Jern

Februar2022

Forelsket i forumet
Februarlykke 2022❄️
Hei!
Energinivået mitt = 0 for tida. Har spurt legen noen ganger om hun kan måle jernnivået mitt i blodprøvene, men det virker det ikke som hun vil. Er 19+0 i dag. Spørsmålet er derfor; kan jeg bare begynne på jern på egenhånd? Og er det isåfall en type som er bedre enn andre? :)
 
Hei!
Energinivået mitt = 0 for tida. Har spurt legen noen ganger om hun kan måle jernnivået mitt i blodprøvene, men det virker det ikke som hun vil. Er 19+0 i dag. Spørsmålet er derfor; kan jeg bare begynne på jern på egenhånd? Og er det isåfall en type som er bedre enn andre? :)

Hei JuliBaby2018!

Før graviditeten bør man ha gode lagre med jern for at man skal ha nok gjennom hele svangerskapet. Babyen tar de næringsstoffene han eller hun trenger, og noen ganger kan dette føre til at mor ikke får nok til seg selv. Når det er sagt er det veldig vanlig å føle seg litt mer sliten og trøtt i starten av svangerskapet. Dersom dette blir veldig plagsomt bør man oppsøke legen, som kan stille spørsmål om symptomer og andre ting, og vurdere om man bør ta prøver.

Dersom du mistenker at du får i deg for lite jern er det lurt å starte med å se om du kan gjøre små endringer i kostholdet ditt. Noen ganger klarer man likevel ikke å få i seg nok gjennom kostholdet i graviditeten, og da kan man i samråd med helsepersonell prøve tilskudd i en periode.

Gravide anbefales å ha et sunt og variert kosthold med mye frukt og grønt, magre meieriprodukter, fisk og magert kjøtt, grove kornprodukter, samt å begrense inntak av salt og sukker.

Les mer: Dette bør du spise når du er gravid

Matvarer som er rike på jern og som passer i et sunt kosthold er grove kornprodukter, kjøttpålegg slik som leverpostei, og magre kjøttprodukter. Grønne grønnsaker og belgfrukt (erter, bønner, linser) bidrar også med jern i kosten. Nordmenn får mest jern i seg gjennom grove brød- og kornvarer. Du har sikkert også hørt at det er lurt å drikke litt appelsinjuice eller spise en paprikaskive (begge deler er rikt på vitamin C) sammen med matvarer som inneholder jern, fordi det bedrer opptaket. Kaffe og te kan på sin side hemme opptaket, og bør drikkes mellom de jernrike måltidene.

Selv om melk og meieriprodukter ikke er gode kilder til jern, inneholder de det viktige mineralet jod. Dette mineralet er viktig for barnets utvikling og undersøkelser viser at mange norske gravide ikke får i seg nok. Tre magre meieriprodukter om dagen sammen med hvit fisk til middag et par dager i uken kan dekke jodbehovet.

Les mer: Gravide og ammende trenger nok jod

Jeg vil anbefale deg å kontakte legen igjen dersom du ikke føler deg bedre, og tenke ekstra på å velge jernrike matvarer i kostholdet.

Lykke til!
 
Takk for svar :) Har tatt jod-tilskudd i et par år, og spiser brunost og leverpostei på grovbrød daglig.
 
Takk for svar :) Har tatt jod-tilskudd i et par år, og spiser brunost og leverpostei på grovbrød daglig.

Hei igjen!

Så fint :) PS. Brunost tilsettes ikke jern lenger, bortsett fra én variant som er beriket med jern.
 
Back
Topp