Seteleie

Bolle3

Flørter med forumet
Babyen min har ligget i seteleie en stund no. Andre som har baby i seteleie? Leste litt om det på nett og ble plutselig litt bekymret, stod at det var flere med misdannelser i seteleie:( Alt har vore fint på alle ul så håper virkelig at alt er bra...
Leste noen triks for å snu baby, noen som har prøvd dette?:)
 
Min har vært i seteleie i over to måneder nå. Legene har ingen tro på at han vil snu seg, eller at det er noe vits med vendingsforsøk, fordi han ikke har vist noen tegn til å bytte posisjon på egenhånd. Han er nok fornøyd der.

Så lenge han estimeres til under 4kg ved fødsel, og ingenting annet er i veien, så kommer vi til å gå for vaginal fødsel. Med epidural som legges inn tidlig, så den er klar når den trengs.

Legene har anbefalt at vi gjør det sånn, og jeg stoler MYE mer på dem enn skrekkhistorier fra nett. Sykehusene i Norge har gode rutiner for setefødsler, så vi kan ikke sammenlignes med statistikk fra andre land.

Jeg skal til ny vekstkontroll på fredag, og om han fremdeles er i seteleie så blir det røntgen av bekkenet mitt den dagen. Da kommer jeg til å være 37+1.
 
Her har Loppa liggi i sete ca 2 måneder også, ser ut som hu har satt seg til rette med blikket inn mot min rygg [emoji6] Ingen vits i å prøve å snu a siden legen ikke fikk tak. Også tenker jeg likt som polying at jeg stoler på legene og ingen har sagt noe om misdannelser så bekymrer meg ikke over det
 
Det er litt økt risiko for hofteproblemer, men det kan jo unger i vanlig leie få også. Og så lenge det fanges opp av legene, så går det jo rimelig fint å få fikset.
 
Fikk noen tips om å stå med knærne i senga / sofaen, rumpa til værs og hendene ned i gulvet. Spesielt når baby er aktiv.
 
Sete leie her også. Skal inn på føden på mandag for kontroll og avgjørelse på hva vi skal gjøre videre.
 
Dere som har sete barn. Kjenner dere mye nedpress?
Nei. Stikker litt innimellom, om jeg løfter tungt eller lignende. Det er det eneste.

Men rumpa har festet seg, og han ligger godt nedi bekkenet. Så kjenner det godt i blæra.. [emoji14] og er mye mer inkontinent enn tidligere i svangerskapet.
 
Mi første satt på rompa, ca 3uker prøvde de å snu henne, men det gikk ikke. Så de tok bilder av bekkenet mitt og jeg fikk en uka på å bestemme meg for om jeg ville ha planlagt ks eller vente på fødsel. Bekkenet mitt var stort nok og jenta lita. Men bestemte meg til slutt for planlagt ks, da jeg var livredd for at det skulle bli komplikasjoner og hastesnitt. Fødselslegen på sykehuset var fantastisk, hun prøvde ikke å overtale meg til noe som helst, så det ble planlagt ks 8 dager før termin. Og fikk da ei perfekt lita jente på 2990g, ingen komplikasjoner. Men håper nå at lillebror legger seg rett vei og at jeg får en vanlig fødsel :)
 
Mi har visst snudd seg med rumpa ned nå, uke 36+0 idag. Her tillater de visst ikke setefødsel så om hun ikke snur seg på egenhånd før første uka i januar blir det snuforsøk med igangsettelse dersom vellykket, eller keisersnitt [emoji53] Så her stemmer det godt at nr. 3 er en luring..
Legen har ul så det var ingen tvil om at hodet var oppe. Hun sjekket modning, men jeg har heldigvis nesten ingen åpning så fødsel er ikke nær [emoji4]
 
Min har vært i seteleie i over to måneder nå. Legene har ingen tro på at han vil snu seg, eller at det er noe vits med vendingsforsøk, fordi han ikke har vist noen tegn til å bytte posisjon på egenhånd. Han er nok fornøyd der.

Så lenge han estimeres til under 4kg ved fødsel, og ingenting annet er i veien, så kommer vi til å gå for vaginal fødsel. Med epidural som legges inn tidlig, så den er klar når den trengs.

Legene har anbefalt at vi gjør det sånn, og jeg stoler MYE mer på dem enn skrekkhistorier fra nett. Sykehusene i Norge har gode rutiner for setefødsler, så vi kan ikke sammenlignes med statistikk fra andre land.

Jeg skal til ny vekstkontroll på fredag, og om han fremdeles er i seteleie så blir det røntgen av bekkenet mitt den dagen. Da kommer jeg til å være 37+1.
Ligger an til over 4kg ved termin, og er festet i bekkenet. Blir ikke forsøkt vendt, og får ikke føde vaginalt når han er så stor. Så da blir det keisersnitt på oss i stedet.

Hvordan går det med dere andre med seteleie? Hva sier legene? Blir det vendingsforsøk?
 
Ligger an til over 4kg ved termin, og er festet i bekkenet. Blir ikke forsøkt vendt, og får ikke føde vaginalt når han er så stor. Så da blir det keisersnitt på oss i stedet.

Hvordan går det med dere andre med seteleie? Hva sier legene? Blir det vendingsforsøk?

For meg blir det vendingsforsøk 3. januar og så hvis de lykkes igangsetting samme dag. Dersom de ikke lykkes med snuingen blir det keisersnitt mye mulig den dagen.
Dette er jo mitt tredje barn så hun kan fortsatt snu seg, 36+0 idag. Er til kontroll hver uke nå så det blir hvertfall sjekket opp nøye.
 
For meg blir det vendingsforsøk 3. januar og så hvis de lykkes igangsetting samme dag. Dersom de ikke lykkes med snuingen blir det keisersnitt mye mulig den dagen.
Dette er jo mitt tredje barn så hun kan fortsatt snu seg, 36+0 idag. Er til kontroll hver uke nå så det blir hvertfall sjekket opp nøye.
Håper ungen din snur seg av seg selv, og blir liggende. Krysser fingrene for det.
 
Mi har visst snudd seg med rumpa ned nå, uke 36+0 idag. Her tillater de visst ikke setefødsel så om hun ikke snur seg på egenhånd før første uka i januar blir det snuforsøk med igangsettelse dersom vellykket, eller keisersnitt [emoji53] Så her stemmer det godt at nr. 3 er en luring..
Legen har ul så det var ingen tvil om at hodet var oppe. Hun sjekket modning, men jeg har heldigvis nesten ingen åpning så fødsel er ikke nær [emoji4]

Ikke mulighet for annet sykehus? Eller blir det for langt unna?
 
På sist kontroll så var min også i seteleie den var snudd seg fordi på andre kontrollen jeg hadde var hodet ned , han er veldig aktiv så enda ikke bestemt seg .

Skal på kontroll den 22 Des. Om han ikke er snudd seg med hodet ned så blir det et snuforsøk har ikke opplevd dette med første og andre. Da var hodet ned på den tiden her å det var festet og klar , håpe på gode nyheter har ikke erfaring med å føde i seteleie .
 
Back
Topp