Nei-mat...

Sliter med lakris og cola, spes colaen når jeg har vært veldig kvalm, men skal prøve fra i morgen av å kutte ned på colaen. Var flink helt fram til kvalmen kom, drakk mye vann
 
Selvsagt er dette et individuelt valg <3 Og beundrer dere som tar et valg og står for det :) Selv røyker jeg, og jobber hardt med å slutte. SIst svangerskap slutta jeg hysterisk med ALT på nei-mat lista og drikke. Denne gangen er jeg litt mer avslappa, noen ting holder jeg meg unna, noe reduserer jeg mengden på :) Alkohol er helt nei for min del og :)

Men det er jo litt spesielt å både røyke óg spise mat på nei-lista..
 
Følger det [emoji1303] men eg kan ta eit glass cola inn i mellom uten at eg går av skaftet. Drikker ingen kaffe eller andre koffein drikker. Så da tenker eg at eit par glass i mnd er ok. [emoji4] litt lakris et eg nok også. Men prøver å ikkje ete for masse snop [emoji28] lettere sagt enn gjort [emoji28] dessuten unner eg meg litt fersk røkt laks denne gangen. Det tørte eg ikkje dei to andre gangene før [emoji4]
 
Følger alt ja. Spiser en ting av en eller annen type salt lakris på lørdagene. Det være seg en salt fisk eller en salt banan. Den sparer jeg til sent på kvelden så har jeg en ting å glede meg til hele uka [emoji23] Har skjønt det slik at man skal være forsiktig med koffein og at dette ikke er noe man MÅ kutte helt ut, så jeg drikker en kopp te om dagen, men forholder meg til den ene koppen [emoji5] Ellers så tenker jeg det er veldig greit og holde seg unna, er vel en grunn til at disse listene er laget vil jeg tro, og stresser ikke noe med det [emoji4] [emoji1303]
 
Lakris var helt nytt for meg, kan ikke huske at det sto noe om dette sist jeg var gravid.

Jeg har spist litt dundersalt, men ser at 250 g lakris i uken er ok. Og en pose dundersalt veier 60 g, så da er det vel innafor med en halv pose i uken..
 
Nja.. spiser ikke spekkemat å rødt kjøtt. Alkohol å nikotin har jeg kuttet helt ut. Men drikker 2/3 kopper kaffe om dagen. Å pepsimax i helgene. Helt hysterisk kan man ikke være.
 
Men det er jo litt spesielt å både røyke óg spise mat på nei-lista..


Dette med røyken forsvinner fort håper. Ingen fare med det, dette har jeg drøyet ut grunnet usikkerhet om abort og ikke som ble avklart for 2 dager siden.

Ifht til dette med mat og drikke så er alt med måtehold som jeg skriver :)
 
Det som er med listeria og toksoplasma er jo at det på en måte ikke hjelper med måtehold. Ja, selvsagt øker sannsynligheten dersom man spiser mer utrygg mat. Men det er allikevel ikke slik som med feks koffein, at littegrann går fint bare man begrenser seg.
Hvis man først er uheldig og får i seg bare én liten bit med mat som inneholder bakterien så kan konsekvensene bli enorme. Sjansen er minimal, men den finnes der.
Jeg mener derfor at det er et sjansespill som hver enkelt selv må vurdere. Dersom man er villig til å ta sjansen så går det jo helt sikkert bra, det gjør som regel det. Men da må man samtidig være beredt til å leve med konsekvensene dersom det ikke går bra.
Det viktigste er at ingen tror det er risikofritt, men at man tar et bevisst valg ift risikoen. :)
 
Jeg har sett konsekvensen av disse bakteriene, og det ville aldri falt meg inn å ta den sjansen med barnet mitt. Konsekvensene kan bli langt større enn ADHD som nevnt tidligere her i tråden.

Jeg er fullstendig klar over at konsekvensene kan bli mye verre, er derfor jeg skreiv at det bare var et par eksempler. Poenget mitt var at jeg aldri kunne tilgitt meg selv om ungen min hadde fått adhd, astma eller det som verre er dersom jeg visste at jeg ikke hadde fulgt retningslinjene. Ergo følger jeg de slavisk, noe jeg syns absolutt alle gravide skal! Å kalle de som følger retningslinjene for "hysteriske" må vel være for å rakke ned på andre for å bøte på sin egen dårlig samvittighet eller noe.
 
Jeg er fullstendig klar over at konsekvensene kan bli mye verre, er derfor jeg skreiv at det bare var et par eksempler. Poenget mitt var at jeg aldri kunne tilgitt meg selv om ungen min hadde fått adhd, astma eller det som verre er dersom jeg visste at jeg ikke hadde fulgt retningslinjene. Ergo følger jeg de slavisk, noe jeg syns absolutt alle gravide skal! Å kalle de som følger retningslinjene for "hysteriske" må vel være for å rakke ned på andre for å bøte på sin egen dårlig samvittighet eller noe.

Helt enig med deg, og det var ikke ment som kritikk mot det du trakk fram. Det var mer for å poengtere ovenfor de som snakker om måtehold og at de ikke er så hysteriske, at konsekvensene kan være langt verre, som hjerneskade og en tilstand som vil medføre store konsekvenser for både barnet og familien rundt. Da kan spekeskinke være spekeskinke for min del :)
 
Dette med røyken forsvinner fort håper. Ingen fare med det, dette har jeg drøyet ut grunnet usikkerhet om abort og ikke som ble avklart for 2 dager siden.

Ifht til dette med mat og drikke så er alt med måtehold som jeg skriver :)

Så bra at røyken forsvinner snart! :) Og gratulerer (blir det rett å si? hehe) med å ha tatt en avgjørelse :)
 
Jeg har sett konsekvensen av disse bakteriene, og det ville aldri falt meg inn å ta den sjansen med barnet mitt. Konsekvensene kan bli langt større enn ADHD som nevnt tidligere her i tråden.

Sniker fra juni-gruppa..
Har selv adhd og lever fint med det..Så enig med deg i at det er den minste konsekvensen, for å si det slik!
Det er faktisk et menneske som vokser i magen vår og vi har et ansvar. Synes det er helt utrolig at noen velger å røyke,snuse og å bruke rusmidler (også alkohol) eller spise matvarer som kan skade barnet!
 
Sliter med lakris og cola, spes colaen når jeg har vært veldig kvalm, men skal prøve fra i morgen av å kutte ned på colaen. Var flink helt fram til kvalmen kom, drakk mye vann
Herregud - her sitter jeg og gomler på lakris dent uten å tenke meg om :bag:
 
Ja, gjør vel i grunnen det, bortsett fra når det kommer til lakris! Der spiser jeg litt innimellom :p Ellers er det null spekemat, upasteuriserte oster, alkohol og kjøtt som ikke er gjennomkokt/ stekt :) Glemte meg en gang tidlig i svangerskapet og spiste medium stekt biff :p men det gikk nok bra!
 
Jeg følger det det slavisk. Helt til jeg var på restaurant for et par uker siden og spiste ørret. Hadde helt glemt at det stod på lista. Angst!
 
Nå har jeg vært kvalm i fire uker snart og tanken på kaffe,brus,snus, blodig biff osv gjør at jeg vil kaste opp. Flaks;)
Jeg vil holde meg borte fra "nei" mat. Bare noen mnd uansett...

Men spekemat, himmel, har lyst på hele tiden.
Pizza med spekeskinke, ruccula og parmasan blir middagen etter fødsel.
Den pizzaen kan du jo spise nå, stekt på mer enn 180grader i minst 10 minutter så er det trygt :)
 
Back
Topp