Tredeling

Status
Stengt for ytterligere svar.

RemaFrue

Gift med forumet
Septemberhjertene 2018
Oktoberfruene 2018
Stoltere enn hun burde være [emoji30]

2284d852481a536dd17675597dcf8a9b.png
 
Nå gjenstår det bare individuell opptjeningstid så er jeg fornøyd.

Ja, DET frustrerer meg og, det burde jo absolutt vært på plass for lenge siden! Skjønner ikke at ingen snakker om det, men bare om detaljstyring av hvordan foreldre fordeler permisjonen liksom. Pluss mer fleksibilitet i måter å tjene opp permisjonsrett på, her har jeg en barnefar som skikkelig ønsket seg permisjon, men som ikke fikk, fordi han jobbet noen uker for kort (ble ferdig student 4 måneder før fellesperioden var over), nå ble jo det tilfeldigvis en økonomisk gunstig situasjon for oss siden jeg kunne overta pappakvoten og jeg er den som tjener best, men fryktelig kjedelig for en pappa som ønsker seg permisjon han og.
 
Blir ikke det 3 uker mindre permisjon enn det det er med dagens ordning? Med denne her så blir det totalt 46 uker, mot 49(100% dekning) eller 59(80%dekning) som vi har i dag? [emoji849]
 
Blir ca sånn som vi fordelte permisjonen denne gangen dette. Det gikk skikkelig dårlig. Jeg tenkte på forhånd at om jeg ikke var klar så kunne jeg jo bare endre når permisjonen nærmet seg slutten. Da visste jeg ikke hvor utmattet jeg ville være og hvor mye styr det er å endre :(. Endte med at jeg gråt meg gjennom de siste ukene av permisjonen og første par månedene tilbake på jobb. Å dra tilbake i jobb så tidlig er uten tvil mitt livs dårligste beslutning.

Neste gang skal jeg ha lenger permisjon uansett. Om forslaget går gjennom blir det ulønnet.
 
Morsomt at dette skal bestemmes av alle andre enn de det går utover.. Glad vi er heldige og for denne gang ikke trenger tenke på det med far som er student! Ellers hadde det virkelig ikke gått..
 
Blir ikke det 3 uker mindre permisjon enn det det er med dagens ordning? Med denne her så blir det totalt 46 uker, mot 49(100% dekning) eller 59(80%dekning) som vi har i dag? [emoji849]

Første 3 uker til mor før termin er der uansett :)
 
Blir ca sånn som vi fordelte permisjonen denne gangen dette. Det gikk skikkelig dårlig. Jeg tenkte på forhånd at om jeg ikke var klar så kunne jeg jo bare endre når permisjonen nærmet seg slutten. Da visste jeg ikke hvor utmattet jeg ville være og hvor mye styr det er å endre :(. Endte med at jeg gråt meg gjennom de siste ukene av permisjonen og første par månedene tilbake på jobb. Å dra tilbake i jobb så tidlig er uten tvil mitt livs dårligste beslutning.

Neste gang skal jeg ha lenger permisjon uansett. Om forslaget går gjennom blir det ulønnet.

Mhm, er synd man ikke blir hørt på sånne ting og, man blir liksom bare redusert til kontrollsyk mamma som ikke ønsker at pappa skal få plass, og DET er trist det, for det handler jo virkelig ikke alltid om det. Det finnes sikkert diktatormammaer som ikke stoler på sin egen partner her, men da hører problemet hjemme hos familievernkontoret liksom.. Og hvis alle faktisk sto på kravene ovenfor sine arbeidsgivere ville det jo og vært mye lettere å få ting til å fungere med pappakvote (og mer enn pappakvote) etc..
 
Jeg synes selvfølgelig det er flott at pappaer ønsker å ha permisjon å være hjemme med den lille. Og jeg gir gjerne pappaen mer permisjon om han ønsker det.

Men det jeg synes er skikkelig tragisk er at norges regjering skal trykke ned over hodet på folk hvordan de «MÅ» fordele permisjonene sine. Ærlig talt er ikke vi voksene mennesker? Kan ikke hver enkelt familie få fordele dette seg imellom slik det passer dem best? Det er faktisk ikke alle familier hvor dette er en passende løsning.

Og resultatet vil bli som sist det var lagt opp på en slik måte at flere føler de må ta ulønnet permisjon for å få hverdagen til å gå opp. Og det er det heller ikke alle som har mulighet til.

Synes Norske familier skal få ha valgfriheten til å bestemme selv. Vi er tross alt i 2018!
 
Dette syns jeg er supert, Synd at så mange kvinner sitter å sutrer over dette, nå har man skriki etter likestilling i alle år men når noen prøver å ta permisjon fra «oss» så blir det drama med en gang. Supert at far får like rettigheter som mor og får mulighet til å være en likeverdig omsorgsperson, så får dere som vifter med puppen og skriker om amming bare gjøre det[emoji3]

Og dere som mener man må få velge selv, det er bevist at det ikke funker ettersom andelen menn som ønsker permisjon er større enn andelen menn som faltisk tar permisjon, det beviser jo bare at viftig med puppen skjer like mye hjemme som ellers[emoji51]
 
Dette syns jeg er supert, Synd at så mange kvinner sitter å sutrer over dette, nå har man skriki etter likestilling i alle år men når noen prøver å ta permisjon fra «oss» så blir det drama med en gang. Supert at far får like rettigheter som mor og får mulighet til å være en likeverdig omsorgsperson, så får dere som vifter med puppen og skriker om amming bare gjøre det[emoji3]

Og dere som mener man må få velge selv, det er bevist at det ikke funker ettersom andelen menn som ønsker permisjon er større enn andelen menn som faltisk tar permisjon, det beviser jo bare at viftig med puppen skjer like mye hjemme som ellers[emoji51]

Jeg tar poengene dine, men likevell mener jeg at en tvunget fordeling fungerer dårlig.

For A4 familien så passer det, ja. Men det er mange familier i Norge som ikke er A4 og da er ikke det nødvendigvis et spørmål om likestilling men et spørsmål om praktiske og økonomiske hensyn.

Ja for likestilling!!. Men hva da med fars opptjeningsrett?

Jeg ville sagt det var en langt større seier for likestillingen om far fikk samme opptjeningsrett som mor uavhengig av hva mor har tjent.

Jeg kjenner svært mange familier hvor en slik tvangsordning er en dårlig løsning og til hinder for å få ender til å møtes. Hadde det i det minste vært noen muligheter for at far frivillig kunne si fra seg deler av sin fordeling hadde jeg synes ordningen var grei. Men slik det legges opp til at ukene forsvinner helt dersom far ikke tar de er ikke en god løsning.

Det kan være feks at far er selvstendig næringsdrivende og ikke har mulighet til å ta permisjon på samme måte som mor. Det handler ikke da nødvendigvis om likestilling i dette tilfellet men om praktiske og økonomiske hensyn.

Det er også familier hvor far har turnusordninger hvor han har lengre reiseperioder og lengre hjemme perioder hvor det for familien ville være mest praktisk og økonomisk at mor fikk forlenget sin permisjon. Og at far er hjemme med barnet i friperioden sin.

Det finnes mange eksempel på hvorfor ordningen ikke er god, og det har ingenting med likestillingå gjøre vil jeg si.
 
Jeg tar poengene dine, men likevell mener jeg at en tvunget fordeling fungerer dårlig.

For A4 familien så passer det, ja. Men det er mange familier i Norge som ikke er A4 og da er ikke det nødvendigvis et spørmål om likestilling men et spørsmål om praktiske og økonomiske hensyn.

Ja for likestilling!!. Men hva da med fars opptjeningsrett?

Jeg ville sagt det var en langt større seier for likestillingen om far fikk samme opptjeningsrett som mor uavhengig av hva mor har tjent.

Jeg kjenner svært mange familier hvor en slik tvangsordning er en dårlig løsning og til hinder for å få ender til å møtes. Hadde det i det minste vært noen muligheter for at far frivillig kunne si fra seg deler av sin fordeling hadde jeg synes ordningen var grei. Men slik det legges opp til at ukene forsvinner helt dersom far ikke tar de er ikke en god løsning.

Det kan være feks at far er selvstendig næringsdrivende og ikke har mulighet til å ta permisjon på samme måte som mor. Det handler ikke da nødvendigvis om likestilling i dette tilfellet men om praktiske og økonomiske hensyn.

Det er også familier hvor far har turnusordninger hvor han har lengre reiseperioder og lengre hjemme perioder hvor det for familien ville være mest praktisk og økonomisk at mor fikk forlenget sin permisjon. Og at far er hjemme med barnet i friperioden sin.

Det finnes mange eksempel på hvorfor ordningen ikke er god, og det har ingenting med likestillingå gjøre vil jeg si.

Men skal man da ta hensyn til de få familiene du snakker om som fakler utenfor a4 kategorien? Eller alle de mannfolka som vil være hjemme i perm men alikevel ikke er det?

Det er klin umulig å glede alle.
 
Men skal man da ta hensyn til de få familiene du snakker om som fakler utenfor a4 kategorien? Eller alle de mannfolka som vil være hjemme i perm men alikevel ikke er det?

Det er klin umulig å glede alle.

Det kan jo selvfølgelig også være tilfeller hvor det er praktisk at far får noe av mors fordeling. Jeg sier ikke at det alltid tilfellet at far skal overføre til mor.

Det jeg mener er, hvorfor skal noen familier bli nødt å falle utenfor?. Om man har en valgfri ordning behøver ingen å falle utenfor. Hvorfor må alt tilpasses A4 familien.?

Hvorfor skal likestilling føre til tvangsordninger?
Trenger det virkelig å bety at vi ikke ar likestilling bare fordi at enkelte familier velger en anen fordeling seg i mellom?
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Back
Topp