Smertelindring under fødselen

  • Trådstarter Moderator Tonje
  • Opprettet
Hadde epidural sist og syntes det var fint. Vår livredd for å bli kvalm sist så turte ikke å prøve lystgassen. Har veldig lyst til å prøve badekar denne gangen, men er åpen for alt :happy:
 
Tror ikke de tilbyr lystgass på Haukeland pga dårlig ventilasjon, ellers kunne jeg tenkt meg det. Ellers er jeg åpen for det meste, må bare se an hva jeg tåler av smerte. Synd epiduralen er litt skummel pga sprøyteskrekk, men skal klare å bite meg gjennom det hvis smertene er vonde nok. Syns liksom pressriene jeg fikk på slutten i to av SAene var endelig nok [emoji28][emoji15]
 
Epidural kan svekke riene slik at fødselen går tregere, samt gi større risiko for at man må ta i bruk sugekopp osv for å få babyen ut. I tillegg er det en liten risiko for mor, med tanke på hvor nåla settes. I ttterst sjeldne tilfeller kan det gi varige lammelser.
Epidural kan og ha kjempeeffekt på rier! Hvis epiduralen blir satt på riktig tidspunkt.. Jeg ble anbefalt det når fødselen drøyet og gikk fra 4-10 cm på 10 min (med andre ord rakk jeg bare å nyte epiduralen i 5 min). Men det var alt som skulle til, at kroppen fikk slappet litt av :)
 
Klarte meg uten smertelindring sist, så da satser jeg på at det blir sånn denne gangen også. Jeg blir livredd bare av tanken på epidural så det er uaktuelt
 
Epidural kan og ha kjempeeffekt på rier! Hvis epiduralen blir satt på riktig tidspunkt.. Jeg ble anbefalt det når fødselen drøyet og gikk fra 4-10 cm på 10 min (med andre ord rakk jeg bare å nyte epiduralen i 5 min). Men det var alt som skulle til, at kroppen fikk slappet litt av :)
Så bra! :)
 
Jeg visste ikke at epidural var så skummelt[emoji15] Jeg er vanligvis en person som googler meg ihjel på alt mulig, men angående fødsel så har jeg bevisst styrt helt unna for jeg tror at det bare kommer til å gjøre meg mer skrekkslagen (akkurat nå har jeg ikke noe fokus på fødsel og tenker heller at det er så langt unna[emoji85]). Men sykehuset mitt tilbyr ikke lystgass så da er det bare badekar og akupunktur igjen da? [emoji28]
 
Jeg skal føde på Abc, så her blir det kun vann og akupunktur [emoji4] jobber som sykepleier og har opplevd to tilfellet av epidural som har gått galt, så aldri i livet om jeg skal ha noe i ryggen!

Kan jeg spørre hvordan galt det har gått? [emoji15]
 
Kan jeg spørre hvordan galt det har gått? [emoji15]
Det kan du! Er jo verst tenkelige utfall da, men det endte i lammelser fra der epiduralen var og ned [emoji26] har vært borti utallige tilfeller der det har gått bra, men jeg tørr ikke ta sjansen på det når jeg har sett hvor dårlig det kan gå! Der var dog ikke forbindelse med fødsel.
 
Det kan du! Er jo verst tenkelige utfall da, men det endte i lammelser fra der epiduralen var og ned [emoji26] har vært borti utallige tilfeller der det har gått bra, men jeg tørr ikke ta sjansen på det når jeg har sett hvor dårlig det kan gå! Der var dog ikke forbindelse med fødsel.

Oi! [emoji22] Er det varig lammelse det er snakk om?
 
Oi! [emoji22] Er det varig lammelse det er snakk om?
Var det de tilfellene jeg har vært borti! Men det skal jo sies at det i de aller aller aller fleste tilfeller går bra [emoji2] tenk hvor mange som føder hver dag og som bruker epidural uten noen som helst konsekvens!
 
Det kan du! Er jo verst tenkelige utfall da, men det endte i lammelser fra der epiduralen var og ned [emoji26] har vært borti utallige tilfeller der det har gått bra, men jeg tørr ikke ta sjansen på det når jeg har sett hvor dårlig det kan gå! Der var dog ikke forbindelse med fødsel.

Dette synes jeg er ille å si, og helt unødvendig, med tanke på at fødende kvinner ofte er mer enn nok bekymret som det er. Og man blir opplyst om risiko for diverse når man skal føde, og det er en vurdering man burde gjøre sammen med lege; ikke etter å ha lest på babyverden om 2 tilfeller som gikk ille.
Og ja, jeg ser du skriver at det går bra i de aller fleste tilfellene osv, men som sykepleier vet du også at når man leser noe negativt så suger man til seg det istedenfor det positive.
 
Dette synes jeg er ille å si, og helt unødvendig, med tanke på at fødende kvinner ofte er mer enn nok bekymret som det er. Og man blir opplyst om risiko for diverse når man skal føde, og det er en vurdering man burde gjøre sammen med lege; ikke etter å ha lest på babyverden om 2 tilfeller som gikk ille.
Og ja, jeg ser du skriver at det går bra i de aller fleste tilfellene osv, men som sykepleier vet du også at når man leser noe negativt så suger man til seg det istedenfor det positive.
Jeg skjønner at du reagerer, men om du leser tidligere i tråden er ikke jeg den eneste som har skrevet at lammelser er verste utfall! Du vil jo bli opplyst om risiko uansett, dersom du velger en epidural!
 
Håper å kunne benytte meg av badekar. Ønsker ikke smertelindring som epidural eller lystgass. Vil føde naturlig så jeg satser på det.
 
Det var vel det som skjedde med Birgit Skarstein, hun som vant pris på Idrettsgallaen i går. Hun fikk epidural i ryggen før en operasjon, som aldri gikk ut igjen. Så det er jo hodt kjent at det kan være en mulig risiko.

Jeg visste om dette og fikk også informasjon på sykehuset om mulig risiko. Allikevel brølte jeg GI MEG EPIDURAL!! NÅ!!! :knegg:
Risikoen er forsvinnende liten, og sett opp mot alt annet som kan gå galt under en fødsel så er det ikke dét jeg er mest redd for faktisk. Selv om jeg selvsagt unngår epidural hvis det ikke er helt nødvendig.
 
Ønsker kun lystgass som smertelindring, de andre 2 fødslene har jeg også kun hatt lystgass og det har fungert fint for meg Jeg er ikke noe glad i nåler o.l. Så bare tanken på noe stikking i ryggen
gjør meg kvalm
 
Jeg skjønner at du reagerer, men om du leser tidligere i tråden er ikke jeg den eneste som har skrevet at lammelser er verste utfall! Du vil jo bli opplyst om risiko uansett, dersom du velger en epidural!

Du var den første som skrev noe om det, og den eneste som skriver at du har vært borti det. Hadde det vært du personlig som opplevde «verst tenkelige utfall», så hadde jeg skjønt at du delte det. Men når du har sett det via jobb så ser jeg ikke grunnen til å si noe om det. Er ikke verre enn å si «jeg skal ikke ha epidural». Jeg har selv sett mye via jobb, men jeg vet at for andre kan det være skremmende/traumatiserende å høre, så jeg holder det for meg selv. Dvs, jeg sier ihvertfall ikke slik til gravide, sårbare og bekymrede kvinner.
 
Og om noen skulle tro jeg mener man bare skal holde det positivt her, så er det -ikke- det jeg mener. Men jeg mener at når det er snakk om epidural, en injeksjon som bare skal settes av anestesilege; en lege som har spesialisert seg på denne typen injeksjoner, så er det ikke rett at noen av oss potensielt skal skremme andre fra å ta imot denne smertelindringen.
 
Back
Topp