Slik får du et alt-etende barn

Jeg har aldri skjønt den "matpolitikken", min erfaring med både egne og andres barn er at de blir mer altspisende om de får mat de liker. jeg har aldri tvunget dem til hverken å smake på eller måtte spise maten vi har. Det er ganske ensideig å ha den gamle tankemåten etter min mening. Mine har alltid fått og kommer til å få mat de liker om jeg så må lage forskjellig til alle.
vekdig enig med deg
 
Jeg skjønner ikke helt at det er noe å bli provosert over. Selvfølgelig er det ting enkelte,både barn og voksne, aldri liker,men det er da vel ikke tvil om at foreldrene legger mesteparten av grunnlaget for hva barna spiser? Jeg har for min del sett noen barn som lever på pølse og pommes frites eller pannekaker, det er virkelig ikke noe fint gjort mot barnet. Hvordan klarte de for noen generasjoner til å få barna til å spise det meste som ble servert?
Før var det sikkert tvang inne i bildet, tenker jeg. Det med å leve på kun pølser og pannekaker er ofte en periode, så går det over; Det er i hvert fall min erfaring. Selvsagt skal man så godt som mulig legge til rette for at familien har et sunt og variert kosthold, men man vet jo at smaksløker forandrer seg, og i stedet for å tvinge mine barn til å spise ting de ikke ville ha, ventet jeg til de selv sa de ville smake. Jeg er fullstendig klar over at noen barn alltid kun vil ha "to ting", da må kanskje en mild tvang til etter hvert som de vokser til.
 
Provoserende ting å skrive, ja, men resten av artikkelen var bedre enn forventet. Føler meg egentlig litt skyldig for at toåringen er kresen fordi det begynte da jeg var gravid og kastet opp de fleste måltider, men prøver å ikke fokusere så mye på det siden det uansett ikke er veldig konstruktivt.
synes i grunn det var mye ugreit i den jeg.
Å så kan jeg ikke fordra sånn mine spiser alt fordi..... greier
 
Før var det sikkert tvang inne i bildet, tenker jeg. Det med å leve på kun pølser og pannekaker er ofte en periode, så går det over; Det er i hvert fall min erfaring. Selvsagt skal man så godt som mulig legge til rette for at familien har et sunt og variert kosthold, men man vet jo at smaksløker forandrer seg, og i stedet for å tvinge mine barn til å spise ting de ikke ville ha, ventet jeg til de selv sa de ville smake. Jeg er fullstendig klar over at noen barn alltid kun vil ha "to ting", da må kanskje en mild tvang til etter hvert som de vokser til.
Det var da aldeles ikke tvang, men de fikk heller ikke en haug med andre alternativer tilbudt når de rynket på nesen. Hvor lenge skal man som voksen tillate et skadelig kosthold for de små? Det er langt fra alle som vokser det av seg.

Enkelte har spesielle utfordringer feks pga sykdom og at det er en spesiell årsak til at barna ikke spiser, men synes det er merkelig å ikke kunne ta råd om kosthold fra de som faktisk har barn som spiser mye ulikt uten å bli fornærmet.
 
Det var da aldeles ikke tvang, men de fikk heller ikke en haug med andre alternativer tilbudt når de rynket på nesen. Hvor lenge skal man som voksen tillate et skadelig kosthold for de små? Det er langt fra alle som vokser det av seg.

Enkelte har spesielle utfordringer feks pga sykdom og at det er en spesiell årsak til at barna ikke spiser, men synes det er merkelig å ikke kunne ta råd om kosthold fra de som faktisk har barn som spiser mye ulikt uten å bli fornærmet.

Går fast til klinisk ernæringsfysiolog med mitt barn, og jeg gikk fast til tidligere en tidligere.
Og begge de to mente at man skal bare la barna være, ikke mase, spiser de ikke så tilby kanskje en brødskive eller lignende etterpå.
Før måtte barn sitte til de hadde spist opp,det var masse tvang og derfor sliter mange voksene i dag.
Barn er egne individer, egne smakere. Noen smaker mer enn andre, hvorfor skal man ikke respektere barna?
 
Her blir toåringen servert samme middag som oss. Hva skal jeg gjøre da når hun nekter grønnsaker og potet? Jeg kan ikke gjøre noe annet enn å gi henne tilbudet hver dag føler jeg. Og hun ser at vi spiser akkurat det samme, men nekter likevel.
Og når hun er syk og i dårlig form kan jeg godt lage pølser, for da er det viktigste for meg at hun spiser.
 
Går fast til klinisk ernæringsfysiolog med mitt barn, og jeg gikk fast til tidligere en tidligere.
Og begge de to mente at man skal bare la barna være, ikke mase, spiser de ikke så tilby kanskje en brødskive eller lignende etterpå.
Før måtte barn sitte til de hadde spist opp,det var masse tvang og derfor sliter mange voksene i dag.
Barn er egne individer, egne smakere. Noen smaker mer enn andre, hvorfor skal man ikke respektere barna?
Mhm helt riktig.
fikk også beskjed om å ikke mase, stresse osv.

Jeg sliter selv med mye mat pga dårlige opplevelser i bhg, sånn vil jeg ikke at mitt barn skal ha dey
 
Kjenner jeg ikke gidder å lese den, leste overskriftene og det holdt lenge, mennesket som har skrevet dette har null peil på hvordan det er å ha et barn som brekker seg av vanlige varer som potet og ris, de har ikke sett skuffelsen og fortvilelsen i lynene på en unge som tvinger seg selv til å spise fordi det forventes. Stygt å komme med slike påstander.
 
Går fast til klinisk ernæringsfysiolog med mitt barn, og jeg gikk fast til tidligere en tidligere.
Og begge de to mente at man skal bare la barna være, ikke mase, spiser de ikke så tilby kanskje en brødskive eller lignende etterpå.
Før måtte barn sitte til de hadde spist opp,det var masse tvang og derfor sliter mange voksene i dag.
Barn er egne individer, egne smakere. Noen smaker mer enn andre, hvorfor skal man ikke respektere barna?
Helt enig i at man ikke skal mase og lage mat utrivelig og stressende. Barna er barn,og de kan ikke ta egne valg på alle områder fordi de ikke er modne til det. Det er ingen vits å servere noe de har aversjon mot, men derfra til å etter én smak konkludere på barnets vegne om at de ikke liker blir feil. Det er jammen forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet! Du kan ikke "respektere" barna ved å la de spise på seg helseproblemer, det er min mening at det er en form for omsorgssvikt. Det betyr IKKE at midlene man bruker skal være tvang eller fornedrelse,men det blir rart for meg å la seg fyre opp av tips i en artikkel når folk objektivt sett burde være enige om målet med et sunt og sammensatt kosthold for barn.

Barna trenger og ønsker også ulikt med søvn, eller ønsker ulikt med dataspilling. Respekterer du det også,eller stimulerer du barna i "riktig retning?
 
Helt enig i at man ikke skal mase og lage mat utrivelig og stressende. Barna er barn,og de kan ikke ta egne valg på alle områder fordi de ikke er modne til det. Det er ingen vits å servere noe de har aversjon mot, men derfra til å etter én smak konkludere på barnets vegne om at de ikke liker blir feil. Det er jammen forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet! Du kan ikke "respektere" barna ved å la de spise på seg helseproblemer, det er min mening at det er en form for omsorgssvikt. Det betyr IKKE at midlene man bruker skal være tvang eller fornedrelse,men det blir rart for meg å la seg fyre opp av tips i en artikkel når folk objektivt sett burde være enige om målet med et sunt og sammensatt kosthold for barn.

Barna trenger og ønsker også ulikt med søvn, eller ønsker ulikt med dataspilling. Respekterer du det også,eller stimulerer du barna i "riktig retning?


Ja, jeg respekterer barna der de er. Trenger de 10 timer eller 6 timer søvn så respekteres det. Gjør ikke du? Tvinger du barnet til å sove?
En artikkel som sier at kresene barn egentlig ikke finnes, men at foreldrene har skylden ;)
Barn spiser det de spiser, de dør ikke av en måned med ensformig matspising. Alternativet er jo at barnet ikke spiser. Men det er kanskje mye bedre at barnet ikke spiser enn at barnet spiser bare pannekaker.
Og sammenligne dataspill med mat blir for meg litt rart, de dør heldigvis ikke om de ikke spiller endag. ;)
Litt spent på hvordan du løser dette jeg med at barn ikke vil ha noe annet enn pannekaker og du bruker ikke tvang. Hvordan får du barnet til å spise mot sin vilje? Eller uttaler du deg om ett tema du ikke har så mye erfaring med?
Og når de som jobber med barn og mat på sykehuset er uenig i denne artikkelen så må jeg si at jeg tar denne artikkelen med en klype salt, og mener at de som har uttalt seg har rett og slett gått ut på dato;)
 
Det var da aldeles ikke tvang, men de fikk heller ikke en haug med andre alternativer tilbudt når de rynket på nesen. Hvor lenge skal man som voksen tillate et skadelig kosthold for de små? Det er langt fra alle som vokser det av seg.

Enkelte har spesielle utfordringer feks pga sykdom og at det er en spesiell årsak til at barna ikke spiser, men synes det er merkelig å ikke kunne ta råd om kosthold fra de som faktisk har barn som spiser mye ulikt uten å bli fornærmet.
"Aldeles ikke tvang", Selvsagt ikke alle steder men jeg vet at en del ble tvunget, og det er ikke uten grunn mange voksne sliter\har slitt med diverse spiseproblemer. Som sagt, jeg vet også at ikke alle vokser det av seg, slik er det jo i alle kategorier, ikke bare mat. Det er ikke å "tillate dårlig kosthold" å la barn spise det de liker, ja, iblant er det perioder med ensidig kost, det betyr ikke at barnet alltid vil leve på 2-3 retter. Ensideig kost kan like gjerne være grønnsaker som pannekaker med sukker på. Jeg har sett barn ned i 2 års alder lide av alvorlig spisevegring, så uansett kommer ikke jeg til å tvinge mine barn, de skal få lov å spise mat de liker.
 
Jeg tror nok vi får være enige om å være uenige. Alt er ikke "foreldrenes skyld,men mener man er bra blind hvis man ikke ser påvirkningsmulighetene man har som voksen,og enda mer som forelder.
 
Ja, jeg respekterer barna der de er. Trenger de 10 timer eller 6 timer søvn så respekteres det. Gjør ikke du? Tvinger du barnet til å sove?
En artikkel som sier at kresene barn egentlig ikke finnes, men at foreldrene har skylden ;)
Barn spiser det de spiser, de dør ikke av en måned med ensformig matspising. Alternativet er jo at barnet ikke spiser. Men det er kanskje mye bedre at barnet ikke spiser enn at barnet spiser bare pannekaker.
Og sammenligne dataspill med mat blir for meg litt rart, de dør heldigvis ikke om de ikke spiller endag. ;)
Litt spent på hvordan du løser dette jeg med at barn ikke vil ha noe annet enn pannekaker og du bruker ikke tvang. Hvordan får du barnet til å spise mot sin vilje? Eller uttaler du deg om ett tema du ikke har så mye erfaring med?
Og når de som jobber med barn og mat på sykehuset er uenig i denne artikkelen så må jeg si at jeg tar denne artikkelen med en klype salt, og mener at de som har uttalt seg har rett og slett gått ut på dato;)
Du tillegger meg meninger jeg åpenbart ikke har,så ser ikke noen hensikt å diskutere videre med deg.
 
Jeg tror nok vi får være enige om å være uenige. Alt er ikke "foreldrenes skyld,men mener man er bra blind hvis man ikke ser påvirkningsmulighetene man har som voksen,og enda mer som forelder.
Jeg er absolutt ikke blind for at vi som foreldre påvirker, men jeg velger å la barnet ta noen valg selv. Vi ser forskjellig på det, men det går bra for min del.
 
Du tillegger meg meninger jeg åpenbart ikke har,så ser ikke noen hensikt å diskutere videre med deg.

Jeg spør deg! Har ikke tillagt deg noen meninger, men jeg må si at jeg er spent på hvordan du løse dette når barnet ikke spiser?
For alternative for mange barn er faktisk å la være å spise helt.
Det kan være mange grunner til at barnet ikke spiser, men at det kun er foreldrene som er problemet som artikkelen sier er ikke riktig.
 
Før var det sikkert tvang inne i bildet, tenker jeg. Det med å leve på kun pølser og pannekaker er ofte en periode, så går det over; Det er i hvert fall min erfaring. Selvsagt skal man så godt som mulig legge til rette for at familien har et sunt og variert kosthold, men man vet jo at smaksløker forandrer seg, og i stedet for å tvinge mine barn til å spise ting de ikke ville ha, ventet jeg til de selv sa de ville smake. Jeg er fullstendig klar over at noen barn alltid kun vil ha "to ting", da må kanskje en mild tvang til etter hvert som de vokser til.
Var nok mer tvang ja... Husker det godt... Av den grunn er det ting jeg ikke orker tanken på i dag.

Det samme sier samboer.
 
Enig med deg.

Her spiste eldste alt frem til han var 2.5 ca. Bare over natta slutta han å spise. Og vi har uansett alltid bare fortsatt å lage samme mat.

Yngste spiser mye mer variert, og hun tør smake mye mer og

Eldste ser jeg sliter med å smake. Han sier selv at han ikke får til å svelge enkelte ting.
 
Back
Topp