Hull i ørene på baby/barn

Hadde jeg hatt jente hadde jeg satt aldersgrense på minst 12-13 år.
Babyer er ikke ferdig utvokst i ørene og ved å ta hull på ørene i babyalder er dumt. Risikerer å få hull som blir mye høyere opp enn de var i starten. Ja, jeg vet at ørene vokser hele livet. Men de vokser ikke like fort i voksen alder som i babyalder.
Jeg fikk da jeg var 4-5 år. Og kan ikke bruke noe i ørene den dag i dag pga allergi. Hullene er der fortsatt og jeg brukte ørepynten som hører til bunaden min på 17.mai.
Vent heller med øredobber til hun selv ber om det. Nå får man kjøpt mange fine klip-on øredobber som man kan bruke i stedet. Kjøp det hvis du absolutt vil ha øredobber i babyens ører :)

Og dette tør du spørre om her inne? [emoji23][emoji51]

Dette er vel et slikt typisk "fasit" tema... alle vil vel stort sett svare det samme, at det er galskap.

Jeg tenker at dette er opp til dere som foreldre. Mange ønsker hull i ørene på babyen sin, av ulike grunner, noen fordi det er søtt andre pga tradisjon, personlig tenker jeg at en baby på noen måneder merker mindre av smerten enn en 3-4 åring så om man tenker å ta det på barnet uansett så syns jeg faktisk det er bedre å ta det tidlig.

Min datter fikk når hu spurte etter det, var vel 3-4 år mener jeg, det gikk helt fint, og det at folk bruker ansvar for rensing som argument for å vente, en 3,4,5 eller 6 åring kan heller ikke ha det ansvaret så foreldrene bør vel ta det uansett[emoji5]

Men så har man de babyene som hylskriker av det også, da. ;) Så det gjelder ikke alle.

Men jeg tenker litt at enkelte ting må barn kunne vente på? I mitt hode er hull i ørene tenåring-/voksen-greie. Nå skal jo "alle" ha hull i ørene, ipad, pc, egen tv, mobil osv osv før de begynner på skolen eller før de er tenåringer. Hva skal de se frem til da? Hvorfor hastverk med alt? Bare noen tanker jeg tenker ganske ofte... Ikke rart unger begynner med dop når ingenting annet er særlig spennende. :p De har jo alt fra før.

Last edited:
Mi får når hu spør. Hu er 4 år og ikke spurt enda. Når jeg var på hennes alder så maste jeg om det.

Synes ærlig talt det er helt tullete at folk tar hull i ørene på babyer. Jeg klarer ikke å forstå poenget?
Mi er 7 år om noen dager og hun fikk hull i ørene nå. Tidlig nok.

Og dette tør du spørre om her inne? [emoji23][emoji51]

Dette er vel et slikt typisk "fasit" tema... alle vil vel stort sett svare det samme, at det er galskap.

Jeg tenker at dette er opp til dere som foreldre. Mange ønsker hull i ørene på babyen sin, av ulike grunner, noen fordi det er søtt andre pga tradisjon, personlig tenker jeg at en baby på noen måneder merker mindre av smerten enn en 3-4 åring så om man tenker å ta det på barnet uansett så syns jeg faktisk det er bedre å ta det tidlig.

Min datter fikk når hu spurte etter det, var vel 3-4 år mener jeg, det gikk helt fint, og det at folk bruker ansvar for rensing som argument for å vente, en 3,4,5 eller 6 åring kan heller ikke ha det ansvaret så foreldrene bør vel ta det uansett[emoji5]

De merker mindre av smerten? Nåvel... er vel litt utdatert å tro det. Før i tida opererte man gjerne babyer uten smertestillende fordi man trodde de ikke følte like mye smerte. Begriper ikke hvordan folk kan tenke noe sånt [emoji15]

Min fikk når hun var seks år. Da etter lang tids vurdering og vi gikk igjennom at det var smerte, at jeg måtte få ta på selv om det var ømt fordi det skulle renses, og at hun var klar over at hun måtte si fra om de ble vonde igjen etter en tid (mtp infeksjon). Men hadde nok ventet ennå en stund hadde jeg visst at det ble så mye styr med rensing osv. Tok lang tid før de sluttet å verke skikkelig.

Nå har ikke jeg jente og ikke blir den i magen jente heller. Men hadde jeg hatt det, så måtte hun venta til barneskolealder en gang. Jeg var ca. 8 år. Synes heller ikke babyer og små barn er søte med hull i øra.

Men den babyen husker ikke det i ettertid, det gjør nok barbet på 4, 5 eller 6 år[emoji51]

Er det greit å påføre smerte fordi ungen ikke vil huske det likevel? :P
Unger håndterer smerte bedre jo eldre de er, tenker jeg, og derfor venter jeg til de blir minst ti. Jeg fikk det selv da og syns det var helt greit.

Er glad mi ikke maser om det. :p Jeg har fortalt at det kan gjøre vondt så hun er helt enig i at det skal hun få når hun blir eldre om hun har lyst da. Syns det er noe ungene bør velge selv siden det går utover utseende deres, ofte permanent. Og som noen andre er nevnt så vokser ørene mye fremdeles når de er små så hullet kan bli forskjøvet.

Men den babyen husker ikke det i ettertid, det gjør nok barbet på 4, 5 eller 6 år[emoji51]

Er det et poeng da, om man husker det eller ei?? [emoji50] babyen erfarer det jo så lenge den har vondt, og kanskje uttrtkker de smerte på ulik måte. For ikke å snakke om at man ikke vet hvor lenge de husker smerten, selv om de har glemt den innen de kan prate..

Er det greit å påføre smerte fordi ungen ikke vil huske det likevel? :P
Unger håndterer smerte bedre jo eldre de er, tenker jeg, og derfor venter jeg til de blir minst ti. Jeg fikk det selv da og syns det var helt greit.

Er glad mi ikke maser om det. :p Jeg har fortalt at det kan gjøre vondt så hun er helt enig i at det skal hun få når hun blir eldre om hun har lyst da. Syns det er noe ungene bør velge selv siden det går utover utseende deres, ofte permanent. Og som noen andre er nevnt så vokser ørene mye fremdeles når de er små så hullet kan bli forskjøvet.

Nå skal det sies at min jente ikke gråt engang når hu fikk[emoji23] i en alder av 3-4 år.

Men jo jeg tenker det har litt å si, fordi det er begrenset hva en baby på under et år skjønner og husker.

Tenker det ikke er noe poeng i å skremme heller da, om du forteller at det gjør vondt for at hun ikke skal ha lyst på det. Her oppmuntret vi når hu viate interesse[emoji5] da gikk det mye bedre å hu var veldig stolt over å ha hull i ørene[emoji5]

Er det et poeng da, om man husker det eller ei?? [emoji50] babyen erfarer det jo så lenge den har vondt, og kanskje uttrtkker de smerte på ulik måte. For ikke å snakke om at man ikke vet hvor lenge de husker smerten, selv om de har glemt den innen de kan prate..

Poenget var vel mer at el 3 åring har mer frylt og forståelse enn en baby på under et år, ser mange i diskusjoner rundt dette svarer at det er pk rundt 3-4 år fordi de skjønner mer, jeg tenker motsatt jeg da, kanskje det er like greit at de ikke skjønner og husker, om man absolutt skal ha det.

Poenget var vel mer at el 3 åring har mer frylt og forståelse enn en baby på under et år, ser mange i diskusjoner rundt dette svarer at det er pk rundt 3-4 år fordi de skjønner mer, jeg tenker motsatt jeg da, kanskje det er like greit at de ikke skjønner og husker, om man absolutt skal ha det.

Skjønner. :) Jeg syns både tre og null år er altfor tidlig og fryktelig unødvendig. ;)

Tenker heeelt motsatt jeg, for babyen får bare smerte uten å skjønne eller ville, og som jeg sa, man vet faktisk ikke hva det gjør med dem, eller hvor lenge de husket smerten. Og jeg tenker ærlig talt at en treåring også er for ung til virkelig å skjønne hva det innebærer å ta piercinger.

Nå skal det sies at min jente ikke gråt engang når hu fikk[emoji23] i en alder av 3-4 år.

Men jo jeg tenker det har litt å si, fordi det er begrenset hva en baby på under et år skjønner og husker.

Tenker det ikke er noe poeng i å skremme heller da, om du forteller at det gjør vondt for at hun ikke skal ha lyst på det. Her oppmuntret vi når hu viate interesse[emoji5] da gikk det mye bedre å hu var veldig stolt over å ha hull i ørene[emoji5]

Jeg skremmer ikke, jeg er bare ærlig. Sa hvordan det gjøres at det kan gjøre vondt og at en må rense etterpå. Kan ikke unnlate å si at det kan bli smertefullt slik at hun får sjokk dagen hun får hull i ørene om hun skulle fått nå i en alder av fem år.

Back
Topp