Amming og mpa

Julilykke-17

Forumet er livet
Julibaluba 2017
Februarbarna 2020
Marsboere 2020
Har ei på 8 mnd som via helsestasjon har fått diagnosen melkeproteinallergi. Vi ammer fortsatt, men har fått resept på nutramigen for å ha i bakhånd når jeg begynner i jobb etter påske. Vi driver tilvenning på denne nå, men jeg opplever at hun kaster opp umiddelbart etter inntak. Kan det tenkes at hun reagerer på denne også? Hva gjør jeg isåfall da? Og er det sånn at barn med mpa uansett bør utredes videre, eller er det tilstrekkelig å ha prøvd seg fram hjemme med eliminiering og reinnføring av melk?

Jeg har også fått høre via bekjente at barn med mpa bør ammes eller få mme til de er 3 år. Stemmer dette? Hva er isåfall grunnen, og hvor finner jeg gode kilder på det? Vi ammer knapt om dagen, men 4-6 ganger på natt. Jeg jobber tredelt turnus med vansker for å ta ut ammefri, og klarer ikke pumpe nok til at pappaen har så de klarer seg om nettene. Frøkna drikker svært lite væske på dagtid (40-60 ml på en god dag) og vi har prøvd et utall flasker, tutekopper, rett av glass, vann, juice, saft osv. Hun trenger derfor melka hun får om nettene, og jeg gruer meg voldsomt til å begynne på jobb igjen pga dette. Har snakket med sjefene om problemstillingen, men de var i liten grad villige til å la meg slippe nattevakter i en periode. Beklager langt og rotete innlegg, håper du har noen gode anbefalinger å komme med.
 
Har ei på 8 mnd som via helsestasjon har fått diagnosen melkeproteinallergi. Vi ammer fortsatt, men har fått resept på nutramigen for å ha i bakhånd når jeg begynner i jobb etter påske. Vi driver tilvenning på denne nå, men jeg opplever at hun kaster opp umiddelbart etter inntak. Kan det tenkes at hun reagerer på denne også? Hva gjør jeg isåfall da? Og er det sånn at barn med mpa uansett bør utredes videre, eller er det tilstrekkelig å ha prøvd seg fram hjemme med eliminiering og reinnføring av melk?

Jeg har også fått høre via bekjente at barn med mpa bør ammes eller få mme til de er 3 år. Stemmer dette? Hva er isåfall grunnen, og hvor finner jeg gode kilder på det? Vi ammer knapt om dagen, men 4-6 ganger på natt. Jeg jobber tredelt turnus med vansker for å ta ut ammefri, og klarer ikke pumpe nok til at pappaen har så de klarer seg om nettene. Frøkna drikker svært lite væske på dagtid (40-60 ml på en god dag) og vi har prøvd et utall flasker, tutekopper, rett av glass, vann, juice, saft osv. Hun trenger derfor melka hun får om nettene, og jeg gruer meg voldsomt til å begynne på jobb igjen pga dette. Har snakket med sjefene om problemstillingen, men de var i liten grad villige til å la meg slippe nattevakter i en periode. Beklager langt og rotete innlegg, håper du har noen gode anbefalinger å komme med.

Hei Julilykke-17,

Det stemmer at barn med melkeproteinallergi bør få et fullverdig erstatningsprodukt frem til de er 3 år. Det finnes ulike typer melkeerstatninger tilpasset barnets alder. Dette er for å sikre viktige næringsstoffer som barnet går glipp av gjennom å drikke kumelk. Dette er anbefalinger fra Helsedirektoratet. Du kan lese mer om melkeproteinallergi hos Norges astma- og allergiforbund. Du kan også lese mer om dette på Melk.no.

De fleste småbarn som får påvist melkeproteinallergi "vokser dette av seg" innen skolealder. Men allergien kan ofte vedvare de første leveårene. Når man skal reintrodusere melk bør dette gjøres som en såkalt "kontrollert provokasjon" i samråd med helsepersonell.

Når du ammer må du kutte ut alt som inneholder melkeprotein. Det kan være produkter som man kanskje ikke skulle tro inneholdt melkeprotein, men som gjør det alikevel. Man må derfor lese nøye på næringsdeklarasjonen på matvarene. Når du kutter ut melk og meieriprodukter vil du også kutte ut hovedkilden til viktige næringsstoffer slik som jod og kalsium. Det kan derfor være aktuelt å ta kosttilskudd med dette. Dette gjelder også barnet når det blir eldre, og melkeerstatning vil ikke fullstendig dekke tapet av næringsstoffer. Det er derfor lurt å velge andre matvarer som inneholder disse næringsstoffene. Det kan du lese mer om i denne artikkelen.


Masse lykke til videre :happy:
 
Back
Topp