Vanskelig fastlege?

MarsGull2018

Flørter med forumet
Marsboerne 20 18
Jeg fikk en jente i november. Hun ble født i uke 25+5 og døde dagen etter hun ble født. Dagene er fortsatt ufattelig tunge. Til tider ser jeg ikke noe lys i enden av tunellen. Sliter med å sove på natta og er generelt trist. En følelse av tomhet. I går var jeg hos fastlegen av andre grunner, men da ga hun meg beskjed om at jeg kan begynne å jobbe igjen etter nyttår. Hun ser ingen grunn til at jeg skal være sykmeldt. Ingen fysisk grunn for at jeg skal gå hjemme fikk jeg beskjed om. Nei, det er sikkert ikke noen fysisk grunn for at jeg ikke kan jobbe fra 1.januar, men jeg føler meg ikke klar. Det kan jo forandre seg til da, men kan fastlegen virkelig nekte meg sykmelding? Vil ikke gi meg gradert sykmelding heller, mente jeg kunne gå rett ut i full jobb. Etter nyttår vil det bare være 6 uker siden vi mistet jenta vår. Er det jeg som er helt urimelig eller har jeg rett til å ikke være enig i dette?
 
Det høres helt urimelig og hjerteløst ut, og jeg kjenner jeg ble kjempelei meg for å høre at du ble møtt på den måten! :(

Jeg ville ringt fødeavdelingen der du fødte og be om å få snakke med lege/jordmor du har forholdt deg til der og høre om de kan ringe fastlegen din og forklare mer om hvordan det er vanlig at det oppleves å miste et barn (ikke at man må følge det som er "vanlig", men du skjønner).

Jeg synes også du burde be om å få henvisning til psykolog. Det kan også være lurt å høre med fødeavdelingen om, om de vet om noen som har erfaring med å miste nyfødte barn og prosesser rundt dette - kanskje de har en psykolog på sykehuset du kunne hatt et par samtaler med som kunne hjulpet deg å finne en lokalt evt.

Tenker stadig på deg og lille jenta di :Heartred
 
For en kald lege:eek:Vet om noen som mistet barnet sitt noen uker etter fødsel( ble født noen uker for tidlig), hvor både mor og far fikk beskjed om at de kunne være sykmeldt så lenge de hadde behov. Ville enten bytta lege så fort som mulig eller tatt kontakt med føden.
 
Høres hjerteløst ut, jeg var sykmeldt i nesten 6 måneder etter vi mistet vår datter (og da startet jeg tidlig i jobb i forhold til mange)
 
De psykiske påkjenningene, konsentrasjonsproblemer, hukommelsesproblemer etc etc er reelle problemer for de fleste etter å mister barn. En tidlig start på en liten prosent er godt for en god del, men 100% etter 6 uker der man i tillegg har hatt jul og nyttår som ofte er ekstra tunge høres ut som oppskriften for å gå på en ordentlig smell senere.
Kontakt Lub, de har materiell fu kan formidle
 
enig med de andre her.
Å starte i full jobb bare 6 uker etter å ha mistet et ønsket barn høres ut som noe de færreste er klare for.
 
Jeg fikk en jente i november. Hun ble født i uke 25+5 og døde dagen etter hun ble født. Dagene er fortsatt ufattelig tunge. Til tider ser jeg ikke noe lys i enden av tunellen. Sliter med å sove på natta og er generelt trist. En følelse av tomhet. I går var jeg hos fastlegen av andre grunner, men da ga hun meg beskjed om at jeg kan begynne å jobbe igjen etter nyttår. Hun ser ingen grunn til at jeg skal være sykmeldt. Ingen fysisk grunn for at jeg skal gå hjemme fikk jeg beskjed om. Nei, det er sikkert ikke noen fysisk grunn for at jeg ikke kan jobbe fra 1.januar, men jeg føler meg ikke klar. Det kan jo forandre seg til da, men kan fastlegen virkelig nekte meg sykmelding? Vil ikke gi meg gradert sykmelding heller, mente jeg kunne gå rett ut i full jobb. Etter nyttår vil det bare være 6 uker siden vi mistet jenta vår. Er det jeg som er helt urimelig eller har jeg rett til å ikke være enig i dette?

Kondolerer så mye :(
Jeg ville ha byttet fastlege med en gang for å ha en ny på nyåret om det er så lite forståelse legen har. Ingen andre enn du kjenner når du er klar for å jobbe igjen. ❤️ Ville også ha kontaktet LUB som jeg ser du allerede har fått tips om.
Etter dødfødsel i uke 27 var jeg ikke klar for så smått å prøve hverdagen igjen før etter 2,5 mnd, og kunne aldri ha startet 100% da. Det er helt individuelt når man er klar.
Stor klem
 
Jeg fikk en jente i november. Hun ble født i uke 25+5 og døde dagen etter hun ble født. Dagene er fortsatt ufattelig tunge. Til tider ser jeg ikke noe lys i enden av tunellen. Sliter med å sove på natta og er generelt trist. En følelse av tomhet. I går var jeg hos fastlegen av andre grunner, men da ga hun meg beskjed om at jeg kan begynne å jobbe igjen etter nyttår. Hun ser ingen grunn til at jeg skal være sykmeldt. Ingen fysisk grunn for at jeg skal gå hjemme fikk jeg beskjed om. Nei, det er sikkert ikke noen fysisk grunn for at jeg ikke kan jobbe fra 1.januar, men jeg føler meg ikke klar. Det kan jo forandre seg til da, men kan fastlegen virkelig nekte meg sykmelding? Vil ikke gi meg gradert sykmelding heller, mente jeg kunne gå rett ut i full jobb. Etter nyttår vil det bare være 6 uker siden vi mistet jenta vår. Er det jeg som er helt urimelig eller har jeg rett til å ikke være enig i dette?

(Sniker.)

Kondolerer. :(

Ja, hun kan nekte deg sykemelding, det er legen som skal vurdere det, men hun burde heller henvist deg til en psykolog, og latt deg være sykemeldt så lenge du trenger det. Psyken er en del av kroppen.
Send inn en klage på henne, og bytt lege.
 
Forresten, hvis du ønsker psykolog ville jeg hørt om du kan få det via helsestasjonen. Det er kort ventetid, og du kommer sannsynligvis til en som har erfaring med folk som har mistet barn. ❤️
Jeg trodde alt skulle bli bedre med tida, og skulle klare meg selv så oppsøkte ikke hjelp før etter 5mnd, det var alt for lenge.
Det er helt individuelt hva man har behov for ❤️
 
Forresten, hvis du ønsker psykolog ville jeg hørt om du kan få det via helsestasjonen. Det er kort ventetid, og du kommer sannsynligvis til en som har erfaring med folk som har mistet barn. ❤️
Jeg trodde alt skulle bli bedre med tida, og skulle klare meg selv så oppsøkte ikke hjelp før etter 5mnd, det var alt for lenge.
Det er helt individuelt hva man har behov for ❤️

Henvisning til psykolog, og alle andre tjeneste må skje gjennom lege, men det trenger ikke være fastlegen, og man kan bytte fastlege. :)
 
Henvisning til psykolog, og alle andre tjeneste må skje gjennom lege, men det trenger ikke være fastlegen, og man kan bytte fastlege. :)

Nei, mange helsestasjoner har eget psykisk helseteam hvor du blir henvist via jordmor eller helsesøster :)
 
Nei, mange helsestasjoner har eget psykisk helseteam hvor du blir henvist via jordmor eller helsesøster :)

Ikke helsesøster, men ja, jeg ser jordmor kan henvise. I stand (partially) corrrected. ;)
Jeg blandet med loven om at man ikke får det dekket etter et visst antall samtaler om det ikke kommer fra lege, psykolog eller fra barnevernsadministrasjonens leder.
Hvis helsestasjonen derimot har egne fagpersoner internt, handler det jo ikke om en henvisning i den forstand, men om å peke på en annen dør. :p
 
Ikke helsesøster, men ja, jeg ser jordmor kan henvise. I stand (partially) corrrected. ;)
Jeg blandet med loven om at man ikke får det dekket etter et visst antall samtaler om det ikke kommer fra lege, psykolog eller fra barnevernsadministrasjonens leder.
Hvis helsestasjonen derimot har egne fagpersoner internt, handler det jo ikke om en henvisning i den forstand, men om å peke på en annen dør. :p

Ja, ikke vet jeg akkurat hvordan det fungerer, men jordmor kontaktet hvertfall helsestasjonens/regionens psykolog også fikk jeg time noen uker etterpå :)
 
Ja, ikke vet jeg akkurat hvordan det fungerer, men jordmor kontaktet hvertfall helsestasjonens/regionens psykolog også fikk jeg time noen uker etterpå :)

Vi fikk også tilbud om psykolog gjennom helsesøster på helsestasjonen, men om hun da ville fått lege eller jordmor der til å signere henvisningen er jeg usikker på. Vi takket ikke ja til tilbudet, da de aktuelle egentlig kun jobbet med små barn og ungdom
 
Det høres helt vanvittig ut. Jeg skal tilbake til jobb i morgen, og da er det 5 uker og 6 dager siden jeg mistet i uke 20+6. Men legen min er veldig forståelsesfull og sa jeg kunne prøve meg i 20% og se hvordan det går. Jeg hadde aldri klart å gå tilbake i 100% nå. Bare det å være rundt mange andre folk er tungt nok i seg selv, og jeg sliter med søvnmangel og konsentrasjonsproblemer. 1,5 time virker nå overkommelig for meg, selv om jeg kanskje bare kommer til å sitte der å stirre ut i luften.
 
Høres grusomt ut, håper dere alle får den tiden og den hjelpen dere trenger. Sender dere mange klemmer:Heartred
 
Back
Topp