Mitt barn fikk beskjed om å ikke ta så mye mat med på skolen. Foran alle.

Hvordan kan 2 rundstykker, 1 kiwi og 1 yoghurtpose være for mye mat? Det er jo kun 1 måltid i mine øyne.

Men samme det.

Godt å høre at dere fikk tilbakemelding fra lærer også får vi håpe hun tenker seg om mer enn 1 gang før hun nevner noe personlig om barna foran barna igjen
 
Så en som lurte på om barnet mitt var overvektig. Og det er absolutt ikke tilfelle. Høyere enn gjennomsnittet ja. Men slank. Er veldig aktiv... overaktiv kanskje. Vi har mange ganger mistenkt ADHD.. men er nok ikke det. Vi tenker at når barn er så aktiv så trenger man mer mat. Og sånn har det vært i vårt tilfelle... selvom vi overhode ikke synes vi sender med for mye.

Om barnet hadde vært overvektig er ikke det noe læreren skal legge seg bort i uansett. Godt dere fikk snakket med læreren og fikk en oppklaring[emoji5] håper det går bra med gutten deres[emoji5]
 
Jeg er på en måte enig med deg, samtidog må faktisk barn lære at måten de tolket på ikke samsvarte med det som ble fortalt og at læreren ikke mente dette vondt, litt sosialtrening[emoji5] nå snakker jeg generelt og ikke nødvendigvis om denne situasjonen som blir beskrevet i hovedinnlegget for her vet vi ikke hva læreren mente.

Da er vi uenige i dette, for jeg mener vi voksene bør absolutt tenke hvordan barn oppfatter oss voksene og om vi prater til barn med ord som barna forstår. Barn skal ikle føle at de gjør feil fordi vi voksene ikke klarte å prate så barnet forstod [emoji4]
Her viste det seg at barnet heller ikke misforstod, lærer her kommenterer altså mengder mat til små barn. Håper lærer her skjønte at dette ikke er greit.
 
Kjenner jeg ble mektig provusert av å lese dette. Synes læreren gikk LANGT over streken. Det er så mange som sliter med dårlig selvbilde og spiseforstyrrelser.
 
Kjenner jeg ble mektig provusert av å lese dette. Synes læreren gikk LANGT over streken. Det er så mange som sliter med dårlig selvbilde og spiseforstyrrelser.
Helt enig, det var utrolig frekt av læreren. Håper barnet ikke får altfor store problemer med dette, og skjønner at det er lærerens feil, ikke barnets.
 
Fatter ikke hvordan 2 grove rundstykker, 1 kiwi og 1/2 yoghurt mellom klokken 07.30 og 16.00 kan være i nærheten av for mye mat. Og om læreren så synes det så burde hun heller tatt det opp med foreldrene enn å si det til barnet. Jeg er så sterkt i mot at det skal kommenteres på matmengden til små barn når det er snakk om sunn og næringsrik mat.
 
Da er vi uenige i dette, for jeg mener vi voksene bør absolutt tenke hvordan barn oppfatter oss voksene og om vi prater til barn med ord som barna forstår. Barn skal ikle føle at de gjør feil fordi vi voksene ikke klarte å prate så barnet forstod [emoji4]
Her viste det seg at barnet heller ikke misforstod, lærer her kommenterer altså mengder mat til små barn. Håper lærer her skjønte at dette ikke er greit.

Joda men barn skal også lære at ting ikke alltid er slik de tror, dette jobbes det mye med blant barna, at de skal forsøke å ikke tolke hverandre i værste mening, sier ikke at voksne ikke skal tenke seg om men barn har ikke vondt av å bli fortalt « jeg skjønner du ble lei deg og tolket det slik men kan det være at h*n ikke mente det sånn?» det er slikt man lærer av[emoji5] å reflektere over forskjellige tolkninger er bare sundt[emoji5]

Nå skrev jeg ganske tydelig at jeg snakket generelt og ikke om situasjonen beskrevet i hovedinnlegget[emoji6]
 
Joda men barn skal også lære at ting ikke alltid er slik de tror, dette jobbes det mye med blant barna, at de skal forsøke å ikke tolke hverandre i værste mening, sier ikke at voksne ikke skal tenke seg om men barn har ikke vondt av å bli fortalt « jeg skjønner du ble lei deg og tolket det slik men kan det være at h*n ikke mente det sånn?» det er slikt man lærer av[emoji5] å reflektere over forskjellige tolkninger er bare sundt[emoji5]

Nå skrev jeg ganske tydelig at jeg snakket generelt og ikke om situasjonen beskrevet i hovedinnlegget[emoji6]

Helt enig i at barn i samtale med barn ikke skal tolke hverandre i verste mening, men så bruker barn som regel ord som andre barn forstår.
Jeg har skrevet om voksene i møte med barn.
Vi får være uenige :)
 
Helt enig i at barn i samtale med barn ikke skal tolke hverandre i verste mening, men så bruker barn som regel ord som andre barn forstår.
Jeg har skrevet om voksene i møte med barn.
Vi får være uenige :)

Barn må også lære at voksne prater på en annen måte noen ganger. Vi voksne kan ikke alltid tilpasse alt etter barna, hvordan skal de lære da...

Ja vi er nok enige om det.
 
OPPDATERING: Pappaen var å pratet med lærern. Hun var ydmyk og fortalte at hun mente at barnet mitt hadde unødvendig mye mat med på skolen og hadde gitt beskjed om det. Så ja hun innrømmet og historien som mitt barn fortalte stemmer ganske bra med hva som faktisk skjedde. Ingen misforståelser altså.......

Det syns jeg er helt bak mål. En lærer bør da tenke såpass langt at en står ikke og sier sånt til en elev foran klassen? Jeg kjenner jeg blir skikkelig provosert. Denne læreren bør gå til barnet ditt og be om unnskyldning, forklare at slikt skal man ikke gjøre og at hun gjorde en feil. Barn må jo få se at voksne kan gjøre feil de også og være en god rollemodell ved å be om unnskyldning.

Og jeg syns ikke matpakken hørtes så fryktelig stor ut. Så lenge barnet ikke overspiser eller er overvektig så spiller det ikke så stor rolle om det er mye i matpakken da unger som oftest regulerer dette selv. Du som mamma går jeg ut ifra vet ca hvor mye barnet ditt trenger og spiser, og tilpasser den etter det.

Ja, jeg kunne skrevet en bok, men jeg stopper her. :p
 
... og forresten så var bare ett halvt rundstykke spist av matpakken igår.

Og imorgest var første beskjed fra småen om det ble en liten matpakke med idag. Da sa jeg nei absolutt ikke. Vi bestemmer hvor mye du skal ta med. Så sendte med 2 rundstykker, kiwi og 7 druer. Ingen jogurt idag. Spent å se om det h*n har turt å spise mer idag.....
Fikk så vondt av å lese dette! Er så lite som skal til for å trigge et problematisk forhold til mat i årevis fremover... Bra dere følger med!
 
... og forresten så var bare ett halvt rundstykke spist av matpakken igår.

Og imorgest var første beskjed fra småen om det ble en liten matpakke med idag. Da sa jeg nei absolutt ikke. Vi bestemmer hvor mye du skal ta med. Så sendte med 2 rundstykker, kiwi og 7 druer. Ingen jogurt idag. Spent å se om det h*n har turt å spise mer idag.....

Spiste han så lite fordi han ikke turte spise mer da? Eller ble det sagt at matpakken var for stor nettopp fordi det ble spist lite av den? Fikk du noe begrunnelse fra læreren?
 
Men i dette tilfelle så har lærer innrømmet å ha sagt til slikt mitt barn forklarte det. Så den voksne hadde ikke pratet på en annen måte. Ingenting er misforstått. Beskjeden var klar den.

Vi diskuterte ikke ditt tilfelle nå. Som jeg understreker rimelig klart i mitt svar til henne[emoji6]
 
Lot være å spise pga beskjeden om at matpakken var for stor. Igår så var det bare ett halvt av ett halvt rundstykke igjen i matpakken.

Men fikk du noen begrunnelse fra læreren? Syns det hele høres merkelig ut. [emoji15]
 
Back
Topp