Julekveld + barn + alkohol

jeg vil ikke ta etter han er lagt å så våkner han til annen lukt av meg , da vil jeg heller han ser at jeg jeg tar et vinglass og skjønner hvor lukten kommer fra og at man kan drikke uten å bli full.

Så klart. Jeg forstår logikken bak dette argumentet. Det er opp til hver enkelt hva de føler er best for sin familie.
 
Det er vel heller sånn at de som ikke drikker alkohol vil akseptere at andre gjør det.
Å jeg har en med dårlig erfaring md alkohol ;)

Nja. Jeg gir beng om folk vil drikke. (nå tenker jeg fester etc eller ute og spiser middag etc etc etc) Deres kropp, så det får de gjøre som de selv vil. Men, blir sett på som jeg er fra mars pga jeg selv ikke ønsker å drikke :p
 
Det virker som jeg har klart å provosere deg og det er ikke meningen.
Skal ærlig innrømme at jeg har sterke følelser ang alkohol og barn, men jeg hører for all del hva andre sier også.
Det er opp til hver familie, men jeg ikke enig i hva du mener om bv.tj og grunnlag for å tilkalle de.

Jeg håper du vil ta deg tiden til å lese igjennom tråden en gang til for å se hvem som blir respektert og ikke her. Må si jeg ble litt paff over innlegget ditt der du fikk det til å framstå som at vi som tar oss et glass til julemiddagen kritiserer dere som ikke gjør det. For meg må folk mer en gjerne avstå fra alkohol i julen. Det påvirker ikke meg på noe vis og folk gjør det de er komfortable med.

Jeg tar meg kanskje et glass til middagen sikkert som jeg mest sannsynligvis ikke klarer å drikke opp før jeg er ferdig med å spise. Da lar jeg det stå og/eller nipper til det i løpet av kvelden til det er tomt.

Flere av de jeg ser her inne som er avholds i jula og har dårlige minner er de som hadde fulle voksne på julaften, og jeg forstår og respekterer fullt ut at de da ikke har noe godt forhold til alkohol på en slik dag. Men det betyr ikke at jeg traumatiserer mine barn med mitt ene glass. Jeg bør da respekteres jeg også?
 
Jeg håper du vil ta deg tiden til å lese igjennom tråden en gang til for å se hvem som blir respektert og ikke her. Må si jeg ble litt paff over innlegget ditt der du fikk det til å framstå som at vi som tar oss et glass til julemiddagen kritiserer dere som ikke gjør det. For meg må folk mer en gjerne avstå fra alkohol i julen. Det påvirker ikke meg på noe vis og folk gjør det de er komfortable med.

Jeg tar meg kanskje et glass til middagen sikkert som jeg mest sannsynligvis ikke klarer å drikke opp før jeg er ferdig med å spise. Da lar jeg det stå og/eller nipper til det i løpet av kvelden til det er tomt.

Flere av de jeg ser her inne som er avholds i jula og har dårlige minner er de som hadde fulle voksne på julaften, og jeg forstår og respekterer fullt ut at de da ikke har noe godt forhold til alkohol på en slik dag. Men det betyr ikke at jeg traumatiserer mine barn med mitt ene glass. Jeg bør da respekteres jeg også?

Igjen, det innlegget var ment på generell basis og ikke siktet inn på de her inne. Men, igjen. Det er kun ut ifra min erfaring. Jeg kan ikke svare på vegne av noen andre.

Har aldri sagt at det traumatiserer noen, beklager hvis det var slik det fremsto. Eneste jeg ønsket å sette spørsmålstegn mot, er om det er nødvendig. Hva det er med alkoholen som gjør at den hører hjemme ved julemiddagen.
 
Igjen, det innlegget var ment på generell basis og ikke siktet inn på de her inne. Men, igjen. Det er kun ut ifra min erfaring. Jeg kan ikke svare på vegne av noen andre.

Har aldri sagt at det traumatiserer noen, beklager hvis det var slik det fremsto. Eneste jeg ønsket å sette spørsmålstegn mot, er om det er nødvendig. Hva det er med alkoholen som gjør at den hører hjemme ved julemiddagen.
For mange blir maten bedre med en god vin til feks
 
Igjen, det innlegget var ment på generell basis og ikke siktet inn på de her inne. Men, igjen. Det er kun ut ifra min erfaring. Jeg kan ikke svare på vegne av noen andre.

Har aldri sagt at det traumatiserer noen, beklager hvis det var slik det fremsto. Eneste jeg ønsket å sette spørsmålstegn mot, er om det er nødvendig. Hva det er med alkoholen som gjør at den hører hjemme ved julemiddagen.

For deg er kanskje alkohol bare ett rusmiddel, men alkohol er ikke kun det. De fleste synes det er god drikke som gjør ett måltid bedre.
Her i huset så er julen både for voksene og barn. Barna får julebrus, det drikkes bare i desember og er helt spesielt, de voksene tar kanskje en øl eller ett glass vin til maten. Det blir litt på lik linje som om du velger cola foran solo. Alkohol er ikke kun til å drikkes til man snurrer rundt, det er feil måte å drikke på ;)
 
Hva det er med alkoholen som gjør at den hører hjemme ved julemiddagen.

Jeg drikker svært lite selv, men jeg kan forstå at juleølen til maten er like "viktig" som sprø svor eller selve ribba for enkelte. Om jeg skulle ha droppet julebrusen til maten kan jeg tenke meg at julemiddagen ikke hadde vært like god, og ville følt det mangla noe.
Vil si det i glasset minst like viktig som det som er på tallerkenen for min del, og jeg veit det også er det for de jeg pleier å feire sammen med :)

Den er ikke nødvendig, men om det ikke skader noen så er det heller ingen vits i å nekte seg den :)
 
For deg er kanskje alkohol bare ett rusmiddel, men alkohol er ikke kun det. De fleste synes det er god drikke som gjør ett måltid bedre.
Her i huset så er julen både for voksene og barn. Barna får julebrus, det drikkes bare i desember og er helt spesielt, de voksene tar kanskje en øl eller ett glass vin til maten. Det blir litt på lik linje som om du velger cola foran solo. Alkohol er ikke kun til å drikkes til man snurrer rundt, det er feil måte å drikke på ;)

Det kan godt være. Akkurat hvordan alkohol påvirker maten kan jeg ikke svare noe på, pga det vet jeg ikke. Har null erfaring med det.
Men ja, du har rett i det. Alkohol for meg er kun ett rusmiddel.
 
Jeg drikker svært lite selv, men jeg kan forstå at juleølen til maten er like "viktig" som sprø svor eller selve ribba for enkelte. Om jeg skulle ha droppet julebrusen til maten kan jeg tenke meg at julemiddagen ikke hadde vært like god, og ville følt det mangla noe.
Vil si det i glasset minst like viktig som det som er på tallerkenen for min del, og jeg veit det også er det for de jeg pleier å feire sammen med :)

Den er ikke nødvendig, men om det ikke skader noen så er det heller ingen vits i å nekte seg den :)

Nei, det er sant. Så lenge de klarer å begrense seg så er jo det helt topp.
 
Igjen, det innlegget var ment på generell basis og ikke siktet inn på de her inne. Men, igjen. Det er kun ut ifra min erfaring. Jeg kan ikke svare på vegne av noen andre.

Har aldri sagt at det traumatiserer noen, beklager hvis det var slik det fremsto. Eneste jeg ønsket å sette spørsmålstegn mot, er om det er nødvendig. Hva det er med alkoholen som gjør at den hører hjemme ved julemiddagen.

Da har jeg misforstått! Beklager. Måtte bla tilbake nå. Så ikke innlegget der du skrev det. Og jeg mente ikke at du påstod at barn blir traumatisert, men andre her inne. Det kom sikkert ikke tydelig frem.

For å svare på spørsmålet ditt så nei, det er ikke nødvendig, men det er godt, og jeg og flere mener det ikke skader noen om en kjenner sine egne grenser og har et sunt forhold til alkohol. Trodde jeg at jeg gjorde barna mine utrygge ved å drikke hadde jeg selvfølgelig latt være.
 
Last edited:
Da har jeg misforstått! Beklager. Måtte bla tilbake nå. Så ikke innlegget der du skrev det. Og jeg mente ikke at du påstod at barn blir traumatisert, men andre her inne. Det kom sikkert ikke tydelig frem.

For å svare på spørsmålet ditt så nei, det er ikke nødvendig, men det er godt, og jeg og flere mener det ikke skader noen om en kjenner sine egne grenser og har et sundt forhold til alkohol. Trodde jeg at jeg gjorde barna mine utrygge ved å drikke hadde jeg selvfølgelig latt være.

Skulle ønske flere foreldre hadde den selvinnsikten :) Det er veldig bra at du har den :)
 
Nei jeg er heller ikke så arrogant, men syns du ikke det er arrogant å påstå at du kan garantere noe 100% for andre? Slik du gjorde?

Jeg synes ikke det er arrogant å kunne garantere noe som er opplest og bevist, nei. Det er ingen som har så god selvinnsikt at de kan se seg 100% utenfra, og siden det er umulig for noen å lese tanker, er det også umulig å vite hva andre faktisk føler og tenker til enhver tid. Derfor kan jeg si at jeg kan garantere at alle endrer oppførsel mer enn de kan se selv. Uansett om det gjelder alkohol eller en hvilken som helst annen "situasjon." Noe annet ville vært arrogant derimot. :)
 
Siden du er så opptatt av at vi andre skal lese linkene dine, så kan jo du også lese linker som blir lagt ut her som ikke støtter din mening?
Lagt ut tidligere i denne tråden.
https://forskning.no/content/greit-drikke-med-barn-tilstede
Alle kan vi finne forskning som støtter våre meninger, men noen ganger kan man selv bruke sine egne erfaringer som har formet oss til den man er. Man trenger ikke å være så arrogant som du er i dine svar bare fordi noen ikke er enig med deg.

Hvis du hadde lest mine, hadde du ikke trengt å legge ut din. ;)
 
Hvis du hadde lest mine, hadde du ikke trengt å legge ut din. ;)

Jeg gir opp, du er kun opptatt av å lære bort dine meninger og det er det eneste riktige. Verdensmestere er det vanskelig å diskutere med. Jeg har forresten lest linkene dine, er ikke så arrogant at jeg ikke bryr meg om hva andre deler og mener.
Jeg har heller ikke lagt ut denne linken, men siden du overser det andre skriver så kopierte jeg den på nytt.
 
Last edited:
Takk for tips om å holde drikkevarene selv! Jeg er i utgangspunktet ikke streng på at julaften skal være avholds og synes det er helt greit at man drikker en øl til maten selvom det er barn tilstede. Men jeg vet at spesielt sprit gjør at det tipper over for enkelte. Selvom mine svigerforeldre aldri var synlig beruset foran mannen min som liten, er jeg redd for at de har lagt seg til noen uvaner etter at barna ble store. Derfor er det så mye lettere å være streng med en gang...
 
Takk for tips om å holde drikkevarene selv! Jeg er i utgangspunktet ikke streng på at julaften skal være avholds og synes det er helt greit at man drikker en øl til maten selvom det er barn tilstede. Men jeg vet at spesielt sprit gjør at det tipper over for enkelte. Selvom mine svigerforeldre aldri var synlig beruset foran mannen min som liten, er jeg redd for at de har lagt seg til noen uvaner etter at barna ble store. Derfor er det så mye lettere å være streng med en gang...
Håper det ordner seg, og at mannen din kan ta en prat med svigers! Tipper det holder å minne dem på barnebarnet, og forklare hvordan dere ser kvelden for dere (og muligens nevne at dere opplevde akevitt episoden som unødvendig/ubehagelig) [emoji4]
Jeg tror folk flest kan komme langt med ord, og det hadde trygget meg om "alt" var avklart på forhånd - særlig om jeg visste de ikke kom med akevitt eller annet medbragt.

Tror du har rett i at det er viktig å sette grenser tidlig [emoji106] Og det er superviktig å bli respektert i eget hjem! Synes ikke du virker streng i det hele tatt, heller litt for snill ift bekymringene dine ;)

Jeg elsker å feire jul i egen stue, ønsker dere en gledelig feiring! [emoji318]
 
Back
Topp