Ønsker du smertelindring under fødselen? Hvilke?

M

Moderator Eve

Guest
Har du tenkt over dette?

Kanskje du har født før og vet akkurat hva du vil ha/tenker?

Eller er du førstegangsfødende og veldig usikker?
 
Forrige fødsel hadde jeg ingenting. Jeg hadde forberedt meg på mye mer smerte, da fødsel liksom skal være noe av det mest smertefulle å oppleve. Men jeg har (dessverre) opplevd langt mer smertefulle ting enn dette. Jeg regner med at jeg skal klare meg greit uten noe denne gangen også, i alle fall så lenge fødselen ikke drar voldsomt ut i tid. God pusteteknikk og det å jobbe med kroppen var utrolig effektfullt for meg.
 
Har tenkt litt på det, og kommet frem til at jeg er rimelig sikker på at jeg vil ha badekar som smertelindring. Er mer usikker på epidural da jeg ikke er glad i sprøyter.. er førstegangsfødende, så vil ha en dialog med jm om det først [emoji4]
 
Jeg er førstegangsfødende og tenker jeg tar det som det kommer. Jeg håper å slippe epidural, men har overhodet ikke utelukket det.

Er det noen som vet om det kan sammenliknes med å ta ryggmargsprøve? Tok det for et par år siden og da stakk de feil og det var helt forferdelig. Har egentlig ikke sprøyteskrekk, men har hatt litt angst for sprøyter i ryggen etter det.
 
Jeg føder ganske raskt, så tipper det blir litt lystgass bare [emoji4] epidural blir det uansett ikke.
 
Har født både med og uten epidural. Måtte ha epidural sist pga setefødsel. Ble veldig dårlig av epiduralen, så vil helst slippe den! Med første satt jeg i dusj og varmtvann var veldig deilig! Så håper på badekar som smertelindring [emoji173]
 
Jeg har også født med og uten epidural, og må si at med definitivt blir valget mitt neste gang. Sprøyta er litt vond, ja, men det er noen få sekunder og så får du en god smertelindring. For meg var det godt fordi fødselen var lang, og jeg var veldig sliten. Da kunne jeg konsentrere meg bedre om å jobbe med riene og pusten, fremfor å få panikk av smertene. Neste gang ønsker jeg å starte i badekaret (de første riene er verst syns jeg), og så opp av karet og få epidural om det er mulig, og gjerne lystgass i tillegg. Jordmor satte nåler også men jeg aner ikke om de virka. Det som hjalp meg var å fokusere på pusten, og å jobbe med riene som om de var bølger. Forstår at det ikke går for alle hvis de kommer veldig tett, men det funka for meg. Epiduralen gjorde at fødselen stagnerte litt, men jeg vil likevel si det var verdt det.
 
Er gravid for andre gang nå. Men føste gang undervurderte jeg nok hvor vond det kunne være. Riene startet natt til lørdag. lørdag kveld fikk jeg komme til sykehuset fikk sitte i badekar også fikk jeg litt å sove på på natten (sov dårlig) dagen etter fikk jeg sitte i badekar igjen. Etter hvert ble jeg flyttet videre til fødestuen fikk prøve lyst gass som gjorde meg søvnig men smertene var de samme. Ved middags tider anbefalte de epidural (noe jeg egentlig ikke ville for jeg var redd det skulle være vond) men jeg kjente ingenting når de stakk. Da fikk jeg slappet av og fikk i meg mat ^^ gutten min kom 18-19 tiden søndags kveld ^^
Så min konklusjon jeg ser ann hvordan denne fødselen blir ^^ de sier jo ingen fødsler er like ^^
 
Regner ikke med at jeg rekker noe særlig, men OM det skulle skje så har jeg lyst til å prøve badekar.
Født to ganger tidligere uten noe, og begge var styrtfødsler
 
Hadde store ønsker å klare fødsel uten noen ting sist, men kroppen nektet.. så da ble det epidural. Skal prøve igjen denne gangen uten men griner ikke at om epidural blir brukt [emoji16]
Vil heller ha brukt lystgass men sykehuset kan ikke ha det pga for dårlig utlufting[emoji17]
 
Oh yeah! Lystgass, epidural, tar det jeg får[emoji28]
 
Klarte meg veldig fint uten noe sist. Men om denne fødselen drar ut flere smertefulle døgn så vet jeg ikke :p håper jeg klarer meg uten og at det blir en rask og fin fødsel[emoji28]
 
Sist fødsel prøvde de først lystgass og jeg ble sykt kvalm.. Fikk noen skvetter med fentanyl - men ble høy så det ville jeg ikke.. Så fikk jeg tilbud om epidural, og jeg var overrasket over hvor lite vondt det var angivelig... Den funket helt perfekt!
Fikk i grunnen ikke noe mer smertestillende enn den og den gikk ikke på maks [emoji28].
Tror jeg går for det denne fødselen og, må bare dobbeltsjekke at riktig anestesilege er på jobb [emoji23][emoji23]
 
Har alltid drømt om badekar, men da det desverre ikke er en mulighet likevel da jeg har for høy BMI så har jeg ikke gjort meg opp noen mening om alternativer ennå... Leker med tanken å befinne meg tilfeldigvis i Danmark rundt termin, for der er badekar null stress
 
Har dere hørt om Stilnoct/ Ambien? Det er en sovepille som varer i ca. fire timer, og den tar bort ALL SMERTE. Har brukt den to ganger hos tannlege under rotfylling og kjente nada. Har lest på nettet at det har blitt brukt i utlandet under lange fødsler når mor trenger litt hvile, og da skriver noen at de nesten ikke kjente fødselen! Skal høre med jordmor om det er en mulighet her også[emoji5]
 
Har dere hørt om Stilnoct/ Ambien? Det er en sovepille som varer i ca. fire timer, og den tar bort ALL SMERTE. Har brukt den to ganger hos tannlege under rotfylling og kjente nada. Har lest på nettet at det har blitt brukt i utlandet under lange fødsler når mor trenger litt hvile, og da skriver noen at de nesten ikke kjente fødselen! Skal høre med jordmor om det er en mulighet her også[emoji5]

Du kan sikkert få en mer utdypende forklaring hos jm, men zolpidem er ikke anbefalt under fødsel.
 
Back
Topp