Flere som venter sitt første?

Første baby her også. Er 32 år og mannen min er 36. Nå er jeg i uke 6+1. Har fått time til tul 3. Okt. Ble gravid etter å ha forsøkt i halvannet år og skulle egentlig i gang med prøverør i september. Merket at jeg var gravid på metallsmak i munnen. Ellers har jeg fått ømme bryst, tyngre i pusten og de siste dagene føler jeg kvalmen har slått til for fullt. Har sovet flere lurer på dagen denne helgen. Tror jeg har fått meg en urinveisinfeksjon også (har det ofte ellers også). Så skal til legen og lurte på å begynne om noen prosent sykemelding [emoji85]

Gratulerer så mye! Så fint å høre at det gikk veien for dere tilslutt[emoji5]

Det er vel kanskje sånn at man blir fortere syk når man er gravid? Fordi kroppen prioriterer den lille [emoji5] jeg har nettopp blitt skikkelig forkjøla.
 
Noen andre her som:
-har begynt å tenke på fødsel? (Hvor, hvordan osv)
-har kjøpt eller begynt å planlegge kjøp av utstyr?

Fødsel er ikke i tankene mine enda. Forstår fortsatt ikke helt at jeg bærer på en liten spire[emoji85] Skal til legen i morgen og håper på noen råd om hva jeg skal gjøre og når.

Jeg har kjøpt inn et par gravidbukser, kan være kjekt å ha klart til den dagen jeg føler at ingenting passer. Venter vel med utstyr til etter uke 12 [emoji4]
 
Jeg har ikke kort livmorhals, men jeg har også opplevd grove celleendringer det siste året. Jeg ble satt opp til konisering, men valgte heller å prøve varmebehandling (alternativt). Det fungerte fint, men jeg hadde ikke gjort det igjen. Man mangler tryggheten ved å følge "standardprogrammet" og alle legene jeg har pratet med har vært veldig negative. Det forventet jeg, men det var likevel tøft.

Jeg tok celleprøver tre måneder etter både privat (samme sted jeg utførte varmebehandlingen) og hos fastlege etterpå, og alle prøvesvarene var fine. Men privatgyn sa at jeg hadde fått sammenvokst livmorhals (!) slik at jeg ikke ville kunne bli gravid uten utblokking. Da jeg var på sykehuset til oppfølging ble legen rasende da hun hørte det. To måneder senere var jeg gravid :).

Så godt å høre at alt gikk bra til slutt! Håper det holder seg sånn [emoji4]

Jeg skal på kontrolltime etter koniseringen om en uke. Håper at alt er greit [emoji1374]
 
  • Liker
Reactions: TS
Herlig! Er utrolig gøy å følge med på utviklinga. Bruker Ovia pregnancy app; de har dags-, og ukesoppdateringer. Og preglife som har litt om baby, mor og partner. Denne så bra ut, takk for tips[emoji1417]

Den må jeg sjekke ut! Takk for tips [emoji7]
 
Så godt å høre at alt gikk bra til slutt! Håper det holder seg sånn [emoji4]

Jeg skal på kontrolltime etter koniseringen om en uke. Håper at alt er greit [emoji1374]

Krysser fingre og tær for deg. Skumle saker, men herremin så heldige vi er som har et helsevesen som følger opp disse tingene :).
 
  • Liker
Reactions: TS
Første baby her også. Er 32 år og mannen min er 36. Nå er jeg i uke 6+1. Har fått time til tul 3. Okt. Ble gravid etter å ha forsøkt i halvannet år og skulle egentlig i gang med prøverør i september. Merket at jeg var gravid på metallsmak i munnen. Ellers har jeg fått ømme bryst, tyngre i pusten og de siste dagene føler jeg kvalmen har slått til for fullt. Har sovet flere lurer på dagen denne helgen. Tror jeg har fått meg en urinveisinfeksjon også (har det ofte ellers også). Så skal til legen og lurte på å begynne om noen prosent sykemelding [emoji85]

Nesten som å lese mi eiga historie [emoji4] vi skulle også til prøverør i september, men så skjedde det av seg sjølv i sommar. Gratulerer så mykje! Føler på dei same symptoma utanom denne metallsmaken... er det i spesielle situasjonar de kjenner det?
 
Nesten som å lese mi eiga historie [emoji4] vi skulle også til prøverør i september, men så skjedde det av seg sjølv i sommar. Gratulerer så mykje! Føler på dei same symptoma utanom denne metallsmaken... er det i spesielle situasjonar de kjenner det?

Jeg har det hele tiden.
 
28 år, venter min første og er 8+5 i dag :) sliter en del med kvalme men den har heldigvis begynt å avta noe! Mannen har ei jente på 8 fra før, så han vet heldigvis hva han går til og er veldig flink til å ta vare på meg å baby <3 symptomene mine kommer å går, har mye halsbrann, noe kvalme, ømme bryster og murringer/strekksmerter i mage på kveldene. Buksene mine har også begynt å bli noe stramme, så joggebuksa er min beste venn så fort jeg kommer hjem :p
 
Dette er første gang for meg også [emoji7] Gravid i 9. uke, 8 + 0. Lykkerus etter å ha prøvd i litt over et år. Jeg er 26 og samboeren er 28. Vi har vært kjærester i 13 år og har alltid drømt om dette øyeblikket. Vi gleder oss enormt!

Vi har fortalt nyheten til mine foreldre, og gleder oss til å fortelle hans. De kommer hjem fra sommerferie i helgen, og da får nok de vite det også. Vil så gjerne si det ansikt til ansikt [emoji4]

Det har vært et litt tøft år med grove celleforandringer og konisering av livmorhals. Spent på hvordan det vil ha en innvirkning på graviditet og fødsel. Håper det vil gå bra. Flere med kort livmorhals her?

Gleden ble stor når jeg ble gravid på første forsøk etter operasjonen [emoji7][emoji1373] Forhåpentligvis har vi bedre tider i vente.

Hei!:)
Får du noen spesiell oppfølging etter koniseringen? Og har du fått no beskjed om det vil ha betydning for graviditet og fødsel?
Jeg er førstegangs preggis, 6+5, og har konisert 2 ganger...fått lite eller ingen oppfølging etter dette. Kjenner det stresser meg litt.
 
  • Liker
Reactions: TS
Hei!:)
Får du noen spesiell oppfølging etter koniseringen? Og har du fått no beskjed om det vil ha betydning for graviditet og fødsel?
Jeg er førstegangs preggis, 6+5, og har konisert 2 ganger...fått lite eller ingen oppfølging etter dette. Kjenner det stresser meg litt.

Ja, jeg får tidlig etterkontroll. De pleier som regel å sette opp kontroll 6 mnd. etter konisering, men jeg fikk 3 mnd. etter. I tillegg får jeg tidlig UL.

Det skal ikke ha noe å si for svangerskap og fødsel lenger. De fjerner såpas lite. Hvis man må fjerne veldig mye, og man ser at det blir "stor belastning på livmorhalsen" (eller noe i den duren [emoji85]) så har jeg hørt om folk som får en slags strikk rundt livmorhalsen for å holde igjen.

Jeg fikk ikke vite noe særlig før første svangerskapstime hos legen. Hun sa jeg ville få mye mer info på sykehuset da vi har UL, og hos jordmor på helsestasjonen. Så det gleder jeg meg veldig til!

Når koniserte du sist?
 
Venter nr. 1 her også. :) Er utredet for HA, etter gjentatte SA og MA det siste året. Har fått god oppfølging med flere TUL på sykehuset, den siste var i går, og endelig både ser det ut til og håper vi at vi får et vårbarn! :happy:
 
E 36 år, nygift og gravid på første forsøk. [emoji5]️ Leve i min egen lille bobble og e både superlykkelig og kjempe urolig. Ikkje mange som e så heldige å bli gravid så raskt, så eg vente litt på "di dårlige nyhetene". [emoji53]

Foreløpig ser alt bra ut, men har jo ikkje vært på kontroll ennå. E i dag 8+5 og har kontroll 4.okt. Brystene e så ømme så fy og plutselig får eg alle kvisene eg slapp i puberteten. [emoji13]

Har vært veldig trøtt di siste 4 ukene og vært nødt å kvile på ittemiddagen, bare ikkje di 3 siste dagene....någe som gjør meg nærvøs. Koffor denne plutselige forandringen?
Ikkje har eg vært kvalm heller, någe eg e glad for, men har og forstått e et bra tegn å ver....?

E sikkert passe paranoid, men d e ikkje bare bare å ver så voksen og totalt uviten på koss d e å ver gravid.
Någen som oppleve någe lignende? Symptomer som plutselig forandres eller forsvinne?
 
Last edited:
Hei.
Jeg er 28 år og gravid for første gang. 7+4 i dag. Har lengtet så lenge også gikk det så raskt.. føles fortsatt litt uvirkelig. heldigvis ingen kvalme, men drømmer helt psyko drømmer og kjenner jeg er på tur i en følelsesmessig bergogdalbane med jevne mellomrom. og jeg er egentlig vant til å være et "følelsesmenneske".. har ikke time hos jordmor før 20 oktober, så tenker å ta kontakt med fastlegen og bestille time der. Kjenner at jeg har et sterkt ønske om ul asap, for å se at alt er bra. hva gjør fastlegen på første kontroll?
tenker også å søke abc, men usikker på hva jeg skal skrive i søknaden..

håper dere alle har en flott helg [emoji4]
 
Ja, jeg får tidlig etterkontroll. De pleier som regel å sette opp kontroll 6 mnd. etter konisering, men jeg fikk 3 mnd. etter. I tillegg får jeg tidlig UL.

Det skal ikke ha noe å si for svangerskap og fødsel lenger. De fjerner såpas lite. Hvis man må fjerne veldig mye, og man ser at det blir "stor belastning på livmorhalsen" (eller noe i den duren [emoji85]) så har jeg hørt om folk som får en slags strikk rundt livmorhalsen for å holde igjen.

Jeg fikk ikke vite noe særlig før første svangerskapstime hos legen. Hun sa jeg ville få mye mer info på sykehuset da vi har UL, og hos jordmor på helsestasjonen. Så det gleder jeg meg veldig til!

Når koniserte du sist?


Okei, takk for svar!:)

Når jeg tenker meg om har jeg kanskje tatt celleprøve 1 gang etter siste konisering. Siste koniseringa var for ca 1 år siden.

Ah, så du får tidlig ul.... jeg har nettopp bestilt det hos privat gyn. Ca 2 uker før første svangerskapskontroll.. utålmodig
 
Okei, takk for svar!:)

Når jeg tenker meg om har jeg kanskje tatt celleprøve 1 gang etter siste konisering. Siste koniseringa var for ca 1 år siden.

Ah, så du får tidlig ul.... jeg har nettopp bestilt det hos privat gyn. Ca 2 uker før første svangerskapskontroll.. utålmodig

Skjønner du er utålmodig. Håper tiden går fort til tul, så du får se knøttet ditt [emoji4]
 
E 36 år, nygift og gravid på første forsøk. [emoji5]️ Leve i min egen lille bobble og e både superlykkelig og kjempe urolig. Ikkje mange som e så heldige å bli gravid så raskt, så eg vente litt på "di dårlige nyhetene". [emoji53]

Foreløpig ser alt bra ut, men har jo ikkje vært på kontroll ennå. E i dag 8+5 og har kontroll 3.okt. Brystene e så ømme så fy og plutselig får eg alle kvisene eg slapp i puberteten. [emoji13]

Har vært veldig trøtt di siste 4 ukene og vært nødt å kvile på ittemiddagen, bare ikkje di 3 siste dagene....någe som gjør meg nærvøs. Koffor denne plutselige forandringen?
Ikkje har eg vært kvalm heller, någe eg e glad for, men har og forstått e et bra tegn å ver....?

E sikkert passe paranoid, men d e ikkje bare bare å ver så voksen og totalt uviten på koss d e å ver gravid.
Någen som oppleve någe lignende? Symptomer som plutselig forandres eller forsvinne?

Hei[emoji4] høres veldig ut som meg dette[emoji4] sjønner du skrev dette for ei stund siden, men jeg er også 8+5 å mistey mye symptomer siste par dager. Hvordan gikk d med deg?
 
Back
Topp