Spill og aldersgrenser?

Krösa Maja

Forumet er livet
Hvordan er dere der?
Jeg er overrasket over hvor få som faktisk praktiserer dette.
Her spiller over halve vennegjengen GTA, ett spill med 18 årsgrense som handler om sex, kjøp av sex, drap og bil.
Jeg har ikke spilt dette før, men min mann og han blir sjokket over at barn helt ned i 6 års alderen får spille dette.
Mine tanker er at de foreldrene burde få veiledning av noen, og at jeg synes det er på kanten til svikt i omsorgen for barn.
Her er vi strenge på aldersgrenser, og mannen min spiller alltid spillene først for å se om spillene er greie. Hvordan er det hos dere?
 
I utgangspunktet er vi ganske streng på aldersgrenser.
18 års grense, ER 18 år, der er det ingen diskusjon.

Eldste som er han som spiller er 11 år, er flere spill med 12 og 15 års grense han har lyst på (på mobil og nettbrett).
Som vi har sagt at når aldersgrensen er så nære skal vi vurdere det.
Han forteller oss hvilket spill det er snakk om, vi sjekker det og sier ja eller nei.
Sjekker også aldersgrensen på spill han har installert innimellom
 
Her spiller de ikke spill annet enn på nettbrettet, og da er det spill i sjangeren «lek og lær» og puslespill. De er straks 3 og 6 år.

Kommer til å vurdere spillene etter hvert som de blir eldre og vil avansere til PC og PS. Kommer nok til å følge aldersgrensene.

Syns mange foreldre er ganske skjødesløse på akkurat aldersgrenser, ja!
 
Last edited:
Vi kommer til å se an hvert enkelt spill, der vi har mulighet. (Vi er ikke så naive at vi ikke skjønner at han kan få tak i ting uten at vi vet det.)
Er det snakk om 7-årsgrense og han er 6 1/2, og vi ikke ser noen grunn til hvorfor det skal være en grense på det, eller grensen er i overkant "streng," kan vi gjøre unntak. Vi bruker skjønn. :)
 
Vi ser det det an på spillet og hvem som skal spille. Jentene her er veldig ulike i hva de tåler osv så tenker litt på det også
 
Vi leser om og prøver alle spill 11-åringen og 5-åringen ønsker seg. Spill med 18-års grense blir ikke vurdert en gang, men noen med 12 og 15-års grense har sluppet gjennom...
 
Streng der,aldersgrensene er der for en grunn. Å la barn spille GTA er omsorgssvikt på det groveste
 
Vi kommer nok til å se det an, og spille gjennom spillene selv. Foreløbig spiller de kun fantorangen og slike ting [emoji28]
 
Vi kommer til å se an hvert enkelt spill, der vi har mulighet. (Vi er ikke så naive at vi ikke skjønner at han kan få tak i ting uten at vi vet det.)
Er det snakk om 7-årsgrense og han er 6 1/2, og vi ikke ser noen grunn til hvorfor det skal være en grense på det, eller grensen er i overkant "streng," kan vi gjøre unntak. Vi bruker skjønn. :)
Enig! Det er en grense mtp munnbruk osv. Ikke nødvendigvis voldsrelatert, det er det samme som filmer, en 10 åring får ofte se en 12 års film også..

Det kan være små elementer i spillet som tilsvarer at det passer bedre for en 7 åring enn en 5 åring.. også vanskelighetsgrad i spillet.

En må jo nesten bare se an barnet sitt..
 
De har vel et med 7 eller 8 år som mellomste har fått være med å spille fra hun var seks. Det dreier seg mest om vanskelighet ja. Og hun hang ikke helt med. Der kommer seg, nå er hun sju.

Elste er 9,5 og får selvsagt ikke spille 18 år på lenge. Ikke 12 heller. Han er en sart type som sånnsett kan finne på å reagere på såmangt og senest i går hadde en "der der er sånt jeg ikke liker å se!"-episode i går, på en film "tillat for alle".
 
Vi er runde i kantene men mannen spiller alltid en runde før ungene får lov, gta er ikke aktuelt her men vet hele gjengen i klassen har det, vi har heldigvis jente på den alderen så hu spurte en gang, fikk nei og la det fra seg. Hun har noen spill som er 16 års grense men da har mannen spilt og godkjent først[emoji5]
 
Jeg er helt teit når det kommer til spill.. null interesse, og har ikke klart å funnet ut om det var noe smusk med spillet. Dette er mannen sitt område her i huset
 
Jeg er også ganske sjokkert over hvor mange små barn som får spille 18årsspill.

Hvis det er 16 og 18 er det gode grunner til det, og når lillebror(han er +/- tennåring) begynte å spille noen av de samme spillene som jeg spiller, eks skyrim(Det er rimelig grove scener til tider der) så fikk han en kraftig advarsel med hva han kunne forvente seg, for der er det snakk om skikkelig zoom-inn på halshugging, blodsprut, drøye måter å drepe noen på og rimelig voksen humor. I starten så fikk han bare spille det når jeg var med, på min maskin, for at jeg skulle se hvordan han reagerte.

Det er også viktig at de forstår at det ikke er ekte, tenker jeg. Hjelper ikke å komme og klage på mareritt når de har blitt advart om hva de kan forvente seg.

Mamma bruker ringe meg og spør om spill fordi hun vet at hun selv ikke har peiling. Vi er ganske oppdaterte siden vi spiller mye selv.

Kan også tipse om at dersom ungene spør, søk opp spillet med gameplay på YouTube, og se en god del videoer før dere bestemmer dere.
 
Åhjelpes! Hadde min 7-åring spilt sånne spill hjemme hos kompiser hadde foreldrene fått høre!

Her praktisere vi de aldersgrensene som står på spillet. Fikk lov å spille lego-spill med 7 års aldersgrense et par mnd'r før han ble 7.
 
Kommer til å bruke skjønn :) Mannen har ganske bra oversikt over det som rører seg i spillverden, så ungene kommer til å få spille spill vi mener de er klare for :)
 
Vi er veldig strenge på aldersgrenser. Han blir 12 i år så derfor får han spille spill med 12årsgrenser, men jeg leser meg opp på hva slags spill det er før jeg sier ja.
Vi har ikke kontroll på hva han gjør hos alle andre, men han har iallfall tidligere kommet hjem og fortalt at den og den spiller spill med høy aldersgrense.. han vet hvor vi står der så jeg tror ikke han går inn for å drive med ulovligheter iallfall :)
 
Jeg jobba på en ungdomsklubb da jeg var lærling, og der var det PS og pc tilgjengelig, med forskjellige spill. Vi hadde litt penger for å kjøpe nytt utstyr osv. Var noen 16åringer som prøvde seg på å ønske seg gta fra de voksne på klubben, heldigvis kunne jeg forklare at det blir uaktuelt med et sånt spill tilgjengelig på en klubb som er åpen for 13åringer.

En annen gang satt jeg på bussen ved siden av en fjerdeklassing, og fikk detaljerte beskrivelser av den siste episoden av The Walking Dead. [emoji848]
 
Vi er runde i kantene men mannen spiller alltid en runde før ungene får lov, gta er ikke aktuelt her men vet hele gjengen i klassen har det, vi har heldigvis jente på den alderen så hu spurte en gang, fikk nei og la det fra seg. Hun har noen spill som er 16 års grense men da har mannen spilt og godkjent først[emoji5]
Veldig smart at voksene prøvespiller spillet først.
Men jeg har også oppdaget at det er lurt å ikke la barna sitte alene å spille hele tiden. Min spiller med headset på, og snakker med andre mens han spiller. Kan være en voldsom språkbruk fra andre.

GTA er uaktuelt her, selv om jeg selv gjerne kan spille det litt og syntes det er fengende.
 
Back
Topp