Folat og vitaminer

LilttleMama

Flørter med forumet
8+2

Har ikke begynt med folat eller vitaminer enda.. ville vente til legetimen i dag, men siden det er 1 uke til legetimen så må jeg bare høre med dere..

Heter det bare Folat? Hvor får jeg tak i det?
Er det andre vitaminer som er lurt å få i seg nå, evt hvor får jeg tak i det?

[emoji173]️
 
Folat bør man egentlig ta før graviditet og ut uke 12..noen leger sier ut svangerskapet. Om man har for lite folat kan det føre til at ryggmargsbrokk. De fleste får i seg nok folat igjennom kosten så det pleier ikke å være noe problem. Jeg kom på at jeg ikke hadde tatt selv i uke 7 å startet med engang for sikkerhets skyld.
Så kjøp deg en boks på apoteket, eller kjøp en samlet multivitaminer for gravide da får du i deg alt du trenger:)
 
Folat...! Men tar Sanasol i tillegg...siden jeg ikke er så glad i tran.! Og ja det er ikke det samme, men dog :p
 
Tar folat hver dag, men burde nok få i meg noe mer. Sliter med jern til vanlig og har nok et underskudd på det, men magen min tåler så dårlig jerntabletter -noen som kan anbefale noen "snille" jerntabletter?
 
Tar folat hver dag, men burde nok få i meg noe mer. Sliter med jern til vanlig og har nok et underskudd på det, men magen min tåler så dårlig jerntabletter -noen som kan anbefale noen "snille" jerntabletter?

Floradix (ikke tabletter) er flytende og mye snillere mot magen. Du får kjøpt den i de fleste matbutikker og på helsekost. Smaker pyton, men funker som bare det :)
 
816927-LifelineCare-Gravidjpg-pearlx300.jpeg

Samboer kom hjem med denne til meg når jeg hadde sendt han ut for å kjøpe graviditetstester :D

Syntes den er en veldig grei kombo, selv om jeg noen ganger sliter med at jeg må få ned hele 4 piller. Det er 2 stk omega, samt mineraltilskudd og multivitamin. (inneholder 400 mcg folsyre). Når jeg trengte mer bestilte vi fra nett, tror faktisk den var hundre kroner billigere enn i butikk.
 
9c221791c2b09ac2d676d0afa3f21f43.png


Jeg tar denne, sikkert mye av det samme [emoji5] Litt stress med fire kapsler daglig, men da får man i seg det man trenger inkl folat og D-vitamin m.m.
 
Tar folat hver dag, men burde nok få i meg noe mer. Sliter med jern til vanlig og har nok et underskudd på det, men magen min tåler så dårlig jerntabletter -noen som kan anbefale noen "snille" jerntabletter?
Løsningen for meg er Neo-fer. Tar en real shot i shotteglass og skyller rett ned med nok appelsinjuice. Jeg har slitt med jernmangel i nesten 20 år og tåler dårlig alt mulig av jern. Jeg tar en sånn bombe hver 2.-3.dag. :) og i perioder hvor jeg MÅ gå på tabletter i tillegg daglig tar jeg melkesyretab i tillegg :)
 
Folat bør man egentlig ta før graviditet og ut uke 12..noen leger sier ut svangerskapet. Om man har for lite folat kan det føre til at ryggmargsbrokk. De fleste får i seg nok folat igjennom kosten så det pleier ikke å være noe problem. Jeg kom på at jeg ikke hadde tatt selv i uke 7 å startet med engang for sikkerhets skyld.
Så kjøp deg en boks på apoteket, eller kjøp en samlet multivitaminer for gravide da får du i deg alt du trenger:)
De fleste får ikke i seg nok folat gjennom kosten, derfor er det ekstra viktig å ta tilskudd fra man planlegger å bli gravid, eller så snart man vet at man er det.
Nevralrøret lukkes i slutten av svangerskapsuke 6, så er jo viktigst å ta folat i tiden før dette.
 
9c221791c2b09ac2d676d0afa3f21f43.png


Jeg tar denne, sikkert mye av det samme [emoji5] Litt stress med fire kapsler daglig, men da får man i seg det man trenger inkl folat og D-vitamin m.m.
Denne bruker jeg også. Synes ikke det er stress å ta de, men kan av og til rape på transmak en stund etterpå, så pleier å ta de litt før frokost slik at jeg skal slippe den lukten/smaken i munnen :wtf:
Kjøper du på apotek1.no og velger å hente i apoteket, så er de litt rimeligere enn om du går direkte i apoteket. Merkelig å betale mindre for at noen skal plukke varene for deg :D Men det liker vi :joyful:
 
Begynte å ta folat da jeg slutta på p-pillene, siden vi jo skulle prøve å bli gravid. Tar de ut uke 12, så begynner jeg på typ kombo pk av disse over her [emoji4] orker ikke de store tablettene lenger enn jeg må [emoji849] men fordelte de ofte sist, 2 morgen og 2 kveld, litt mer overkommelig enn 4 på en gang [emoji106]
 
De fleste får ikke i seg nok folat gjennom kosten, derfor er det ekstra viktig å ta tilskudd fra man planlegger å bli gravid, eller så snart man vet at man er det.
Nevralrøret lukkes i slutten av svangerskapsuke 6, så er jo viktigst å ta folat i tiden før dette.
Sa ikke at det ikke var viktig..men har du variert kosthold så får du i deg folat.men synes ikke det er nødvendig å stresse opp trådstarter da hun ikke har tatt folat til nå i svangerskapet. Legen min (fosterdiagnostikker på riksen)sa til meg at det er ytters sjelden at vi ikke har nok folat men anbefaler å ta det. Så synes det var litt unødvendige av deg å gjøre henne bekymret..
 
Folat bør du begynne å ta allerede nå. Det er anbefalt at man begynner å ta det allerede før graviditet, men mange begynner ikke før de finner ut at de er gravide, så det går nok bra:) Gravide trenger ekstra mye folat, og det hevdes at man derfor ikke får i seg nok gjennom den vanlige kosten. Men når det er sagt, så er det vel ytterst sjelden at det oppstår noe galt fordi man har glemt å ta folat. Men best å være på den sikre siden:) Folat(folsyre) får du kjøpt reseptfritt på apoteket.

Utenom det så tar jeg ikke noe annet enn omega3(tran). Ellers er det bare å vente til etter blodprøvesvar på første legetime. Da får man vite om man har noe mangler. Sist hadde jeg f.eks. for lite jern, og måtte ta tilskudd for det. Men det skal man ikke begynne med uten å ha snakket med lege først.
 
Begynte på folat, multivitaminer og omega-3-fettsyrer kapsler, når jeg sluttet på pillen.. kommer til å fortsette å ta multivitaminer og omega 3 hele svangerskapet.
 
Vet jo at det ikke er Omega3 i Sanasol, jeg takler bare ikke tran, enten det er flytende eller i kapsel. Sliter med å svelge medisiner feks :p

Hva med sånne "omega-fisk" som barn kan få? (Husker ikke hva de heter, men de er som gele-godteri). Er vel sikkert ikke nok med 1 om dagen til voksne, men de smaker i alle fall ikke tran. ;)
 
Back
Topp