?

514e4653cec284fe9ea38695255fecc2.jpg
623445c3eb0593d5b1c9b2caa0b4f2d6.jpg

Det er en polsk dame som vasker hos oss. Vi betaler 600 (svart, vet de tikke e bra...), og da tørker hun støv, støvsuger og vasker gulv + skifter på sengene (eneste grunnen til at det blir skiftet på sengene oftere enn hvert halvår...). Vi er bare to voksne og ett barn, så det er nok litt mindre jobb enn hos dere (kun to av soverommene trengs vasking hver gang).

Vi rydder selv, og jeg synes det er greit å få en dytt i rumpa til å gjøre det. Det trenger ikke være strøkent, men det kan jo ikke flyte av ting på kjøkkenet og leker på gulvet. Hun som vasker for oss kan gjerne vaske og brette klær, eller rydde for den saks skyld, men da må vi selvfølgelig betale mer for det.
 
Det er en polsk dame som vasker hos oss. Vi betaler 600 (svart, vet de tikke e bra...), og da tørker hun støv, støvsuger og vasker gulv + skifter på sengene (eneste grunnen til at det blir skiftet på sengene oftere enn hvert halvår...). Vi er bare to voksne og ett barn, så det er nok litt mindre jobb enn hos dere (kun to av soverommene trengs vasking hver gang).

Vi rydder selv, og jeg synes det er greit å få en dytt i rumpa til å gjøre det. Det trenger ikke være strøkent, men det kan jo ikke flyte av ting på kjøkkenet og leker på gulvet. Hun som vasker for oss kan gjerne vaske og brette klær, eller rydde for den saks skyld, men da må vi selvfølgelig betale mer for det.

Takk for svar. Skal forhøre meg med noen av de damene som driver på som vaskehjelper her i bygda. Jeg hadde egentlig vært fornøyd om noen vasket stue og kjøkken, og kanskje badene, litt oftere enn jeg gidder selv. :knegg: Soverommene er greie, ungene er så store at de uansett har som oppgave å rydde de en gang i uka, samt skifte på sengene annenhver uke.
 
Herlig å finne sånne skatter i skapet da. Kanskje greit du ikke ryddet der tidligere...
 
33+5, sjette svangerskapskontroll

Dato: 18.04/2018
Uke: 33+4
Vekt: +10kg
BT: 105/70
Hb:
Urin: Neg
Ødem: 1/2
Leie: Hodeleie (akkurat da)
Fl/min: 144
Med +/-:
Arb utenf. hjem: SM - uttalt bekkenløsning.

SF-målet var rett på snittet denne gangen.

Fortsatt sykmeldt frem til 30. april (det er sykt, da er det igjen 15 dager til permisjonsstart).
 
Back
Topp