Dagbok fra min første graviditet

17 + 1

Nå har vi kommet tilbake fra ferien igjen. Det har vært en fin tur med lite svangerskaps-symptomer, så er ikke så mye nytt å oppdatere på den siden. Ble litt små-uggen den dagen vi farta så mye rundt, men utenom det så var formen tipp topp.

Prøvde å være flink å smøre meg godt med solkrem for å unngå pigment-flekker og solbrenthet. Hver gang vi var på restaurant ba jeg om å få stekte grønnsaker i stedet for salat og med kjøttet godt stekt. En gang vi var ute på en italiensk restaurant kom servitøren bort med litt brød og en liten tallerken med ost til begge to som en gratis ekstra-rett. Da spurte jeg servitøren om osten var trygg for gravide, hun gikk og spurte kokken. Så kom hun tilbake og hentet osten og gav meg noen oppskjærede gulrøtter i stedet.

Nå har jeg kommet tilbake til Norge igjen og nyter morgen-kaffen i sofaen. Ble litt overrasket når jeg gikk på vekta i dag, for jeg har gått opp 6,2kg siden starten av svangerskapet. Jeg synes gjerne det var litt i overkant for å bare være 17 uker på vei. Jeg vet at dette er veldig varierende og at det helt normalt å gå opp 16kg i løpet av graviditeten. Jeg trodde likevel at mesteparten av vekt-oppgangen ville skje på slutten jeg da. Jeg føler egentlig at det ikke er så mye annerledes jeg har gjort mtp kostholdet heller. Har ikke spist noe særlig mer mat eller godteri enn jeg gjør til vanlig.
Men men.. jeg skal prøve å ikke henge meg opp i det, ser jo andre mødre som ser helt smashing ut selv om de har fått barn. Klarer de å gå ned igjen skal jeg klare det også. Jeg bare håper jeg klarer å unngå å gå opp så alt for mye, da blir det så lang vei tilbake.
Jeg gikk opp mest i starten forrige svangerskap, og ikke så mye på slutten. Så det kan variere![emoji4]
 
18 + 2

Etter fire knappe dager hjemme i huset vårt så er vi ute på tur igjen. Denne gangen er det Oslo som står for tur. Her skal vi besøke gamle studentvenner og familie. Dette er siste friperioden kjæresten og jeg har sammen hvor vi fremdeles kan reise før babyen kommer, så derfor ble det litt tett oppi hverandre med disse to reisene.

I kveld har vi vært ute å spist med et annet vennepar som også venter barn om noen måneder. Var kjempe kos, spiste meg stappmett på sushi og ligger nå strak ut på hotellsenga. :cat:

De siste dagene har det gått mye tid på Finn, butikker og nettbutikker. Har funnet så mye kjekt til babyen som jeg har kjøpt eller planlagt å kjøpe. I går skjedde det en litt kjip ting da, vi har jo fulgt med på biler på Finn i flere mnd nå. Og i går fant vi "drømmebilen" til en god pris! Vi hadde akkurat diskutert det og var klare for å ringe inn og kjøpe bilen usett, for så å kjøre den tilbake fra Oslo nå på søndag. Da jeg gikk inn på annonsen på nytt for å finne telefon-nummer endret statusen seg til "Solgt"... Jeg ble såååå skuffa! Og vi som var så klare for å endelig få bilen vi ville ha. Skikkelig kjipt egentlig, men men. Sånn er det. Hadde jeg oppdaget annonsen tidligere på dagen hadde vi sikkert fått bilen, men nå var vi ikke så heldige.

Utenom det er formen helt fin så akkurat nå er det kos å være gravid. Har helt vilt med kviser ennå da. Har aldri hatt kviser på armene og magen før, men nå har jeg til og med fått kviser der. Og for å ikke snakke om ryggen :bag:
 
Last edited:
18 + 6

Etter en fin langhelg i Oslo er jeg tilbake i sofaen hjemme. Nå kjenner det skal bli godt å være litt hjemme i huset også, har savnet å ha alle tingene mine, hårproduktene mine på en og samme plass xsmile8
Vi hadde en fin tur i Oslo, fikk besøkt venner og familie og spist mye god mat. Skal likevel bli godt å være litt hjemme og lage min egen sunne mat. Selv om det er luksus med hotellfrokost beståenes av egg, bacon og ferske rundstykker til frokost flere dager på rad så savner jeg å spise den enkle havregrøten min til frokost :bag:

Formen de siste dagene har vært fin. Har faktisk vært litt mer trøtt enn vanlig og jeg har vært litt uggen på kveldene de siste tre kveldene. Det kan godt ha litt sammenheng med at jeg har farta mye rundt, så fra nå av skal jeg prøve å roe litt ned de siste tre dagene før en ny arbeidsøkt begynner. Bare en drøy time etter at vi hadde trillet kofferten inn døra til huset vårt var vi på vei ut igjen. Denne gangen for å handle barnevogn!

Jeg har sittet og fulgt masse med på Finn for å finne vognen jeg ville ha. I og med at vi har en litt skog og mark utenfor dørene ønsket jeg å ha en vogn som fint kunne brukes på terreng. Så på forhånd hadde jeg jeg bestemt meg for å gå for Stokke Trailz (fin vogn til terreng). Når det var ei på Finn som la ut ei annonse for mellom 2- 4 år gammelt barnevogn-utstyr til 1/3 av prisen av nytt så ville jeg ikke vente med å kjøpe det. Ville ikke risikere at et så godt tilbud ble tatt av noen andre... igjen. Så her sitter jeg kjempe fornøyd med å ha vogn på plass!
Jeg kommer til å ta av alle delene jeg kan for å vaske dem i vaskemaskin og tørke over resten med ei fille. Jeg skal også kjøpe ny madrass til vogna, men sleit litt med å finne den på nettet. Derfor var jeg innom Babyshop i dag og fikk bestilt en madrass derfra.


Også synes jeg det er på tide med en positiv liste med å være gravid:
- Shoppe euphoria-følelsen når jeg har kjøpt noe fint til babyen
- Blir ikke lenger fyllesyk
- Kjæresten som overtar male-jobbene i huset. Vil unngå kjemikalene fra malingen som gravid
- Kan gå i hvit bikini-underdel, skjørt eller hvit tettsittende bukse uten å være redd for at tante rød plutselig har kommet på besøk
- Slippe å drasse med seg bind og tamponger på ferieturer
- Kjæresten som tar ekstra godt vare på meg
- Større bryster
- Ekstra oppmerksomhet fra venner og familie
- Har en unnskyldning for å sitte hjemme på lørdags kveld med snacks og slippe å stå i taxi-kø i drittvær på vei hjem fra byen
(her føles det ut som at det ALLTID pøs-regner mellom 00-04 natt til søndager)
- Kan kreve ekstra massasje av kjæresten
- Har enda mer ting å prate med andre mødre og ikke minst vordende mødre om


For å ikke virke over-positiv så skal jeg lage meg en liste med negative ting også:
- Masse masse kviser, svæææært usexy
- Lagt på meg litt
- Hormonell og følsom. Kan oppleve "ufrivillig" gråte-utbrudd på de mest upassende plasser..
- Kan ikke farte så mye rundt uten å bli uggen
- Må passe på hva jeg spiser siden noe er farlig for barnet i magen
- Bør unngå å ta sol pga overoppheting av barnet og mulige permanente pigmentflekker på huden min
- Blir plutselig litt vanskelig å invitere som gjest på middagsbesøk til andre
- Kan plutselig "lekke litt" dersom jeg hoster eller nyser. Må bli flinkere på knipeøvelser
 
Last edited:
19 + 1

I dag har jeg hatt besøk av ei venninne som er åtte måneder på vei. Hun er også første-gangsgravid og var like spent og nysgjerrig som meg. Det er så koselig å være litt med andre gravide også, men akkurat nå er det faktisk ganske mange venninner, bekjente og kollegaer som er gravide. Resten av venninnene mine som er gravide bor på andre siden av landet, men vi holder god kontakt via facebook, telefon og snapchat. Får rundt 30-60 sekunders daglige babysnaps fra hun ene venninnen min, så nå er det snart endelig min tur å spamme henne med babysnaps, hehe :p Husker godt den gangen jeg reiste i Sør-Amerika og ikke hadde hatt dekning på nesten to uker. Det ble myyyyye snaps det.

Utenom det er formen nokså fin. Har egentlig hatt litt mindre matlyst de siste dagene, og har ikke orket like store mengder med mat som jeg vanligvis spiser. Har også klart å vedlikeholde målet mitt fra nyttår, og det var å få til minst to styrke-treningsøkter i uka. Så det er jeg veldig fornøyd med, både på ferie og under jobbøktene har det gått greit til nå. Vektoppgang siden starten av graviditeten er per i dag er 5.2kg.

Selv om det er onsdag i dag så føles det litt ut som helg, for om to dager begynner neste jobbøkt. Så i kveld skal jeg kose meg med Marabou sjokolade som jeg kjøpte i taxfreen og noe smash. Mmm. Skal bli litt godt å komme i gang med jobb igjen også, treffe folk på jobben og høre siste sladder, og ikke minst jobbe litt slik at det blir ekstra deilig når jeg får fri igjen.
 
Last edited:
19 + 5. Mer bekkenplager

Nå har jeg fått enda mer vondt i halebeinet. Får det hadde gått halve arbeidsdagen i går så kjente jeg at det var veldig vondt å sitte. Dette selv om jeg hadde med egen pute til stolen. Jeg prøvde å heve pultene, og det ble bedre. I begynnelsen hvertfall. Etter et kvarter så fikk jeg vondt i korsrygg/halebein når jeg sto også. Jeg prøvde og å være flink til å strekke på beina i ny og ne, men til ingen hjelp desverre. Det eneste som hjelper er å ligge, og ikke ha tyngdepunktet på bekkenet.

Nå ligger jeg strak ut på sofaen og kjenner jeg er ganske øm i korsryggen og halebeinet. Jeg våknet flere ganger i natt når jeg snudde på meg at det var litt vondt. Jeg må si jeg er veldig overrasket over hvor plutselig disse smertene har kommet!
 
Last edited:
19 + 5 Mer bekkenplager

Nå har jeg fått enda mer vondt i halebeinet. Får det hadde gått halve arbeidsdagen i går så kjente jeg at det var veldig vondt å sitte. Dette selv om jeg hadde med egen pute til stolen. Jeg prøvde å heve pultene, og det ble bedre. I begynnelsen hvertfall. Etter et kvarter så fikk jeg vondt i korsrygg/halebein når jeg sto også. Jeg prøvde og å være flink til å strekke på beina i ny og ne, men til ingen hjelp desverre. Det eneste som hjelper er å ligge, og ikke ha tyngdepunktet på bekkenet.

Nå ligger jeg strak ut på sofaen og kjenner jeg er ganske øm i korsryggen og halebeinet. Jeg våknet flere ganger i natt når jeg snudde på meg at det var litt vondt. Jeg må si jeg er veldig overrasket over hvor plutselig disse smertene har kommet! Har gått fra å være nesten helt fin til å nesten bli litt handicappet. Er hvertfall det jeg føler når jeg ikke kan sitte eller stå lenger uten smerter.
Lurer litt på hvordan det skal gå med arbeidsdagen i dag når jeg skal sitte på en stol i 12 timer. :( Jeg har lest litt på nettet om at det kan hjelpe å bruke en halebeins-pute eller to hånkler som en bretter på hver sin side av rumpa. Så jeg skal prøve dette trikset også i dag. Hvis jeg ikke blir bedre må jeg høre med legen min om hva vi kan gjøre.
Håper det blir bedre! Er selv 17+4 og har smått begynt å kjenne det i halebeinet når jeg sitter for lenge. En ting som har hjelpt litt på kort sikt har vært å ligge på alle 4 med en pute under magen /brystet så det er komfortabelt med beina bredt. Satt å kikket på fødestillinger og prøvde å bruke de som letter trykket på bekkenet. Lykke til <3
 
Håper det blir bedre! Er selv 17+4 og har smått begynt å kjenne det i halebeinet når jeg sitter for lenge. En ting som har hjelpt litt på kort sikt har vært å ligge på alle 4 med en pute under magen /brystet så det er komfortabelt med beina bredt. Satt å kikket på fødestillinger og prøvde å bruke de som letter trykket på bekkenet. Lykke til <3

Takk for det :) Og i lige måde!

Jeg skal teste ut pute-trikset du nevnte, hadde vært fint å funnet noe sånt så tidlig som mulig sånn at jeg unngår de vondter jeg kan. Takk for tips :Heartpink
 
20 + 1. Nedover-pupper

I går morges når jeg tok på meg min nyeste BH innså jeg at den også var blitt for liten. Nå har jeg bare kjøpt én ny bh siden starten av graviditeten, så det er vel ikke så uvanlig. Når jeg tok av BHen igjen innså jeg at formen på brystene har endra seg litt. Nå er det litt som om at nipplene peker... nedover i stedet for "rett fram". Og jeg er bare halvveis i graviditeten og har ikke begynt å amme ennå, så jeg tror det kommer til å bli en stor transformasjon av puppene mine i løpet av denne første graviditeten.

Jeg har vel alltid hatt litt små bryster og alltid vært "sjalu" min søster som har fine, store bryster. Hvorfor fikk hun alt og jeg ingenting liksom? Jeg husker sååå godt når vi var tenåringer og var i badehallen sammen, guttene så meg ikke en gang. Alt de så var den pene søsteren min med de store brystene, og jeg var usynlig. Altså ikke en skygge av henne en gang. Av og til var det noen som gav meg oppmerksomhet for å komme i kontakt med søsteren min.
Så med andre ord skal det bli gledelig å få litt større bryster, selv om de kanskje ikke kommer til å strutte så mye mer. Det hadde vært fint å fått en kløft, hehe. Får bare håpe at ikke alt forsvinner igjen med en gang jeg er ferdig med amminga :wacky:


Så tilbake til det litt mer seriøse. Bekkenløsningen har ikke blitt bedre og jeg har problemer med å fungere normalt i hverdagen. I går tok jeg en tur på matbutikken for å handle mat, det endte med at jeg måtte ringe kjæresten for å hjelpe meg å bære handleposene fra bilen og inn på kjøkkenbenken, samt sette maten inn i kjøleskapet mens jeg la meg strak ut på sofaen. Halebeinet og korsryggen verket som bare det, så dette er tydeligvis ikke bare et problem når jeg sitter.
Jeg skal inn til manuellterapeut (fysioterapeut med mastergrad) i morgen og det blir spennende å høre hva hun sier. Jeg håper hun kommer med noen øvelser som kan gjøre det bedre, og tips til hva jeg kan gjøre for å kunne fortsette å jobbe 100% ut graviditeten. Det kan godt hende hun anbefaler meg å ikke jobbe 100%, men jeg håper ikke det skjer.

Ellers så har jeg begynt smått å kjenne litt liv i magen. Selv om jeg noenganger er usikker på om det bare er kramper, tarmene som jobber eller en baby som faktisk sparker. Har fått litt større mage, men den er likevel mindre enn på dager der jeg ikke er gravid og bare oppblåst. Vektoppgang til nå er 5.5kg.


I går kveld var det så koselig når jeg la meg sammen med kjæresten min hvor han holdt rundt meg og sa "Når jeg blir gammel skal jeg ikke si at jeg angrer på at jeg ikke satte pris på de små øyeblikkene i livet. Akkurat som det her nå, det er så koselig å holde rundt deg før vi legger oss. Også gleder jeg meg til en ny periode i livene våre".
:love7
 
Last edited:
20 + 3. Time hos manuell-terapeut

I dag ble jeg vekket av vonde mensliknende-smerter og ble ganske bekymret. Lå litt i senga i håp om at det ville gå over, men siden det ikke gjorde det måtte jeg ta meg en paracet. Har heldigvis blitt bedre nå og har hørt hjertelyden på doppleren så nå kan jeg roe meg ned :Heartred
Leste også på nettet at mens-smerter i uke 20 sannsynligvis var tegn på at livmoren vokser... men ja, fy søren så ubehagelig og skummelt. Er veldig glad for jeg har en doppler som kan roe meg ned.


I går var jeg hos manuell-terapeuten for problemet med bekkenet (halebeinet). Jeg må innrømme at jeg ble nokså skuffet etter dette. Det var kanskje litt naivt å tro det, men jeg håpet at manuell-terapeuten kunne fikse problemet med å enten knekke meg opp, gi meg treningsøvelser eller liknende slik at fint kunne gå tilbake i full jobb igjen.
På slutten av timen fortalte hun at hennes anbefalinger var å prøve å jobbe maksimalt 50%. Dersom problemet likevel skulle vedvare burde jeg trappe opp sykemeldingen. Hun sa at det er ingen skam å måtte sykemelde seg når man har plager som gravid. Hun hadde sett alt for mange tilfeller med kvinner som hadde presset seg gjennom bekkenplager på jobb og fått en mye verre graviditet på grunn av dette. I værste fall kan man til og med få problemer med bekkenet etter fødsel og.
I min situasjon anbefalte hun meg å skaffe meg en halebeins-pute (slags donut pute) som forhåpentligvis kan avlaste bekkenet litt slik at jeg har mulighet til å fortsette å jobbe 50%. Så jeg skal nå kjøpe denne puta:
https://www.importpris.no/products/relax-cushion-terapeutisk-pute?gclid=Cj0KCQiA5t7UBRDaARIsAOreQtjzbvhKSacaVcp-H-GQ5VhionA7AcoI01lezp-bm9sGQM0GXG4sSGAaAhaVEALw_wcB

Jeg synes det var en veldig kjip beskjed å få, for jeg hadde et håp om å jobbe fullt hele løpet ut. Det kan jo selvfølgelig hende at jobben kan tilrettelegge, men når jobben min er å sitte foran en dataskjerm i mange timer og jeg får vondt av å sitte, så lurer jeg på hva slags løsning dette skal være. Synes det er så kjipt, føler liksom nå at jeg er til besvær for jobben med å ikke være i form.


Utenom det så har meg og samboeren endelig kommet til enighet av et guttenavn til babyen vår. Vi har diskutert det litt før jeg ble gravid, mens jeg ble gravid, og etter at vi fikk vite at det ble gutt så ble det selvfølgelig enda flere diskusjoner. Det endte opp med at begge skrev en shortlist av navn som vi kunne tenkt oss å hatt. Også eliminerte vi noen av navnene fra den andres liste. Til slutt satt vi igjen med tre navn, og nå har vi endelig blitt enige om ett! Litt av prosess :p Er veldig fornøyd da, tror dette navnet kommer til å passe sønnen vår veldig :)
 
Last edited:
20 + 3. Time hos manuell-terapeut

I dag ble jeg vekket av vonde mensliknende-smerter og ble ganske bekymret. Lå litt i senga i håp om at det ville gå over, men siden det ikke gjorde det måtte jeg ta meg en paracet. Har heldigvis blitt bedre nå og har hørt hjertelyden på doppleren så nå kan jeg roe meg ned [emoji813]red
Leste også på nettet at mens-smerter i uke 20 sannsynligvis var tegn på at livmoren vokser... men ja, fy søren så ubehagelig og skummelt. Er veldig glad for jeg har en doppler som kan roe meg ned.


I går var jeg hos manuell-terapeuten for problemet med bekkenet (halebeinet). Jeg må innrømme at jeg ble nokså skuffet etter dette. Det var kanskje litt naivt å tro det, men jeg håpet at manuell-terapeuten kunne fikse problemet med å enten knekke meg opp, gi meg treningsøvelser eller liknende slik at fint kunne gå tilbake i full jobb igjen.
På slutten av timen fortalte hun at hennes anbefalinger var å prøve å jobbe maksimalt 50%. Dersom problemet likevel skulle vedvare burde jeg trappe opp sykemeldingen. Hun sa at det er ingen skam å måtte sykemelde seg når man har plager som gravid. Hun hadde sett alt for mange tilfeller med kvinner som hadde presset seg gjennom bekkenplager på jobb og fått en mye verre graviditet på grunn av dette. I værste fall kan man til og med få problemer med bekkenet etter fødsel og.
I min situasjon anbefalte hun meg å skaffe meg en halebeins-pute (slags donut pute) som forhåpentligvis kan avlaste bekkenet litt slik at jeg har mulighet til å fortsette å jobbe 50%. Så jeg skal nå kjøpe denne puta:
https://www.importpris.no/products/relax-cushion-terapeutisk-pute?gclid=Cj0KCQiA5t7UBRDaARIsAOreQtjzbvhKSacaVcp-H-GQ5VhionA7AcoI01lezp-bm9sGQM0GXG4sSGAaAhaVEALw_wcB

Jeg synes det var en veldig kjip beskjed å få, for jeg hadde et håp om å jobbe fullt hele løpet ut. Det kan jo selvfølgelig hende at jobben kan prøve å tilrettelegge, men når jobben min er å sitte foran en dataskjerm i x antall timer, og jeg får vondt av å sitte så lurer jeg på hva slags løsning dette skal være. Synes det er så kjipt, føler liksom nå at jeg er til besvær for jobben med å ikke være i form. Så nå jobber jeg litt mentalt med å innse at det kanskje ikke er så mye å gjøre med det og prøve å ta vekk skyldfølelsen over dette.


Utenom det så har meg og samboeren endelig kommet til enighet av et guttenavn til babyen vår. Vi har diskutert det litt før jeg ble gravid, mens jeg ble gravid, og etter at vi fikk vite at det ble gutt så ble det selvfølgelig enda flere diskusjoner. Det endte opp med at begge skrev en shortlist av navn som vi kunne tenkt oss å hatt. Også eliminerte vi noen av navnene fra den andres liste. Til slutt satt vi igjen med tre navn, og nå har vi endelig blitt enige om ett! Litt av prosess [emoji14] Er veldig fornøyd da, tror dette navnet kommer til å passe sønnen vår veldig :)
Kjedelig beskjed å få. Det er dessverre sånn med bekkenløsning at det er vanskelig å bli bedre av det før svangerskapet er over. Bekkenlåsning er derimot lettere å behandle og trene bort. Jeg har selv vondt i halebeinet, men har heldigvis hev/senk-pult på kontoret som gjør at jeg får avlastet. Kan du høre med jobben din om dette er en tilrettelegging de har mulighet til å få til? Det gjør jo kanskje at du kan stå i jobb lengre.

Fikk du ingen øvelser eller annet for å forsøke og forebygge? Vet jo om mange som har nytte av vanntrening f.eks. Syns det var litt rart hvis hennes eneste løsning var sykemelding. Er jo kanskje greit å forsøke å forebygge så man slipper større prosent sykemelding etterhvert også.

Selv har jeg bekkenlåsning, det blir behandlet ved massasje og muskelakupunktur i tillegg til øvelser for å styrke setemuskulaturen som skal stabilisere bekkenet etterhvert som det blir løsere. Dette hjelper på halebeinet også syns jeg. Men jeg har ikke vondt i symfysen, lysken og andre typiske bekkenløsningsområder, heldigvis.
 
Kjedelig beskjed å få. Det er dessverre sånn med bekkenløsning at det er vanskelig å bli bedre av det før svangerskapet er over. Bekkenlåsning er derimot lettere å behandle og trene bort. Jeg har selv vondt i halebeinet, men har heldigvis hev/senk-pult på kontoret som gjør at jeg får avlastet. Kan du høre med jobben din om dette er en tilrettelegging de har mulighet til å få til? Det gjør jo kanskje at du kan stå i jobb lengre.

Fikk du ingen øvelser eller annet for å forsøke og forebygge? Vet jo om mange som har nytte av vanntrening f.eks. Syns det var litt rart hvis hennes eneste løsning var sykemelding. Er jo kanskje greit å forsøke å forebygge så man slipper større prosent sykemelding etterhvert også.

Selv har jeg bekkenlåsning, det blir behandlet ved massasje og muskelakupunktur i tillegg til øvelser for å styrke setemuskulaturen som skal stabilisere bekkenet etterhvert som det blir løsere. Dette hjelper på halebeinet også syns jeg. Men jeg har ikke vondt i symfysen, lysken og andre typiske bekkenløsningsområder, heldigvis.


Så bra at du får avlastet litt med hev/senk-pult! Jeg skal høre med jobben og se om det er noe de kan gjøre for å tilrettelegge, det hadde bra om det finnes en løsning som gjør at jeg kan jobbe helt fram til termin :)

Gjerne jeg skal sjekke ut øvelser man kan gjøre for å styrke setemuskulaturen, det kan jo hjelpe på mitt problem også. Jeg synes også det er litt rart at hun ikke kom med noen andre løsninger eller forslag, kanskje på grunn av at det var bekkenløsning og ikke låsning. Godt du ikke har vondt andre plasser da! Håper du blir bedre snart du også :)
 
20 + 4. Kontroll på forsikringene

Her om dagen tenkte jeg at det var på tide at jeg fikk ordnen på forsikringene mine. Det er jo spesielt viktig nå som vi skal bli en familie og vil være avhengig av å ha en stabil økonomi. Så nå har jeg laga et Word ark hvor jeg har listet opp alle forsikringene mine, samt lagt ved vedlegg for hver forsikring i mappa på Dropbox.
Planen er at meg og min samboer en dag skal bli gift og være sammen til vi blir eldgamle. Ingen ulykker eller uforutsette hendelser skal skje oss!
Men... Ja.. hva om... Hva hvis jeg en dag kjører på vei hjem fra jobb og en elg løper ut i veien? Eller at jeg er litt trøtt etter jobb og krasjer selv? Hva om jeg skulle bli ufør og vi plutselig ble avhengig av kun fars inntekt? Altså halve inntekta. Hva gjør vi da?
Så det er liksom sånne ting, kjipe ting. Fæle ting jeg ikke vil tenke på, som likevel er så utrolig viktig å ha på plass om noe uforutsett skulle skje.

Jeg fant ut at jeg hadde tre forsikringer via jobb. Dekker uførhet, dødsulykke, reiseforsikring osv. Så det er kjempebra. Via fagforeningen har jeg innboforsikring, gruppeliv og en hel drøss andre ting. I tillegg til at borettslaget vårt har husforsikring og seks(!) andre forsikringer. Med andre ord så er hvertfall jeg veldig godt dekket mtp forsikringer.
I går bestilte jeg også spedbarns-forsikring hos Gjensidige. Denne forsikringen er helt gratis og blir automatisk avsluttet når barnet blir 6mnd.

Nå er jeg i gang med å skrive samboerkontrakt og testamente. Noe som kan være lurt for ugifte samboere, men gjerne ikke nødvendig for par som er gift. Veldig uromantisk jeg vet.. Men likevel en betryggelse om noe uplanlagt skulle skje.
Til dette skal jeg bruke 1 av de 15 gratis advokat-timene jeg får via den ene forsikringen. Visste ikke at jeg hadde gratis advokat før nå jeg, så helt gull å ta en oppvask av forsikringene en gang iblant :)


Ellers i kveld skal jeg en liten tur til ei venninne. Vi er en liten gjeng som skal spise noe mat sammen og spille noe spill. Håper vi skal spille Catan i kveld. Synes det er sååå kjekt! Gleder meg til det :D

Ønsker alle her inne en fin lørdags kveld!
 
Last edited:
21 + 0. Energiløs

De siste dagene har jeg blitt litt værre i halebeinet igjen. På lørdagen måtte jeg reise hjem fra jentekveld etter å ha sittet fire timer på en stol på grunn av at halebeinet verket. Nå har jeg riktignok ikke fått halebeins-puta i posten ennå, så jeg har et håp om at det vil bli bedre etter det.

Forutenom det så har jeg vært veldig energiløs de siste tre dagene. Litt sånn som i begynnelsen av svangerskapet, kjenner for å ta en høneblund midt på dagen selv om jeg har sovet 9 timer om natta. Muligens jeg har noe jernmangel eller B12-mangel? Synes det er litt rart når jeg spiser så sunt og variert, med mye kjøtt og egg slik at det burde ikke vært noe problem. Skal ta meg en tur på apoteket og få tak i noen tabletter for å se om det hjelper :)
 
21 +1. De første sparkene

Nå har jeg kjent de første sparkene i magen! Jeg har ventet lenge på å kjenne disse boblene som skal sprekke eller andre form for bevegelser, men det har egentlig vært ganske stille fram til nå. I går kveld så kjente jeg sparkene veldig tydelige, og når jeg løftet opp t-skjorten min så kunne jeg faktisk se at magen bevegde seg utover når han sparka. Utrolig spesiell og surrealistisk følelse! :D

Utenom det så har jeg sovet litt dårlig i natt. Selv om jeg spiste rett før jeg la meg våkna jeg av skikkelig sult i 3-tiden. Spiste en banan som lå på nattbordet. Var oppe flere ganger på grunn av at jeg måtte tisse. Og i tillegg til dette så våkna jeg enda en gang på grunn av vonde kramper i magen. Dette er hvertfall tredje gangen jeg blir vekket av sånne kramper, så jeg hadde heldigvis Paracet og en vannflaske liggende på nattbordet. Etter å ha tatt en halv paracet klarte jeg å sove videre igjen.
Så ja... kanskje det er derfor jeg er så trøtt om dagen. Sover sjeldent hele natten uavbrutt.
Sålangt i graviditeten har jeg gått opp 5.8kg siden start.
 
21 + 3. Vonde magekramper om natta
Nå har det skjedd flere netter på rad at jeg har blitt vekket av skikkelige krampe-følelser på framsiden av magen. Ubehagelig og litt ekkelt. Hittil har jeg bare tatt en halv paracet og ventet på at smertene skal forsvinne igjen for å sove videre. Har lest på nettet at det kan komme av at livmoren vokser eller/og kynnere. Så sålenge det ikke er noe blod i urinen og jeg kjenner spark dagen etterpå så er det nok ikke noe å bekymre seg over. Håper det går over snart :angelic:


I dag er det fredag og samboeren skal spille WOW med guttegjengen sin... Så mine planer for kvelden er å kose meg med en pose Smash og se en god film. Bekkenet har blitt bedre, nå er det bare sånn at det gjør vondt hvis jeg sitter rett opp ned på en stol i over en time. Hvis jeg står, ligger eller beveger meg så kjenner jeg lite i halebeinet :cat:
 
Last edited:
21 + 5. Hormonelt utbrudd

Fredags kveld gikk ikke helt som planlagt med filmkos og en pose smash i sofaen. Etter at kjæresten kom hjem fra jobb og vi hadde spist middag begynte vi å krangle litt. Ikke om noe store greier, det kom vel litt av det at han var sliten og gretten etter en ukes arbeid.

Noe som ble nevnt i krangelen som trigget et hormonelt utbrudd fra min side er at han synes jeg var mye hjemme. Det stemmer jo siden jeg har vært litt sykemeldt periodesvis gjennom graviditeten. Han kunne tenke seg å hatt huset alene en gang i ny og ne... På en måte så skjønner jeg at det er deilig med litt alene-tid i huset. For jeg har vært mye hjemme i soafen pga kvalme eller bekkenplager. Så jeg kan forstå at han føler at jeg "alltid" er hjemme i sofaen når han kommer hjem fra jobb eller har fri. Men ja, det er ikke så lett for meg heller da. Jeg ønsker jo heller å være fin i formen være på jobb og treffe venninner ute.
Uansett så ballet akkurat denne delen av krangelen til en større krangel hvor det endte opp med at jeg ble kjempe lei meg og ikke klarte å slutte å gråte. Jeg var faktisk så lei meg etter at vi hadde "ordnet opp" og han gikk opp for å spille dataspill at jeg mistet lysten på sjokolade. Kan ikke huske at det har hendt før. Nå hadde jeg gleda meg i nesten en hel uke til å koooose meg med denne sjokoladen også er jeg bare kjempe trist. Det smaker jo ikke like godt når jeg er så lei meg... Så da gidder jeg ikke å "kaste vekk" gleden og nytelsen av denne posen med smash på en kveld som denne. Så da jeg tok meg heller litt havregrøt og la meg klokka 21 ... på en fredags kveld.

Dagen etter våknet jeg opp like trist og lei meg. Da ble det en ny krangel hvor han endte opp med å si mer idiotiske ting. Etterhvert så skjønte han at han hadde driti seg ut og beklaget seg... Og det var bare på sin plass spør du meg!
Senere på dagen kom han hjem med roser, spanderte sushi til middag og gav meg massasje. Så det hjalp. Så det går bedre nå, selv om jeg er skuffet over at han ikke klarte å ta seg bedre sammen under krangelen. Jeg skjønner at det sikkert ikke er like lett å være sammen med en hormonell gravid person, men jeg synes at gutta/partneren vår burde klare å ta seg sammen og være støttende selv om vi kan være vanskelige å forstå. De er jo ikke fulle av hormoner og har faktisk mulighet til å drikke alkohol og slippe seg litt løs på den måten.

Så siden han ønsker å ha litt med tid i huset alene så vil ikke lenger middagen stå klar til han når han kommer hjem fra jobb. For nå skal jeg heller sørge for å heller legge planer senere på dagen slik at jeg er ute når han kommer fra jobb så får han fikse middagen sin selv. Hehe ;)


Angående krampene nederst i magen som har vekket meg noen netter så har jeg fått et bra tips om hvordan få det bedre :) Tidligere så har jeg tatt litt Paracet når jeg ble vekket av krampene, men nå har jeg begynt å bruke varmeflaske i stedet.
Det var ei venninne (som er sterk motsander av å ta tabletter som gravid) som tipsa meg om at en varmeflaske kunne fjerne/lindre smertene man fikk av krampene. Jeg prøvde det, og det hjalp! Så fra nå av skal jeg fylle en varmeflaske med varmt vann før jeg legger meg om kvelden, la den ligge nederst i sengen til jeg blir vekket av mage-kramper for så å legge den på magen. Må bare passe på at det ikke blir for varmt for babyen inni der.
 
Last edited:
22 + 0. Ødelagt badevekt?

Noen ganger så lurer jeg på om det er på tide å skifte ut badevekta mi. Fikk litt sjokk når jeg gikk på vekta i morges og så jeg hadde gått opp 2.7 kg på under ei uke. Så nå har jeg altså gått opp nesten 9 kg siden starten av graviditeten og har sett et nytt tier-tall på vekta for første gang i livet. Det er litt mer enn jeg hadde håpet på bare halvveis i svangerskapet.
Som nevnt tidligere så skal jeg prøve å ikke bry meg så mye om dette. Det viktigste er jo at barnet i magen har det bra :) Kommer ikke på noen særlig endringer jeg burde ha gjort med kostholdet eller treningen, spiser sunt og trener flere ganger i uka. Så det får bare gå som det går. Eller så kan det jo faktisk hende at badevekta mi er ødelagt :p

Når det kommer til halebeinet så får jeg blir vondt om jeg sitter for lenge. Med for lenge så mener jeg særlig mer enn en time av gangen, så nå gjør jeg alt for å ikke sitte. Gå turer, ligger i sofaen eller sitter med en fot under rumpa når jeg spiser, og det fungerer helt greit. Venter fremdeles på halebeins-puta jeg bestilte.

Jeg kjenner litt spark hver dag :Heartred Det kjennes mest når jeg drikker morgen-kaffen eller rundt 19-20 på kvelden. Ellers så er det egentlig ganske rolig hele dagen og natta.
 
Last edited:
22 + 1. Magekrampene har forsvunnet

Etter å ha brukt varmeflaska et par netter på grunn av magekrampene, har de forsvunnet helt. Er herlig å kunne sove litt lenger uten smerter å heller bare våkne av sult-følelsen i 5-6 tiden. Jeg har funnet ut at det beste er å ha en banan klar ved senga, for det bråker minst når jeg spiser den i senga. Jeg vekte min kjære samboer for et par netter siden når jeg prøvde meg på et eple. Det ble for visst litt høylytt :hilarious:
Jeg vet ikke om det er tilfeldig at magekrampene forsvant av seg selv eller om det er på grunn av varmeflasken. Jeg skal værtfall huske varmeflaske-trikset til neste gang jeg blir gravid om jeg får samme problem igjen.

I dag er planen å få trent litt i slynge (TRX) etter morgenkaffen. Så skal jeg besøke ei høygravid venninne som er et par dager på overtid. Hvem vet, kanskje vannet går når jeg er på besøk i dag :woot:

På trenings-planen i dag:
- Oppvarming i 5 min på ellipse maskin
- TRX squat jumps, 15 rep x 3 sett
- TRX Utfall, 15 rep x 3 sett
- Bekkenhev i TRX med bevegelse, 12 rep x 3 sett
- Sidelengs bekkenhev på bakken, 15 rep x 3 sett
- Back row i TRX, 15 rep x 3 sett
- Pushups på knær, 12 rep x 3 sett
- Sidehev med manualer, 5kg x 10rep x 3 sett
- Diagonale hev, 15 rep x 3 sett

Ønsker alle en finfin onsdag!
 
Last edited:
Back
Topp