Bruke hjelm når dem lærer å gå?

Nei, jeg gjorde ikke det, ser du har svart på det, syns fortsatt det er stygt å mene at hun trenger hjelp, mange lurer faktisk på slikt og har faktisk hørt om helsesøstre som anbefaler slike hjelmer, om man da er førstegangs og bekymra er det jo ikke så lett å vite[emoji85]
Å lure ja.

Å få alle disse logiske og fornuftige forklaringene på hvorfor ikke. Og fortsatt være skeptisk til å la barnet lære å gå
Hvilket barnet må få lov til. Da er det bedre for en svært bekymret mor å snakke med helsesøster om det enn å bekymre seg syk. For det er ikke bra for en mor å være så redd at barnet ikke får lov til å utvikle seg.

Noen av deres unger som bruker hjelm i den perioden de er oppe å stå/gå?

Jeg vurderer det, så slipper hun å slå seg så mye :)
Noen som vet hvor man kan kjøpe sånn spesialhjelm?

Nei.De må få slå seg litt. Leve og lære. Det blir litt for helikoptermamma.. etter min mening

Det er å være overhysterisk hønemor uansett hvordana man vrir og vrenger på det.

De skal gå på trynet når de lærer å gå, de skal lære seg hvordan man faller. Også tåler de myyye myyyye mer enn det man tror.

Ungene mine skal ikke bli Nure! (Linus i svingen) han fikk jo ikke lov til noe og m¨tte ha på hjelp sånn ca alltid.

Nei. Det er slik man lærer. Og kroppen skal ha støt mot bein for å styrke dem. Jeg tror man ødelegger for barn ved å trykke på dem hjelm for alt mulig. Barn søker risiko, og føler på mestring når de får det til. Det er mestring i å tåle å tryne også. Min mening er at dersom du hele tiden skal skjerme barn for alt mulig vil de fortsette å søke risiko, men da som mulig får verre konsekvenser enn å slå på seg en liten hjernerystelse, noen sting etc. Jeg signerer den som sa det er ulogisk, og merker jeg blir engasjert når foreldre behandler barna som om de er av glass og ikke er kompetente.

Barnet klarer seg helt fint uten hjelm! Å falle og slå seg er en del av utviklingen. Ta heller og skaffe beskyttere til hjørnene på bordet og vær til stede når ungen reiser seg for å gå. Som regel faller de på rumpa uansett.

Nei, det blir ikke aktuelt. Jeg ante ikke at noen gjorde det heller, har aldri hørt om det.

Det går jo an å kjøpe slike knotter som kan festes på spisse hjørner.. om det blir litt knall og fall ei periode så tåler de det. Bare vent til de skal begynne å sykle.. selv med hjelm, blir det skrubbsår.
Det er slik barn lærer..

Ikke aktuelt med hjelm her i huset. Utenom til sykling etc.

Til tider (men ikke ofte) kan jeg være litt `hønemor`, men å sette på dem hjelm har jeg aldri tenkt tanken . For det første ville di nektet å ha hjelm på, og for det andre så må de rett og slett lære seg at litt knall og fall ikke er farlig :) I begynnelsen så er di ustø uansett og man passer på dem, men man kan snu seg rundt og plutselig så har di falt- men det lærer di av:smug: Kan ikke la barna bruke hjelm i barnehagen heller , så lenge det ikke er en medisinsk grunn for det :happy: At di faller litt er ikke farlig, så får du heller passe ekstra på istedet :happy:Som det har blitt skrevet tidligereså kan du kjøpe sånne kantbeskyttere for bord osv, det hjelper litt ivertfall:)

Ikke hjelm, men lue haha .. med klistra nattbind inni av alle ting som demping *ler*! Han begynte å skulle prøve gå alt for tidlig, motorikken var så lite på plass at han slo seg farlig mye!

Samboer mente vi burde sette på mini hjelm når han begynte å reise seg opp og falt en del, men det handlet KUN om at han synes det var slitsom og passe på heeele tiden. Jeg lo og sa selvfølgelig at det var helt uaktuelt, og at han heller fikk passe på ekstra en periode.. det tok vel en to-tre uker før han lærte seg å falle på rumpa og fikk bedre kontroll når han reiste seg. Synes det gikk helt fint. Passet på sånn at det ikke ble de største fallene, men lot han falle når jeg så det kom til å gå sånn tålelig bra :p Nå har han kjempegod kontroll på kroppen, og det er bl.a fordi han har fått prøve seg hele veien :)

Vi fikk tilbud om hjelm til sønnen vår av helsesøster da han var veldig tidlig ut (første skritt alene når han var 8 mnd, gikk skikkelig lene når han ar 9 mnd), men det var ikke aktuelt!! Vi har vært til legen og limt kutt, vært på sykehuset pga mistanke om brudd og jeg har mange ganger hadd hjerte i halsen. Nå har vi en gutt på 2,5 år som er utrolig flink (fin og grov)motorisk, har en veldig trygghet i egen kropp, er nysgjerrig og utforskende. Det tror jeg vi hadde tatt fra han ved å skulle gitt han hjelm eller sydd puter under armene på han på andre måter. Noen trenger hjelm pga medisinske tilstander, men utenom dette er jeg imot hjelm.

Nei! Hadde aldri falt meg inn heller... Hvordan har du tenkt å sikre ungen når den en gang skal lære å sykle da? Når den brgynner å klarte over alt? Kan ikke pakke de inn i bobleplast heller. De trenger å få utvikle seg som de skal. Og litt knall og fall hører med i den utviklinga...

Back
Topp