5 åring vekt.

Hvis han ikke får i seg det han trenger av næring så ville jeg søkt råd på helsestasjon/brukt næringsdrikker,
men det er ikke alltid at kg som står på vekta er det viktigste. Min 5-åring er veldig slank og lang (har ikke et gram for mye), men har tung benbygning og veier derfor mer i kg enn det ser ut på kroppen som hun gjør. Hun kan bli syk, gå ned 3-4 kg og fortsatt veie ok, men ville da sett veldig tynn ut. Skjønner du hva jeg mener?
 
Da syns jeg du skal ta en prat eller si ifra når de kommenterer at det må de slutte med. De kan jo ødelegge selvbildet til ungen. Spør dem om de vil at du skal kommentere kroppen deres om de prøver å bortforklare. "Du er jo så tjukk. Spiser du altfor mye eller?"
Blir litt sint jeg nå... sånt er ikke greit.
Vet du ka. Faktigst farmor er som du sier tjukk. Hur hade Hon reagert visst 5 åringen sa till. henne det. ( missførstå meg ikke har ej imon varken slanka eller tykke folk men Hon kanskje skulle ha fått smakt på den en gång )
 
Vi fikk hjelp av spiseteamet på sykehuset med vår. Tips og triks fra ernæringsfysiolog blant annet, med et tilpasset opplegg til vårt barn.
Riktignok er barnet bare 19 mnd nå, men veier i overkant av 9 kg (så vist dobling av fødselsvekt).
Men vårt barn er nok bare sånn. Gir ernæringsdrikker og fruktmoser fra apoteket, har eget blandingsforhold på mme osv, uten at det har hjulpet.
Så vårt barn er bare slank, sånn er det.
Er det noet man kan få på blå resept ? Eller betalar man de selv?
 
Er det noet man kan få på blå resept ? Eller betalar man de selv?

Vi må betale selv, for vårt barn har ingen diagnose som gjør at vi får det på blå resept.
Men man kan få det på blå resept hvis legen vurderer at man trenger det.
 
Vi må betale selv, for vårt barn har ingen diagnose som gjør at vi får det på blå resept.
Men man kan få det på blå resept hvis legen vurderer at man trenger det.
Så bra da skall eg ta en snakk med hs og og lege se vad de syns. Legen har ju sakt flera ganger att han er så tynn .
 
Vet du ka. Faktigst farmor er som du sier tjukk. Hur hade Hon reagert visst 5 åringen sa till. henne det. ( missførstå meg ikke har ej imon varken slanka eller tykke folk men Hon kanskje skulle ha fått smakt på den en gång )

Enkelte må få tilbake med samme mynt for å forstå, dessverre. Men ta en prat med dem først uten gutten tilstede hvor du sier at vekt og kropp skal ikke kommenteres. Du blir lei deg og gutten kan få et negativt syn på seg selv. Er nok tenåringer/mannfolk som må bole seg pga komplekser for sin slanke kropp. Er ikke bare jenter som sliter med kroppsbildet!
 
Gutten min på snart 7 år er 124 høy og veier 22 kg. Gått opp ca 1 kg på 2 år... Men har også vokst i lengde, så har vell sånn i teorien gått ned...
 
Enig i at folk bør få beskjed om ikke å kommentere foran ungen fordi han hører det jo!

Har ikke lest hele tråden gjennom, men jeg har en jente som er tynn for alderen sånn som meg og faren også var. Nå er hun 5 og et par mnd og veier 16kg (har gått opp ganske mye siste halve året). Helsesøster sier hun følger kurven sin og hun legger jo på seg, spiser godt og er aktiv og fornøyd:) så om jeg fikk kommentarer, så hadde jeg fokusert på det og prøvd å styrke meg selv med at jeg vet hun har det bra!

Det er selvfølgelig noe annet om barnet ikke spiser det han skal, og helst skulle lagt på seg mer. Jeg synes allikevel ikke at slekt, venner og fremmede skal kommentere :(
Lurt å prate med helsesøster:)
 
Kutt ut lettprodukter

Ha ekstra smør og olje i maten

Gi han et glass appelsinjuice eller Biola som dessert, lett å drikke litt ekstra selv om man har spist seg mett.

Hvis han er undervektig ift høyden sin, ta kontakt med hs/lege.
 
Jeg tenker at om han følger kurven sin på helsestasjonen er det ikke mye å gjøre. Noen er store og noen små. Og om vekt følger høyde er det slik han er.
 
Eg var sjølv liten og tynn som born, og det samme har mi eldste alltid vore. Ganske provoserande å få kommentarar om at du er alt for tynn, og sikkert minst like sårande som at folk kommenterer om du er for stor. Skilnaden er berre at det liksom er "lov" å kommentere om nokon er tynne, sjølv om det ikkje blir gitt som eit kompliment....

Nokon er berre tynne og små, men så lenge dei veks greitt (altså fylgjer si eiga kurve) og ikkje stagnerer, er friske og i god form, er alt normalt. Litt ekstra fett og energirik mat er likevel aldri dumt.
Er du bekymra spør du helsesyster eller lege om han burde bli fulgt opp nøyare.
 
Var på helsestasjonen idag . 5 åringen veier 16 kg og er 109 cm.
 
Back
Topp