Heldagsskole

Mot. Lengre dager så ser man ungene mindre, de blir mer slitne.. kan se en konsekvens bli mindre søvn, at det ender i en ond sirkel.
 
Vel det verste er vel ikke om lærerne steiler.:. Problemet er vel at elevene ikke får god nok undervisning dersom lærerne ikke får gjort jobben sin utenom undervisningstiden. Selvfølgelig kan vi ikke fjerne den tiden. Da må noen andre ha ansvar for fritiden innimellom.

Det du sier her er jo egentlig bare sfo innimellom timene, istedenfor på morgen og ettermiddag. Altså mer tid til lek og et måltid til, men innimellom skoletimene.
Jeg tenker at å være sosial på skolen krever mye også. Det er mye støy og mange barn å forholde seg til. Spesielt for de barna som er mer sensitive enn andre. Så timene senere på dagen vil jeg tro at barna er utslitte. Så jeg tenker ikke dette er en god løsning.

Det vil alltid være store grupper og den oppfølgingen barn kan få av foreldre blir vanskelig å erstatte i en klassesituasjon. Dersom barn ikke blir fulgt opp av foreldrene, så får man sette inn tiltak der, istedenfor å skulle ta alle.

Jeg, som lærer, ville jo steilet nettopp fordi jeg ikke får tid innenfor bunden tid til samarbeid med kolleger, oppfølging av kontaktelever og noe planlegging.

Nei, jeg mener ikke SFO, jeg mener at elevene må få gode pauser hvis de skal klare å ha et godt læringsutbytte gjennom en lang dag. Derfor mener jeg at man ikke bare kan tenke fag og mål. Vi har en generell del av læreplanen der vårt oppdrag også innebærer å danne hele mennesket, slik at de skal fungere best mulig i et sosialt fellesskap i samfunnet.

Tro meg, vi prøver å snakke med mange foreldre om oppfølging, men det er dessverre ikke så lett som å bare "sette inn tiltak der". Og det handler på ingen måte om et ønske om å "ta alle". Det var kun min mening om hva jeg tror ville vært en viktig del av en heldagsskole.
 
Jeg, som lærer, ville jo steilet nettopp fordi jeg ikke får tid innenfor bunden tid til samarbeid med kolleger, oppfølging av kontaktelever og noe planlegging.

Nei, jeg mener ikke SFO, jeg mener at elevene må få gode pauser hvis de skal klare å ha et godt læringsutbytte gjennom en lang dag. Derfor mener jeg at man ikke bare kan tenke fag og mål. Vi har en generell del av læreplanen der vårt oppdrag også innebærer å danne hele mennesket, slik at de skal fungere best mulig i et sosialt fellesskap i samfunnet.

Tro meg, vi prøver å snakke med mange foreldre om oppfølging, men det er dessverre ikke så lett som å bare "sette inn tiltak der". Og det handler på ingen måte om et ønske om å "ta alle". Det var kun min mening om hva jeg tror ville vært en viktig del av en heldagsskole.

Tror hun mener at det blir litt sfo-aktig om man forlenger dagen men får inn friminutt og mer matpause, må si meg enig der, elevene har ikke nødvendigvis pause i et friminutt, det krever mye energi og konsentrasjon for p leke, selv frilek krever mye av et barn og spesielt de minste, så jeg tror ikke de vil bli mindre slitne av flere pauser.

Enig med deg når det gjelder fellestiden, det handler ikke om å steile men å ønske tid til å gjøre undervisningen og oppfølgingen av hver enkelt elev og hvert enkelt fag på en god måte[emoji5]
 
Tror hun mener at det blir litt sfo-aktig om man forlenger dagen men får inn friminutt og mer matpause, må si meg enig der, elevene har ikke nødvendigvis pause i et friminutt, det krever mye energi og konsentrasjon for p leke, selv frilek krever mye av et barn og spesielt de minste, så jeg tror ikke de vil bli mindre slitne av flere pauser.

Enig med deg når det gjelder fellestiden, det handler ikke om å steile men å ønske tid til å gjøre undervisningen og oppfølgingen av hver enkelt elev og hvert enkelt fag på en god måte[emoji5]

Forsåvidt enig i det, men er jo flere løsninger ift at elevene skal få en pause enn felles friminutt ute også. Forskning viser jo at fysisk aktivitet har en positiv påvirkning på læring, så vi bruker aktiv skole til å lufte hodet litt i lange økter.

Ja, det er nok av andre oppgaver som stjeler tiden vår i løpet av en dag, så vi trenger virkelig den tiden vi har!
 
Jeg, som lærer, ville jo steilet nettopp fordi jeg ikke får tid innenfor bunden tid til samarbeid med kolleger, oppfølging av kontaktelever og noe planlegging.

Nei, jeg mener ikke SFO, jeg mener at elevene må få gode pauser hvis de skal klare å ha et godt læringsutbytte gjennom en lang dag. Derfor mener jeg at man ikke bare kan tenke fag og mål. Vi har en generell del av læreplanen der vårt oppdrag også innebærer å danne hele mennesket, slik at de skal fungere best mulig i et sosialt fellesskap i samfunnet.

Tro meg, vi prøver å snakke med mange foreldre om oppfølging, men det er dessverre ikke så lett som å bare "sette inn tiltak der". Og det handler på ingen måte om et ønske om å "ta alle". Det var kun min mening om hva jeg tror ville vært en viktig del av en heldagsskole.

Poenget mitt var ikke at hovedproblemet var at lærerne var motvillige (steilet). Poenget er at tid til planlegging av undervisning ol er nødvendig! Det går ikke an å ta vekk den tiden.

Og hvis lærerne ikke skal miste tiden sin til samarbeid, planlegging osv, så må jo noen andre passe på ungene i disse pausene de skal ha. Det er der sammenligningen mellom sfo kommer inn. Vi kan ikke ha lærerne til å ha ungene så lange dager uten mulighet for kontorarbeid ol. Så hvis man skal forlenge skolehverdagen med pauser, så blir jo det "sfo" innimellom timene istedenfor etterpå.

Jeg mente ikke at alle skal "tas" men det er unødvendig å bruke lærerressurser på noe foreldre kan og vil følge opp selv. Og som det ligger bedre til rette for å gjøre 1-1 hjemme enn i ett fullt klasserom. Da er det bedre å kun bruke de ressursene på kun de som ikke blir fulgt opp hjemme, enn å måtte ha ressurser på alle som egentlig ikke trenger det.

Og så er jeg skeptisk til at disse gode pausene holder utover. Når 6-åringene begynte på skolen var det mye lek. Nå er det ikke mye igjen av det.
 
Tror hun mener at det blir litt sfo-aktig om man forlenger dagen men får inn friminutt og mer matpause, må si meg enig der, elevene har ikke nødvendigvis pause i et friminutt, det krever mye energi og konsentrasjon for p leke, selv frilek krever mye av et barn og spesielt de minste, så jeg tror ikke de vil bli mindre slitne av flere pauser.

Enig med deg når det gjelder fellestiden, det handler ikke om å steile men å ønske tid til å gjøre undervisningen og oppfølgingen av hver enkelt elev og hvert enkelt fag på en god måte[emoji5]

Ja det var det jeg mente. Både ang pausene og nødvendigheten av at lærerne får tid til oppfølging og planlegging.
 
For! De trenger ikke ha leksetid nødvendigvis på skolen, men det burde blitt lagt opp med mere repetering.
Å komme hjem fra jobb, lage middag for så å begynne på leksene for så å rase ut dørene på trening osv er stress for barna.. de kan ha leselekse hjemme.. men resten på skolen. De har lange nok dager som d er
 
Absolutt imot! Gutten min har laaaange dager på skolen i utgangspunktet og trenger tid til å få være med venner og trene. Leksene tar han i helger og de dagene han ikke har trening samt før trening de dagene han rekker det. Håpløst å være på skolen fra kl. 08-16 hver dag. Han vil mye, mye heller ha lekser og styre tiden selv. Jeg støtter han 100 % i det. Han er dessuten ofte veldig sliten på slutten av skoledagen, så om han skulle hatt ytterligere halvannen time på skolen og gjort lekser i denne tiden hadde det overhodet ikke fungert.
 
Fleste barn er jo allerede så mange timer på skolen, kanskje enda fler for de går på SFO nesten alle sammen. Forskjellen vil jo være at det er skole lenger og litt færre timer i SFO og samtidig slippe å sette seg ned med lekser etter SFO og en fritidsaktivitet og da samtidig bruke 1-2 timer på leksene. Mer fritid til barna rett og slett[emoji5]
Tror ikke heldagsskole egentlig er definert i tid, men jeg tenker da sånn 1430-15 [emoji4]

Men skoledag til kl. 14.30-15 har jo mange barn allerede, så det er nok atskillig lengre dager enn det som skulle vært heldagsskole. Min gutt slutter tidligst kl. 14, senest kl. 14.50. Han begynner kl. 08.15 hver dag. Det er jammen mer enn lange nok dager fra før av. Vil gjerne se ham litt samt at han trenger tid med venner og pause før lekser osv skal gjøres.
 
Men skoledag til kl. 14.30-15 har jo mange barn allerede, så det er nok atskillig lengre dager enn det som skulle vært heldagsskole. Min gutt slutter tidligst kl. 14, senest kl. 14.50. Han begynner kl. 08.15 hver dag. Det er jammen mer enn lange nok dager fra før av. Vil gjerne se ham litt samt at han trenger tid med venner og pause før lekser osv skal gjøres.

Timeantallet i Norge skal være så og si likt. Vet at skoledagene er lagt opp litt forskjellig mange steder, men tror ikke det er vanlig for barneskoleelever å ha skole til 15 i dag.
Her slutter barna 12,13 og en dag 14, ungdomsskolen slutter senest 14.
Hvorfor har din gutt så lange dager på skolen?
Om man ser på Montessori skolene som er en heldagsskole så slutter de 15 og har ikke lekser, jeg ser på det som positivt.
Og jeg ser ikke på leselekser og øve på gloser osv som lekser. Lekser er tre sider i matte, les tre sider i naturfag å svar på de ti spørsmålene her, skriv en historie på 1 hel side osv.
Lese hver dag er viktig å øker leselyst det er positivt, pugge gangetabellen og gloser er også bare positivt. Så slike lekser håper jeg Montessoriskolene har også :)
 
Last edited:
Absolutt imot! Gutten min har laaaange dager på skolen i utgangspunktet og trenger tid til å få være med venner og trene. Leksene tar han i helger og de dagene han ikke har trening samt før trening de dagene han rekker det. Håpløst å være på skolen fra kl. 08-16 hver dag. Han vil mye, mye heller ha lekser og styre tiden selv. Jeg støtter han 100 % i det. Han er dessuten ofte veldig sliten på slutten av skoledagen, så om han skulle hatt ytterligere halvannen time på skolen og gjortlekser i denne tiden hadde det overhodet ikke fungert.
Hvis det skulle vært så lange dager må de ha innlagt varm måltid
 
Men skoledag til kl. 14.30-15 har jo mange barn allerede, så det er nok atskillig lengre dager enn det som skulle vært heldagsskole. Min gutt slutter tidligst kl. 14, senest kl. 14.50. Han begynner kl. 08.15 hver dag. Det er jammen mer enn lange nok dager fra før av. Vil gjerne se ham litt samt at han trenger tid med venner og pause før lekser osv skal gjøres.
Her er heldagsskolen til 15 , det tenker jeg er helt ok
 
Så man kan plutselig hente barna 15 da når det er lenger skole? [emoji23] sorry altså, ikke meningen å være vrang men ser ikke helt greia.

Hva med mellomtrinnet da? 5-7klasse! Hva blir forskjellen der? De har jo ikke sfo, så da blir det en time lenger skole og en time mindre lekser, altså lik fritid etter skolen.
Det hadde vært en stor forskjell for oss akkurat nå som han går i 2.Klasse om de hadde slutta 15 hver dag for da kunne vi droppa SFO helt (noe som hadde vært fint da en SFO plass et omtrent like dyrt som en BHG plass og man får utrolig lite for de pengene). Vi kunne ikke ha gått fra jobb noe før men han kunne gått hjem selv fra skolen hver dag og vært alene en kort stund (han brukte 1! time på å gå hjem sammen med en kompis i dag for eksempel. En tur som i mitt tempo tar 5 min, sannsynligvis masse sosialisering og lek og glede på den turen hjem, så er ikke så bekymra for den tapte leken og sosialiseringen på SFO). Sånn som det er i dag kan han ikke dette de dagene de slutter 13 og 13.30 fordi det blir for lang tid hjemme alene. Etterhvert som som han blir større og SFO ikke lenger er et alternativ vil det jo stille seg annerledes. Men jeg forstår jo at ikke alle med 2.klassinger kan gjøre det på samme måte, snakker kun for meg selv og mitt barn.

Kan ikke uttale meg så mye om lekser. Det tar han toppen 10 min å gjøre og han gjør dem stort sett uoppfordret på egenhånd. Det er no stress selv med aktiviteter på ettermiddagen. Mulig det også blir helt annerledes med åra.
 
Hvis det skulle vært så lange dager må de ha innlagt varm måltid

Vel, jeg tror jeg har relativt god oversikt over når min sønn både begynner og slutter på skolen hver dag ettersom jeg må kjøre ham hver dag. Her vi bor har de i tillegg innført fysisk aktivitet to hele klokketimer utenom ordinær kroppsøving og annen obligatorisk undervisning. Da BLIR det svært lange dager. Har overhodet ingen ønsker om enda lengre dager da han har aktiviteter utenom skolen som tar mye tid og lekser gjøres når det passer ham. Han vil gjerne ha tid med alle vennene sine, være sammen med dem alle andre steder enn på skolen. Der tilbringer han mer enn nok tid fra før ;).
 
Timeantallet i Norge skal være så og si likt. Vet at skoledagene er lagt opp litt forskjellig mange steder, men tror ikke det er vanlig for barneskoleelever å ha skole til 15 i dag.
Her slutter barna 12,13 og en dag 14, ungdomsskolen slutter senest 14.
Hvorfor har din gutt så lange dager på skolen?
Om man ser på Montessori skolene som er en heldagsskole så slutter de 15 og har ikke lekser, jeg ser på det som positivt.
Og jeg ser ikke på leselekser og øve på gloser osv som lekser. Lekser er tre sider i matte, les tre sider i naturfag å svar på de ti spørsmålene her, skriv en historie på 1 hel side osv.
Lese hver dag er viktig å øker leselyst det er positivt, pugge gangetabellen og gloser er også bare positivt. Så slike lekser håper jeg Montessoriskolene har også :)

Men min gutt går altså på barneskolen og ja, han slutter aldri tidligere enn kl. 14 og slutter senest kl. 14.50 (begynner kl. 08.15, én lang pause på tre kvarter inkludert lunsj samt to korte timinutters pauser utenom). Har venner mange ulike steder i landet med barn på hans alder og han er av dem som definitivt har lengst dager. Her vi bor har de i tillegg innført det "geniale" fysisk aktivitet to hele klokketimer per uke som altså kommer i tillegg til alle de obligatoriske timene. Helt meningsløst å ha halvannen time i strekk (en halvtime en annen dag) med en assistent som skal holde barna i aktivitet, spesielt på en skole der omtrent 95% av barna er aktive i ulike idretter og trener mer enn nok fra før. Slikt blir det lange dager av...... Så han er lei. Lei av altfor lange skoledager som gjør at tid med venner blir redusert. Det er ikke bare i skolegården han ønsker å være sammen med dem, men hjemme og utendørs i fri aktivitet. Han driver i tillegg med idrett på høyt nivå. Dette krever mye trening. Med enda lengre skoledager hadde det ikke gått an, dessverre. Han er flink og strukturert, så leksene sine gjør han i helger og den ukedagen han ikke har trening samt innimellom skole og aktivitet når det er mulig.
 
Vel, jeg tror jeg har relativt god oversikt over når min sønn både begynner og slutter på skolen hver dag ettersom jeg må kjøre ham hver dag. Her vi bor har de i tillegg innført fysisk aktivitet to hele klokketimer utenom ordinær kroppsøving og annen obligatorisk undervisning. Da BLIR det svært lange dager. Har overhodet ingen ønsker om enda lengre dager da han har aktiviteter utenom skolen som tar mye tid og lekser gjøres når det passer ham. Han vil gjerne ha tid med alle vennene sine, være sammen med dem alle andre steder enn på skolen. Der tilbringer han mer enn nok tid fra før ;).

Disse timene med aktivitet er noe nesten alle skoler har, noen kaller timene fysisk aktivitet mens andre kaller de fysisk fostring, vi er ikke fan av de timene der jeg jobber, det blir ofte rotete timer der elevene ikke har noen struktur[emoji57] hjelper sværtlite på lange dager slik vi ser det så skjønner godt hva du mener.
 
Men min gutt går altså på barneskolen og ja, han slutter aldri tidligere enn kl. 14 og slutter senest kl. 14.50 (begynner kl. 08.15, én lang pause på tre kvarter inkludert lunsj samt to korte timinutters pauser utenom). Har venner mange ulike steder i landet med barn på hans alder og han er av dem som definitivt har lengst dager. Her vi bor har de i tillegg innført det "geniale" fysisk aktivitet to hele klokketimer per uke som altså kommer i tillegg til alle de obligatoriske timene. Helt meningsløst å ha halvannen time i strekk (en halvtime en annen dag) med en assistent som skal holde barna i aktivitet, spesielt på en skole der omtrent 95% av barna er aktive i ulike idretter og trener mer enn nok fra før. Slikt blir det lange dager av...... Så han er lei. Lei av altfor lange skoledager som gjør at tid med venner blir redusert. Det er ikke bare i skolegården han ønsker å være sammen med dem, men hjemme og utendørs i fri aktivitet. Han driver i tillegg med idrett på høyt nivå. Dette krever mye trening. Med enda lengre skoledager hadde det ikke gått an, dessverre. Han er flink og strukturert, så leksene sine gjør han i helger og den ukedagen han ikke har trening samt innimellom skole og aktivitet når det er mulig.

Da har jo de egentlig heldagsskole, og om det er lekser opp på der igjen forstår jeg at han blir lei [emoji57]
De har en god lunsj da, her har de 20 minutter som de skal rekke å spise matpakken og få vært ute i friskluft. Det er altfor kort synes jeg, hva begrunner skolen med så lange dager?
Heldagsskole tenker jeg er til senest 15, så jeg er helt enig med det at enda lenger blir altfor lenge [emoji38]
 
Da har jo de egentlig heldagsskole, og om det er lekser opp på der igjen forstår jeg at han blir lei [emoji57]
De har en god lunsj da, her har de 20 minutter som de skal rekke å spise matpakken og få vært ute i friskluft. Det er altfor kort synes jeg, hva begrunner skolen med så lange dager?
Heldagsskole tenker jeg er til senest 15, så jeg er helt enig med det at enda lenger blir altfor lenge [emoji38]

Det spørs jo veldig på strukturen på skoledagen da, min datter begynner 9.45 og slutter 14.00 hver dag, de har ikke friminutt men lang lunsj med spising og utetid. Der jeg jobber begynner ungene 08.00 og slutter 13.00 (to dager i uka slutter de 14.00) vi har friminutt og lunsj. Så det er store forskjeller på skolene, vet om en skole i nabokommunen som begynner 8 og slutter 14.30 hver dag, der har de flere friminutt. Ingen av disse er heldagskoler. Skolene kan jo rokkere litt som de vil og får det til å passe bare de tilfredsstiller kravene om antall undervisningstimer innenfor hvert fag.
 
Det spørs jo veldig på strukturen på skoledagen da, min datter begynner 9.45 og slutter 14.00 hver dag, de har ikke friminutt men lang lunsj med spising og utetid. Der jeg jobber begynner ungene 08.00 og slutter 13.00 (to dager i uka slutter de 14.00) vi har friminutt og lunsj. Så det er store forskjeller på skolene, vet om en skole i nabokommunen som begynner 8 og slutter 14.30 hver dag, der har de flere friminutt. Ingen av disse er heldagskoler. Skolene kan jo rokkere litt som de vil og får det til å passe bare de tilfredsstiller kravene om antall undervisningstimer innenfor hvert fag.

Det skrev jeg da over. "Vet skolene legger opp dagene forskjellig, men at timeantallet skal være ganske likt"
 
Det skrev jeg da over. "Vet skolene legger opp dagene forskjellig, men at timeantallet skal være ganske likt"

Sikter til at du skrev at de da egentlig har heldagsskole. Tenker at om det blir innført heldagskole så er det ikke så enkelt som at alle slutter 15.00 skolene kan jonlegge opp dette selv[emoji57]
 
Back
Topp