Mitt barn fikk beskjed om å ikke ta så mye mat med på skolen. Foran alle.

Ta det opp med skolen, definitivt! Jeg blir regelrett provosert over at skolen skal legge seg bort i hva barna spiser, så lenge matpakken ikke består av sjokolade og potegull liksom!

Jeg hadde en periode en sønn som spiste kjempelite, da fikk han utelukkende brødskiver med nugatti i matboksen, samt en frukt eller to. Hvorfor? Fordi han spiste det, og fordi jeg visste at det ikke kom til å bli sånn for alltid. Ikke det sunneste nei, men han spiste det i hvert fall. Og der og da var det viktigst.
 
Altså, andre steder er jo muffins mer en sunn greie enn en kake, slik vi har vokst opp med. Hadde tatt en prat med læreren om hva du reagerer på, forklart deres side, og bedt om en avklaring på hva som er reglene og hva læreren mener er galt med matpakken til barnet ditt. Høres merkelig ut å skulle kommentere at det er for mye, når det også skal være til sfo. Joda, får ofte hjem matrester, men da ser man jo.
 
Jeg synes altså st lærerene ikke har det minste med å blande seg i hva elevene har i matpakken og i alle fall ikke hvor mye. Ærlig talt! (Dette selvsagt hvis det ikke er bekymringsverdige forhold noe det jo i dette tilfellet absolutt ikke var) altså vår sønn fikk beskjed om at han måtte spise brødskivene før frukten . Rakna faktisk for meg når jeg hørte dette. Brødskiver før frukt? For det første er frukten langt sunnere ernæringsmessig og for det andre har da læreren overhoooode ingenting med hva slags rekkefølge mine barn spiser matpakken sin i.
 
Ta en prat med læreren, uten tvil

Mine unger har hatt eggemuffins, ingen har protestert og jeg har tenkt å lage litt matmuffins egentlig. Eggemuffins er egg stekt i muffinsform, puttet oppi det man vil (pølse, bacon, paprika, chili, ost er prøvd så langt i ulike kombinasjoner)
 
Lukter litt misforståelser her syns jeg. Du sier barnet er nærtagen? Kan han ha tolket feil? Ser liksom ikke logikken med at skolen ber et barn ha med mindte mat, hvorfor skal de si det?
 
Magefølelsen sier at det ikke er misforståelser. Men skal prate med lærerne i morgen.

Selv på høyere trinn er det lett at det foreldrene får høre ikke er helt korrekt, eller hele sannheten. Har erfart det mer enn én gang. Bedre å spørre enn at det får brygge, og så får læreren også en tilbakemelding på hva dere tenker.
 
Selv på høyere trinn er det lett at det foreldrene får høre ikke er helt korrekt, eller hele sannheten. Har erfart det mer enn én gang. Bedre å spørre enn at det får brygge, og så får læreren også en tilbakemelding på hva dere tenker.

Har samme erfaring, små kommentarer kam fort tolkes feil både av store og små.
 
Jeg synes altså st lærerene ikke har det minste med å blande seg i hva elevene har i matpakken og i alle fall ikke hvor mye. Ærlig talt! (Dette selvsagt hvis det ikke er bekymringsverdige forhold noe det jo i dette tilfellet absolutt ikke var) altså vår sønn fikk beskjed om at han måtte spise brødskivene før frukten . Rakna faktisk for meg når jeg hørte dette. Brødskiver før frukt? For det første er frukten langt sunnere ernæringsmessig og for det andre har da læreren overhoooode ingenting med hva slags rekkefølge mine barn spiser matpakken sin i.

Jeg vil nå påstå at brødskiva (om det var grovbrød) er bedre ernæringsmessig enn frukt, brødskiva gir mer varig energi[emoji106] når det er sagt, jeg hadde heller ikke godtatt at noen skulle bestemme hva mitt barn spiser først[emoji15]
 
Selvfølgelig skal jeg spørre og få lærerne få forklare hva de mente. Har ikke tenkt å være sint og anklagende :) men man reagerer jo når barnet kommer fra skolen og forteller slikt. Og hele ettermiddagen og kvelden har gått til å forklare at det ikke er for mye mat i matpakken men at vi skal prate med lærerne å høre hva de mener vi kan ta med. Og selvfølgelig kan det ha vært fremstilt på en annen måte. Men måten mitt barn forteller dette på så føler jeg det ikke er så mye å misforstå... jeg får ikke sende med så mye mat i matpakken.

Det er bra, for det legger ikke grunnlaget for en god diskusjon med påfølgende god løsning, når foreldrene kommer med klørne ute og har bestemt seg for at læreren har gjort noe galt. Er så stor forskjell på de som bare vil snakke med meg og også høre min side, og på de som omtrent er klar til å halshugge. Og jo mer de har brygget på det hjemme før de tar kontakt, jo verre blir det (også fordi ting går så langt tilbake at jeg kanskje ikke husker så godt hva de snakker om). Et godt samarbeid er viktig. :)

Ser ikke problemet med at barnet har mye mat. Da kommer det jo bare rester hjem, det blir liksom ditt problem. Men det jeg tenker på er om han ikke får tid til å spise alt i lunsjen, og det har oppstått noe i den forbindelse? Har opplevd at spesielt de yngre kan bruke tid på å spise, og gjerne om de har veldig fancy mat i mange bokser eller sånt. Bare en tanke altså.
 
Synes ikke lærerne trenger blande seg det spor i matpakken. (vel, om det er kun kaker og brus, bør det være lov å ta det opp - med foreldrene!).
Og at det er mye mat? Heller det enn for lite? [emoji33]
Håper du oppdaterer etterhvert om hva de sier..
 
Back
Topp