Hvor tidlig hadde barna deres bunad?

VictoriaH

Ventende
Assistert-jentene
August 2018
Oktobergull 2022
Hadde nemlig en diskusjon med kommende oldemor hvor hun mente bunad først skulle brukes fra det året frøkna kunne gå (det blir da 17. mai 2020 når hun er ca 21 mnd). Jeg derimot kunne jo tenkt meg bruke den neste år alt. Våre passer nok fra hun er rundt 9-10 mnd, så problemet er ikke tilgjengelighet.

Når begynte deres små å bruke?
 
6 måneder.
 
Bunad får ikke min gutt før til neste år, da er han nesten 5 og vokser ikke like fort lengre (forhåpentligvis :p) og da kan den vare noen år.
Men han fikk festdrakt til sin første 17mai, nesten 1 år gammel.
 
Bunad får ikke min gutt før til neste år, da er han nesten 5 og vokser ikke like fort lengre (forhåpentligvis :p) og da kan den vare noen år.
Men han fikk festdrakt til sin første 17mai, nesten 1 år gammel.

Hadde ikke blitt her før konfirmasjonen med mindre vi hadde hatt de vi har liggende altså :) Men bestemoren min har litt diverse størrelser fra vi var små :)
 
Mormor til mi strikka bunad som hu brukte første gang da hu var 11 mnd, den passer nok i år og.

Ja, fant en oppskrift på Hardangerbunad og vurderer kanskje strikke den om jeg finner noe lett garn som ikke blir alt for varmt. Da kan jeg jo justere bedre slik at den passer henne godt. Men vet ikke helt, frister jo bare bruke de vi har i ordentlig bunadsstoff også :)
 
Bunad får ikke barna mine før til konfirmasjonen, men festdrakt har de hatt fra de var rundt året. ;) Synes de gjør seg best på gående barn, så jeg holder med kommende oldemor.
 
Hadde ikke blitt her før konfirmasjonen med mindre vi hadde hatt de vi har liggende altså :) Men bestemoren min har litt diverse størrelser fra vi var små :)
Samme som her, hadde vi hatt jente, hadde det blitt bunad fra ca 1 år og opp til konfirmasjonsalder, da bestemor sydde til alle tre jentene, så alle hadde hvert år.
Men bunad til gutt har vi ikke. Men han får til neste år, da er han nesten 5 og da håper jeg den holder hvertfall 2 år. Ikke like mye å legge opp og ned på guttebunader
 
Bunad får ikke barna mine før til konfirmasjonen, men festdrakt har de hatt fra de var rundt året. ;) Synes de gjør seg best på gående barn, så jeg holder med kommende oldemor.

Vi får nesten bare se an passform og jentungen i løpet av april neste år eller så :) Har gledet meg allerede i mange år til å bruke om vi fikk jente, så vet ikke om jeg vil vente ytterligere 1 år :p
 
Samme som her, hadde vi hatt jente, hadde det blitt bunad fra ca 1 år og opp til konfirmasjonsalder, da bestemor sydde til alle tre jentene, så alle hadde hvert år.
Men bunad til gutt har vi ikke. Men han får til neste år, da er han nesten 5 og da håper jeg den holder hvertfall 2 år. Ikke like mye å legge opp og ned på guttebunader

Ja, fetteren min hadde ingenting, der var det festdrakt eller dress som gjaldt :)
 
Festdrakt fra de er små.
Bunad får jentene til konfirmasjon, guttungen når han er utviklet mer. Altså voksen-bunad.

De har festdrakter enda og tror ikke det blir barnebunad, det er for dyrt
 
Har en strikket bunad, ikke ordentlig bunad. Den passet (men var litt romslig) når han var 1 år til 17 mai, og passer nok perfekt nå til neste 17 mai når han blir 2 år :) Når den ikke passer lengre blir det nok festdrakt/dress/andre penklær frem til han er ferdigvokst :)
 
Tenkte å svare fra neste mai, men innser at jeg mener festdrakt og ikke bunad etter å ha lest de andre kommentarene. :) Det fins mange fine festdrakter! Og mange av dem er veldig billige også, så det vil jeg starte med fra første 17.mai. Bunad er muligens greit å vente med til man er 20 egentlig? Veldig få beholder 14års fasongen sin ut livet iallfall.
 
Mi var bare 4 mndr. på si første 17.mai. Da syns jeg hun var for liten, mye styr.
Men da hun var 16.mndr fikk hun.
 
Tenkte å svare fra neste mai, men innser at jeg mener festdrakt og ikke bunad etter å ha lest de andre kommentarene. :) Det fins mange fine festdrakter! Og mange av dem er veldig billige også, så det vil jeg starte med fra første 17.mai. Bunad er muligens greit å vente med til man er 20 egentlig? Veldig få beholder 14års fasongen sin ut livet iallfall.

Vel, jeg er ikke noe nærmere å ha 20-årsfiguren min, som å ha fjortiskroppen for å si det sånn. :knegg: Min bunad ble sydd med muligheter for å både ta den inn, og legge den ut, samt ned. Har egentlig ikke blitt gjort så mye med den, den er lagt litt ut en gang, og sydd inn igjen en annen gang. Ellers passer den faktisk fint.
 
Vel, jeg er ikke noe nærmere å ha 20-årsfiguren min, som å ha fjortiskroppen for å si det sånn. :knegg: Min bunad ble sydd med muligheter for å både ta den inn, og legge den ut, samt ned. Har egentlig ikke blitt gjort så mye med den, den er lagt litt ut en gang, og sydd inn igjen en annen gang. Ellers passer den faktisk fint.
Jeg har fortsatt ikke bunad, og det er faktisk en av tingene jeg føler jeg mangler her i livet, ikke for å være melodramatisk. :D Fikk lånt til konfirmasjonen, og så ble det aldri til at jeg fikk min egen. Når jeg har kommet litt i form etter augustbabyen tror jeg jammen jeg skal steget og få fikset dette en gang for alle!
 
Her kommer hun til å arve mine bunad jeg hadde som barn. Den kan sys ut og inn, men tipper den passer fra hun er et par år gammel. Blir festdrakt før det, med mindre noen i familien har lyst til å strikke eller sy til henne [emoji4]
 
Back
Topp