Fødselsbag

Var på fødselsforberedendekurs idag og fikk noen tips til fødebagen.
-hårstrikk: de har ikke på sykehuset og løst hår kan være i veien og irriterende
-nesespray (otrivin, ikke saltvann): det har de heller ikke på sykehuset. Men ved fødsel vil slimhinnene bli kraftig påvirket, det hovner opp i nesa og man blir tett. Blir da vanskelig å puste gjennom riene.
Privat tøy til hjemreise: av praktiske årsaker som å slippe ekstra vask med engang man kommer hjem fra sykehuset anbefalte de lite privat tøy til poden under sykehusoppholdet. Det blir sikkert mye søl og skift, dermed er lånte tepper og tøy praktisk.
Tøfler som kan vaskes: man får ikke gå barbeint på sykehuset, sier seg selv mtp hygiene. Tøfler som kan vaskes anbefales så man slipper å dra med seg masse bakterier hjem igjen.
Og behagelig klær til oss: sikkert greit å ha når man skal ned i kantina/ta imot besøk osv.
 
Var på fødselsforberedendekurs idag og fikk noen tips til fødebagen.
-hårstrikk: de har ikke på sykehuset og løst hår kan være i veien og irriterende
-nesespray (otrivin, ikke saltvann): det har de heller ikke på sykehuset. Men ved fødsel vil slimhinnene bli kraftig påvirket, det hovner opp i nesa og man blir tett. Blir da vanskelig å puste gjennom riene.
Privat tøy til hjemreise: av praktiske årsaker som å slippe ekstra vask med engang man kommer hjem fra sykehuset anbefalte de lite privat tøy til poden under sykehusoppholdet. Det blir sikkert mye søl og skift, dermed er lånte tepper og tøy praktisk.
Tøfler som kan vaskes: man får ikke gå barbeint på sykehuset, sier seg selv mtp hygiene. Tøfler som kan vaskes anbefales så man slipper å dra med seg masse bakterier hjem igjen.
Og behagelig klær til oss: sikkert greit å ha når man skal ned i kantina/ta imot besøk osv.

Hårstrikk var lurt, ser for meg at jeg kan bli ganske sprø hvis jeg glemmer det!

Vi fikk tips om ekstra T-skjorte til far fordi de skrur opp varmen i fødestuen for å unngå kald baby. Visstnok mye svette fedre mot slutten av fødslene :D
 
Hårstrikk var lurt, ser for meg at jeg kan bli ganske sprø hvis jeg glemmer det!

Vi fikk tips om ekstra T-skjorte til far fordi de skrur opp varmen i fødestuen for å unngå kald baby. Visstnok mye svette fedre mot slutten av fødslene :D

Notert[emoji51]
 
Har begynt å pakke den og skal kjøpe inn litt diverse nå framover som snacks osv.

Men dere som tar med smokk; hvordan steriliserer og oppbevarer dere de? Kan jeg koke de nå og legge de i en plastpose? Hvor lenge holder de seg sterilisert?
 
Er ferdig å pakke stellebagen til sykehuset, så småen får alt han trenger hvertfall [emoji4] fødebagen med mine og bf sine ting i tar lenger tid [emoji28] er vel ca halvferdig med den.
Gleder meg veldig nå, for har kjøpt inn en spekepølse jeg skal ha med; og den frister så utrolig mye nå! [emoji23]

Hvis jeg ikke får fenalår på barsel av noen i familien kommer jeg til å være sur til over sommeren [emoji23][emoji23]
 
Endelig kommet meg så langt at jeg har begynt å pakke i bagen i dag. I morgen er jeg 36+0. :)
 
Har begynt å pakke den og skal kjøpe inn litt diverse nå framover som snacks osv.

Men dere som tar med smokk; hvordan steriliserer og oppbevarer dere de? Kan jeg koke de nå og legge de i en plastpose? Hvor lenge holder de seg sterilisert?
Man blir ikke anbefalt å bruke smokk før babyen er 2-4 uker gamle. Her er infoen jeg fikk på sykehuset 20180314_180112.jpg
 
Hårstrikk var lurt, ser for meg at jeg kan bli ganske sprø hvis jeg glemmer det!

Vi fikk tips om ekstra T-skjorte til far fordi de skrur opp varmen i fødestuen for å unngå kald baby. Visstnok mye svette fedre mot slutten av fødslene :D
Her lukket de opp vinduet for meg ved forrige fødsel. Holdt på å krepere av varmen både før og etter fødsel. Og spesielt etter, for kunne jo ikke ligge med vinduet oppe på barsel med en nyfødt i desember :eek:
 
Endelig kommet meg så langt at jeg har begynt å pakke i bagen i dag. I morgen er jeg 36+0. :)
Begynt i dag jeg og. Har vasket sjalet mitt... og bedt mannen ta ned koffert fra loftet iløpet av dagen. Er 37+1 [emoji14]
 
Man blir ikke anbefalt å bruke smokk før babyen er 2-4 uker gamle. Her er infoen jeg fikk på sykehuset Vis vedlegget 248890

Takk for info! [emoji4] Jeg visste jo egentlig at man skal vente, men har hørt om så mange som angra på at de ikke starta med smokk tidligere fordi ungen da ikke ville ta smokk i det hele tatt etter 2-4 uker.. Men jeg veit ikke hva som er lurest siden jeg er førstegangs [emoji85]
 
Takk for info! [emoji4] Jeg visste jo egentlig at man skal vente, men har hørt om så mange som angra på at de ikke starta med smokk tidligere fordi ungen da ikke ville ta smokk i det hele tatt etter 2-4 uker.. Men jeg veit ikke hva som er lurest siden jeg er førstegangs [emoji85]
Min eldste tok aldri smokk, og det ble aldro noe problem ut av det. Nå var vel kanskje hun veldig enkel ifht mange babyer, men jeg ville heller ha latt henne "bruke meg" som smokk i tilfelle.
Lillebroren var helt annerledes, og tok fint smokk etter et par - 3 uker.
 
Takk for info! [emoji4] Jeg visste jo egentlig at man skal vente, men har hørt om så mange som angra på at de ikke starta med smokk tidligere fordi ungen da ikke ville ta smokk i det hele tatt etter 2-4 uker.. Men jeg veit ikke hva som er lurest siden jeg er førstegangs [emoji85]
Min eldste tok smokk etter 5 uker [emoji4] har aldri vært helt avhengig av den heller, ble bare brukt ved soving, sykdom og når han slo seg.
Skal være like hard med smokken med lillebror og [emoji4]
 
Jeg tok ikke smokk med til storebror på sykehuset, men han fikk den når vi kom hjem. Hvis ikke hadde han hengt på puppen 24 timer i døgnet :p
 
Jeg har begynt selv om termin er 8.mai (men menstermin er 25.april). Forrige gang hadde jeg med meg for mye. Denne ganga ser lista omtrent sånn ut:

-overnattingskoffert til storebror (som skal til morfaren)
-klesskift og ullsokker til pappaen (han pakker selv)

-myke klær til meg (joggebukse, lang cardigan, gravidtights, ullsokker, truser, amme-bher, nattkjole og slippers til dusj), magebånd (stabiliserte bekken og mage etter fødsel sist og var behagelig da alt var «løst»)

-toalettsaker og litt sminke, ørepropper, en god håndkrem/bodylotion, leppepomade

-ammeskjold, Simplex salve, ammeinnlegg engangs og ull

-bind, antibac, våtservietter

-kamera, lader, MacBook (i tilfelle fødsel drar ut i tid), headset

- snacks og drikkeflaske, spekeskinke [emoji6]

- bbhugme pute (legger i bilen)

-bilstol og tynt ullteppe

-tisselaken til bilen i tilfelle lekkasje på veien dit eller hjem igjen (erfaringsmessig er dette lurt)

-bæresjal

-til baby: engangs vaskekluter, bepanthensalve, babyolje, ull/silkeklær, tynne luer i ull/silke, hentesett, et par ekstra bodyer og bukser med fot, koseklut, tynt teppe i bomull til
svøping

Tror det er det...sist hadde jeg med en del som ikke ble brukt, blant annet ammekjole, hårføner (hvis en er sår nedentil er det visst ok å
tørke seg med etter dusj), eget dopapir, bok og notatbok-og vanlige klær er ikke vits. Behagelige, men fine myke klær var tingen sist. Var så varm og mistet mye vann etter fødsel så trengte flere skift.

Kommer til å ha den helt ferdig til uke 36, men har begynt å finne frem og hive oppi noe av det jeg ikke har bruk for nå likevel. Storebror kom tre uker før termin så jeg vil ha alt klart.

Hvor får man tak i magebånd? Det høres godt ut å ha. Har sånn skikkelig tutmage her, må holde i den når jeg kjører bil for d er så vondt når den beveger seg. Så ser for meg at det kommer til å bli mye løs mage etter fødsel også. [emoji51]
 
Hvor får man tak i magebånd? Det høres godt ut å ha. Har sånn skikkelig tutmage her, må holde i den når jeg kjører bil for d er så vondt når den beveger seg. Så ser for meg at det kommer til å bli mye løs mage etter fødsel også. [emoji51]
Kjøpte mitt brukt på finn, men er vel noen babybutikker på nett som selger tror jeg. Belly bandit heter det. Ingenting som underbygger at det funker på å få flatere mage eller noe sånt etter fødsel, men det var behagelig for å stabilisere rundt bekken, hofter og mage når alt kjentes helt løst ut etter fødsel-hadde det på i et par timer om gangen tror jeg, en bør vel ikke gå med det lenge av ganga.
 
DA er fødebagen snart klar! Mangler snacks, drikke og lader. Og et par andre småting, men de viktigste tingene er med. Litt over en uke til termin enda[emoji85]
 
Takk for info! [emoji4] Jeg visste jo egentlig at man skal vente, men har hørt om så mange som angra på at de ikke starta med smokk tidligere fordi ungen da ikke ville ta smokk i det hele tatt etter 2-4 uker.. Men jeg veit ikke hva som er lurest siden jeg er førstegangs [emoji85]

Vi hadde med smokk på føden. Ikkeno problem. Starta me smokk dag en eller to. Husker ikke helt. Du må finne ut hva som er rett for deg og din baby :)
 
Back
Topp