Søker dere barna fri fra skolen utenom skoleferie?

Sjokkerer meg at SÅ mange synes det er greit. Ungene har nok ferie fra skolen og søknad utenom skoleferier burde ikke godkjennes. Dette gjøres på noen skoler og hurra for det!

Mine barn har noen skoleår bak seg nå og de har kun hatt fravær knytta til sykdom. De kommer aldri til å få fri utenom skoleferier, eller viktige ting som tannlege og legetimer. De går på en skole hvor rektor har sagt på AT av fellesmøter at de ber sterkt alle foreldre om å ikke ta barna ut av undervisning pga ferie. De har mer enn nok fridager i løpet av året. 189 skoledager av 365 dager i ett år.

Syden utenom sesongen er IKKE godkjent, skal man reise får man legge det til skoleferier. JA, det er billigere da men det er heller ingen menneskerett å dra til Syden om vinteren. Mine barn har aldri vært på ferie utenom Norge, Danmark, Sverige og Tyskland. Jeg var over 15 år før jeg var andre steder enn Norge og Sverige.Og jeg har hatt en veldig god og harmonisk barndom. UTEN sydenturer, tenke seg til det....

Og argumentet med at: "det er bare 3 dager før høstferien/vinterferie/sommerferien begynner, de lærer ikke så mye de 3 dagene" går ikke inn på meg. Det viktigste man viser ungene sine er at det er OK å skulke hvis man sparer penger (ref: Sydentur)

Begravelse til gamletante Olga på andre siden av landet og fri 2 dager fordi det er langt å dra er noe helt annet.

Må være enkelt å si om du har en arbeidsgiver som gir det fri i skolensferie, men det er ingen menneskerett å få ferie i skolensferie heller. Ferieloven er klar sommerferien kan legges til mellom 1 juni og 30 september, både jeg og pappaen får ferie utenom skolen og har ferie i skoletiden hvert 4 år.. ferie med mine barn ser jeg på som en menneskerett ;)
Og det er overhode ikke å skulke om skolen innvilger dette, jeg er også fullstendig i mot denne praksisen om at en rektor skal bestemme over oss som familie. Barna er bare små barn, de er ikke små voksene som skal føle på alle forpliktelser fra 6 års alderen. Skolen er viktig, men det er også barndommen.
 
Må være enkelt å si om du har en arbeidsgiver som gir det fri i skolensferie, men det er ingen menneskerett å få ferie i skolensferie heller. Ferieloven er klar sommerferien kan legges til mellom 1 juni og 30 september, både jeg og pappaen får ferie utenom skolen og har ferie i skoletiden hvert 4 år.. ferie med mine barn ser jeg på som en menneskerett ;)
Og det er overhode ikke å skulke om skolen innvilger dette, jeg er også fullstendig i mot denne praksisen om at en rektor skal bestemme over oss som familie. Barna er bare små barn, de er ikke små voksene som skal føle på alle forpliktelser fra 6 års alderen. Skolen er viktig, men det er også barndommen.
Fullstendig enig med deg, Krøsa Maja, bra sagt. Barn skal få være barn og familietid er viktig.
 
Jeg skulle gjerne sett at de hadde kortet betraktelig inn på sommerferien jeg. Iallefall med tre uker. Jeg er en av de som ikke har automatisk fri de to månedene barnet mitt har fri. Jeg tenker at om man hadde kortet ned på sommerferien og heller enten flyttet de ukene til andre uker i året, eller at man hadde fått fleksible uker til bruk gjennom året hadde løst mye for mange foreldre som er litt låst i sommerferien. Da blir man og kvitt mange av de vanvittig dyre turene til Syden på sommeren og flere barn hadde kunnet reise til utlandet. Man sier at "jeg hadde da aldri utenlandsferie når jeg var liten", dette blir for dumt. Tidene forandrer seg og det gjør også levesettet vårt. Det ser man med både jobb, skole, teknologi og andre ting. Ferie med sitt barn er en menneskerett synes jeg og, selv om ikke en utenlandstur evt er med. Barna ser foreldrene lite nok som det er i hverdagen.
 
Ikke hatt behov for det enda.

Tenker det må vurderes enkeltvis opp imot barnet. Hvis barnet ikke kommer bakpå av en uke borte, verken faglig, sosialt eller psykisk så ser jeg ikke noe problem i det.

Men så langt det lar seg gjøre så bør det unngås[emoji6]

Mine går i 2 klasse og i bhg.
 
Jeg skulle gjerne sett at de hadde kortet betraktelig inn på sommerferien jeg. Iallefall med tre uker. Jeg er en av de som ikke har automatisk fri de to månedene barnet mitt har fri. Jeg tenker at om man hadde kortet ned på sommerferien og heller enten flyttet de ukene til andre uker i året, eller at man hadde fått fleksible uker til bruk gjennom året hadde løst mye for mange foreldre som er litt låst i sommerferien. Da blir man og kvitt mange av de vanvittig dyre turene til Syden på sommeren og flere barn hadde kunnet reise til utlandet. Man sier at "jeg hadde da aldri utenlandsferie når jeg var liten", dette blir for dumt. Tidene forandrer seg og det gjør også levesettet vårt. Det ser man med både jobb, skole, teknologi og andre ting. Ferie med sitt barn er en menneskerett synes jeg og, selv om ikke en utenlandstur evt er med. Barna ser foreldrene lite nok som det er i hverdagen.

Egentlig et veldig godt forslag, mange foreldre har også problemer nok med å få sommerferie logistikken til å gå opp[emoji1360][emoji6]
 
Aldri gjort det, har heller ingen planer om å gjøre det.
 
Søkte om, og fikk innvilget to dager fri til fire barn i starten av desember. Sa unnskyld til flere av lærerne på kontaktsamtale, men de bare avfeide meg, og sa at de dagene på tur unnet de oss så gjerne, og at de uansett ikke går glipp av noe viktigere enn juleverksted.
 
Her har det ikke vært aktuelt å tatt fri. Vi reiser på ferie når junior har ferie. Aldri vært i syden.
Når junior begynte i 2.klasse i år så sa rektor (som hun sa i fjor også) at ferie utenom de fastsatte blir svært sjeldent godkjent. Er skole i 190 dager av 365 dager. Er det snakk om sydenferie så er det nesten garantert nei fra rektor.

Vi har foreløpig ikke hatt behov for fri annet enn ved tannlegetime og 3 døgn med sykdom. Ellers sørger jeg for å få legetimer til etter han er ferdig med skoledagen kl 13.15.
 
Hu går i 5.klasse og har hatt fri for å: dra i bryllup, begravelse, ferie (både utlandet og Norge), kulturelle arrangement, besøke faren og legetimer på sykehuset. Det har aldri hvert noe problem, Og flere av de i klassen hennes har fri flere uker iløpet av året for å besøke familie i andre land. Så de er nok ikke strenge på det her, selv læreren har titt og stadig fri for å reise.

Det er jo ikke skulk når de får innvilget fri, skulker jeg når jeg har søkt om fri og da..
 
Han går kun i 1kl, men må vurdere det til neste år. Da går de i 1 og 2 kl.
Mannen min sin familie bor i nord-afrika der det er 45 g fra juni-oktober.
Så neste gang vi skal på besøk dit blir f.eks med noen ekstra dager til påske/vinterferie etc.

Ungene og jeg koker bort+strøm og vann går i flere timer hver dag.

Ser ikke på det som skulking!
Og vi reiser ikke til Afrika for 1 uke :)
 
I første klasse hadde han en fridag siden vi kom så himla sent hjem fra høstferien om søndagen og vi voksne hadde fri dagen etter. I 2.klasse ble det 5dager fri fordi Tyskland flyttet på høstferien sin så den ikke samsvarte med vår, og vi skulle dit i høstferien der. Fikk med en god del matte og norskoppgaver som skulle gjøres samt han måtte skrive dagbok om turen.

Kan hende vi må ta noe fri før eller etter sommerferien i 2019 og 2020 for sambo har ikke valgmuligheter når det kommer til sommerferie, så deler av ferien faller utenom skoleferien 2 av 3 år...
 
Ser ut til at jeg må svelge en kamel. Trolig søker korpset alle sine medlemmer fri siste skoledag for å dra på tur. Rett og slett for å rekke å komme hjem før speideren drar. (en viss overlapp i medlemmer nemlig) derved skal min sønn trolig altså søkes fri siste dag i fjerde klasse.
 
Gjort det EN gang da vi skulle til Thailand og det ikke holder med 1 uke ferie der. Tok en uke i vinterferien og tok han ut ei uke. Han ligger langt foran faglig, så det var ikke noe problem.
 
Vi har ikke hatt noe behov for hel dag/dager enda, men jeg hørt fra andre foreldre i klassen at vår skole alltid gir avslag når det er snakk om ferie, selvom det kun er for 1 dag. Hørte at andre foreldre har løst det med å si fra til læreren at barnet ikke kommer x antall dag(er), og at lærerene har sagt det ikke er noe de kan gjøre når de får den beskjeden. Så da blir det "skulk med beskjed" da, siden skolen alltid gir avslag.

I høst hadde vi en fredag hvor barnet bare kunne delta en halv dag. Vi skulle på helgebårtur med hele familien (tur med besteforeldre, oldreforeldre, onkler, tanter osv), og da ønsket bare læreren oss riktig god tur, og synes det var veldig koselig vi skulle på tur.
 
De har så mye fri i løpet av et år, så vi klarer alltid å time ferier.
Eneste gangen vi har søkt om fri var for å dra i begravelse til hans bestefar på sørlandet, og så har han fri på onsdag for å besøke den nye skolen.
 
Vi har søkt fri nå én dag for å kunne reise i konfirmasjon til fetteren som bor 130 mil unna. Han går i 6. klasse.

Søkte også fri to dager forrige skoleår, da min mann og jeg begge ble invitert til å holde foredrag på to ulike kongresser i London dag etter dag, og ingen i familien kunne være barnevakt de dagene. Vi valgte da å la gutten bruke tiden i London på å skrive et «reisebrev» derfra (på engelsk) som han presenterte for klassen etterpå, med tilhørende bilder på powerpoint. Han går på montessoriskole og styrer arbeidsukene sine mye selv, så tror han egentlig fikk gjort vel så mye skolearbeid de dagene, som på en vanlig skoleuke.
 
Nei, ikke for å reise på ferie. Er det snakk om begravelse eller annet uforutsett, ville vi bedt om ekstra fri. Det har heldigvis ikke vært et tema hittil.
Jeg syns de har veldig mye fri i løpet av året, så man bør klare å legge planlagte ferier til disse fridagene.
 
Back
Topp