Hav av babynest...

Last edited:
Better safe than sorry tenker jeg. Googler man får man opp mye urovekkende, og jeg ønsker å gjøre det jeg kan for å minimere risikoen for krybbedød. Har babynest selv, og kommer til å bruke det på dagtid, når vi er tilstede.
 
Helt enig i at man skal ta forhåndsregler og være på den sikre siden.

Er allikevel skeptisk til den type skremselspropaganda som du kommer med her, KH84. I begge disse artiklene du linker til så dreier det seg om noe annet enn disse vanlige babynestene som vi snakker om.

Det aktuelle produktet er en «sleep positioner» som har høye kanter ment for å holde babyens hode i ønsket posisjon, slik som denne:

A0DFAE19-F66A-419E-AB02-04237A876AC7.jpeg


Det står helt tydelig i artikkelen at
«John Lewis has removed the Cocoonababy SleepPositioner from sale but still has a range of “nests” and “pods” available including the Cocoonababy nest and the Sleepyhead.»


Jeg velger å stole på anbefalingene fra Landsforeningen for Uventet Barnedød og følger deres veiledning for et godt sovemiljø.
 
Det er helt unødvendig å «shame» foreldre som velger å forholde seg til norske retningslinjer ved å si «jeg velger hvertfall å gi ungene min best mulig sjans til å overleve, dere andre får gjøre som dere vil» typ..

Det er selvsagt ingen her som ønsker at barnet skal dø i krybbedød, det goes without saying.
Kom gjerne med gode råd og tips, og for all del - empirisk forskning ala «sengekant er frarådet av LUB og bør unngås» kan ikke gjentas ofte nok.
 
Better safe than sorry tenker jeg. Googler man får man opp mye urovekkende, og jeg ønsker å gjøre det jeg kan for å minimere risikoen for krybbedød. Har babynest selv, og kommer til å bruke det på dagtid, når vi er tilstede.

Tar du bort dyna, da?
 
Helt enig i at man skal ta forhåndsregler og være på den sikre siden.

Er allikevel skeptisk til den type skremselspropaganda som du kommer med her, KH84. I begge disse artiklene du linker til så dreier det seg om noe annet enn disse vanlige babynestene som vi snakker om.

Det aktuelle produktet er en «sleep positioner» som har høye kanter ment for å holde babyens hode i ønsket posisjon, slik som denne:

Vis vedlegget 245071


Det står helt tydelig i artikkelen at
«John Lewis has removed the Cocoonababy SleepPositioner from sale but still has a range of “nests” and “pods” available including the Cocoonababy nest and the Sleepyhead.»


Jeg velger å stole på anbefalingene fra Landsforeningen for Uventet Barnedød og følger deres veiledning for et godt sovemiljø.

Hvem i alle dager har shamet?

Det sier jo seg selv det er en større risiko når det er høye myke kanter. Lub gikk jo ut med advarsel til og med mot sprinkelbeskyttere. Og det var ikke skremselspropaganda, det var kurante opplysninger på at det var butikker som hadde trekt det fra butikkene sine.
Og står videre de anbefaler sovemiljø på en hard madrass, uten leker og kluter i sengen.

Men kjære vene, spiller ingen trille for meg hva du velger å gjør. Men at det ikke utbringer høyere risiko for krybbedød med myke store kanter kan du ikke si.IMG_8402.jpg
 
Synst det forresten er rart at sprikelsengbeskyttere skal vær farligere en de myke kantene til babynest. Om en baby klarer å rulle rundt til kanten av en sprinkelsengbeskytter, skal det mindre til den klarer å snu hode sitt mot kanten på ett nest. Men som sagt jeg har det selv, kommer til å bruke på dagtid, men ikke på natten når jeg sover! [emoji4]
 
Hvem i alle dager har shamet?

Det sier jo seg selv det er en større risiko når det er høye myke kanter. Lub gikk jo ut med advarsel til og med mot sprinkelbeskyttere. Og det var ikke skremselspropaganda, det var kurante opplysninger på at det var butikker som hadde trekt det fra butikkene sine.
Og står videre de anbefaler sovemiljø på en hard madrass, uten leker og kluter i sengen.

Men kjære vene, spiller ingen trille for meg hva du velger å gjør. Men at det ikke utbringer høyere risiko for krybbedød med myke store kanter kan du ikke si.Vis vedlegget 245110

Ja, det er jo dette som er vanskelig med krybbedød. Man vet ikke hva som forårsaker det. Det er så mye som kan potensielt være farlig i spedbarnstiden. Soving med nesa inni puppen, sovne i armkroken til mor, ligge nedi en vognpose, soving på tisselaken, de kan snu seg på magen og få ansiktet ned i madrassen, dyna kan gli over fjeset osv. De aller fleste tilfeller av krybbedød er allikevel helt uforklarlige. Det er stor forskjell på babynest også, dette fra Voksi har fast madrass og ikke høye kanter.

Jeg mener bare at man må ha et edruelig forhold til risikoen sett opp mot belastningen det er å være engstelig for alt mulig.
 
Ja, det er jo dette som er vanskelig med krybbedød. Man vet ikke hva som forårsaker det. Det er så mye som kan potensielt være farlig i spedbarnstiden. Soving med nesa inni puppen, sovne i armkroken til mor, ligge nedi en vognpose, soving på tisselaken, de kan snu seg på magen og få ansiktet ned i madrassen, dyna kan gli over fjeset osv. De aller fleste tilfeller av krybbedød er allikevel helt uforklarlige. Det er stor forskjell på babynest også, dette fra Voksi har fast madrass og ikke høye kanter.

Jeg mener bare at man må ha et edruelig forhold til risikoen sett opp mot belastningen det er å være engstelig for alt mulig.

Jepp, så skiller de visst mellom kvelning og krybbedød. Lub anbefaler minst mulig i sengen da [emoji4]

Men som sagt, folk gjør jo som de vil, men greit at folk er bevisste på at kantene kan utgjør en større risiko ( og spesielt om de er hjemmelaget og myke)

Ser jo mange velger eget rom til barna ved 3-4 mnd.. lub anbefaler trygg samsoving til ett år.

Jeg var veldig avslappet til det meste sist, men akkurat det med krybbedød er min største skrekk altså :/
 
Jepp, så skiller de visst mellom kvelning og krybbedød. Lub anbefaler minst mulig i sengen da [emoji4]

Men som sagt, folk gjør jo som de vil, men greit at folk er bevisste på at kantene kan utgjør en større risiko ( og spesielt om de er hjemmelaget og myke)

Ser jo mange velger eget rom til barna ved 3-4 mnd.. lub anbefaler trygg samsoving til ett år.

Jeg var veldig avslappet til det meste sist, men akkurat det med krybbedød er min største skrekk altså :/

Min også! Er livredd for det!

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan samsoving kan være anbefalt for å forhindre krybbedød hvis det er lufttilførselen som er hovedmistenkt.. Antar at det har å gjøre med at baby ikke sover så tungt ved siden av mor at man risikerer at den ikke våkner igjen. Men jeg har flere ganger våknet med babyen INNI armhulen, og der kan det umulig være bedre luftgjennomstrømning enn oppi babynestet ved siden av meg i senga.. :knegg:
 
Min også! Er livredd for det!

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan samsoving kan være anbefalt for å forhindre krybbedød hvis det er lufttilførselen som er hovedmistenkt.. Antar at det har å gjøre med at baby ikke sover så tungt ved siden av mor at man risikerer at den ikke våkner igjen. Men jeg har flere ganger våknet med babyen INNI armhulen, og der kan det umulig være bedre luftgjennomstrømning enn oppi babynestet ved siden av meg i senga.. :knegg:

Sist gang tok jeg vanlig ikea seng, tok ned siden på den og festet den inntil vår seng med en tvinge, slik det ble som en stor bedsidecrib. Da sov hun i egen seng og jeg i min, men lå inntil hverandre! Det funket veldig bra! Jeg våknet engang av jeg rullet meg på henne så liker ikke samsoving jeg heller[emoji23]
 
Ingen babynest her. Mini skal sove i sprinkelseng med pustealam (babysense) :)
 
Jeg har arvet et babynest, men tror ikke jeg hadde kjøpt det selv. Har jo ikke noe erfaring med det fra forrige barn, så usikker på hvor mye vi kommer til å bruke det, føler i allefall ikke at det er noe must-have for min del

Har egentlig mye mer lyst på en sånn sovepose med svøpemulighet!
Da slipper jeg hele uroen ift dyner på avveie, kveldningsfare ol :happy:
 
Vi brukte babynest som oldemor til gutten min har laget og skal bruke til lillesøster. Vi brukte i sofa sist så vi hadde ved siden av oss når han sov. Slenger meg ikke inn i krybbedød debatten. Men vi bruker uansett kun under oppsyn. Har kurv som lillesøster sover i ved vår seng. Ikke noe fan av samsovin, men hun skal ligge inne hos oss de første mnd uansett. Vi flyttet vår sønn inn på eget rom 4,5 mnd sist for det passet oss alle sammen sist. Så ser vi Ann ungen må også.
 
Nei, men velger en lett en som er tilpasset 0-1 år som man puster gjennom:)

En dyne (med dynetrekk) som man puster igjennom? Hvilken er det?
Skjønner ikke at du ikke ser «shamingen» i å si «Better safe than sorry tenker jeg». Man kan like godt si «babyen din har større sjans til å dø enn min». Og synes det er merkeligere at du virker for å prøve å skremme vannet av andre. Det er aldeles ikke nødvendig!
 
En dyne (med dynetrekk) som man puster igjennom? Hvilken er det?
Skjønner ikke at du ikke ser «shamingen» i å si «Better safe than sorry tenker jeg». Man kan like godt si «babyen din har større sjans til å dø enn min». Og synes det er merkeligere at du virker for å prøve å skremme vannet av andre. Det er aldeles ikke nødvendig!

Å hjelpe meg tid!!

Jeg mener en såpass lett dyne som det ikke blir kvelning av, som er tilpasses aldersgruppen!

Jeg sier det er større risiko for kvelning på natt i ett babynest, med høye myke kanter rundt ansiktet enn i en hard madrass uten noe rundt!!!!! Herregud! Kjenner jeg blir mektig provosert! Det er ikke shaming og si bedre føre var???
Det står til og med på lub, men de sier de ikke har nok forskning ( siden det er så nytt)


Jeg sier jo jeg brukte det sist, dømmer ingen, men jeg tør ikke gjør det på nytt, da jeg ikke hadde tenkt gjennom konsekvensene om baby ruller inn til kanten på natten når jeg sover!

Melder meg ut av diskusjonen! Du må bruke akkurat hva du vil for meg! [emoji4]
 
Å hjelpe meg tid!!

Jeg mener en såpass lett dyne som det ikke blir kvelning av, som er tilpasses aldersgruppen!

Jeg sier det er større risiko for kvelning på natt i ett babynest, med høye myke kanter rundt ansiktet enn i en hard madrass uten noe rundt!!!!! Herregud! Kjenner jeg blir mektig provosert! Det er ikke shaming og si bedre føre var???
Det står til og med på lub, men de sier de ikke har nok forskning ( siden det er så nytt)


Jeg sier jo jeg brukte det sist, dømmer ingen, men jeg tør ikke gjør det på nytt, da jeg ikke hadde tenkt gjennom konsekvensene om baby ruller inn til kanten på natten når jeg sover!

Melder meg ut av diskusjonen! Du må bruke akkurat hva du vil for meg! [emoji4]

Jeg bruker selvfølgelig hva jeg vil, har et fint lite babynest som ikke har de kantene du snakker om.
Selvom det kanskje kan være tryggere enn de søte og mykere, så går jeg ikke inn for å skremme andre fra å bruke sitt. For jeg skjønner faktisk redselen til andre, og velger å ikke gi de mer redsel. Det er ikke min oppgave.
 
Back
Topp