Alle gode ting er fire?

ToKongler

Glad i forumet
Hei, fikk lyst til å faktisk oppdatere innpå her for første gang. Er fast leser inne på flere tråder, men har aldri kommentert eller skrevet noe sjøl...

Er da altså gravid med positive overraskelse nummer FIRE! Har aldri prøvd på å bli gravid på den måten, men jeg og mannen er tydeligvis over-reproduktive, så det sekundet vi slipper stålkontrollen og lar skjebnen råde, så slår det til hver gang
Og vi har blitt like lykkelige over positiv test hver eneste gang, til tross for tidenes dårligste økonomi og at det stort sett i andres øyne aldri har vært fornuftig med en til

Venter en liten tullemor den 01.06.18 og har en storesøster som fyller syv år den 18.11 som er overlykkelig over ENDELIG å få en lillesøster etter to lillebrødre...

Jeg er 26 år gammel og jobber fulltid som grafiker mens jeg og elektrikermannen samtidig pusser opp et kjempegammelt, kaldt hus fra 50-tallet. Dette bor vi i, så det er godt vi endelig har fått ferdig etterisolering og byttet kledning Godt denne vesla skal få lære seg å krype på varmt og godt gulv, storebror måtte pent lære seg å krype med ullstrømpebukse med antiskli og ullvotter på

Så det var litt om meg og mine og situasjonen vår da...

Jeg er idag 24+0 uker på vei og tviholder på 100% stillingen jeg nylig fikk meg så lenge det går tross migreneanfall og bekkenløsning...
 
Så skulle jeg rekke å bli 24+4 uker på vei før bekkenet begynte å protestere, ikke verst egentlig, forventa å bli fortere ille med tanke på at dette er fjerdemann, så ble positivt overraska over å komme så langt uten problemer! Men idag merka jeg skikkelig at kroppen bærer på mer enn den pleier, skulle gå en rask tur sammen med eldstegutten, og fikk masse kynnere, nedpress og et bekken som protesterte kraftig! Så må visst begynne å ta litt hensyn fra nå av... Har fra før hatt seks-syv migrene-anfall hittil i svangerskapet, så må ta hensyn til nakke og hode på jobb, da kontorjobb og migrene generelt er dårlig kombo...
Litt trasig at bekkenet begynner å svikte allerede med tanke på at det er så travelt å være i full jobb med tre barn og et oppussingsprosjekt. Løper opp og ned trappene hele dagen for å rekke over alt, så det å kanskje måtte begynne å gå sidelengs, sakte, slik jeg måtte på slutten med forrigemann vil forpurre tempoet mitt en god del... aller helst skulle jeg vel roa ned og lyttet til kroppen nå fremover, men livssituasjonen tillater ikke det akkurat nå. Håper å klare å gå i full jobb ut uke 30, og så heller roe ned litt etter det. Begynte nemlig nylig i ny jobb, så må klare å stille 100% på jobb så lenge som mulig, vil ikke få sjefen på nakken...
 
25+1 og fortsatt på jobb hver dag, idag var jeg stolt av meg selv som klarte å gå på jobb etter at minstemann holdt det gående med heftige protester hele natten, så det bare ble 3 timer nattesøvn til sammen... tøft å ha en slik periode akkurat nå i oppstarten på ny jobb! Har ikke fullført prøveperioden enda, så kan ikke ha noe fravær, og minsten har vært problematisk hver natt de siste ukene... så er en zoombie for tiden... men jobber meg igjennom det, for er helt avhengig av denne jobben for å få permisjonspenger... og med all oppussingen har vi ikke råd til å la være... Så det MÅ bare gå! Heldigvis er jobben helt grei, og kollegaene greie, trivelig gjeng og miljø. Bare migrenene holder seg unna nå fremover så...
 
Så flink du er til, og stå på til tross for at ikke alt går på skinner :)
Håper du når målet ditt om, og holde ut til du er 30 uker uten at du må pines av et hav med migrene anfall, og alt for lite søvn på nettene :)
Du er tøff! :p
 
Lykkelig over å ha kommet frem til helgen igjen, hver uke på jobb er en liten seier i seg selv, snart 27 uker nå! Tre arbeidsuker igjen før jeg er 30 uker og kan tillate meg å roe ned tempoet... og innen da er vi forhåpentligvis ferdig med den verste oppussingen og kan ta i bruk kjøkkenet!! Kan ikke vente til å ha bedre bo-situasjon. Etter to år med klønete bosituasjon, kaldt hus og trange kår, skal det bli godt med nytt kjøkken, varm stue og god plass til å ha besøk :)
 
27+2 og snart ny helg her❤️ Kjenner mye til kynnere og voldsomt natteliv fra vesla i magen, i tillegg til at storebroren har vært febersyk og våkna kontinuerlig iløpet sv de siste nettene, så nattesøvnen er omtrent ikke-eksisterende for tiden... har vært deilig med to hjemmedager med syk minstemann, men slitsomt med sykdom og sutring... var nesten ferie å gå på jobb igjen idag heldigvis er arbeidsmengden overlevbar enda, så holder en knapp på å gå i full jobb til uke 30 slik planen har vært hele tiden... blir jeg sykemeldt etter det tar jeg til takke med det etter et overkant slitsomt liv i det siste... idag kom endelig benkeplatene til der nye kjøkkenet, så forhåpentligvis har vi kjøkken i 1.etg igjen innen midten av neste uke! Lov å håpe? Har vært så masse utsettelser og komplikasjoner at jeg ikke tør å håpe helt ordentlig...
 
Uke 28! Da var vi «endelig» inne i tredje trimester! Sier endelig fordi det nå begynner å bli altfor trangt oppunder ribbeina, og jeg begynner å kjenne på den følelsen at skal bli godt å komme i mål om noen uker... husker det fra de siste to svangerskapene, med nr to fikk jeg faktisk brist i ribbeina som var vondt i fire-fem mnd etterpå! Virker som kroppen kjenner igjen følelsen, siden det allerede nå er såpass ømt og sårt der... magen er gigantisk, og jeg frykter dette blir en stor baby... men den bekymringen får man ta til termin...

Vektøkning hittil er faktisk bare 8 kilo, føles som mer
Huset er fortsatt langt fra ferdig, men sakte med sikkert nærmer det seg et kjøkken ivertfall...
Termindato: 01.06.18
Kjønn: Jente
Babyen: Lillemor
er ca. 33 cm lang fra hodet til føttene og veier 1100 gram.
Liv i magen: MASSE
Forandringer på kroppen:
Jeg vokser og vokser. Klør mye på magen og bryst og føler meg som en ballong!
Humøret mitt: Jobber med å holde meg positiv når formen er på bånn og søvn er mangelvare...
Formen min; MASSE kynnere, vondt i bekken, endel migrene-anfall og moste ribbein...
Søvn:
Det varierer veldig hvor godt jeg sover om nettene. Spesielt fordi minstemann våkner flere ganger hver natt for tiden...
Cravings: Jeg craver ikke en spesiell ting, men matlysten er generelt større enn før jeg ble gravid og jeg unner meg stort sett det jeg får lyst på. Skoleboller er det jeg oftest skeier ut med. Nam!
Innkjøp: Eneste vi har kjøpt inn i denne runden er er par sokker i rosa... må vel snart gå over og se om noe trengs til vesla...
 
Endelig i uke 30+0, og ikke en dag for tidlig! Lovet meg selv å ikke ha noe sykefravær innen uke 30, og idag smalt det til med bekkentrøbbel, blodsirkulasjonsproblemer i ene beinet og kraftig hodepine, i tillegg til at natten har vært søvnløs i to dager på rad pga smerter i rygg og bekken... Så idag unnet jeg meg en egenmeldingsdag med GOD samvittighet! Har prøvd å få sovet inn natten som ble søvnløs, men sliter med å sove generelt... hodepinen dundrer fortsatt i hode, og bekkenet hindrer meg i selv den minste anstrengelse... bare å måtte gå ned trappen til badet for å gå på do skaper problemer... er veldig usikker på om jeg burde få meg en deltidsykemelding eller ikke... men kroppen viser meg ivertfall at det er på tide å roe ned tempoet...

Ellers er det masse masse liv fra tullemor i magen, hun vokser og trives godt merkes det, og a mor gleder seg til jordmorkontroll imorgen! Lenge siden sist nå...
 
Vel overstått jordmortime, og alt er heldigvis bra med tullemor i magen. Det trodde jeg også med tanke på all aktiviteten innenfra, men var litt bekymret siden min egen form har dalt så voldsomt den siste tiden...
Hadde bekymringsverdig lavt blodtrykk, men ellers var visst alt tipp topp. Litt stort symfysemål, men det regnet jeg med siden magen poppet så fort ut!

Termindato: 01.06.18
Kjønn: Jente
Uke: 30+1
Babyen: Lillemor
er ca. 36 cm lang fra hodet til føttene og veier 1600 gram.
Liv i magen: MASSE
Forandringer på kroppen: Lite vekst siden forrige oppdatering, men bekkenet har virkelig blitt slarkete, så har nok mer vekt å bære på likevel...
Vektøkning: nesten 10 kilo (!)
Humøret mitt:
Jobber med å holde meg positiv når formen er på bånn og søvn er mangelvare...
Formen min; MASSE kynnere, vondt i bekken, endel migrene-anfall og moste ribbein...
Søvn:
Søvn er virkelig mangelvare for tiden, smerter i bekkenet og ryggen ødelegger nattesøvnen, og i tillegg de to guttene som våkner minst en gang hver natt hver...
Cravings: Is!
Innkjøp: Eneste vi har kjøpt inn i denne runden er er par sokker i rosa... må vel snart gå over og se om noe trengs til vesla...
 
30+4 og plutselig 100% sykemeldt fra jobben. Det likte sjefen dårlig, noe han gav tydelig uttrykk for, trasig beskjed å få når man virkelig har prøvd så hardt en kan! Ifølge de rundt meg har jeg presset meg selv for langt for lenge allerede, så da var det ekkelt å få melding fra sjefen om at det ikke var det som var avtalen vår, og at han vil ha meg inn til samtale osv... ble skikkelig uvel og skjelven etter å ha lest meldingen hans... Skulle ønske jeg ble møtt med litt mer forståelse... som om jeg valgte å bli sykemeldt med vilje liksom? Jeg utsatte å gå til legen i det lengste fordi jeg ville unngå sykemelding så godt jeg kunne... men jordmor var bekymret for formen min og mente absolutt at en sykemelding var på tide. Jeg fungerte ikke som verken mamma eller husmor de dagene jeg var på jobb, og fikk ofte migrene når helgen endelig kom, så ingen kan si at jeg ikke gav jobben det jeg hadde av krefter i det lengste...
 
31+1!
Termin: 01.06.18

Kjønn: Jente

Neste kontroll: Kontroll hos jordmor om 14 dager

Status jobb: Per idag 100% sykemeldt de neste tre ukene. Men har et håp om å få til å jobbe minst 50% de siste tre ukene før permisjonen starter! Ivertfall hvis jeg får til tilrettelegging med mye hjemmekontor etc.

Vektendring: 10 kg er det visst blitt :pStartvekt på 56,5, og nå denne uka stoppa vekta på 66 blank. Håper det Roer seg litt nå. :hilarious:

Kjenner du liv: Ja. MASSE hele tiden!:Heartred

Plager: Endel bekkenplager, men føler det har hjulpet seg litt den uka jeg har hatt hjemme og i ro nå, også har migrenene totalt takket for seg! :D

Kosthold: Tja, ikke så mye som er annerledes enn vanlig egentlig, har plass til mindre i magen, så spiser oftere, men mindre måltider, og tillater meg litt mer kos enn ellers ;)

Humør: Er visst ganske hormonell og med mye temperament:hilarious: Mannen er heldigvis forståelsesfull og legger til rette for at jeg får hvilt hvis natten har vært tøff.

Innkjøp: Har kun kjøpt et par rosa sokker, og har ikke engang begynt å gå igjennom arvetøyet etter storesøster...

Tanker om fødselen: Gleder meg faktisk! Er så gira på å få oppleve det igjen, og få kjenne på hvordan kroppen takler det denne gangen! Føler hver fødsel har vært bedre enn den forrige, så er spent på hvordan det blir denne gangen...
 
Last edited:
Så kjipt med sjef som mangler forståelse for at en ikke kan planlegge hvilken form en er i i svangerskapet! Eller generelt forøvrig.

Bra formen er bedre nå i alle fall. :)
 
Så kjipt med sjef som mangler forståelse for at en ikke kan planlegge hvilken form en er i i svangerskapet! Eller generelt forøvrig.

Bra formen er bedre nå i alle fall. :)
Takk! Godt å ha et sted å tømme seg litt når frustrasjonen topper seg...
 
32+0!

Termin: 01.06.18
Dager igjen til termin: 59!

Kjønn: jente

Neste kontroll: neste onsdag!

Status jobb: Fortsatt 100% sykemeldt, og tror så absolutt at det er med god grunn. Er kronisk trøtt og sliten for tiden, og alt psykisk stress skaper migrenetendenser...

Liv i magen: blitt litt mindre, sannsynligvis fordi hun har mindre boltreplass inni der, men er fortsatt nok til at jeg vet at hun har det bra.

Plager: sure oppstøt, ekstrem metthetsfølelse etter kjempesmå matmengder, bekken som krangler, dårlig nattesøvn og skviste ribbein.

Humør: redebyggingsstart, går igjennom skap og skuffer overalt for tiden, og begynner å føle meg klar for å klargjøre både fødebagen og sengeplass mm! Gleder meg til å få alt på plass, så det føles mer reelt!

Innkjøp: har sendt mannen avgårde for å kjøpe bedside-crib nå, og er på let etter en fornuftig vogn til en overkommelig pris... har vogn til minstemann på to, men ene hjulet har takket for seg, og vi må sannsynligvis uansett ha søskenvogn en periode siden han er såpass liten enda...

Tanker om fødsel: tenker på fødsel nesten konstant, gruer meg ingenting, men er bare skikkelig spent på hvordan det starter denne gangen, og i tillegg utålmodig på å få møte veslejenta vår:Heartred

Ellers har mannen og jeg ENDELIG fått tatt en skikkelig sjau over kjøkken og stua slik at det ikke står verktøy og rester overalt. Og fått en plan på det som gjenstår før det kan bli tatt i bruk, så nå håper jeg så veldig at det kanskje går an å feire bursdagen min den 20.04 med litt gjester i hus og at det faktisk er et ordentlig kjøkken innen da! Hadde vært tidenes presang :)

Men, som så ofte før har jeg brent meg på å håpe for tidlig, så jeg lar tiden vise, uten å håpe på for mye... Viktigste er uansett at det er funksjonelt innen babyen kommer ivertfall...
 
Uke 33!!!
Nok en uke forbi, og jeg synes både at tiden går altfor fort, og altfor sakte på en gang!

Nå er det bare 52 dager igjen til termin, og på en side er det nesten så jeg blir stressa med tanke på hvor lite vi har gjort klart til vesla, og på en annen side er det uendelig mange dager å skulle gå med så vondt i bekken og ribbein, og med så dårlig søvn....

Neste kontroll: om to dager, gleder meg til å høre hjertelyd igjen.

Status jobb: sykemeldt til og med fredag, VELDIG usikker på om jeg skal be om videre sykemelding eller ikke. Men formen per akkurat nå tilsier at jeg må nødt til det...

Liv i magen: MYE hikking og spark mot noen ømme ribbein...

Plager: som nevnt, de ømme ribbeina og bekkenet som ikke vil bære meg lenger, samt ilinger nedover beina både når jeg går og sitter stille. I tillegg må porsjonsmengdene begrenses heftig for å unngå halsbrann....

Forberedelser til baby: holder på med klesvask av bittesmå babyklær, utrolig gøy å finne fram igjen tøyet etter storesøster... fant ut at det ikke var et plagg vi trengte til de første mnd! Men ny koseklut til å knyte smokken til, DET skal jeg unne meg, siden storebroren fortsatt trenger sine...

Humør: utålmodig og klagete (stakkars mannen...) og veldig emosjonell for tiden! Begynte første gang å grine for at mannen gjorde et bitte bitteliten fornærmende ting her om kvelden, flau!!

Tanker om fødsel: gleder meg fortsatt bare!

Har begynt på et strikkeprosjekt til vesla, nå som dagene kan bli litt lange, en nusselig bitteliten kjappstrikka drakt, gleder meg enormt til å bli ferdig og kunne prøve den på!!
 
....og vips var man plutselig sykemeldt frem til permisjonstart...! Veldig rart, og veldig, veldig deilig å vite at jeg fremover ikke skal presse meg til noe som kroppen ikke egentlig orker... Var i utgangspunktet innstilt på å bare spørre om 50% sykemelding de neste ukene, for å prøve å få unna litt gjenstående arbeid på jobben før permisjonstart, men tilogmed de dagene jeg «bare skulle» et ærend for jobben, så har migrenen slått til som et skudd hver eneste gang... så da jeg satt på legekontoret tidligere idag og plutselig fikk så kraftig blodtrykksfall at legen måtte be meg la være å kjøre sjøl hjem pga fare for besvimelse, da var det ingen tvil, legen skrev 100% sykemelding og mente at kroppen min trengte de ukene med hvile før en evnt fødsel. Det er ikke bare bare å gå gravid med nr fire midt i et oppussingskaos! Legen måtte hjelpe meg til å innse at det var til det beste, for jeg føler litt på det ovenfor jobben, men jeg hadde nok uansett ikke klart å utføre jobben min noe bra når kroppen går på lavgir og ikke har noe overskudd å ta av...
Så jeg får velge å fokusere på det positive og glede meg over at det nå bare er hvile, ruging og redebygging som skal oppta fokuset mitt fremover. Og litt oppussing da, men det blir mest at jeg dirigerer andre som jobber, siden jeg ikke får ta noen av de tunge takene... Både mann, pappa og brødrene mine passer ganske så bestemt på meg når det gjelder sånt for tiden... :p
 
Uke: 34+0

Dager igjen til termin: 45

Liv i magen: stadig like masse, men mer hikking og spark mot ribbein, og litt boksing mot blære selvfølgelig :p

Leie: hode ned

Plager: halsbrann, kynnere som holder meg våken om natta, bekkenløsning og hodepiner i et bankende kjør...

Status jobb: sykemeldt frem til permisjonstart, og meget letta over det!

Dager igjen til permisjon: 21

Humør: mye følelser i sving og ofte deppa for tiden, mye pga at oppussinga går for sakte og frykten for ikke å bli ferdig til vesla kommer sitter som en klo rundt hjerte... klarer liksom ikke å glede meg til hun kommer så lenge jeg ikke kan klargjøre ordentlig til hu...

Innkjøp: nytt vognunderstell, slik at storebroren kan fortsette å bruke det gamle i Bhg, mens vesla kan ha vognbagen på det nye.

Forberedelser til baby: vasket det meste av nyfødt-tøy, begynt å pakke fødebagen, og laget opp litt middager til barseltia!

Tanker om fødsel: pga mye kynnere på nattestid for tia så går det mye i tanker om fødsel for tiden, lurer spent på når og hvordan det hele starter, og kjenner godt etter på kroppen hver gang kynnerne melder seg, selvom jeg vet godt at jeg sannsynligvis kommer til å gå seks uker til!
 
Uke: 35+0

Dager igjen til termin: 38

Liv i magen: mye vonde dytt mot ribbein, merker jeg begynner å bli veldig sår og øm der nå...

Leie: hode ned, heldigvis

Plager: bekkenløsning, hodepine, ryggproblemer, halsbrann og mørbanka ribbein... skaø bli godt å bli ferdig snart!

Status jobb: 100% sykemeldt

Dager igjen til permisjon: 17

Humør: lett irritabel pga alle plagene som hele tiden tar fokuset mitt...

Innkjøp siden sist: fått arve stellebord og en mosekurv til å ha i 1.etg til dagtid-lurene...

Forberedelser til baby: gjenstår fortsatt å montere bedside-crib, og flytte stellebord opp på badet, og å få vasket både bilstoltrekk og vognbagen, men dette ville svigermor gjerne hjelpe meg med når hun kommer på besøk til helgen. Og jeg synes det bare er deilig å slippe!

Tanker om fødsel; går hele tiden og kjenner på kroppen, og vil nok aller helst at alle kynnerne skal bli til rier, for det begynner å bli så tungt og vondt å gå gravid at jeg bare vil bli ferdig nå....
 
Uke: 36+1

Dager igjen til termin: 30

Liv i magen: forbausende mye med tanke på hvor trangt hun må ha det etterhvert, hun strekker seg ut og trøkker rompa opp i ribbeina mine, bokser mot underlivet (au!) og sparker meg i hovedsak mest mot ribbeina på høyresiden. Håper ikke hun fyrer igang så hardt at det blir brist igjen...

Leie: hode ned og det siger litt inn og ut av bekkenet, ikke festa med andre ord, men det er jo vanlig for flergangsfødende... hver gang hun havner langt ned i bekkenet blir det utrolig vanskelig å gå, og jeg får masse maserier, som ofte holder meg våken, så siden jeg tviler på at hun her har det noe travelt med å komme, går jeg minst mulig for å unngå at hun havner så langt nedi der...

Plager: bekkenløsning, hodepine, luktesansen er helt EKSTREM for tiden, og jeg har fått tilbake morgenkvalmen, da passer det umåtelig dårlig at svigerinna mi bor hos oss for tiden, for hun lukter sterke oljer og kryddere konstant :p

Status jobb: 100% sykemeldt

Dager igjen til permisjonstart: 9!

Humør: MEGET skiftende, for å si det sånn. Ene øyeblikket er jeg salig lykkelig og alt er bare fryd og gammen, og i neste øyeblikk ligger jeg gråtkvalt over en eller annen filleting...

Innkjøp: ingenting nytt siden sist. Men har fått endel fra svigerinna mi etter hennes jenter, pluss en sovekurv som vesla skal få ha til å sove i på uteplassen når a mor jobber i Hagen. (Har store planer om å ikke skape trøbbel for meg sjøl ved å lage en uvane med at babyen må trilles for å sovne)

Forberedelse til baby: planen var jo å få vaska litt vognbagen og bilstol osv nå som svigermor var her, men siden vi bor i et oppussingsprosjekt var det mer enn nok jobb å få huset levelig for oss som bor her, så det ble ikke tid til å ordne med noe til babyen. Merka svigermor synes det var litt trist, hun ville helst blitt en hel uke slik at hun kunne vært med på det og, men men, sånn er det når man starter på prosjekter som viser seg å være større enn man trodde...

Tanker om fødsel: stadig MEGET ambivalent der, vil gjerne at så mye som mulig blir klart før hun kommer, som f.eks at vaskemaskinen blir flyttet opp og kan brukes igjen, strøm i hovedetg, badet midlertidig brukervennlig i 2.etg osv. Men samtidig er jeg så lei av alle gravideplagene at jeg aller helst bare vil bli ferdig... men jeg burde nok smøre meg med litt mer tålmodighet slik at huset blir mer baby-vennlig, også er det plutselig blitt kaldvær igjen, og da er det trasig med en nyfødt! Så håper hun venter til temperaturen stiger igjen ivertfall!
 
Back
Topp