Bekkenløsning og kunstig befruktning

..christine..

Forumet er livet
VIP
Snøfnuggene 2018
Kom over en artikkel om kunstig befruktning og økt fare for bekkenløsning.
Det var nytt for meg.
Noen som føler det stemmer?

Kom over en artikkel om kunstig befruktning og økt fare for bekkenløsning.
Det var nytt for meg.
Noen som føler det stemmer?
Absolutt!
Storebror ble unnfanget på "gamle måten", og fikk ikke bekkenløsning før jeg var høygravid.
Lillesøster ble til ved ass.befruktning og jeg har hatt smerter i korsrygg og bekkenet siden før jeg tok graviditetstesten.
Legen min sa det kunne komme av at medisinene en bruker under stimulering ligner på de hormonene som kommer naturlig senere i svangerskapet, og kunne da lure kroppen til å tro at en var mye lenger i svangerskapet enn man faktisk er, og derfor slite med bekkenplager helt fra starten av.

Har du link til artikkelen du leste? Hadde vært litt interessant å lese selv :)

Last edited:
Absolutt!
Storebror ble unnfanget på "gamle måten", og fikk ikke bekkenløsning før jeg var høygravid.
Lillesøster ble til ved ass.befruktning og jeg har hatt smerter i korsrygg og bekkenet siden før jeg tok graviditetstesten.
Legen min sa det kunne komme av at medisinene en bruker under stimulering ligner på de hormonene som kommer naturlig senere i svangerskapet, og kunne da lure kroppen til å tro at en var mye lenger i svangerskapet enn man faktisk er, og derfor slite med bekkenplager helt fra starten av.

Har du link til artikkelen du leste? Hadde vært litt interessant å lese selv :)

Synes det var veldig fasinerende å lese :) Jeg har verre bekkenløsning denne gangen enn med de andre. Men det også sto i den artikkelen. At for hvert svangerskap kunne det bli verre og verre.

Skal se om jeg klarer å finne den igjen:)

Jeg har hatt bekkenlåsning siden jeg testet positivt, men hadde ikke det problemet forrige gang da jeg ble gravid naturlig.

Jeg har ikke bekkenløsning (ennå i alle fall), og vi gikk gjennom IVF. Dette er mitt første barn.

Jeg har også opplevd bekkenlåsning to ganger dette svangerskapet. (Aldri opplevd det før) Det kom etter at jeg hadde gått litt for fort. Da jeg la meg ned på sofan kunne jeg ikke bevege meg -dvs. snu meg om på siden, reise meg opp osv, pga intens smerte som kom da jeg prøvde å bevege meg. Prøvde hele tiden å snu meg rolig, men det hjalp heller ikke. Låg der i 45 min før jeg måtte tvinge meg til å komme meg opp - vondt ja!

Synes det var veldig fasinerende å lese :) Jeg har verre bekkenløsning denne gangen enn med de andre. Men det også sto i den artikkelen. At for hvert svangerskap kunne det bli verre og verre.

Skal se om jeg klarer å finne den igjen:)
Det er jo litt interessant :) Ja, såg det, så da kan ikke jeg si at det er pga av IVF, men jeg tror det er det denne gangen, siden det kom så innmari tidlig. Hadde så store smerter i svangerskapsuke 4-5 at jeg var 100% sykemeldt, hadde ikke sjanse til å gå uten krykker. Da jeg mistet den ene tvillingen, ble bekkensmertene mye mildere. Så det går jo på hormonene som det står i artikkelen.

Jeg har også opplevd bekkenlåsning to ganger dette svangerskapet. (Aldri opplevd det før) Det kom etter at jeg hadde gått litt for fort. Da jeg la meg ned på sofan kunne jeg ikke bevege meg -dvs. snu meg om på siden, reise meg opp osv, pga intens smerte som kom da jeg prøvde å bevege meg. Prøvde hele tiden å snu meg rolig, men det hjalp heller ikke. Låg der i 45 min før jeg måtte tvinge meg til å komme meg opp - vondt ja!

Dersom det er slik som du forklarer. Har jeg nok begge deler:(

Dersom det er slik som du forklarer. Har jeg nok begge deler:(
Skal til fysio nå om 30 min, så skal høre ned henne. Tror jo at det må være låsning, hva ellers kan det være? Det var jo helt låst, kunne ikke bevege meg.

Skulle egentlig idag jeg også. Men fysio måtte hjem til sykt barn. Så nå har jeg ikke ny time før på mandag[emoji53][emoji53]
Så kjedelig da! Bra det snart er helg :)

Aner ikke. Vet bare at det er "bedre" med låsning enn løsning da en låsning kan knekkes opp.

Låsning er visst en gammelt, men egentlig utgått begrep. Bekkenet kan ikke "låse" seg, men en kan løsne spente muskler rundt bekkenet. Terapeuten min himlet med øynene over hvor mye dette begrepet fortsatt blir brukt [emoji849] trodde også det var forskjell i starten..

Har hatt bekkenplager begge svangerskap, begynte svært tidlig og begge graviditetene har skjedd naturlig. Mulig ass.befrukting gir større risiko for bekkenplager, interessant lesning, men det er likevel store individuelle forskjeller der arv også spiller inn..

Jeg vet ikke jeg. Mine er hjemmelaget. Var veldig plaget med bekkenløsning med første. Med nr 2 var jeg i super form og trente styrke 3-4 ganger i uka frem til jeg måtte fryse abb mitt før fødsel. Denne gangen har jeg en helt annen type bekkenløsning som kan minne om isjas...

Har hatt bekkenplager begge svangerskap, begynte svært tidlig og begge graviditetene har skjedd naturlig. Mulig ass.befrukting gir større risiko for bekkenplager, interessant lesning, men det er likevel store individuelle forskjeller der arv også spiller inn..
Arv..som fra mor til datter, eller kan det gå lenger bak i arv? Min mor hadde ingen bekkenløsning med oss fire.

Back
Topp