Ikke spise frukt i svangerskapet?!

Lil-17

Forumet er livet
Desemberlykke2017
Snøfnuggene 2018
Septemberbarna 2019
Oktoberlykke 2019
På OUL i dag sa jordmor at jeg burde unngå alt av frukt og juice pga sukkerinnhold, da spesielt etter uke 20. (Pga. jeg fødte stort barn sist)
Noen andre som har hørt lignende?
Sa at jeg ikke drikker brus f.eks, da sa hun at appelsinjuice inneholder like mye sukker som i cola! Den var ny for meg.

Aldri hørt. ikke da jeg hadde bmi over 30 og hadde utslag på glukosetest en gang :)

Aldri hørt. ikke da jeg hadde bmi over 30 og hadde utslag på glukosetest en gang :)
Hm. Har aldri hørt det før, tenker å høre med min jm og fastlegen hva de sier om det. Jordmoren som tok oul sa at under svangerskapet klarer ikke kroppen å bryte ned sukkeret slik den gjør til vanlig, for selv om glukosebelastningstesten ikke gav noe utslag, kunne det være feil.
Jeg har bmi på 20. Spiste ikke snop/ drakk ikke brus forrige svangerskap, likevel var barnet stort, men også lenger enn gj.snittet. Tror ikke vekten på baby har kun med sukkerinnhold å gjøre akkurat..

Dette her fikk guttungen på 6 år med seg, så nå sier han "Nei mamma, du kan ikke drikke saft, det er sukker i den." "Du kan ikke smake på sjokolademelken min, det er sukker i den, babyen skal ikke ha sukker" :P

Var du tilfeldigvis på KK? Jeg var der i forgårs på OUL, og fikk akkurat samme beskjed! =P Jeg har spist masse frukt for jeg tenkte at det var sunt, men jordmoren var fast bestemt på at juice og frukt ikke var bra i det hele tatt for babyen...

Oisann, da har jeg et problem ang grønne epler og nektariner :eek: Dette har jeg ikke hørt, verken med lillegutt nå eller med frøkna :) jm her anbefalte meg et glass appelsinjuice om dagen, med tanke på jerntilskudd :)

Oisann, da har jeg et problem ang grønne epler og nektariner :eek: Dette har jeg ikke hørt, verken med lillegutt nå eller med frøkna :) jm her anbefalte meg et glass appelsinjuice om dagen, med tanke på jerntilskudd :)

Er det på grunn av innhold i appelsinjuicen eller fordi c-vitaminen i den øker jernopptaket?
:)

Var du tilfeldigvis på KK? Jeg var der i forgårs på OUL, og fikk akkurat samme beskjed! =P Jeg har spist masse frukt for jeg tenkte at det var sunt, men jordmoren var fast bestemt på at juice og frukt ikke var bra i det hele tatt for babyen...
Var på KK, ja. Kanskje ta det med en klype salt inntil jeg har snakket med min jm/fastlege :)

Var på KK, ja. Kanskje ta det med en klype salt inntil jeg har snakket med min jm/fastlege :)
Vi hadde kanskje samme jordmor der da :) Ja, jeg tenker å forhøre meg med min jordmor også.. Syntes det er trist å ikke spise noe som helst søtt :/

Vi hadde kanskje samme jordmor der da :) Ja, jeg tenker å forhøre meg med min jordmor også.. Syntes det er trist å ikke spise noe som helst søtt :/
Snop, brus osv er greit å holde seg unna synes jeg, men frukt?! Det er jo sunt, og såå godt!

Frukt inneholder jo mye sukker, men alt med måte tenker jeg. Snakket en del med lege/jm om dette og må være forsiktig med tanke på svangerskapsdiabetes. Bær er bedre enn frukt og banan og druer er verstingene.
Et glass med appelsinjuice er bare bra, med bør kanskje ikke bruke det som tørstedrikk. Sammen med brødmat er det supert for jernopptak.

Stemmer st juice inneholder like mye sukker som brus. Men i juicen får du jo så utrolig mye fornuftig som kroppen har godt av!

Jeg skal dit idag. blir spennende å se om jeg får samme beskjed nå da??

Joda, det kan nok stemme, det. Var hos ernæringsfysiolog, som sa at jeg spiser for mye frukt, men for lite grønnsaker. Fikk beskjed om å begrense til tre frukt/juice om dagen, og mer grønnsaker. Nettopp pga. sukkeret. Og jo, appelsinjuice har masse sukker! Så den beste tørstedrikken er vann.

Joda, det kan nok stemme, det. Var hos ernæringsfysiolog, som sa at jeg spiser for mye frukt, men for lite grønnsaker. Fikk beskjed om å begrense til tre frukt/juice om dagen, og mer grønnsaker. Nettopp pga. sukkeret. Og jo, appelsinjuice har masse sukker! Så den beste tørstedrikken er vann.

Det er det vel heller ingen som har nektet for :) Poenget var at selv om juice, og frukt generelt, har endel sukker har jo kroppen godt av frukt.

Skal man tenke sånn så inneholder jo melk også sukker. Stivelse, som for eksempel hvetemel har jo også påvirkning på blodsukkeret. Jeg tenker at man som vanlig må spise alt "med måte". Så noen frukt per dag det unner jeg meg, ja. Drikker også et glass eller to med juice med god samvittighet hver dag. Det eneste min jordmor har tatt for seg i forhold til kosthold er at det er viktig å spise variert, og det er jo ikke noe nytt. :)

Back
Topp